LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vergelijking zorgverz. basis bij X en aanvullende bij Y?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
student538

Vergelijking zorgverz. basis bij X en aanvullende bij Y?

Ongelezen bericht door student538 »

Heb na enkele vergelijkingssites gekeken. Wat mij hierin opvalt is dat de Consumentenbond, Independer.nl en kiesbeter er voor kiezen om alles onder 1 dak te laten verzekeren. Dus als u kiest voor Zilverenkruis of Anderzorg als basisverzekering dan wordt de aanvullende verzekering daar ook aan verbonden.

Naar mijn idee zou je bijvoorbeeld ook de combinatie kunnen maken Univé Zekur voor € 92,50 euro per maand (tot nu toe de goedkoopste) en dan een aanvullende verzekering nemen bij de Friesland, ik noem maar een bepaalde combinatie. Dat zie ik helaas niet terug in de testen. Het wil ook nog wel dat wanneer je dit doet bij de Friesland de premie voor de aanvullende verzekering dan duurder wordt omdat je geen basis verzekering bij ze hebt afgesloten. Dit maakt het systeem wel complexer maar wel interessant om te gaan onderzoeken.

Pindakaaspotje

Re: Vergelijking zorgverz. basis bij X en aanvullende bij Y?

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 29 dec 2011 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

Het wil ook nog wel dat wanneer je dit doet bij de Friesland de premie voor de aanvullende verzekering dan duurder wordt omdat je geen basis verzekering bij ze hebt afgesloten.
En niet te vergeten, dat een zorgverzekeraar niet verplicht is, met jou een aanvullende verzekering af te sluiten.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Voor sommige vergoedingen vanuit de basisverzekering geldt een eigen bijdrage waarvan men soms een deel via de AV terugkrijgt. Als beiden bij 2 verschillende maatschappijen zijn ondergebracht, levert dit soms een hoop gedoe op.

D&BB&D

Ongelezen bericht door D&BB&D »

Het kan wel en het kan ongetwijfeld ook voordeel opleveren. ZEKUR is de goedkoopste maar de aanvullende verzekering is mager. Als je een aanvullende verzekering vindt die veel gunstiger is en het prijsverschil is groter dan het verschil in basisverzekering, dan zou het de moeite waard kunnen zijn.

Dat gezegd hebbende, het is wel zorgverzekeren voor gevorderden want de aanvullende verzekeringen vergoeden vaak zaken in combinatie met de basisverzekering. En ik verwacht niet dat zorgverzekeraars heel erg zijn ingesteld op samenwerken.

Als ik dan bijvoorbeeld naar FBTO kijk (http://goedkopezorgverzekeringen.com/zo ... rzekering/), dan lijkt het er op dat het allemaal de moeite niet zo waard is. Basisverzekering 4 euro duurder dan zekur, maar als je bijvoorbeeld aanvullend wilt verzekeren voor fysiotherapie (FBTO 10,24 euro voor 1000 euro budget) tegen ZEKUR (23,75 euro voor 500 euro budget) lijkt die 4 euro me niet de moeite waard om combinaties voor te maken...

Emmy75

D&BB&D schreef:Dat gezegd hebbende, het is wel zorgverzekeren voor gevorderden want de aanvullende verzekeringen vergoeden vaak zaken in combinatie met de basisverzekering. En ik verwacht niet dat zorgverzekeraars heel erg zijn ingesteld op samenwerken.
Klopt, daar moet de verzekerde dan zelf achteraan gaan rennen en weer een nota indienen bij de verzekeraar waar de AV is ondergebracht.

Nu weet ik ook even niet of het zo is, het zou ook mogelijk kunnen zijn dat een zorgverzekeraar een hogere premie vraagt voor alleen de AV als de basisverzekering niet daar is afgesloten.

D&BB&D

Ongelezen bericht door D&BB&D »

Nu weet ik ook even niet of het zo is, het zou ook mogelijk kunnen zijn dat een zorgverzekeraar een hogere premie vraagt voor alleen de AV als de basisverzekering niet daar is afgesloten.
Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee hoe dat per zorgverzekering wordt verrekend. Zal mogelijk ook nog verschillen per zorgverzekeraar. Het kan natuurlijk meevallen dat het niets scheelt in prijs en dat zorgverzekeraars supergoed met elkaar kunnen samenwerken, maar ondanks dat ik er geen ervaring mee heb verteld mijn onderbuikgevoel me toch dat het allemaal soepeler gaat lopen als ik mijn basisverzekering en mijn aanvullende verzekering bij dezelfde partij afsluit... Ik zou wel benieuwd zijn naar de verhalen van iemand die het heeft geprobeerd.

gtp

Ongelezen bericht door gtp »

Let wel op dat er GEEN acceptatie plicht geld voor de aanvullende verzekering, wel voor de basis. Sluit je elders de aanvullende krijg hier zeker mee te maken.

Emmy75

D&BB&D schreef:... maar ondanks dat ik er geen ervaring mee heb verteld mijn onderbuikgevoel me toch dat het allemaal soepeler gaat lopen als ik mijn basisverzekering en mijn aanvullende verzekering bij dezelfde partij afsluit...
Dat weet ik haast wel zeker, die samenwerking is er niet in veel gevallen. Bij mijn eigen zorgverzekeraar zou ik daar zelf achteraan moeten rennen als ik die bij 2 partijen heb ondergebracht. Dus ik kies voor 1 partij om en basis en AV onder te brengen. Het beste is gewoon om te zoeken naar de partij waar het handigst beide ondergebracht kunnen worden.

@gtp,
Zou inderdaad goed kunnen dat dit een probleem kan zijn.

student538

De acceptatieplicht is tot nu toe niet zo heel streng. Behalve bij de zéér uitgebreide pakketten moet je soms keuring hebben.

Wellicht dat er in de toekomst de acceptatieplicht bemoeilijkt zal worden, ongetwijfeld? Immers er moet meer bezuinigd worden. Als een verzekering voor de maatschappij meer kost dan oplevert dan zal dat zeker staan te gebeuren. Wat je dan krijgt is dat elke consument zich preventief voor alles en nog wat zou moeten gaan verzekeren.... Lijkt me geen gezonde situatie.

gtp

Niet alleen keuring, deze is alleen nodig als de gestelde vragen daar aanleiding voor geven. En alles is een aanleiding om te keuren en af te wijzen als er aanwijzingen zijn om te moeten gaan uit te keren in het komende jaar.(het schrijven van rode cijfers)

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

De meeste verzekeraars sluiten de mogelijkheid van het afsluiten van 'losse AV's' expliciet uit in de polisvoorwaarden. Ik herinner me dat de Friesland dit deed in 2007: na 1 jaar acceptatie van iedereen, ook zonder basisverzekering bij de Friesland, vroegen ze plotseling 50% opslag. Ik meen gelezen te hebben dat de FBTO de mogelijkheid wel biedt en ook de ONVZ. Bij FBTO betaal je dacht ik 25 euro extra administratiekosten en kun je de eerste 6 maanden geen beroep doen op de verzekering. Bij de ONVZ zijn de voorwaarden slechter.

lazylois

Ongelezen bericht door lazylois »

Bij de Amersfoortse kun je wel een AV tandartsverzekering afsluiten maar daar is de premie dan ook naar. En moet je een tandartsverklaring overleggen.

student538

We wilden toch zo graag vrije concurrentie maar als ik dit zo lees kunnen we dit koppelverkoop noemen!

gtp

Een verzekering is een overeenkomst tussen 2 partijen die tegen een premie betaling de overeengekomen risico's over neemt. Deze risico,s zijn onvoorzien en niet zeker voorspelbaar ( altijd een onzeker voorval). Voorbeeld een brandend huis is niet meer te verzekeren. Nog een voorbeeld, een rugpatiënt
zal zeker medicatie hebben dit is geen onzeker voorval en zal danook zeker eerst gekeurt/afgewezen worden. Bij tandartsverzekering is altijd een verklaring nodig eventueel met foto"s van het gebit..

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

We wilden toch zo graag vrije concurrentie maar als ik dit zo lees kunnen we dit koppelverkoop noemen!
Dat kan, of het terecht is is een tweede. Als je een Opel koopt ga je voor de accessoires ook niet naar Ford of andersom. Dat zou je ook koppelverkoop kunnen noemen dan.

gtp

Zo zijn er nog wel 100 voorbeelden

Emmy75

gtp schreef:Een verzekering is een overeenkomst tussen 2 partijen die tegen een premie betaling de overeengekomen risico's over neemt. Deze risico,s zijn onvoorzien en niet zeker voorspelbaar ( altijd een onzeker voorval). Voorbeeld een brandend huis is niet meer te verzekeren.
Ok, tot dusver ben ik het nog met u eens.
gtp schreef: Nog een voorbeeld, een rugpatiënt
zal zeker medicatie hebben dit is geen onzeker voorval en zal danook zeker eerst gekeurt/afgewezen worden.
Medicijnen en rugoperaties vallen onder de basisverzekering. Daarvoor geldt een acceptatieplicht voor de zorgverzekeraar dus kunnen mensen niet afgekeurd worden dus is de medische keuring overbodig.
gtp schreef: Bij tandartsverzekering is altijd een verklaring nodig eventueel met foto"s van het gebit..
Ik wil hier wel een behoorlijke nuancering in aanbrengen. Voor veruit de meeste (lagere) tandartspakketten is geen verklaring / foto's of gebitskeuring nodig. Deze kan men gewoon zonder gedoe afsluiten. Bij een aantal en dan vooral de hoogste en duurste tandartspakketten geldt wel een gebitskeuring en is een verklaring evt. met foto's nodig. Over het totaal aantal pakketten is de acceptatie meer uitzondering dan regel.

gtp

Emmy, medicynen en operatie zitten inderdaad in de basis, maar fysiotherapie niet meer of gedeeltelijk/chronisch en eventule hulpmiddelen die niet in de basis zit dat bedoelde ik.Verder de tandartsverzekering er zijn verzekeraars die maar 1 pakket hebben en die zijn het moeilijkste.

Emmy75

gtp schreef:Emmy, medicynen en operatie zitten inderdaad in de basis, maar fysiotherapie niet meer of gedeeltelijk/chronisch en eventule hulpmiddelen die niet in de basis zit dat bedoelde ik.
Ook dan zijn er heel veel aanvullende te vinden zonder acceptatie, zeker als men de av afsluit bij dezelfde maatschappij als de basis. Vb bij CZ kan een verzekerde al een pakket kiezen voor bv 1000,- fysio vergoeding zonder enige acceptatie. Bij een gemiddeld tarief van 30,- zijn dat al zo'n 33 behandelingen.
gtp schreef: Verder de tandartsverzekering er zijn verzekeraars die maar 1 pakket hebben en die zijn het moeilijkste.
Er zullen natuurlijk altijd uitzonderingen zijn die de regel bevestigen. :wink: Ik denk overigens echt dat als je alle mogelijke tandarstpakketten bekijkt er een groter aantal zullen zijn zonder acceptatie dan met.

Gesloten