LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Unive, verplicht verzekerd ook al ben je dood

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
jes060

Unive, verplicht verzekerd ook al ben je dood

Ongelezen bericht door jes060 »

Mijn moeder is 30/7 overleden. Voor de erfgenamen, 6 kinderen, rest de herinnering en wat spulletjes uit het huurhuis. Ondanks een schuld hebben wij de erfenis aanvaard, omdat wij dat als onze plicht zien. Alle instanties, ook verzekeringen zijn direct op de hoogte gebracht om kosten te besparen maar ook om teveel betaalde premie terug te krijgen. Alle instanties werken mee zonder een erfrechtverklaring.

Enige uitzondering is Unive. Onze moeder had 3 polissen bij Unive die we met een kopie van de overlijdensverklaring opgezegd hebben. We krijgen hierop formeel een briefje waarin we gecondoleerd worden maar ook gewezen op de lusten en lasten van de erfenis. Veel contact van onze kant zorgt ervoor dat ze ook inzien dat een aansprakelijkheidsverzekering en een reisverzekering niet echt passend zijn voor een overledene. De inboedelverzekering weigeren ze tot op heden stop te zetten en de teveel betaalde premie terug te storten. Een erfrechtverklaring kost minimaal € 250, het gaat om ongeveer € 26 teveel betaalde premie. Een officiële klacht naar Assen helpt ook niet. Antwoord, elke verzekering binnen Unive mag zelf voorwaarden stellen. Het feit dat we laten zien dat het huis al leeg opgeleverd is, doet blijkbaar niet terzake.

Omdat wij niet zitten te wachten op een ellenlange procedure en € 250 kosten hebben de kinderen besloten dat bedrag maar te vergeten. Tot onze stomme verbazing vind Unive het drie maanden na het overlijden van onze moeder nodig ons een rekening te sturen voor drie maanden polis, voor een huis wat er niet meer is. Wij zijn verstandig en onderdrukken de impuls van laat ze maar barsten en gaan naar het Unive kantoor. Medewerkers zeggen dat ze niets kunnen doen, zouden het liever ook anders zien. Zijn zelfs voorstander dat ik een advocaat inschakel, dan komen ze misschien van die stomme regel af. De wereld op zijn kop, wij moeten juristen betalen om Unive te helpen haar procedures klantvriendelijker te maken. Er staat overigens niets in de voorwaarden over een erfrechtverklaring om een polis na overlijden te beëindigen.
Uiteindelijk deden ze het voorstel dat ik alle kinderen moest laten tekenen dat ik, een van de kinderen, gemachtigd was namens de erfgenamen te handelen. Dit document maandag 14 november ingeleverd. Antwoord, ik ga kijken wat we kunnen doen, kan niets garanderen.

Het feit dat ze nu terugkomen op eerdere uitspraken zorgde ervoor dat ik dit op het Internet zette bij Tros Radar. Als het aantal sympathie betuigingen toeneemt komt er een bericht van Unive webcare. Vinden het heel vervelend, of ik polisnummer en telefoonnummer wil sturen. Dat heb ik gedaan.

Tot vandaag geen reactie. Wel een brief van de Unive. Ik denk deze soap is eindelijk afgelopen. Helaas, een aanmaning of we drie maanden premie alsnog betalen en wel voor 30 november. Unive, achtervolgd je tot in het graf en als ze de overledene niet te pakken krijgen dan gaan ze achter de erfgenamen aan. Uit uitspraken van de Unive medewerkers blijkt dat dit niet uniek is, er zijn meer mensen met hetzelfde probleem, volgens mij met recht een koude douche waard.

Eres

Re: Unive, verplicht verzekerd ook al ben je dood

Ongelezen bericht door Eres »

Jes060
Of het gene unive doet wettelijk mag zou ik niets over kunnen zeggen.
Teveel betaalde premie retourneren lijkt me in dit soort situaties meer dan menselijk, doch dat mag je van financiële instellingen niet meer verwachten, zoiets het fatsoen en dat kennen ze niet.
Ze gaan duidelijk op de stoel van de wet zitten om een erfrecht verklaring te verlangen en dat voor die paar euro.
Een verzekering niet kunnen beëindigen na een overlijden is meer dan ongehoord en dan nog 3 maanden premie indienen op grond waarvan is voor mij niet duidelijk in je verhaal.
Ik denk dat je het voorval het beste als een klacht bij het kifid moet indienen.
Of je kunt het op laten gaan tot een rechtszaak, maar daar zit een risico aan dat je het verliest.

Gesloten