LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Druk CV blijft afnemen

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Pharan

Druk CV blijft afnemen

Ongelezen bericht door Pharan »

Hoi forumleden,
ik wil een installateur laten komen om iets aan de cv ketel (Nefit HR ketel van 13 jaar oud) na te laten kijken, maar ik wil me vooraf even oriënteren op de mogelijke oorzaken.
De druk in onze CV installatie loopt telkens terug. We hebben pas geleden alle kranen op de verwarmingen laten vervangen en daarom is het hele systeem leeg geweest.
De druk blijft echter maar terug lopen en de uitlaat voor het condenswater en afvoer daaronder zitten vaak helemaal vol. Zo vol, dat er gewoon een plasje water onder de installatie ligt (ik bedoel de uitlaat in de rode cirkel uit het plaatje hieronder)

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Weet iemand wat er mis zou kunnen zijn? Dan kom ik beslagen ten ijs bij de installateur.

Bedankt alvast!

Chocomelk

Re: Druk CV blijft afnemen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Is je expansie vat al vervangen ?

Ook kan de afvoer mischien vol met rommel (kalk) zitten zodat het niet weg kan lopen op een normale manier.

Pharan

Ik zal de dop van de zwanenhals eens losdraaien. We hebben t huis dit jaar gekocht dusik weet niet of t expansievat al eens vervangen is.
Wel is de afgelopen jaren t volgende gebeurd:

24/06/2008 onderhoud aan beschermplaat gloeiplug, condensvatpakking en branderpakking.
30/08/2010 onderhoud aan expansievat
21/12/2010 storing. 2x N.T.C + 1x safety sensor.

Dit is wat er op de onderhoudskaart staat...

Snertjong

Ongelezen bericht door Snertjong »

Ja , in u geval duidelijk dat expansievat controleren-

Dat zwarte ding boven die afvoer is de overstort van het warmwater-die zal na warmwatergebruik water in die afvoer lekken(dat is normaal) echter die Rode knop er naast is je overstort van cv - daar mag dus nooit water uitkomen .

Pharan

Kan ik zelf iets aan t expansievat controleren? Of moet een installateur dat doen?
De overstort van de cv zelf lekt nooit water trouwens

adSolvendum

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Kijk of de druk in uw installatie bij cv-verwarming (sterk) stijgt. Zo ja, expansievat vervangen, dan is ie stuk.

Snertjong

Ok -mooi dat daar geen water uitkomt

Expansie vat controlle sommige tikken er tegen- 1 zijde moet leeg klinken-andere kant Vol (dof) maar soms door kenners niet te doen.

Of proberen om hem op te tillen- is die zwaar (Vol) dan kappot
Beste is - aftappen vat eruit draaien - en kijken of er water in blijft zitten dan is tie kappot - in ,n uit gedraaid vat mag dus geen water in blijven zitten

adSolvendum

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Ventieltje op expansievat indrukken, komt er water uit is ie gegarandeerd stuk.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

adSolvendum schreef:Ventieltje op expansievat indrukken, komt er water uit is ie gegarandeerd stuk.
Kan een glimlach niet onderdrukken bij de gedachte aan een advocaat, (natuurliijk met toga, en BW7 in de hand ) die eigenhandig de CV-installatie repareert.

Pharan

Op t exp vat zit een zelfde soort ventiel als op de radiatoren. Heb deze opengedraaid en ef kwam water uit. Bovenste deel van t vat klinkt vol, onderste leeg.
Ik heb ook aan de rode knop gedraaid. Er spoot water uit, maar toen ik losliet druppelde het door en ontsnapte er lucht. Pas na herhaaldelijk draaien stopte dit....
pfiew

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

Pharan schreef:Op t exp vat zit een zelfde soort ventiel als op de radiatoren. Heb deze opengedraaid en ef kwam water uit. Bovenste deel van t vat klinkt vol, onderste leeg.
Ik heb ook aan de rode knop gedraaid. Er spoot water uit, maar toen ik losliet druppelde het door en ontsnapte er lucht. Pas na herhaaldelijk draaien stopte dit....
pfiew

Zelf vervangen is geen kunst.
Prijs +/- € 25 -30
Hier een stappenplan van een loodgieter:
Drukverlies / snel weer druk: Expansievat stuk. Schakel de ketel uit (stekker eruit) en laat het water uit het systeem lopen. Hoeft niet helemaal leeg, als het water maar wel uit de ketel is, en er een stuk onder staat. (ervanuitgaande dat je expansievat en ketel bij elkaar hangen).

Dan expansievat van de houder draaien. LET OP! Aangezien hij kapot is, zit hij vol met water, en weegt dus rustig 25 kg. En is aan de bovenkant open... Niet laten vallen dus, en water in een emmer laten lopen, of in de tuin.

Nieuw expansievat omwikkelen met 7 lagen teflontape (koop goede tape, niet die extreem goedkope rolletjes met blauw-witte verpakking, maar die met de rode verpakking (soms rood/wit). Die blauwe is te dun.
Wikkel de goede kant op. Als je het expansievat voor je hebt, op zijn zijkant, met het vat naar rechts, en de aansluiting naar links, dan naar je toe wikkelen. Ben je rechts, en doe je het gespiegeld, dan van je af wikkelen...

Expansievat voorzichtig op de houder draaien, tot hij vast zit. De boel weer bijvullen en ontluchten, dan de ketel weer aan. Het kan zijn dat je daarna nog 1 of 2 keer moet bijvullen, omdat er nog lucht uit het systeem ontsnapt (automatische ontluchter).

Strieper

Ongelezen bericht door Strieper »

Epansievat wss. kapot...is meestal als de druk blijft afnemen

Snertjong

Pharan , tja daar had je ook nooit aan moeten draaien he

Blijft nu zwakke plek dus ook vervangen

Pharan

Daar had ik inderdaad niet aan moeten komen. De overstort van de CV lekt nu niet meer, maar de afvoerbuis onder de warmwater overstort zit vol.

Ik vraag me af waarom dat water niet wegloopt. Misschien omdat er een sifon in zit, de buis over een afstand van 4 meter horizontaal loop en dan door een volgende sifon pas naar beneden gaat.

Verder zit de sifon onder de condensafvoer ook helemaal vol water, maar volgens mij is dat normaal, toch?

Ik laat deze week een installateur komen, want ik ga niet zelf prutsen.
De onderzijde van het expansievat klinkt leeg. Ik weet echter niet waar ik het ventiel kan vinden om de voordruk te meten. Aan de onderkant van het vat zit wel een witte ronde afdekplaat. Zit ie daar onder en kan ik die plaat er gewoon aftrekken? (zit strak)

Strieper

Ongelezen bericht door Strieper »

Ook hier een cv die elke week opnieuw bijgevuld moet worden....al 3 weke nlang.
CV-mannetje vreest nu een lekkage ergens. We wopnen hier pas anderhalve maand...dus spannend. Binnen 48 uur komt er een expert om lekkage op te sporen. Deze komt van onze opstalverzekering.

Gesloten