LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aflossingsvrije hypotheek lagere rente dan spaarhypotheek

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
IDSV
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 nov 2011 19:20

Aflossingsvrije hypotheek lagere rente dan spaarhypotheek

Ongelezen bericht door IDSV »

Ik zag in een overzicht dat banken bij aflossingsvrije hypotheken een lagere rente bieden dan bij spaarhypotheken. Dit is toch eigenlijk raar omdat bij een spaarhypotheek het risico van de bank in tijd af zal nemen. Bij een aflossingvrije hypotheek is dit veel minder het geval. Weet iemand waarom een bank een lagere rente rekent bij een aflossingsvrije hypotheek?

(zie bijvoorbeeld deze site: http://www.telegraaf.nl/overgeld/hypoth ... eekrentes/)

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Aflossingsvrije hypotheek lagere rente dan spaarhypotheek

Ongelezen bericht door Brainless »

Misschien omdat ze over het gespaarde deel ook weer rente moeten betalen?

IDSV
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 nov 2011 19:20

Re: Aflossingsvrije hypotheek lagere rente dan spaarhypotheek

Ongelezen bericht door IDSV »

Brainless schreef:Misschien omdat ze over het gespaarde deel ook weer rente moeten betalen?
Dat is waar, maar hoe meer je spaart, hoe minder risico de bank loopt. Daar zou toch een lagere rente tegenover moeten staan?
Het overigens ook tegen de huidige trend in dat zowel banken als overheid ons willen stimuleren de hypotheek op termijn echt af te lossen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Aflossingsvrije hypotheek lagere rente dan spaarhypotheek

Ongelezen bericht door SJZ »

Misschien omdat ze over het gespaarde deel ook weer rente moeten betalen?
Ja, maar dat is dan toch een extra reden om voor een spaarhypotheek een lagere rente te bieden?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Aflossingsvrije hypotheek lagere rente dan spaarhypotheek

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Misschien is de rente zo laag omdat op de aflossingsvrije hypotheek juist niet wordt afgelost bij het alleen betalen van de normale maandelijkse lasten, eventuele extra aflossingen buiten beschouwing latende.

Bijvoorbeeld iemand die keurig 30 jaar de maandlasten heeft betaald, is na die 30 jaar misschien niet in staat de lening in zijn geheel af te lossen als deze daar niet flink voor gespaard heeft. Mogelijk wordt dus een deel of zelfs de hele lening niet afgelost. Dus houdt deze persoon wel een schuld over aan de bank die op de een of andere manier opnieuw gefinancierd moet worden. Daardoor zou de bank na die 30 jaar nog een aantal jaren geld kunnen verdienen aan diezelfde lening. Bij een spaarhypotheek wordt er (hopelijk) na 30 jaar afgelost en is het klaar.

Hou daarbij ook rekening met het feit dat de persoon in kwestie ook 30 jaar ouder is geworden. Een voorbeeld. A = 25 en neemt aflossingsvij voor 30 jaar. Na 30 jaar kan A niets aflossen en moet de schuld herfinancieren. A is inmiddels 55 jaar. Nu vraag ik mij af of het voor A van 55 nog mogelijk is een 30-jaars hypotheek te sluiten. In ieder geval kan ik me voorstellen dat daar een aantal strengere voorwaarden bij komen kijken met wellicht een hoger rentepercentage.

Mk
Berichten: 993
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Aflossingsvrije hypotheek lagere rente dan spaarhypotheek

Ongelezen bericht door Mk »

Omdat een bank over het spaargeld rente betaald. Deze rente is relatief hoog aangezien deze gekoppeld is aan de hypotheekrente. De grap is dus dat je met de opslag op de rente in feite zelf die hoge rente betaalt die de bank op de spaarrekening vergoedt.....

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: Aflossingsvrije hypotheek lagere rente dan spaarhypotheek

Ongelezen bericht door Xpert »

Geen spaarhypotheek sluiten, maar liever Banksparen + ORV. Banksparen kent ook geen renteopslag van 0,2%. Soms is de ORV ook niet eens verplicht. Bij een spaarhypotheek zit deze er vaak verplicht in opgesloten.

IDSV
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 nov 2011 19:20

Re: Aflossingsvrije hypotheek lagere rente dan spaarhypotheek

Ongelezen bericht door IDSV »

Voorlopig trek ik dan toch weer de conclusie dat banken geen maatschappelijke betrokkenheid kennen maar enkel interesse hebben voor hun eigen verdiensten.

Anders zouden banken een spaarhypotheek toch echt interessanter maken voor consumenten dan een aflossingsvrije hypotheek.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Aflossingsvrije hypotheek lagere rente dan spaarhypotheek

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Vroeger was dat inderdaad zo, beste IDSV, maar tegenwoordig kom je het bijna niet meer tegen, blijkt ook niet uit die site waar je naar toe linkt.
Dus hoe kom je daarbij?

Bovendien:
- hogere hypotheekrente betekent ook een hogere spaarrente, dus een lagere spaarinleg

En beste Xpert: waarom is banksparen altijd beter dan een gewone spaarverzekering en waarom is standaard het zo gunstig geen o.r.v. te hoeven sluiten? En verder is het ook onzin dat overlijdensrisico vaak ingebakken is in de spaarverzekering. Bij de meeste aanbieders bepaal je dat zelf. Wel is het zo dat je spaarsaldo (andersdan bij banksparen) in geval van overlijden meestal belastingvrij wordt uitgekeerd. Verdiep je eens in deze materie, word je nog eens een echte Xpert op hypothekengebied.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Aflossingsvrije hypotheek lagere rente dan spaarhypotheek

Ongelezen bericht door GJvdZ »

IDSV schreef:Voorlopig trek ik dan toch weer de conclusie dat banken geen maatschappelijke betrokkenheid kennen maar enkel interesse hebben voor hun eigen verdiensten.
Dus net als 95% van alle werkenden (en niet werkenden) in Nederland....

IDSV
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 nov 2011 19:20

Re: Aflossingsvrije hypotheek lagere rente dan spaarhypotheek

Ongelezen bericht door IDSV »

GJvdZ schreef:
IDSV schreef:Voorlopig trek ik dan toch weer de conclusie dat banken geen maatschappelijke betrokkenheid kennen maar enkel interesse hebben voor hun eigen verdiensten.
Dus net als 95% van alle werkenden (en niet werkenden) in Nederland....
Eens GJvdZ!
Denkend aan de woekerpolissen, bonusregelingen, suffe spaarders rekeningen, bizarre rente op creditsaldo van betaalrekening, te hoge rente bij oversluiten hypotheek, te hoge risico's nemen met het spaargeld, onnodige en te dure verzekeringen afsluiten, nare voorwaarden in kleine lettertjes etc etc.

Het lijkt wel een sport van banken (en verzekeraars) om maximaal gewantrouwd te worden door de consument ;)

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: Aflossingsvrije hypotheek lagere rente dan spaarhypotheek

Ongelezen bericht door Xpert »

Ik sprak hier over een tradionele spaarhypotheek. Deze is altijd met een orv. Dit is namelijk een gemengde verzekering. Kapitaal bij leven gecombineerd met een kapitaal bij overlijden.

Vaak wordt deze verward met het spaargedeelte in de hybridevariant waarbij geen ORV verplicht is.

Maar ja, ik ben tenslotte dan ook de Xpert.

Maar de beste hypotheek is nog altijd geen hypotheek.
Laatst gewijzigd door Xpert op 21 nov 2011 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Aflossingsvrije hypotheek lagere rente dan spaarhypotheek

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Als echte Xpert mag je mij dus nu ook het eerste deel van mijn vraag aan jou beantwoorden. Het 2e deel heb je keurig opgezocht, alleen die traditionele spaarverzekeringen kom je vrijwel niet meer tegen.

Gesloten