LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Misbruik door Netbeheerders Gas en Electra

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
PvA
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 dec 2010 12:31

Misbruik door Netbeheerders Gas en Electra

Ongelezen bericht door PvA »

Voor het verwijderen van een gasmeter (bijvoorbeeld omdat je van twee heel kleine woninkjes, één, normaal formaat woning wilt maken) worden in nagenoeg alle, maar dus toch ook weer niet in echt álle gevallen, door de Netbeheerders kosten in rekening gebracht variërend van ca. € 105,00 tot ca. € 300,00.
Overigens heb ik dat ooit zien doen en is een zeer eenvoudige klus en is dat laatste bedrag dus op zijn minst "royaal". Voor de elektriciteitsmeter gelden iets lagere bedragen maar onderstaand verhaal is hetzelfde.

Eerst vond ik dat op z'n minst vreemd , maar als je er over nadenkt is het een zeer kromme situatie en ook nog eens een aardige bijverdienste, want:
de enige die belang heeft bij die meters is de netbeheerder, die wil er geld mee verdienen. En als je dan zegt, ik heb die (tweede) aansluiting niet nodig dus haal je spullen maar weg. En dan moet ik er nog (fors) voor betalen ook.
Er is één Netbeheerder (Stedin) die maakt het heel bont. Die zegt; eerst betalen, dan komen we wel eens een keer tussen de vier en zes weken onze spullen weghalen (maar je moét dan op het door hun aangeven moment thuis zijn) en mocht men nog wat extra kosten bedenken dan betaalt u die ook nog, want door betaling verklaar je je daarmee akkoord.
Ik vind dit machtsmisbruik van een monopolie positie.
Er waren tot voor nog kort een aantal netbeheerders die géén kosten berekenden (zoals ook voor het weghalen van een watermeter géén kosten zijn) maar men gaat door de onderlinge samenwerking hierover plots wel afspraken maken. Het wordt zelfs zo aangegeven op de website. Dat riekt duidelijk naar het maken van onderlinge prijsafspraken. In mijn ogen een NMA kwestie.
Wie heeft gelijkluidende ervaringen?
Ik wil e.e.a. gaan verzamelen en eigenlijk, liefst met terugwerkende kracht terug laten draaien.

Peter

moer
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 dec 2011 12:24

Re: Misbruik door Netbeheerders Gas en Electra

Ongelezen bericht door moer »

Peter,
Ik krijg voor een met jou vergelijkbare situatie zojuist een offerte van Stedin met de volgende bedragen:
- elektra verwijderen: 145 euro ex btw
- gas verwijderen: 410 euro ex btw
- totaal 660 euro incl btw !!!!!

Het is een werkje van niks. Echt belachelijk. Ik heb het al aangekaart bij de NmA (virendjes aldaar), maar ik ga er vanuit dat ik dit toch moet betalen omdat het buiten de gereguleerde tarieven valt. Het is een grote schande.

M

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Misbruik door Netbeheerders Gas en Electra

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Bij het weghalen van een aansluiting, elektriciteit of gas, ga ik ervan uit dat de werkzaamheden op de eerste plaats bestaan uit het demonteren van de meter. Daarnaast zal da aansluitleiding in de meterkast verwijderd worden en buiten in de grond afgedopt worden. Hier zal dus ook grondwerk bij verricht moeten worden. Mijns inziens kun je hier niet spreken van een simpele c.q. zeer eenvoudige klus die binnen enkele “minuten” zal zijn uitgevoerd.
Bij onder andere Enexis wordt in de kosten hiervoor geen onderscheidt gemaakt in de elektriciteit- of gasaansluiting en bedragen deze € 309,10. De aansluitingleiding op particulier terrein wordt hierbij niet verwijderd. Indien deze verwijderd dient te worden wordt er een bedrag van € 16,54 per m voor in rekening gebracht, waarbij uitgegaan wordt van een schoon tracé.
Wenst men deze werkzaamheden binnen 5 werkdagen uitgevoerd te hebben dan wordt er tevens een spoedtoeslag van € 216,58 berekend. Alle bedragen incl. BTW.
Overigens is het ook niet aan te bevelen om alleen de meter(s) te verwijderen en de aansluitleidingen in de meterkast in tact te laten i.v.m. de veiligheid. Er staat nog steeds de volledige spanning en/of gasdruk op de aansluitleiding binnen. Bovendien zou er een situatie gecreëerd worden die zeer fraudegevoelig is :roll: :shock: .
Ik zou de aansluitleiding dan ook zo dicht mogelijk bij de openbare grond afsluiten, aan de rand van het particuliere terrein.

Gesloten