LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] afbouwen

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
michiel123
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 aug 2008 12:00

afbouwen

Ongelezen bericht door michiel123 »

Ik ben 3 jaar lang gebruiker van citalopram, 40 mg dagelijks. Als ik mij na langer gebruik (6 maanden+) er dan mee wilde stoppen dan deed ik dat altijd meteen, en dan is bij mij altijd heel erg goed gegaan. geen bijverschijnselen of problemen. wel weet ik van te voren dat ik er niet mee kan blijven stoppen. meestal is dat voor een periode van 4-5 maanden, en dan moet ik er weer aan geloven. De grootste verschillen voor mij zitten hem in het feit dat ik met citalopram mij toch wat afwezig voel en gevoelens afvlakken. de pieken en dalen zijn er dan meer uit en de angst blijft weg.

In de maanden dat ik geen citalopram gebruik voel ik me toch wat beter, maar die verrekte angst komt toch steeds weer terug na verloop van tijd, dat weet ik van te voren. heel soms (1-2 keer per maand) heb ik het dan even slecht, maar hiervoor heb ik 2,5 mg diazepam die mij door de slechte dag heen helpen. dat gaat goed en is dan aan het eind van de dag wel weer beter. zo kan mijn lichaam ook een beetje afkicken van die medicijnen. Ook merk ik dat als ik na een tijdje ben gestopt ik hele nare gedachten krijg en een stuk agressiever reageer op simpele dingen, dan weet ik dat het tijd is om weer te beginnen.

Ik heb in de afgelopen 3 jaar op diverse fora gekeken en meegelezen en mijn ervaring is dat je inderdaad alleen de slechte ervaringen leest, ik persoonlijk heb hele goede ervaringen met citalopram en wil eigenlijk niets anders. Ik heb geacepteerd dat ik deze problematiek nou eenmaal heb en daar heb ik samen met mijn GGZ arts een goede weg in gevonden. Ik kan alleen zeggen, mensen jullie weten allemaal zelf het beste hoe je je voelt en ga voor het medicijn waar je je goed bij voelt. voor mij is dat citalopram, voor een ander iets anders. Meningen op fora zijn voor mij niet zo heel belangrijk, omdat ieder medicijn bij elk mens anders (kan) werken.

Verder wens ik iedereen veel succes met hun "aandoening"en hou vol, achter de wolken schijnt nog steeds de zon hoor.

twijfelkontje
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jan 2012 13:32

Re: afbouwen

Ongelezen bericht door twijfelkontje »

Beste lezer,

Wat fijn dat er forums zijn waar je ervaringen kan uitwisselen. Ik hoop op een reactie. Ik zou graag willen weten of er meerdere mensen op dit moment bezig zijn met het afbouwen van citalopram. Ik ben er twee weken geleden mee gestart. De laaste twee weken voel ik me niet zo goed. Ik dacht dat het andere redenen had, totadt ik me bedacht.....misschien komt het wel door het afbouwen van dit vergif. Ik tril, heb enorme last van kortademigheid, veel spanning in mijn maag....

Ik vraag me nu af waarom ik wil stoppen. Maar toch...ik wil het zo graag. ik wil puur zijn en zonder medicijnen. Ik zit al jaren op 10mg en slik nu om de dag een pil. Misschien bouw ik niet goed af? Ik weet het niet.....

Wie heeft hier ervaring mee?

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: afbouwen

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Bouwt u af in overleg met uw arts?
Hij/zij kan u het beste adviseren.
Hij/zij weet van uw klachten, uw dosering en hoe lang u al welke dosering slikt.
Als u al een paar jaar een medicijn slikt, zou ik persoonlijk eerst om de dag 5mg i.p.v. 10 mg nemen.
Dus maandag 5 mg, dinsdag 10 mg, woensdag 5 mg.....
Gelijk om de dag 10 mg is wel erg heftig, want dan heeft u dus dagen dat u niets binnenkrijgt en kan inderdaad trillen, zweten, angstgedachten etc. veroorzaken.
Als ik u was, nam ik even contact op met de behandelend arts.
Ik kan mij namelijk niet goed voorstellen dat dit zijn/haar idee was....

Chrisbm
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 jan 2012 15:20

Re: afbouwen

Ongelezen bericht door Chrisbm »

Dat klinkt als ontwenning (vooral de spanning in de maag) en je hebt grote kans dat de klachten erger worden. Afbouwen van een ssri dient niet te gebeuren zoals hierboven beschreven. Die methode druist tegen alles in. Bij langdurig gebruik dient de afbouw heel rustig plaats te vinden waarbij als richtlijn kan worden aangehouden 10% minderen per 4-6 weken.

Gesloten