Wil Ooms schreef:Maar met het gemeentepakket in onze gemeente bij unive is echt alles verzekerd. Wat denkt u van de mensen met een wajonguitkering, mensen met alleen aow. Die zouden graag zo'n gemeentepakket willen, maar die krijgen het niet en die zitten op hetzelfde bestaansminimum als een bijstandsuitkering.
Ik heb Wajong, en nee, zo'n pakket wil ik niet. Dat wilde ik al niet toen ik nog in de Bijstand zat: mijn gemeente had een aanvullende verzekering afgesloten voor 'hun' bijstandsgerechtigden. Was zelfs gratis! Echter, in het pakket dat zij aanboden, waren een paar voor mij essentiële vergoedingen NIET opgenomen. Ik moest dus gewoon de volle mep betalen voor een aanvullend pakket bij een andere verzekeraar.
Lijkt leuk, zo'n aanbieding van een gemeente. Maar voor wie vanwege z'n handicap specifieke eisen moet stellen aan een verzekering, is het vrij waardeloos. Ik moest een verzekering hebben die zittend ziekenvervoer op medische indicatie altijd vergoed, omdat ik nog net twee stappen teveel kon lopen om in aanmerking te komen voor vergoeding uit het basispakket als zijnde rolstoelafhankelijk. En als je niet bij een huisarts of in een ziekenhuis kunt komen, heb je zelfs weining aan je basisverzekering.
Overigens: in veel gemeenten komt iedereen tot een bepaald inkomen in aanmerking voor zaken als bijzondere bijstand en andere minima-vergoedingen. Zo groot is het verschil dus niet tussen Bijstand, Wajong of AOW.