Ik ben het daar niet mee eens, omdat de fabrikant de eigenaar is geworden van het product. De koper is dan niet meer de rechtmatige eigenaar.MAXIEM schreef:BBCS,
In dit geval sla je de plank mis. Eigendom is eigendom en slechts onder zeer bepaalde omstandigheden wettelijk gezien onvervreembaar. De fabrikant/importeur had eerst toestemming moeten vragen, alvorens het goed te vernietigen.
Vooraf ben ik het ook niet mee eens.MAXIEM schreef: Bovendien is het ook nog zo, dat de eigenaar nu de verkoper in gebreke kan stellen. De verkoper had immers tenminste dit ******** gedrag van de fabrikant/importeur vooraf aan de klant moeten melden.
Maxiem.
Het punt is dat door het ongedaan maken van de koop, de verkopende partij de rechtmatige eigenaar is van het product.
Bij vervanging van het product of bij ontbinding van de koop is de koper niet meer de rechtmatige eigenaar van het product.
Komt ook nog bij dat de verkopende partij een wettelijke verplichting heeft, welke in artikel 20, 21 en 22 van wetboek 7 genoemd zijn: aflevering van het onbrekende (is hier niet aan de orde), herstel van de afgeleverde zaak (is hier niet mogelijk, dus niet aan de orde), vervanging van de afgeleverde zaak (is hier ook niet mogelijk), de prijs te verminderen in evenredigheid met de mate van afwijking van het overeengekomene (is hier ook niet aan de orde) of de overeenkomst te ontbinden.
Aangezien alle opties niet mogelijk zijn, behalve de ontbinding van de overeenkomst, is de verkopende partij in deze verplicht om de koop te ontbinden.
En dat is precies wat de fabrikant gedaan heeft: ontbinding van de koop.
Een andere discussie is dat de fabrikant een dagwaarde heeft uitgekeerd en niet het volledige aankoopbedrag. Hierover zijn de meningen verschillend. Omdat de ene groep zegt dat de koper het volledige aankoopbedrag terug dient te krijgen, en de andere groep zegt dat de dagwaarde rechtmatig is, omdat de koper wel een x tijd probleemloos van het product heeft kunnen genieten.
Het Quelle arrest is hier niet van toepassing, omdat het daar ging over vervanging van het product, wat hier niet aan de orde is.
Het gaat hier niet om een reparatieverzoek, maar om een garantieclaim. Daar gelden andere regels voor.De verkoper had immers tenminste dit ******** gedrag van de fabrikant/importeur vooraf aan de klant moeten melden.
Bij een normale reparatieverzoek zijn de artikelen 17 t/m 24 van wetboek 7 niet van toepassing.
En wat had de klant dan moeten beslissen? Wel of niet akkoord gaan met de ontbinding van de koop? De verkopende partij had in dit geval geen keuze, bij een garantieclaim kon hij niets anders dan de koop ongedaan te maken, omdat alle andere opties niet van toepassing zijn.
Zou het om een reparatieopdracht gaan, dan kan nooit of te nimmer de koop ongedaan gemaakt worden, en blijft het product eigendom van de koper.
Als bij een garantieclaim (zoals in dit geval) de koop ongedaan wordt gemaakt, is de koper niet meer de rechtmatige eigenaar van het product.