Hallo allemaal,
Na heel veel gelezen te hebben op dit forum, plaats ik nu maar mijn eigen vraag!
Het gaat over jaar afrekeningen.
In nov 2007 een nieuw huis gekocht ( 2 onder 1 kap ), en besloten de energie af te nemen van de nuon. de maandelijkse lasten worden geschat op 168 euro.
Ons gezin bestaat uit 5 personen.
Op de jaarafrekening staat het volgende:
periode 14 nov'07 tot 29 okt '08.
nuon stroom continu 9.329 kwh.
nuon gas 3.322 m3.
energie levering door nuon ( incl 995,98 euro energie belasting.
transport door liander 532,07 euro.
administratiekosten 0.00.
totaal van deze rekening ( excl btw ) 3.461,13 euro.
totaal van deze rekening ( incl btw ) 4.118,74 euro.
In rekening gebrachte termijn bedragen 1.998,74 euro.
Door u te betalen ( incl btw ) 2.120,00 euro.
Nieuw termijn bedrag 399 euro.
Slik, meteen alle meters laten vervangen, etelijke malen met de nuon gebelt hoe dit nu kon, alle apparatuur laten doormeten,
betalingsregeling genomen en ontzettend gaan bezuinigen.
Jaar later, nieuw jaarafrekening,
periode 30 0kt '08 tot 26 okt '09.
nuon stroom continu 1.612 kwh.
nuon stroom aktieprijs continu 8.557 kwh.
nuon gas 674 m3
nuon gas aktie prijs 2.276 m3.
energie levering door nuon ( incl 1.181,81 euro energie belasting ) 3.348.19 eur.
transport liander 368.35 euro.
administratie kosten 7.00 euro.
totaal ex btw 3.723.54 euro.
totaal van deze afrekening ( incl btw ) 4.431,02 euro.
in rekening gebrachte termijn bedragen 2.113.20 euro.
door u te betalen 2.317,82. euro
niieuw termijn bedrag 339,34 euro. stik stik stik!
hoeveel moet een mens aan kosten betalen?
inmiddels hele stapel paperassen op tafel, alle namen genoteerd met data,s van het aantal keer ik gebeld heb, ik moest maar een erkent bedrijf bellen voor een monteur. Pfffffffff maar dat hadden we al gedaan.
Weer een betalingregeling, afesloten geweest, weer aangesloten ( met daarbij komende kosten ) en nieuwe jaar afrekening.
periode 12 maart '2010 tot 10 nov 2010.
verbruik 2.622 kwh voor de electiciteit.
verbruik gas 1.019 m3.
totaal rekening 1.307.85 euro.
hadden betaald 2.325.66.
kregen dus terug 1.018.31
pfffffffff wat een gedoe en een kosten niet normaal en niemand die je helpt.
uiteindelijk de nederlandse energie maatschappij gebeld met mijn verhaal en het verzoek dat ik wilde overstappen naar hun mits ze me konden garanderen dat ik hulp zou krijgen als mijn eidejaars afrekening bij hun ook zo hoog zou uitvallen. dit beloofde ze schriftelijk.
overeengekomen dat we aan maandlasten zouden betalen 275 euro.
gisteren de jaarafrekening gekregen ( spannend durfde hem bijna niet open te maken)
hier komt ie periode 10 nov 2010 tot 1nov 2011.
electriciteit 4.132 kwh
gas 2.715 m3.
geleverde producten 1.136.11 euro.
energie belasting 591 euro.
kosten transport 307.98 euro.
btw 386,84 euro.
totaal 2.422,84 euro.
reeds betaalde maandtermijnen 3.300,00 euro
terug te ontvangen 877,16
nieuw termijn bedrag 226,00 euro.
Yes Yes we krijgen terug maar hoe kan dit??
Wie kan mij dit vertellen, blijkbaar was mijn electriciteit toch niet zo hoog of zo iets? of hebben we zoveel bezuinigt? en nog belangrijker kan ik nog iets claimen bij de nuon. wij voelen ons flink beet genomen, en eigenlijk flink in de kou gezet.
( Een voordeel mijn kids zijn super energie zuinig geworden, en ja wij wassen af met de hand, hebben geen zonnebank, snelbruiner of hennepkwekerij, zelfs mijn wasdroger wordt alleen in de winter gebruikt )
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] wat kan ik nu nog doen?
-
Re: wat kan ik nu nog doen?
Je krijgt bij de NEM geld terug omdat je dus veel te veel hebt betaald. Hetzelfde geldt voor je laatste afrekening bij de NUON. Of je door de NUON bent beetgenomen? Het lijkt er niet echt op.mama jansen schreef:
periode 12 maart '2010 tot 10 nov 2010. (= 8 maand zonder winter)
verbruik 2.622 kwh voor de electiciteit.
verbruik gas 1.019 m3.
totaal rekening 1.307.85 euro.
hadden betaald 2.325.66.
kregen dus terug 1.018.31
nederlandse energie maatschappij: hier komt ie periode 10 nov 2010 tot 1nov 2011. (= vol jaar met winter)
electriciteit 4.132 kwh
gas 2.715 m3.geleverde producten 1.136.11 euro.
energie belasting 591 euro.
kosten transport 307.98 euro.
btw 386,84 euro.
totaal 2.422,84 euro.
reeds betaalde maandtermijnen 3.300,00 euro
terug te ontvangen 877,16nieuw termijn bedrag 226,00 euro.
Yes Yes we krijgen terug maar hoe kan dit?
Wie kan mij dit vertellen, blijkbaar was mijn electriciteit toch niet zo hoog of zo iets? of hebben we zoveel bezuinigt? en nog belangrijker kan ik nog iets claimen bij de nuon. wij voelen ons flink beet genomen, en eigenlijk flink in de kou gezet.
( Een voordeel mijn kids zijn super energie zuinig geworden, en ja wij wassen af met de hand, hebben geen zonnebank, snelbruiner of hennepkwekerij, zelfs mijn wasdroger wordt alleen in de winter gebruikt )
Overigens, je gas- en electra verbruik schommelt nogal.
v.d.Heyden
-
Was het nieuw gebouwd? Een mogelijke verklaring voor het idioot hoge verbruik in het eerste jaar is dat de bouwvakkers al die tijd stroom hebben gebruikt, zonder te betalen, en dat de rekening dan bij jullie terecht kwam.In nov 2007 een nieuw huis gekocht ( 2 onder 1 kap ),
Het lijkt er in ieder geval op dat de meters niet op 0 stonden op het moment dat jullie in de woning trokken, maar dat jullie wel vanaf stand 0 moesten betalen.
Ik zie niet in wat Nuon fout heeft gedaan, laat staan dat er iets te claimen valt.
Uw gasverbruik is aardig consistent over alle genoemde periodes, zij het vrij hoog voor een 2/1 kap. (Is het een groot of slecht geïsoleerd huis?)
U hebt twee jaar achtereen een electraverbruik gehad van > 9000 kWh. Dat is veel, maar zeker niet onmogelijk voor een huishouden van 5 personen. Inmiddels hebt u de juiste maatregelen genomen en is het electraverbruik tot de helft gereduceerd en ook het gasverbruik ietsje verminderd, mooi zo. En ja, dan krijg je geld terug. Dat zou ook zo zijn geweest als u bij Nuon gebleven was, dat heeft met de overstap niets te maken.
Wat mij vooral opvalt in uw relaas is dat u zich telkens zo laat verrassen door de jaarafrekening. De eerste keer in het nieuwe huis kan ik me nog voorstellen, maar daarna? Hoe is het mogelijk dat u flink schrikt van een jaarafrekening, monteurs laat komen, nieuwe meters krijgt, fanatiek bezuinigt en het volgende jaar wéér steil achterover slaat van de jaarafrekening? En zelfs nu nog met trillende vingertjes jaarafrekeningen opent?
Geeft u dan nooit meterstanden door? Als je meterstanden doorgeeft weet je toch al ongeveer hoe de vlag erbij hangt? Hebt u in dat tweede jaar (en in de jaren daarna) dan nooit eens tussentijds een blik op de meterstanden geworpen? Gecheckt of uw maatregelen effect sorteerden? Gedacht: ik ga die standen verdorie dagelijks noteren, ik ga desnoods in die meterkast wónen maar ik moet en zal uitvinden waar dat hoge verbruik vandaan komt?
U schrijft dat u zich "beetgenomen" voelt door Nuon, waarom? Zoals ik het lees had u destijds een simpelweg een hoog electraverbruik en dat hebben ze u in rekening gebracht, niets meer en niets minder. Dat u de oorza(a)k(en) van dat hoge verbruik kennelijk pas later adequaat hebt aangepakt is jammer, maar uiteraard niet de schuld van Nuon.
Uw gasverbruik is aardig consistent over alle genoemde periodes, zij het vrij hoog voor een 2/1 kap. (Is het een groot of slecht geïsoleerd huis?)
U hebt twee jaar achtereen een electraverbruik gehad van > 9000 kWh. Dat is veel, maar zeker niet onmogelijk voor een huishouden van 5 personen. Inmiddels hebt u de juiste maatregelen genomen en is het electraverbruik tot de helft gereduceerd en ook het gasverbruik ietsje verminderd, mooi zo. En ja, dan krijg je geld terug. Dat zou ook zo zijn geweest als u bij Nuon gebleven was, dat heeft met de overstap niets te maken.
Wat mij vooral opvalt in uw relaas is dat u zich telkens zo laat verrassen door de jaarafrekening. De eerste keer in het nieuwe huis kan ik me nog voorstellen, maar daarna? Hoe is het mogelijk dat u flink schrikt van een jaarafrekening, monteurs laat komen, nieuwe meters krijgt, fanatiek bezuinigt en het volgende jaar wéér steil achterover slaat van de jaarafrekening? En zelfs nu nog met trillende vingertjes jaarafrekeningen opent?
Geeft u dan nooit meterstanden door? Als je meterstanden doorgeeft weet je toch al ongeveer hoe de vlag erbij hangt? Hebt u in dat tweede jaar (en in de jaren daarna) dan nooit eens tussentijds een blik op de meterstanden geworpen? Gecheckt of uw maatregelen effect sorteerden? Gedacht: ik ga die standen verdorie dagelijks noteren, ik ga desnoods in die meterkast wónen maar ik moet en zal uitvinden waar dat hoge verbruik vandaan komt?
U schrijft dat u zich "beetgenomen" voelt door Nuon, waarom? Zoals ik het lees had u destijds een simpelweg een hoog electraverbruik en dat hebben ze u in rekening gebracht, niets meer en niets minder. Dat u de oorza(a)k(en) van dat hoge verbruik kennelijk pas later adequaat hebt aangepakt is jammer, maar uiteraard niet de schuld van Nuon.
Wordt het geen tijd dat Youp zich hier eens mee bezighoudt??
Het is toch van de zotte dat we ons laten ringeloren door de energiebonzen!
Lees eens het verhaal van Vincent Dekker op z'n weblog in Trouw.
Hij wordt er ook knettergek van.
Zie: http://www.trouw.nl/tr/nl/5151/Vincent- ... ndex.dhtml
@Martin:Martin70 schreef:Wordt het geen tijd dat Youp zich hier eens mee bezighoudt??
Dit verhaal is een NETBEHEERDERS verhaal.
Overigens laat VIncent na te vermelden of hij wel bijtijds zijn meterstanden aan de leverancier(s) heeft doorgegeven tgv zijn leverancierswisseling.
Zonee, dan krijg je ook al het verhaal dat standen geschat worden. Juist door de netbeheerder.
Als meterstanden worden doorgegeven aan de leverancier, kunnen die pas door de leverancier gebruikt na goedkeuring van de netbeheerder. Kortom, de netbeheerder speelt hierin eigenlijk een hoofdrol.
Maar dat het traject inzake meterstanden veel beter kan, onderstreep ik.