LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Radeloos door NUON!!!!

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
B.Basan

Radeloos door NUON!!!!

Ongelezen bericht door B.Basan »

Ik ben sinds eind 2009 bezig met nuon. Ik heb meerdere keren gebeld en brieven geschreven, heb in het jaar 2010 extra onterechte kosten aan nuon betaald en het was toen opgelost. Ze lossen het dus alleen op als je het betaald. Bezwaren en bewijzen hebben geen toegevoegde waarde. Ik ben het zat om iedere keer onterechte extra kosten te betalen, ik kan het ook niet veroorloven, want elk cent is zeer belangrijk voor mij.

Ik vind het niet toepasselijk dat er elke maand minimaal 60 euro boete opgelegd wordt, omdat ik voortijdig betaal!
Ik heb meerdere keren aangegeven, zowel telefonisch als per brief, dat mijn salaris rond de 21 ste van elke maand binnenkomt en dat ik per direct mijn vaste lasten betaal. Dit doe ik om nare situaties en aanmaningen te voorkomen. Maar alsnog kom ik er niet vanaf. Een ander reden om mjn vaste lasten per direct te betalen is, dat ik weet wat ik over hou om rond te kunnen komen. Zoals eerder ook vermeld, heb ik het namelijk niet breed en kan extra kosten niet veroorloven.

Nuon vermeld iedere keer dat ik te vroeg betaal en dat ze het daarom verwerken met de afgelopen maanden. Dit is administratief onmogelijk. Ik heb Nuon eerder ook een uitdraai van mijn betaalde termijnen van 2011 opgestuurd. Elke maand is netjes betaald en ik had geen enkele achterstand. Met welke maand wordt het dan verrekend? Ik betaal al jaren op dezelfde wijze en rondom dezelfde datum. Kunt u zich voorstellen wat ik al die jaren aan onterechte boetes heb betaald? Ik ben zelfs de tel kwijt.

Omdat Nuon vind dat ik 1 week later moet betalen, staat er nu ineens bedrag va 1600 euro open! Dit is te gek voor woorden.
Er is in Nederland geen enkele wetgeving dat er extra kosten in rekening gebracht mag worden als de klant voortijdig betaald!

Mijn maandelijks termijn bedraagt 150 euro. Omdat ik te vroeg betaal wordt het verrekend met de vorige maand termijn en/of kosten. Aangezien ik elke maand mijn termijn betaal,
kan het niet verrekend worden met mijn maandbedrag. Omdat Nuon iedere maand een boete oplegd van 60 euro worden de kosten verrekend met de maandtermijnen die ik betaal.
Als we nou eens een simpel rekensom van gaan maken ziet u het volgende:
Ieder maand gaat er een bedrag van 60 euro (boete) af van mijn termijnbetaling en wordt verwerkt met de boete die Nuon de maand ervoor had opgelegd. Deze moet dus alsnog betaald worden, omdat ik dan mijn termijn bedrag ''niet volledig'' heb betaald. Dus 60 x 12 =720 euro die nog betaald moet worden. Hoe komt Nuon aan 1600 euro?

Door dezelfde omstandigheden had Nuon eind 2007 het contract beeïndigd, terwijl ik dacht dat mijn bezwaar in behandeling was genomen. Ik was niet eens geïnformeerd wanneer ze zouden langskomen voor afsluiting. Ik heb toen dus geen gelegenheid gehad om over te stappen naar een ander energieleverancier. Nadat ik het volledige, voor mij onterechte, kosten had betaald kon ik weer gebruik maken van de producten van Nuon.
Ik wilde dit niet weer meemaken en daarom lette ik er extra op, om op tijd te betalen. Dat heb ik ook tot op heden gedaan.
Om extra kosten te voorkomen heb ik zelfs met Nuon een afspraak gemaakt over de betaal datum. Ze hebben mij verteld dat de betaling binnen 10 werkdagen wordt verwerkt. Daarom hadden we afgesproken dat ik tussen 21 en de 26 ste van de maand de betalingstermijn over moest maken. Dit afspraak heb ik eind 2009 gemaakt. Sindsdien worden de termijnen ook altijd betaald tussen de 21 ste en de 26 ste van de maand. Dit kan ik ook aantonen. Hoe is het dan mogelijk om zoveel onkosten in rekening te brengen terwijl ik op tijd betaal?

Ik heb eerder vriendelijk een verzoek ingediend om tot een oplossing te komen. Tot op heden is dat niet gebeurd en de kosten zijn alleen maar opgelopen. Ondanks dat ik mijn best heb gedaan en ook nog onnodige kosten heb gemaakt dankzij Nuon, is mijn contract bij Nuon weer beeïndigd.

Iedere keer worden er dezelfde dingen verteld en Nuon wil mij op een of andere manier niet begrijpen en ook geen gelijk geven.
Ik weet dat dit een makkelijke weg is om geld te verdienen, maar ik vind ook dat Nuon eens heel goed moet nadenken wat ze hiermee willen bereiken.

Nogmaals, ik kan het niet veroorloven en behalve dat is het ook nog eens ee hoge bedrag waar Nuon geen recht op heeft.

Ik kom er niet meer uit, ben radeloos!

Gizmo©

Re: Radeloos door NUON!!!!

Ongelezen bericht door Gizmo© »

Je kan toch om deze problemen te voorkomen via internetbankieren op de datum dat nuon het bedrag wil hebben het overschrijven.
Misschien is het ook handig voor je om een schrift te maken met daarin al je inkomsten en uitgaven op een rijtje. Je komt dan nooit in de problemen.

B.Basan

Ja dat kan, daar ben ik me ook van bewust. Als je het ook goed leest,heb ik vermeld dat de medewerkers mij hebben verteld dat de verwerking 10 werkdagen duurt. Dus als ik het tussen de 21 ste en de 26 ste van de maand betaal, komt het alsnog op neer dat ik op de datum betaal wanneer zij het binnen willen hebben. Dus het maakt niet uit of ik het betaal voordat ik de aceptgiro heb ontvangen of erna. Het komt op hetzelfde neer.

Gizmo©

Nee, maar op die acceptgiro staat een uiterste datum. Als je je daar niet aan houdt, gaat het fout.
Nooit automatische incasso overwogen? Bij Eneco kon ik de datum aangeven waarneer het termijnbedrag afgeschreven wordt.
Vroeger betaalde ik ook via een acceptgiro, maar op een gegeven moment wilden ze het termijn steeds vroeger in de maand hebben, terwijl het salaris nog niet binnen was.
Maar met dat lijstje werkt het hier goed. Ik schrijf de vaste lasten allemaal netjes op en iedere keer als er iets afgeschreven is, streep ik het weg. Weet zo precies wat er nog op de rekening staat en wat er nog vanaf moet.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Een boete omdat je te vroeg betaalt? ? ?
In de periode tussen de 21e en 26e van de maand betaal je voor de volgende maand en daarvoor krijg je een boete? ?

Het lijkt me toch dat je een boete krijgt voor te laat betalen, maar €60 lijkt me zwaar overdreven.

Is er iemand in je fam./buurt/vrienden die de gegevens eens met je kan doornemen? En je kan laten zien hoe en wat het precies zit?

Want, stel dat het waar is wat je in je OP schrijft (lijkt me stug, maar goed..) dan laat je dat toch niet gebeuren? !

Gizmo©

Het is best mogelijk, dat Nuon het termijnbedrag rond de 15/20ste wil hebben. Als de TS inderdaad later betaald, dan is hij te laat en is een boete terecht, maar 60 euro is wel erg overdreven. Bij Eneco was het toendertijd 10 euro.

B.Basan

Nogmaals voor de duidelijkheid mensen.....

Ik betaal niet te laat, dat is een feit. Ik heb ook eerder vermeld dat ik het kan aantonen dat ik op tijd betaal maar alsnog een boete krijg!
De reden van de boete is: Voordat ik het acceptgiro ontvang, heb ik mijn maandtermijn al overgemaakt. Nuon zegt dus '' Uw maandtermijn moet tussen de 30 ste van deze en de 14 e van de volgende maand binnekomen.''
Dus omdat ik al voor de 30 ste van de maand overmaak leggen ze een boete op van 60 euro! Je hebt geen ruimte om in bezwaar te gaan tegen Nuon omdat ze intussen de incassobureau inschakelen. Dus kortom alleen maar kosten!

Gizmo©

Je maakt het jezelf moeilijk. Schrijf het dan gewoon per de 1ste van de nieuwe maand over. Nuon blij, jij blij, want je krijgt geen boete. Je moet je alleen niet aan het eind van de maand rijk rekenen met die extra 150 euro op je rekening.
Maak een overzicht en je weet precies, wat je aan vaste lasten hebt en wat je overhoudt om uit te geven(lees van te leven).

Des81

Ongelezen bericht door Des81 »

B.Basan schreef:...
Voordat ik het acceptgiro ontvang, heb ik mijn maandtermijn al overgemaakt. ...
Welk betalingskenmerk vul je dan in wanneer je de acceptgiro nog niet hebt ontvangen?

Gizmo©

Waarschijnlijk is het betalingskenmerk iedere maand hetzelfde, net zoals bij de belastingsdienst met betrekking tot het terugbetalen van de teveel verkregen toeslagen.

evdbeek99

Ongelezen bericht door evdbeek99 »

Misschien moet je je toch een nieuwe werkwijzen aanmeten.

Wat dacht je van een extra betaal rekening, hier stort je je leefgeld op. De andere rekening laat je je vaste lasten afgaan.

LadyDaisy

Ongelezen bericht door LadyDaisy »

Bij Nuon kun je ook online je facturen bekijken (via Mijn Nuon) en met welke betaling deze verrekend is.
Dan weet je meteen waar er iets is misgegaan.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Hoe moeilijk kan iemand het zichzelf maken?

Ieder maand direct een boete van 60,- lijkt me niet te kunnen. U zult namelijk altijd eerst een herinnering ontvangen kosten 5,-. (er dient dan binnen 10 dagen betaald te zijn met die herinnerings acceptgirokaart) Is dat niet gebeurd dan komt de aanmaning. Kosten 15,-. Betaaltermijn binnen 9 dagen.
Let op: het begrip binnen .. dagen betekent dat het binnen die dagen op het rekeningnummer van Nuon dient te staan!
Zie Nuon betaalproces: http://www.nuon.nl/klantenservice/energ ... proces.jsp

U zegt iedere maand op/rond de 21e uw salaris te krijgen. Als u op de kleintjes moet letten en u uw vaste lasten direct wilt betalen, waarom dan niet kiezen voor automatische afschrijving. U kunt dan zelf een datum aangeven (lopende van de 1ste tot en met de 27ste) waarop het maandelijkse termijn afgeschreven wordt. Dit scheelt ook nog eens 1,19 per acceptgirokaart! In uw geval zou de automatische afschrijving steeds op de 24ste een prima datum zijn.
In het andere geval kunt u ook kiezen, mits uw bank (Rabobank, ING en ABN AMRO bank) hierin voorziet, voor de digitale nota.

De manier waarop u betaalt kan een bedrijf niet verwerken. Iedere termijn heeft namelijk zijn specifieke betalings (en factuur)kenmerk. Als u steeds op voorhand een bedrag over maakt (zonder kenmerk) maar u hebt nog openstaande posten, dan zal dat bedrag inderdaad verrekend worden met de openstaande posten anders dan de huidige termijn. Het is opmerkelijk dat uw verhaal al vanaf 2009 loopt. Wat zeg ik,...loopt al langer. Immers in 2007 is de levering door betalingsachterstanden al een keer met u beeindigd.
Men heeft u ongetwijfeld verschillende keren verteld dat de manier waarop u uw betalingen doet niet werkt. Dat u zelf toch steeds kiest voor de ingewikkelde niet werkende methode is vragen om problemen. Wat voor hard hoofd kan iemand hebben?
Niet om het een of ander, maar ik heb het donkerbruine vermoeden dat er veel meer aan de hand is als dat u hier afschildert.
Tot slot: men kan geen individuele betalingsafspraken maken inzake termijnbetalingen. Die dienen gewoon steeds vóór een bepaalde vervaldatum op het rekeningnummer van Nuon bijgeschreven te zijn. Is dat niet het geval, dan ontstaan er extra kosten. Alles is namelijk computer gestuurd.
Er kunnen alleen betalingsafspraken worden gemaakt als het een betalingsregeling betreft.

Mijn advies: zet uw betaalwijze om naar automtische incasso, dan weet u dat u bijtijds betaalt. Spaart u ook de extra kosten (1,19 per acceptgiro) uit. En, niet in de laatste plaats, weet u dat u op tijd betaalt.
Tref een betalingsregeling over het nu nog openstaande bedrag om hernieuwd beeindiging van levering (eventueel afsluiting) te voorkomen.

Realist50

Ongelezen bericht door Realist50 »

Ik zie hier echt onnozele reacties, de een zegt automatische incasso de andere geeft aan (Shine) dat het niet zou kunnen en zeer wetend op de hoogte van de zaak reageren. Ik zou jullie allen eerst aanraden om het eerst goed te lezen voor dat jullie reageren. Er wordt aangegeven door gebruiker Shine als je geen kenmerk aangeeft dat het met openstaande posten verrekend wordt, en als die er niet zijn openstaande post?? Shine geeft ook aan dat Nuon medewerkers ongetwijfeld hebben aangegeven dat de betaal wijze niet zou deugen, Shine dan vraag ik je om het nogmaals te lezen. Er wordt duidelijk aangegeven door meneer/mevrouw b.basan dat er een betaal datum is afgesproken tussen de 21ste en de 26ste van de maand ivm de 10 werkdagen verwerkingsperiode.

Dit voorval is ook bij een bekende van mij gebeurd nuon gaf aan dat hij te vroeg betaalde en extra kosten in rekening zou brengen. Terwijl diegene maandelijks 10.000 den euros aan nuon als maandelijks termijn betaalde, wat heeft ie gedaan direct zijn advocaat ingeschakeld zeer bekende advocaat uit amsterdam, Adv. een brief geschreven en meteen na 2 weken kreeg ie een excuses brief van nuon. Dit puur omdat hij een grote klant is bij nuon en advocaat ingeschakeld.
Maar ja dat kost dan weer wat he.

Uit het verhaal heb ik dit begrepen;

- afspraak gemaakt betaling 21ste en 26ste van dezelfde maand ivm 10 verwerkingsdagen
- betaald te vroeg voordat de acceptgiro binnen is
- krijgt maandelijkse boete
- de vroeg betaalde termijn wordt verminderd met de boete.

ten eerste wil ik mededelen dat ik het uberhaupt niet begrijp dat boete gelegd wordt terwijl er een afspraak is. De verwerkingperiode van Nuon is 10 werkdagen dus het klopt wat men destijds afgesproken heeft.

Administratief- boekhoud technisch gezien is er een fout bij nuon.
om de volgende redenen;

- Je betaald vooraf zowiezo is er geen sprake van te laat betalen
we nemen de volgende maand;
Je maakt gebruik van Nuon in het maand Maart je betaald tussen 21 MAART en 26 MAART, Nuon stuurt 29 maart acceptgiro met dagtekening 30 maart dat het binnen 14 dagen betaald moet worden dus uiterlijk 13 april moeten zij het verwerkt hebben. Maar omdat jij het al, laten we zeggen 25 maart hebt betaald en dan nog 10 verwerkingsdagen hebben zij het uiterlijk 5 april verwerkt. Dus volgens de verwachte datum is er betaald. Tenzij je februari en januari niet hebt betaald dan wordt het wel verwerkt.
- Ook al geef je geen betalingskenmerk alsnog moeten zij het inboeken.
Dus je betaald 25 jan. 25 febr. 25 maart 25 april 25 mei 25 juni 25 juli 25 aug. 25 sept. 25 okt. 25 nov. 25 dec. ook al zou je zonder kenmerk hebben betaald moeten zij het verwerken want je voldoet aan elke maand termijn en kenmerk is niet verplicht! Je kan het niet verrekenen met openstaande post want er is geen openstaande post tenminste uitgaande dat elke maand op deze wijze betaald wordt.
- Als er €60,- voor kosten in rekening gebracht wordt wat gebeurt er dan met de €90,- ( termijn volgens u € 150,- minus €60,-boete = €90,-)
Mocht het zo zijn dat u in het ergste scenario toch moeten betalen dan zou dat €720,- moeten zijn.
berekening als volgt;
elke maand termijn wordt dan €90,- terwijl er €150,- betaald moet worden dus €60,- te weinig betaald. 12 maanden x €60,- = €720,-

mensen aub als men reageert een beetje rekening houdend iets nuttigs of zinvols mededelen, meneer/mevrouw b.basan is radeloos men heeft hulp nodig zoekt een uitweg.

Wat ik aan u kan mededelen is aan een advocaat overdragen, ivm de hoge advocaat kosten kunt u ook bij u in de buurt sociale raadslieden of consuwijzer of het voorleggen bij de geschillen commisie en evt klagen bij de federatie van energie bedrijven en nog veel andere instanties.

Shine

@Realist50
Tenzij je februari en januari niet hebt betaald dan wordt het wel verwerkt.
(..) ook al zou je zonder kenmerk hebben betaald moeten zij het verwerken want je voldoet aan elke maand termijn en kenmerk is niet verplicht! Je kan het niet verrekenen met openstaande post want er is geen openstaande post tenminste uitgaande dat elke maand op deze wijze betaald wordt.
Topicstarter kiest er zelf voor om niet middels automatische incasso te betalen, maar middels ontvangst van een acceptgirokaart. Indien een klant er voor kiest om middels acceptgiro te betalen weet ik bijna zeker dat er met die klant geen aparte betaal afspraken gemaakt worden m.b.t. vervaldatum van het moeten hebben voldoen van een temrijn. Daarvoor immers biedt Nuon de mogelijkheid van automatische icasso aan. De klant kan dan wel zelf aangeven op welke dag van de maand het termijn afgeschreven wordt.
Echter topicstarter betaald niet middels automatische incasso, maar krijgt een acceptgirokaart. Maar topicstarter maakt het eigenhandig over zonder verdere kenmerken of factuurnummer of gebruikmaking van die acceptgirokaart.
In het vehaal zou er voor topicstarter niets aan de hand zijn mits topicstarter geen openstaande posten zou hebben. Omdat Nuon het overgemaakte bedrag steeds verrekend (dit mag omdat de betreffende betaling geen kenmerk bevat!), mag hieruit opgemaakt worden dat topicstarter wel degelijk openstaande posten heeft. Zou dat niet het geval zijn, dan bestaat er zelfs de mogelijkheid dat Nuon het overgemaakte bedrag terug stort omdat ze het niet kunnen plaatsen. (immers, alle betalingen zijn voldaan, er is geen achterstand, en de nieuwe termijn is nog niet gefactureerd. Het systeem kan er dan niet mee uit de voeten en stort het terug.).
Doordat de betaling steeds verwerkt wordt met nog andere openstaande bedragen, betaalt topicstarter dus maandelijks te weinig. Hierdoor zal maandelijks op die manier er steeds een grotere achterstand ontstaan, zullen er dien ten gevolge extra eveneens oplopende kosten (herinnering/aanmaning etc) zijn en loopt die betalingsachterstand hierdoor maandelijks op.

Topicstarter geeft aan dat dit verhaal zich in 2007, gevolgd in 2009 ook al heeft voorgedaan. Er zal in die tijd ongetwijfeld met topicstarter een betalingsafspraak gemaakt zijn inzake de aangegane betalingsregeling. Maar die betalingsafspraak geldt alléén voor de betalingsregeling en niet voor de gebruikelijke maandtermijnen.
Mogelijk dat topicstarter dit aspect door elkaar haalt.
Dan krijgen we het boete verhaal.
Topicstarter geeft aan dat er maandelijks een boete bedrag 60,- van zijn overgemaakte termijn af gaat. Echter, alvorens je tot een boetebedrag van (maandelijks!?) 60,- bent beland, dan gaat er eerst nog een en ander aan vooraf. Zie daarvoor de betaalprocedure in mijn eerdere reactie.(herinnerings acceptgiro 5,- , .... etc.) Hierover hoor ik Topicstarter namelijk helemaal niet in zijn verhaal. Waarom niet?)
Vandaar mijn opmerking, waar ik ook bij blijf: er moet hier meer aan de hand zijn dan dat topicstarter alhier verteld.

Vattenfall Webcare
verified

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

Geachte B.Basan,

Uit uw bericht op dit forum maak ik op dat er onduidelijkheden zijn over de verwerking van uw betaling.

Het is inderdaad zo dat wanneer u zonder kenmerk betaald, Nuon uw betaling verrekent met de oudste nog openstaande posten. Wanneer die er niet zijn en u betaald te vroeg, wordt uw geld teruggestort. Dit is eenvoudig op te lossen door een automatische incasso af te spreken. Uit uw klacht maak ik op dat u in ieder geval achterstallige posten heeft.

Wilt u meer informatie? Dan zoek ik dit graag voor u uit . U kunt een privébericht (PB) versturen via de knop linksonder dit bericht, met uw klant- of contractrekeningnummer en uw telefoonnummer. Dan neem ik telefonisch contact met u op.

Met vriendelijke groet,

Nathalie,
Nuon Webcare

B.Basan

@shine:

U bent alleen maar bezig met aannames en kan blijkbaar niet lezen! Ik heb duidelijk geschreven wat er aan de hand is. Geen achterstand, geen openstaande facturen etc. Dus haalt u aub geen dingen erbij die niet van toepassing zijn.
Ik heb mijn bericht niet geplaatst om in discussies te gaan en om aannames te beantwoorden.

Bij deze.

LadyDaisy

Ongelezen bericht door LadyDaisy »

Beste B. Basan,

Volgens u is er geen betalingsachterstand.
Volgens Nuon blijkbaar wel, anders krijgt u niet de boetes in rekening gebracht.
Heeft u al op Mijn Nuon gekeken wat Nuon precies met uw betalingen doet?
Of staat daar niets vreemds vermeld?

Shine

Ik heb mijn bericht niet geplaatst om in discussies te gaan en om aannames te beantwoorden.

Bij deze.
Dan hoop ik dat u alhier teminste een terugkoppeling gaat geven als u met Nuon contact hebt gehad en het een en ander duidelijk is geworden. Uw terugkoppeling zal dan mijn geventileerde aannames al dan niet gaan bevestigen.

mpr1980

Ongelezen bericht door mpr1980 »

De Nuon Medewerker schreef:.....

Het is inderdaad zo dat wanneer u zonder kenmerk betaald, Nuon uw betaling verrekent met de oudste nog openstaande posten. Wanneer die er niet zijn en u betaald te vroeg, wordt uw geld teruggestort. .....
Wel vreemd dat als een klant enkele dagen (NIET WEKEN ofzo) te vroeg betaald (en dus een goede klant is), dat het geld door NUON wordt teruggestort! Zo creeer je onduidelijkheid en irritatie bij de klant, terwijl het softwarematig waarschijnlijk een kleine aanpassing is om de betaling te parkeren (tijdelijk) en paar dagen later nogmaals proberen te matchen! Bureaucratie ten top zou ik zeggen!

Gesloten