LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De chinese trol, de moderator en de hacker

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
witte angora
Berichten: 31984
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

De chinese trol, de moderator en de hacker

Ongelezen bericht door witte angora »

Net zag ik op Nederland 1, teletekst, pagina 106, een bericht staan dat een hacker door middel van een beveiligingslek achter beheerderswachtwoorden van de publieke omroepen kon komen. Op deze manier had hij ook toegang tot de gegevens van miljoenen mensen. Inmiddels is het lek dicht, en zijn de wachtwoorden gereset, de gegevens zijn niet meer toegankelijk.

Maandenlang hebben velen gespeculeerd wie de trol op dit forum was. Is hij nu ontmaskerd? Immers, het had er alle schijn van dat pb's van sommigen gelezen werden, daarom werd soms ook de link naar de redactie/moderator van dit forum gelegd. De trol wist dingen die bijna niemand wist, informatie die meestal per pb uitgewisseld werd, en later door de trol op dit forum gezet werd.

Ook de onmacht om hem/haar te pakken zou hierdoor verklaarbaar zijn. Immers, via het beveiligingslek kon hij steeds weer inloggen via het beheerderswachtwoord. Dan is het ook verklaarbaar dat hij vooral 's avonds en in de weekenden actief was, om zo lang mogelijk onopgemerkt te blijven.

Als dit inderdaad de zogenaamde chinese trol is, dan zal hij de boel verder wel met rust laten. Als dan de overige trollen dan ook ophouden met hun nonsens, kunnen we eindelijk dit forum eens benutten waar het voor bedoeld is: discussieren over consumentenzaken.

Wat denken jullie er van? Van het idee dat de hacker die op teletekst genoemd wordt, wel eens de chinese trol zou kunnen zijn?

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: De chinese trol, de moderator en de hacker

Ongelezen bericht door snepke »

Geen idee of hij/zij dat is.
Maar ik heb eigenlijk nooit geloofd,dat bepaalde forumleden trollen zijn,ook al hebben/hadden ze de schijn tegen.
Dat is gewoon hun stijl niet.
Sommige gaan er in mee,en geloven alles wat die trollen schrijven.
Weinig vertrouwen in de medemens ,ook al hebben ze het beste voor.
Ze worden gewoon voor trol en weet ik nog meer uitgemaakt.
En sommige gaan er wel erg ver in mee,die sturen naar leden een pb dat een bepaald lid een trol is en meer van die ongein.
Laatst gewijzigd door snepke op 26 nov 2011 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: De chinese trol, de moderator en de hacker

Ongelezen bericht door manondoris »

he ja duiner laten we het forum sluiten ? wat een grandiose opmerking :shock: is dat mischien niet precies wat de trol wil en voorelkaar probeerd te krijgen? en als deze weg is komt er wel weer een nieuwe om de hoek kijken of hier of op een ander forum.gewoon negeren want het valt niet uitteroeien :?

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: De chinese trol, de moderator en de hacker

Ongelezen bericht door nevermind »

Typerend topic voor het weekend.
Het openingsbericht zet weer aan voor discussie, welke steeds hier op het forum uitmonden, dat hier trollen worden aangetrokken.
Ik denk niet dat een hacker een Tros Radar Forum probeert te hacken, om PB´s te lezen.
Tevens heeft deze melding niets met de Tros te doen, maar de gedupeerden omroepen zijn bekent.
Het gaat onder andere om sites van de Publieke Omroep (3FM, KRO, BNN en NTR). Maar ook om de sites van commerciële radiostations als Q-Music en SlamFM. Zij maken allemaal gebruik van dezelfde software om hun sites te beheren, ontwikkeld door het bedrijf AngryBytes.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: De chinese trol, de moderator en de hacker

Ongelezen bericht door bprosman »

he ja duiner laten we het forum sluiten ? wat een grandiose opmerking
Duiner doelt op het tijdstip (na 23:00) , hij schrijft ook , om DAN het forum te sluiten , niet om HET forum te sluiten.

Dit forum is gebouwd op PhpBB, wat wereldwijd door heel veer fora gebruikt wordt. Beveiligingstechnisch is er niets mis mee mits de beheerders regelmatig de updates uitvoeren.

http://forum.www.trosradar.nl/docs/CHANGELOG.html

Lijkt er op dat ze op 3.0.8 draaien, versie van een jaartje oud.

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: De chinese trol, de moderator en de hacker

Ongelezen bericht door bianca82 »

ach ik negeer de meeste trollen gewoon.. maak me er ook niet druk om

als iemand hier kinderachtig wilt doen... ga je gang.. ik kies er dan voor het totaal te negeren (oke ook ik heb wel is de neiging om te reageren gewoon voor de leuk maar dat ligt aan mijn humeur)

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: De chinese trol, de moderator en de hacker

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

无磁带无转子在线密码设备

特罗尔

(Oud chinese spreuk om trollen te weren)

Chinatownn

Re: De chinese trol, de moderator en de hacker

Ongelezen bericht door Chinatownn »

Beste Rolf,

Het klopt dat ik de hacker ben ik zit nu opgesloten in de cel maar mag ff
gebruikmaken van de PC van de commissaris.

Dit lijkt wel een sprookje met een poes en een keizer zijn jullie net losgelaten ?

Ik ga er weer vandoor voordat ze me hier doorkrijgen.

De groetjes maar weer en zot tiens :lol:

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: De chinese trol, de moderator en de hacker

Ongelezen bericht door plumber »

Vreemd hoor.Is het een tijdje rustig op het forum wat mijn Chinesche vriend
aangaat komen ze weer met zoiets.En juist weer de forummers die door mijn vriend genoemd worden reageren weer.Volgens mij missen jullie hem.


你的论点者和

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: De chinese trol, de moderator en de hacker

Ongelezen bericht door Emmy75 »

bprosman schreef:
he ja duiner laten we het forum sluiten ? wat een grandiose opmerking
Duiner doelt op het tijdstip (na 23:00) , hij schrijft ook , om DAN het forum te sluiten , niet om HET forum te sluiten.
Vaak gebeurt dit ook in de weekenden en na vijven en lang niet alleen na 23u. Dan zou het forum alleen zo'n beetje tijdens kantooruren open zijn als er toezicht is.

beschuitje
Berichten: 49
Lid geworden op: 10 okt 2011 19:38

Re: De chinese trol, de moderator en de hacker

Ongelezen bericht door beschuitje »

Chinezen hacken de PC's vooral van defensie van de VS gevaarlijke jongens dus.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: De chinese trol, de moderator en de hacker

Ongelezen bericht door Jolijn »

:lol: Wat een leuke topictitel; lijkt wel een detectivetitel.
Moest denken aan het raadsel van de man die met een wolf,geit en kool een rivier moet oversteken.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: De chinese trol, de moderator en de hacker

Ongelezen bericht door plumber »

Jolijn schreef::lol: Wat een leuke topictitel; lijkt wel een detectivetitel.
Moest denken aan het raadsel van de man die met een wolf,geit en kool een rivier moet oversteken.
為什麼是他仍只是約橋之謎

bayer112
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 jun 2011 17:39

Re: De chinese trol, de moderator en de hacker

Ongelezen bericht door bayer112 »

@plumber

Wil je dat even vertalen ?

ronaldv2
Berichten: 146
Lid geworden op: 13 aug 2009 13:09

Re: De chinese trol, de moderator en de hacker

Ongelezen bericht door ronaldv2 »

Algemeen onderzoeks geven uit de ict-security wereld: "De meeste (data, privacy) inbraken gebeuren nog steeds van BINNENUIT de organisatie die er zegt, last van te hebben.

Het is natuurlijk makkelijker om (gebrek aan eigen verantwoordelijkheid) "de schuld" af te schuiven op een "hacker van buiten" ;-). Zo blijven ze zelf buiten schot en valt de verdenking op een 3e partij.

Tip voor iedereen:
Kijk altijd uit wat je online zet, want als het er eenmaal staat heb jij er totaal geen controle meer over waar het beland, en wat de eigenaar van een website (of cyber-crimineel) er mee doet.

bayer112
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 jun 2011 17:39

Re: De chinese trol, de moderator en de hacker

Ongelezen bericht door bayer112 »

Dus in dit geval zou het dus best een ex moderator kunnen zijn die de clown uithangt wat betreft het forum, zoals witte angora al aangaf?

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: De chinese trol, de moderator en de hacker

Ongelezen bericht door plumber »

bayer112 schreef:@plumber

Wil je dat even vertalen ?
Jolijn schreef::lol: Wat een leuke topictitel; lijkt wel een detectivetitel.
Moest denken aan het raadsel van de man die met een wolf,geit en kool een rivier moet oversteken.
為什麼是他仍只是約橋之謎

Hoezo raadsel: hij gaat gewoon over de brug.

ronaldv2
Berichten: 146
Lid geworden op: 13 aug 2009 13:09

Re: De chinese trol, de moderator en de hacker

Ongelezen bericht door ronaldv2 »

bayer112 schreef:Dus in dit geval zou het dus best een ex moderator kunnen zijn die de clown uithangt wat betreft het forum, zoal witte angora al aangaf?
1. Dit zou best goed mogelijk kunnen zijn, maar dat kan IK niet beoordelen. Daarover moet (het ict-bedrijf wat dit forum voor) de Tros beheert uitsluitsel kunnen (en willen) geven.

2 Het kan ook een gewone externe cyber-crimineel zijn, die gaten in de beveiliging van dit forum (of het besturingsysteem waar het op draait) heeft gevonden en er vervolgens misbruik van maakt

3. Of een reguliere medewerker van de KLPD, AIVD, MIVD, GovCert, CSR, NCSC of een andere internet-defense divisie van ons leger.#
Dit zijn allerhande (geheime) clubjes van onze eigen Nederlandse overheid die zich - onder het mom van terrorisme bestrijding - "wettelijke toegang" kunnen verschaffen tot alle informatie van bepaalde websites, platformen, forums (al decennia-lang ;-)

#Zie voor meer info hierover Nr 24 (6-22 nov. 2011) van het blad "Computer Idee".

bayer112
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 jun 2011 17:39

Re: De chinese trol, de moderator en de hacker

Ongelezen bericht door bayer112 »

#Zie voor meer info hierover Nr 24 (6-22 nov. 2011) van het blad "Computer Idee".
Bedankt.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: De chinese trol, de moderator en de hacker

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:

Gesloten