LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] nachtdiensttoeslag cq arbeidstijdenwet
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 23 nov 2011 16:50
nachtdiensttoeslag cq arbeidstijdenwet
NACHTTOESLAGEN: artikel 55 Onregelmatigheidstoeslagen geldt alleen dan als heel hfdst XV van de CAO beroepsgoederenvervoer wordt toegepast. Anders geldt artikel 37 Toeslag ééndaagse nachtritten.
LET OP!!! ArbeidsTijdenWet zegt dat je maar 5 nachten per 2 weken, 117 p/jaar nachtdienst mag rijden. In collectief overleg is het aantal te verhogen tot 140. Constante nachtdienst is dus strafbaar en de verzekering kan zich terug trekken. Dit zou iedereen moeten weigeren. Enige legale alternatief is artikel 36, 2 ploegendienst.
Wat hebben we liever: Artikel 37 die luidt van 20.00-04.00uur € 2,48 bruto per uur of Artikel 36 welke luidt 11,25% ploegentoeslag over je hele loon. Per 1 januari 2011 is ook de werknemer strafrechtelijk vervolgbaar!!!
LET OP!!! ArbeidsTijdenWet zegt dat je maar 5 nachten per 2 weken, 117 p/jaar nachtdienst mag rijden. In collectief overleg is het aantal te verhogen tot 140. Constante nachtdienst is dus strafbaar en de verzekering kan zich terug trekken. Dit zou iedereen moeten weigeren. Enige legale alternatief is artikel 36, 2 ploegendienst.
Wat hebben we liever: Artikel 37 die luidt van 20.00-04.00uur € 2,48 bruto per uur of Artikel 36 welke luidt 11,25% ploegentoeslag over je hele loon. Per 1 januari 2011 is ook de werknemer strafrechtelijk vervolgbaar!!!
Re: nachtdiensttoeslag cq arbeidstijdenwet
Ken toch genoeg mensen in het beroepsgoederenvervoer die alleen maar s'nachts rijden dus die doen allemaal werk wat niet mag ?
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 23 nov 2011 16:50
Re: nachtdiensttoeslag cq arbeidstijdenwet
Ja dat klopt. Google maar naar ATW
Re: nachtdiensttoeslag cq arbeidstijdenwet
Waar kan ik dat vinden dat per 1 jan. ook de werknemer strafrechtelijk vervolgd kan worden ?
Re: nachtdiensttoeslag cq arbeidstijdenwet
Arbeid in nachtdienst
Artikel 2.5:4
1.In plaats van artikel 5:8 van de wet wordt dit artikel toegepast.
2.De werkgever organiseert de arbeid zodanig, dat de werknemer:
a. ten hoogste 43 maal in elke periode van 16 achtereenvolgende weken arbeid in nachtdienst verricht, of
b. ten hoogste 20 uren in elke periode van 2 achtereenvolgende weken arbeid verricht tussen 00.00 en 06.00 uur.
Arbeid in nachtdienst ten aanzien van vervoer waarop verordening (EG) nr. 561/2006 van toepassing is
Artikel 2.5:4a
1. In afwijking van de artikelen 2.2:2 en 2.3:1 is dit artikel uitsluitend van toepassing voor zover verordening (EG) nr. 561/2006 van toepassing is.
2. In plaats van artikel 5:8 van de wet wordt dit artikel toegepast.
3. Ten aanzien van de werknemer die arbeid verricht die geheel of gedeeltelijk is gelegen in de periode tussen 01.00 en 05.00 uur, geldt dat zijn totale arbeidstijd niet meer bedraagt dan 10 uur in de periode van 24 achtereenvolgende uren, te rekenen vanaf het begin van zijn arbeid.
4. Van het derde lid kan, met inachtneming van het vijfde lid, slechts bij collectieve regeling worden afgeweken. Elk beding waarbij op andere wijze dan in de vorige volzin is bepaald, wordt afgeweken van het derde lid, is nietig.
5. De werkgever organiseert de arbeid zodanig, dat de werknemer een dagelijkse arbeidstijd heeft die niet meer bedraagt dan 12 uur in elke periode van 24 achtereenvolgende uren, te rekenen vanaf het begin van zijn arbeid.
6. De persoon, bedoeld in artikel 2:7, eerste lid, van de wet, neemt een maximale dagelijkse arbeidstijd in acht overeenkomstig het vijfde lid.
Afwijkingen arbeid in nachtdienst
Artikel 2.5:5
1.Dit artikel is uitsluitend van toepassing op arbeid verricht in het kader van:
a. vervoer van brood- en banketbakkerijproducten;
b. vervoer van goederen van en naar distributiecentra, terminals of luchthavens;
c. grensoverschrijdend vervoer van bloembollen, bloemen, planten en boomkwekerijproducten, groente en fruit;
d. vervoer per taxi;
e. vervoer ten behoeve van het onderhoud en de aanleg van wegen en railverbindingen.
2.In afwijking van artikel 2.5:4, tweede lid, kan dit artikel worden toegepast indien de aard van het vervoer met zich brengt dat dit vervoer hoofdzakelijk gedurende de nacht plaatsvindt en dit door het op een andere wijze organiseren van het vervoer redelijkerwijs niet is te voorkomen.
3.De werkgever organiseert de arbeid zodanig, dat de werknemer:
a. ten hoogste 52 maal in elke periode van 16 achtereenvolgende weken en 140 maal in elke periode van 52 achtereenvolgende weken arbeid in nachtdienst verricht, of
b. ten hoogste 38 uren in elke periode van 2 achtereenvolgende weken arbeid verricht tussen 00.00 en 06.00 uur.
--------------------------------------------------------------------------------------
Ik zou graag de link van je willen zien waarin staat dat het per 1 jan. gaat veranderen en de werknemer zelf aansprakelijk is.
Artikel 2.5:4
1.In plaats van artikel 5:8 van de wet wordt dit artikel toegepast.
2.De werkgever organiseert de arbeid zodanig, dat de werknemer:
a. ten hoogste 43 maal in elke periode van 16 achtereenvolgende weken arbeid in nachtdienst verricht, of
b. ten hoogste 20 uren in elke periode van 2 achtereenvolgende weken arbeid verricht tussen 00.00 en 06.00 uur.
Arbeid in nachtdienst ten aanzien van vervoer waarop verordening (EG) nr. 561/2006 van toepassing is
Artikel 2.5:4a
1. In afwijking van de artikelen 2.2:2 en 2.3:1 is dit artikel uitsluitend van toepassing voor zover verordening (EG) nr. 561/2006 van toepassing is.
2. In plaats van artikel 5:8 van de wet wordt dit artikel toegepast.
3. Ten aanzien van de werknemer die arbeid verricht die geheel of gedeeltelijk is gelegen in de periode tussen 01.00 en 05.00 uur, geldt dat zijn totale arbeidstijd niet meer bedraagt dan 10 uur in de periode van 24 achtereenvolgende uren, te rekenen vanaf het begin van zijn arbeid.
4. Van het derde lid kan, met inachtneming van het vijfde lid, slechts bij collectieve regeling worden afgeweken. Elk beding waarbij op andere wijze dan in de vorige volzin is bepaald, wordt afgeweken van het derde lid, is nietig.
5. De werkgever organiseert de arbeid zodanig, dat de werknemer een dagelijkse arbeidstijd heeft die niet meer bedraagt dan 12 uur in elke periode van 24 achtereenvolgende uren, te rekenen vanaf het begin van zijn arbeid.
6. De persoon, bedoeld in artikel 2:7, eerste lid, van de wet, neemt een maximale dagelijkse arbeidstijd in acht overeenkomstig het vijfde lid.
Afwijkingen arbeid in nachtdienst
Artikel 2.5:5
1.Dit artikel is uitsluitend van toepassing op arbeid verricht in het kader van:
a. vervoer van brood- en banketbakkerijproducten;
b. vervoer van goederen van en naar distributiecentra, terminals of luchthavens;
c. grensoverschrijdend vervoer van bloembollen, bloemen, planten en boomkwekerijproducten, groente en fruit;
d. vervoer per taxi;
e. vervoer ten behoeve van het onderhoud en de aanleg van wegen en railverbindingen.
2.In afwijking van artikel 2.5:4, tweede lid, kan dit artikel worden toegepast indien de aard van het vervoer met zich brengt dat dit vervoer hoofdzakelijk gedurende de nacht plaatsvindt en dit door het op een andere wijze organiseren van het vervoer redelijkerwijs niet is te voorkomen.
3.De werkgever organiseert de arbeid zodanig, dat de werknemer:
a. ten hoogste 52 maal in elke periode van 16 achtereenvolgende weken en 140 maal in elke periode van 52 achtereenvolgende weken arbeid in nachtdienst verricht, of
b. ten hoogste 38 uren in elke periode van 2 achtereenvolgende weken arbeid verricht tussen 00.00 en 06.00 uur.
--------------------------------------------------------------------------------------
Ik zou graag de link van je willen zien waarin staat dat het per 1 jan. gaat veranderen en de werknemer zelf aansprakelijk is.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 23 nov 2011 16:50
Re: nachtdiensttoeslag cq arbeidstijdenwet
Mijn laatste zin moet ik rectificeren. De Arbeidstijdenwet wordt in beginsel bestuursrechtelijk gehandhaafd, slechts enkele gevallen zijn als economisch delict strafbaar gesteld en worden strafrechtelijk gehandhaafd. Dit kan als er sprake is van gevallen van recidive of als er een ernstig ongeval gebeurd.
Een chauffeur kan wel een boete krijgen. De naleving op controles zijn per 1 januari 2011 opgeschroefd en de boetes met 15% verhoogd.
http://www.arbeidsinspectie.nl/onderwer ... index.aspx
Ik parafraseer:
"Als werknemers zich niet aan de voor hen geldende regels in de Arbowet houden, kunnen ook zij een boete krijgen."
Deze boetes zijn per 1 januari 2011 met 15% verhoogt. http://www.juridisch.com/cgi-juridisch/ ... =pleinplus
Een chauffeur kan wel een boete krijgen. De naleving op controles zijn per 1 januari 2011 opgeschroefd en de boetes met 15% verhoogd.
http://www.arbeidsinspectie.nl/onderwer ... index.aspx
Ik parafraseer:
"Als werknemers zich niet aan de voor hen geldende regels in de Arbowet houden, kunnen ook zij een boete krijgen."
Deze boetes zijn per 1 januari 2011 met 15% verhoogt. http://www.juridisch.com/cgi-juridisch/ ... =pleinplus
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 23 nov 2011 16:50
Re: nachtdiensttoeslag cq arbeidstijdenwet
Ben je beroepschauffeur, dan moet je extra oppassen. Voor hen gelden net als voor ondernemers in het wegvervoer nog een groot aantal wetten en regelingen zoals bijvoorbeeld de regelgeving over rijtijden en rusttijden. Overtreding hiervan kan soms een economisch delict opleveren.
Re: nachtdiensttoeslag cq arbeidstijdenwet
dergretep
Hallo
het ergste is nog dat hell veel trasportbedrijfe het gewoon op internet zetten en zo eigendlijk straafbar zijn en niet een instantie darnaar kijkt,nog de FNV of ARBEITSINSPECTIE,zij hoeven niet te zeggen wij weten von niets regels en weten macken en darnaar controleren is een andere koek
Hallo
het ergste is nog dat hell veel trasportbedrijfe het gewoon op internet zetten en zo eigendlijk straafbar zijn en niet een instantie darnaar kijkt,nog de FNV of ARBEITSINSPECTIE,zij hoeven niet te zeggen wij weten von niets regels en weten macken en darnaar controleren is een andere koek