LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nuon meterijking, is deze correctie berekening reëel?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
FPJ

Re: Nuon meterijking, is deze correctie berekening reëel?

Ongelezen bericht door FPJ »

Allereerst, gefeliciteerd met het feit dat u alsnog redelijk vlot een herberekening hebt ontvangen. Ik zou graag met u meefilosoferen hoe de berekening is gedaan, maar daarvoor zijn meer gegevens nodig dan ik uit deze thread kan peuren. Mocht Nuon/Liander het u ooit exact uit de doeken doen, wilt u het hier dan vermelden? Altijd interessant.

Dit gezegd hebbende, uw eigen redeneringen volg ik niet niet helemaal.

Als u ervan uitgaat dat de afwijking consistent is, dan moet u toch ook concluderen dat uw werkelijke verbruik behoorlijk is gestegen de laatste jaren (zie grafiek)?

Verder zegt u enerzijds dit:
Vandaag netjes volgens afspraak door nuon gebeld en de meterstanden doorgeven, zat nu op 2100 kwh voor 3 maanden, dat zou 8400 kwh per jaar zijn.
(…)
Ik denk dat ik op jaarbasis toch weer onder de 7000 kwh uur ga komen, zoals voor dat de stijging begon in 2009.
Ik help het u hopen, maar het lijkt me niet waarschijnlijk als uw verbruik van half augustus t/m half november 2100 kWh is.
U zei het in een vorige post zelf al:
Zomer en winter kan bij ons wel eens 500kwh verschil geven per maand, dus daar kan je niks mee.
Klopt, en dat blijkt ook duidelijk uit de standen van januari/februari die u in eerdere posts hebt genoemd. De "goede" meters geven een verbruik van zo’n 40 kWh per dag aan! Als u in de afgelopen drie maanden op pakweg 22 kWh per dag uitkwam, en midden in de winter de 40 aantikt, dan zit die 7000 kWh op jaarbasis er bepaald niet in. Dan lijkt die 8988 kWh van Nuon mij zelfs nog aan de conservatieve kant.

Nee, voorshands zie ik geen reden om heel ongelukkig te zijn met de herberekening (behalve dan die termijn van twee jaar, en niet langer zoals beloofd). Of heb ik ergens iets verkeerd begrepen?

Succes ermee, ik ben benieuwd te horen hoe het u verder vergaat.

Johan3

Ongelezen bericht door Johan3 »

Allereerst, gefeliciteerd met het feit dat u alsnog redelijk vlot een herberekening hebt ontvangen.
Bedankt! :D
Ik zou graag met u meefilosoferen hoe de berekening is gedaan, maar daarvoor zijn meer gegevens nodig dan ik uit deze thread kan peuren. Mocht Nuon/Liander het u ooit exact uit de doeken doen, wilt u het hier dan vermelden? Altijd interessant.
Hier heb ik nog geen antwoord op gekregen van Nuon.
Als u ervan uitgaat dat de afwijking consistent is, dan moet u toch ook concluderen dat uw werkelijke verbruik behoorlijk is gestegen de laatste jaren (zie grafiek)?
Tot 2009 kwam ik niet tot 7000kwh, ook niet de jaren voor 2004.
(behalve dan die termijn van twee jaar, en niet langer zoals beloofd). Of heb ik ergens iets verkeerd begrepen?
Vond ik ook niet zo netjes!
Ben er al vanaf Januari mee bezig!, maar vanaf de aanvraag voor de meterijking is het zeker 2,5 jaar.
Het komt er nu op neer, dat je nu de periode van het wacht voor dat Liander een keer antwoord geeft, en ook voor die laatste 3 maanden dat Nuon me meterstand controleert voor de herberekening, geen correctie krijgt.
Dan moeten ze gewoon eerlijk zeggen dat je maar 18 maanden correcie terug krijgt.
Succes ermee, ik ben benieuwd te horen hoe het u verder vergaat.
Bedankt! Ga je zeker horen!

Het bedrag lijkt nu zo uit de lucht gevallen, geen berekening niks!
Dit is gewoon een schatting, van wat ik via de telefoon heb doorgegeven, wat als ik 500kw verbruik voor die 3 maanden had geroepen.
En dan nog gaan ze er 200kwh boven zitten.

Johan3

Vanmorgen contact met nuon opgenomen, ze hebben aangehouden een afwijking van 19,83%

Het liander rapport geeft 25% aan, dus ik denk het klopt niet!
Maar eerlijk is eerlijk ik zit fout :oops:
Als je meter 25% te veel aangeeft, moet je om terug te rekenen er 19,83% van af halen om op de juiste meterstand te komen.

Dus bij deze mijn wel gemeende excuus Linda!

Neemt niet weg dat die toegezegde maanden wel ontbreken! :wink:

Afbeelding

FPJ

De jouwe niet :wink:

Jij rekent: verbruik = 100% en daar moet 25% van afgetrokken.
Je moet rekenen: verbruik = 125% en daar moet dan 25% af.

Om precies te zijn bedraagt de correctiefactor 24,735% (maar vraag me niet hoe ze daar aan komen, die tabel gaat mij als 100% alpha boven de pet).

FPJ

Oeps, je was me net voor zie ik, sorry :?

Johan3

Oeps, je was me net voor zie ik, sorry :?
Bedankt voor het reageren! :D
die tabel gaat mij als 100% alpha boven de pet
Dat was bij mij met die eerste tabel dus ook al blijkt!. :lol:
Om precies te zijn bedraagt de correctiefactor 24,735% (maar vraag me niet hoe ze daar aan komen
Ook geen idee waar dat vandaan komt, ik weet dat het een Max 30 Ampère meter was en dat er een 35 ampère hoofdzekering zat.
Dit zou een Max overbelasting kunnen zijn van 120%, dus dan zou je volgens mij :oops: van 26% uit moeten gaan, daarom is het jammer dat je geen uitleg krijgt hoe het berekend is.
En als je meterstand 3 maanden is bijgehouden, ga je er van uit dat op een of andere manier die meterstan in de berekening is mee genomen.

FPJ

Dat laatste was puur als extra controle denk ik, om te zien of het herrekende jaarverbruik enigszins in lijn was met het huidige (en dat was het). Had je de helft geroepen, dan was men misschien verder gaan spitten.
Ook geen idee waar dat vandaan komt, ik weet dat het een Max 30 Ampère meter was en dat er een 35 ampère hoofdzekering zat.
Dit zou een Max overbelasting kunnen zijn van 120%, dus dan zou je volgens mij van 26% uit moeten gaan, daarom is het jammer dat je geen uitleg krijgt hoe het berekend is.
Sorry, hier moet ik dus afhaken :)

Mag ik je nog vragen, hoe ben je destijds aan die extra meters gekomen? Zelf via een erkend meetbedrijf geregeld? En was dat een dure grap?

*ook aan meter twijfelt*

Johan3

Het is deze.
http://www.pjwmeters.com/pdf/DRM75A-Datasheet.pdf

Hij loopt nu exact gelijk met de nieuwe kWh meter, koste iets van 55 Euro bij de groothandel.
Die bovenste is niks, begon steeds meer af te wijken!
Bij twijfel zeker doen!
Wel goed aansluiten! :mrgreen:
groet

skander

Ongelezen bericht door skander »

Hallo allemaal ik heb onlangs geconstateerd dat de meterstanden de afgelopen 6 jaar verkeerd doorgegeven zijn. Ook tijdens de controle in 2008 door iemand van de energie maatschappij verkeerd doorgegeven

doorgegeven waardes: energie tarief laag 42725 en tarief hoog 57015

Nu blijkt dus dat de tellers al die tijd omgewisseld zijn :S

Dit is mijn eerste woning en heb niet veel verstand op het gebied van meterstanden en hoog een laag regeling maar het is dus duidelijk dat ik al die tijd meer heb betaald dan nodig. :(

Ik vrees het ergste en dat is dat energiemaatschappij mij van alles duidelijk zal maken en ik stom weg ja zal knikken dus graag jullie suggesties hoe ik dit het beste kan aanpakken! :roll:

alvast bedankt!

Gesloten