LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OHRA ZORGVERZEKERINGEN WIJST ONMENSELIJK AF

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
watchunlimited
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 nov 2011 21:18

OHRA ZORGVERZEKERINGEN WIJST ONMENSELIJK AF

Ongelezen bericht door watchunlimited »

Mocht u overwegen per 1-1 over te stappen naar OHRA, bedenk u dan 2x.
Mijn dochter is doorverwezen voor een psychologisch onderzoek vanwege vermoeden syndroom van asperger. Ik bel OHRA om te vragen of ze dit vergoeden. Ja wij vergoeden dit mits het onderzoek wordt uitgevoerd door een BIG Psycholoog. BIG Psycholoog gezocht en onderzoek laten doen. Kosten 1.800,=. Ik dien de nota in en OHRA wijst deze gewoon af. Nee wij kunnen niets terugvinden van de gedane toezegging., zegt OHRA dus dikke vette pech. Vervolgens verwijst men mij terug naar de zorgverlener. De zorgverlener adviseert mij een klacht in te dienen tegen OHRA aangezien hij een erkende registratie heeft maar ook deze klacht wijst OHRA af. Wat kan ik nu nog doen ????

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: OHRA ZORGVERZEKERINGEN WIJST ONMENSELIJK AF

Ongelezen bericht door sephora30 »

Staat het ergens zwart op wit dat Ohra dit vergoedt?
Bv bij je polisvoorwaarden.

Is het antwoord nee dan ben ik bang dat je hier niks aan kunt doen aangezien je geen bewijs hebt van de mondelinge toezegging.

Ik persoonlijk zou zoiets van tevoren zwart op wit willen hebben omdat het om een behoorlijk groot bedrag gaat.

roel26
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 dec 2005 19:05

Re: OHRA ZORGVERZEKERINGEN WIJST ONMENSELIJK AF

Ongelezen bericht door roel26 »

Probleem hier is dat dit soort onderzoeken (en zelfs onderzoeken in het algemeen) niet thuis horen in de eerste lijns en dus psychologische zorg. Dit hoort thuis in de tweede lijns zorg (psychotherapie, psychiatrie) en wordt gedeclareerd middels DBC. Lijkt me vreemd dat uw zorgverlener dit niet weet.

Eerste lijns GGZ is door de overheid voor hele andere redenen in het basispakket opgenomen. Hiervoor geldt alleen een vergoeding van 8 CONSULTEN a zo'n 80 euro per consult.

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: OHRA ZORGVERZEKERINGEN WIJST ONMENSELIJK AF

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

In deze situatie ligt de schuld ook bij de psycholoog. Immers de basisdekking is bij iedereen gelijk, en dat zijn die maximaal 8 consulten meen ik. Dus dat weet die psycholoog natuurlijk wel. En een aanvullende verzekering vergoedt dergelijke hoge bedragen bijna nooit: dat doen alleen de allerduurste die meer dan 100 euro p.m. kosten voor de aanvullende verzekering.
De Nederlandse Zorgautoriteit schrijft, ik meen m.i.v. 2012, voor (of beveelt alleen aan?) dat vragen over vergoedingen altijd schrijftelijk bevestigd moeten worden.
Ik raad aan: bel eerst eens de informatielijn van de NZA om te informeren of je iets kan doen.

zandinoog
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jul 2011 19:05

Re: OHRA ZORGVERZEKERINGEN WIJST ONMENSELIJK AF

Ongelezen bericht door zandinoog »

Eerst informeren bij de verzekeraar en vragen om een schriftelijke machtiging, alvorens zo iets te ondernemen.

berend12
Berichten: 548
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:52

Re: OHRA ZORGVERZEKERINGEN WIJST ONMENSELIJK AF

Ongelezen bericht door berend12 »

Dit zal alleen maar erger worden met de bezuinigingen op de zorg en de GGZ. Mensen met pschychiatrische problemen of een afwijking zijn kennelijk het niet meer waard om geholpen te worden, behalve als je een heel zwaar geval bent.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: OHRA ZORGVERZEKERINGEN WIJST ONMENSELIJK AF

Ongelezen bericht door Brainless »

Vaak worden deze onderzoeken alleen vergoed indien men een diagnose heeft kunnen stellen.
Als er geen "afwijking" is gevonden was er (achteraf) geen reden geweest voor een (vergoed) onderzoek.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: OHRA ZORGVERZEKERINGEN WIJST ONMENSELIJK AF

Ongelezen bericht door Jolijn »

Met die bewering staat de hele zorgverzekering op z'n kop.

OHRANL
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 jul 2011 14:58

Re: OHRA ZORGVERZEKERINGEN WIJST ONMENSELIJK AF

Ongelezen bericht door OHRANL »

watchunlimited schreef:Mocht u overwegen per 1-1 over te stappen naar OHRA, bedenk u dan 2x.
Mijn dochter is doorverwezen voor een psychologisch onderzoek vanwege vermoeden syndroom van asperger. Ik bel OHRA om te vragen of ze dit vergoeden. Ja wij vergoeden dit mits het onderzoek wordt uitgevoerd door een BIG Psycholoog. BIG Psycholoog gezocht en onderzoek laten doen. Kosten 1.800,=. Ik dien de nota in en OHRA wijst deze gewoon af. Nee wij kunnen niets terugvinden van de gedane toezegging., zegt OHRA dus dikke vette pech. Vervolgens verwijst men mij terug naar de zorgverlener. De zorgverlener adviseert mij een klacht in te dienen tegen OHRA aangezien hij een erkende registratie heeft maar ook deze klacht wijst OHRA af. Wat kan ik nu nog doen ????
Geachte heer/mevrouw,

Als medewerker van OHRA lees ik uw bericht. Graag kijken wij eea alsnog voor u na.
Mocht u dit willen, dan vragen wij u uw gegevens naar het volgende e-mailadres te mailen: [email protected]

Met vriendelijke groet,

OHRA Webcare

Gesloten