LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Prepaid telefoon niet te ruilen?

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
bjorn_s
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mar 2007 00:59

Prepaid telefoon niet te ruilen?

Ongelezen bericht door bjorn_s »

Hallo allen,

Mijn vriendin heeft een prepaid toestelletje gekocht bij Belcompany. Toen ze thuis kwam was ze toch niet tevereden met het toestel.

Met de bijbehorende sim kaart is niets gedaan. Op de bon staat echter;

"Prepaid pakketten kunnen niet worden geruild"

Is dit wel zo? het lijkt me vrij apart als je het toestel niet kunt ruilen voor een andere....

M.v.g.,

Bjorn.

Big-V
Berichten: 979
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:02

Re: Prepaid telefoon niet te ruilen?

Ongelezen bericht door Big-V »

Als dat zelfs op de kassabon staat, dan is het zo.
Vervelend, maar het is niet anders.
Wat was er trouwens mis met het toestel?

ikbenik

Re: Prepaid telefoon niet te ruilen?

Ongelezen bericht door ikbenik »

Mijn vriendin heeft een prepaid toestelletje gekocht bij Belcompany. Toen ze thuis kwam was ze toch niet tevereden met het toestel.

Met de bijbehorende sim kaart is niets gedaan. Op de bon staat echter;

"Prepaid pakketten kunnen niet worden geruild"

Is dit wel zo? het lijkt me vrij apart als je het toestel niet kunt ruilen voor een andere....
Dat is niet vreemd of apart! Je hebt niet het recht om een product in de winkel te ruilen, omdat je niet zo tevreden bent.

Voor jouw vriendin is het helaas.

Koop=Koop.

Veel mensen denken dat je als consument het recht hebt om een product die je gewoon in de winkel gekocht hebt dat je die altijd mag omruilen of terugbrengen.
Maar dat is niet waar.
het lijkt me vrij apart als je het toestel niet kunt ruilen voor een andere....
Hoe kom je erbij dat je het toestel mag omruilen of terugbrengen?

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Prepaid telefoon niet te ruilen?

Ongelezen bericht door magel725 »

Mijn vriendin heeft een prepaid toestelletje gekocht bij Belcompany. Toen ze thuis kwam was ze toch niet tevereden met het toestel.
Misschien een raar idee, maar is het wat om informatie in te winnen over het produkt vóórdat je het koopt?

ikbenik

Re: Prepaid telefoon niet te ruilen?

Ongelezen bericht door ikbenik »

Misschien een raar idee, maar is het wat om informatie in te winnen over het produkt vóórdat je het koopt?
Tegenwoordig is het bij steeds meer consumenten de gewoonte om na de koop te bekijken of een product wel bevalt of niet en als het dan niet bevalt zijn ze nog van mening dat ze het recht hebben om een product terug te brengen!

Nogmaals:
In de normale winkel is KOOP=KOOP en je hebt niet het recht om een product om te ruilen of terug te brengen.

De regels van de wet koop op afstand is niet geldig in de normale winkel.

Dat mensen dat niet snappen, begrijp ik dus totaal niet. :shock:

MAXIEM

Re: Prepaid telefoon niet te ruilen?

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag bjorn_s,

Je schrijft: dag allen.

Daar behoor ik dus ook toe. Hier even de (wettelijke) regels die van toepassing zijn bij een consumentenkoop:

Koopovereenkomsten:

In het Burgerlijk Wetboek wordt gesproken over vier verschillende (koop)overeenkomsten:

1.Kopen in een winkel

2.Kopen via internet, bij postorderbedrijven, teleshopping (telefonisch) of fax ook wel kopen op afstand genoemd

3.Kopen aan de deur, ook wel colportage genoemd

4. Het afsluiten van een financiële dienst op afstand

Bij kopen in de winkel geldt: koop is koop. Er is geen bedenktijd. De verkoper dient het bestelde produkt te leveren en de koper dient het bestelde tegen de afgesproken prijs in ontvangst te nemen. Deze koop kan dus niet ongedaan worden gemaakt, tenzij er met de verkoper een (schriftelijke) afspraak is gemaakt dat dat wél kan. Soms staat er in de winkel een bord waarop de voorwaarden staan waaronder je het gekochte artikel wel mag terugbrengen tegen uitbetaling van de koopsom (bijvoorbeeld bij Blokker, Correct, V&D, HEMA en IKEA)

Bij aankopen via internet, bij postorderbedrijven, via teleshopping (telefoon) of fax gelden andere regels. Bij kopen op afstand geldt een wettelijk zichttermijn van zeven werkdagen. Binnen die zeven werkdagen kun je zonder opgaaf van redenen de koopovereenkomst eenzijdig ontbinden en/of het produkt terugsturen, mits het produkt niet is gebruikt en dit zonder betaling van een boete. Je krijgt dan indien van toepassing je geld terug (uiterlijk binnen dertig dagen) en er mogen geen annuleringskosten in rekening worden gebracht. Wel zijn de verzendkosten voor rekening van de koper. De bedenktijd voor goederen gaat in op de dag dat de koper de zaak (het bestelde produkt) ontvangt. Let op: bij diensten gaat de termijn in op de eerste dag waarop de overeenkomst feitelijk werkt en dus niet op de dag waarop je de aanvraag gedaan hebt.
Een wettelijk verplichte schriftelijke bevestiging van de bestelde goederen dient uiterlijk bij levering te worden verstrekt. Dit kan een bevestigingsbrief zijn maar bijvoorbeeld ook een e-mail of fax. Vaak ontvang je de bevestiging gelijktijdig met het bestelde produkt. Indien de leverancier niet tijdig heeft voldaan aan de wettelijke verplichting van de schriftelijke bevestiging, dan is de annuleringstermijn wettelijk opgerekt tot drie maanden.

Note: Uit uitspraken van de Geschillencommissie blijkt, dat een klant het artikel wél uit de verpakking mag halen, hier is namelijk nogal eens onduidelijkheid over: "Voor zover de algemene voorwaarden van de ondernemer dit recht beperken -bijvoorbeeld door te stellen dat bij teruggave de verpakking ongeschonden moet zijn- zijn deze voorwaarden niet rechtsgeldig."
JurisprudentieKoop op Afstand
Grenzen aan zichttermijn

Bij verkoop aan de deur (colportage) wordt ook een afkoelingsperiode in acht genomen. Je hebt dan acht dagen de tijd om je te bedenken en de koopovereenkomst eenzijdig te ontbinden. Als het aankoopbedrag boven de € 35,- is dan dient de verkoper de overeenkomst te laten inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Doet hij dit niet dan heb je zelfs 3 maanden de tijd om de overeenkomst te ontbinden.

4. Bij het afsluiten van een financiële dienst op afstand (bijvoorbeeld het afsluiten van een verzekering of het afsluiten van een koopsomposlis) heeft de consument een bedenktijd van 14 kalenderdagen. Voor het afsluiten van een levensverzekering op afstand geldt een bedenktijd van 30 kalenderdagen.

Zie ook:

1. Wetboek Online:

http://www.wetboek-online.nl/wet/index.html

ikbenik

Re: Prepaid telefoon niet te ruilen?

Ongelezen bericht door ikbenik »

Bij kopen in de winkel geldt: koop is koop. Er is geen bedenktijd. De verkoper dient het bestelde produkt te leveren en de koper dient het bestelde tegen de afgesproken prijs in ontvangst te nemen. Deze koop kan dus niet ongedaan worden gemaakt, tenzij er met de verkoper een (schriftelijke) afspraak is gemaakt dat dat wél kan. Soms staat er in de winkel een bord waarop de voorwaarden staan waaronder je het gekochte artikel wel mag terugbrengen tegen uitbetaling van de koopsom (bijvoorbeeld bij Blokker, Correct, V&D, HEMA en IKEA)


De wet zegt dit heel duidelijk.

Echter hoor ik van steeds meer mensen dat zij vinden dat zij het recht hebben om het product om te ruilen of terug te brengen in een gewone winkel.
Doet de winkelier dit niet, dan wordt hij door die mensen genadeloos afgestraft.
Dus de winkelier wordt door de consument steeds meer verplicht om de regels van koop op afstand ook in de normale winkel toe te passen.

Een ontwikkeling waar ik me zorgen over maak.

ikbenik

Re: Prepaid telefoon niet te ruilen?

Ongelezen bericht door ikbenik »

Mijn vriendin heeft een prepaid toestelletje gekocht bij Belcompany. Toen ze thuis kwam was ze toch niet tevereden met het toestel.

Met de bijbehorende sim kaart is niets gedaan. Op de bon staat echter;

"Prepaid pakketten kunnen niet worden geruild"

Is dit wel zo? het lijkt me vrij apart als je het toestel niet kunt ruilen voor een andere....
Heel simpel:
Je kunt het product niet omruilen of terugbrengen.

Had je voor de koop maar goed moeten overwegen of je het toestel wilde hebben of niet.
Heb je achteraf spijt? Helaas voor jouw, maar je kunt het product niet terugbrengen of omruilen.
Risico van de consument.

MAXIEM

Re: Prepaid telefoon niet te ruilen?

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag ikbenik,

Ik vind wel dat je soms een al te zwarte bril opzet. Ik wil hierbij wél aantekenen dat nog veel consumenten claimen dat ze rechten bebben die ze conform de wetgeving niet hebben. Daarvoor ben ik (en jij ook) hier actief op deze consumentensites. Wij kunnen aangeven welke wettelijke bescherming de consument wel heeft en op welk gebied. Dat is een goede zaak en die doe je naar meining teniet als je wat al te zwartgallig wordt.

Collegiale groet, Maxiem/Read2.

ikbenik

Re: Prepaid telefoon niet te ruilen?

Ongelezen bericht door ikbenik »

Ik vind wel dat je soms een al te zwarte bril opzet.
Daar betrap ik mezelf ook wel eens op. :oops:

Waar ik me wel vaak aan stoor is dat men soms zegt dat ze niets met de fabrikant te maken hebben en dan ook onrealistische dingen gaan eisen.
Als ze dan aangeven dat ze niets met de problemen die er zijn te maken hebben, wil ik nog wel eens uitflappen dat ik dan ook niets met de hardheid van de consumenten te maken heb.

Ik benader vaak de zaken niet alleen juridisch, maar ook geef ik de zaken aan hoe die zich afspelen achter de schermen en ik geef ook aan waar de problemen zitten.

Ik geef ook vaak aan waar de juridische knelpunten zitten.

jasonjansen
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 dec 2011 20:57

Re: Prepaid telefoon niet te ruilen?

Ongelezen bericht door jasonjansen »

Ik ben zelf 16 kan dit wel omdat ik zonder het weten van mijn ouders heb gehandeld en als minderjarige handelingsonbekwaam ben?

Rickyman
Berichten: 221
Lid geworden op: 22 dec 2009 23:38

Re: Prepaid telefoon niet te ruilen?

Ongelezen bericht door Rickyman »

Als 16 jarige ben je zeker bekwaam genoeg om een pre-paid te kopen. Een abonnement kun je pas op je 18e zelfstandig afsluiten.
Het is heel gebruikelijk dat kids van 13-14 al zelf een pre-paid kopen, er zit geen contract aan vast dus dat je pas 16 bent gaat niet op.
Als je ouders je handelingsbekwaam genoeg vinden om te pinnen of cash uit te geven ben je zeker oud genoeg voor een pre-paid te kopen.

Rick

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Prepaid telefoon niet te ruilen?

Ongelezen bericht door olaf79 »

MAXIEM schreef: Wel zijn de verzendkosten voor rekening van de koper. De bedenktijd voor goederen gaat in op de dag dat de koper de zaak (het bestelde produkt) ontvangt. Let op: bij diensten gaat de termijn in op de eerste dag waarop de overeenkomst feitelijk werkt en dus niet op de dag waarop je de aanvraag gedaan hebt.
even een kleine aanvulling / correctie. De verzendkosten van de retourzending komen ten laste van de koper. De verzendkosten van de toezending zijn onderdeel van de aankoopprijs, deze kosten dient de koper dan ook retour te krijgen samen met de prijs van het product. De bedenktijd gaat in op de werkdag volgend op de dag van aflevering. De bedenktijd wordt verhoogt naar 3 maanden indien de verkoper heeft verzuimd duidelijk te vermelden dat de koper recht heeft op ontbinding.
Tijdens de bedenktijd mag de koper het product gebruiken conform de handleiding of instructies van leverancier of fabrikant, mits dit gebruik het product niet onbruikbaar maakt voor herverkoop en mits dit gebruik noodzakelijk is om het product te evalueren. Het passen van een broek is dus gewoon toegestaan.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Prepaid telefoon niet te ruilen?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Rickyman schreef:Als 16 jarige ben je zeker bekwaam genoeg om een pre-paid te kopen. Een abonnement kun je pas op je 18e zelfstandig afsluiten.
Het is heel gebruikelijk dat kids van 13-14 al zelf een pre-paid kopen, er zit geen contract aan vast dus dat je pas 16 bent gaat niet op.
Als je ouders je handelingsbekwaam genoeg vinden om te pinnen of cash uit te geven ben je zeker oud genoeg voor een pre-paid te kopen.

Rick
Dit is niet helemaal waar. Het gaat om de vraag of de verkoper kon vermoeden dat de ouders van het minderjarig kind geen toestemming hebben gegeven voor de aanschaf. Daarbij dient hij mede de leeftijd en de omstandigheden te overwegen. Bij een nokia 1610 (25 euro) zal dat dus anders zijn dan bij Iphone (600 euro).

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Prepaid telefoon niet te ruilen?

Ongelezen bericht door olaf79 »

bjorn_s schreef:Hallo allen,

Mijn vriendin heeft een prepaid toestelletje gekocht bij Belcompany. Toen ze thuis kwam was ze toch niet tevereden met het toestel.

Met de bijbehorende sim kaart is niets gedaan. Op de bon staat echter;

"Prepaid pakketten kunnen niet worden geruild"

Is dit wel zo? het lijkt me vrij apart als je het toestel niet kunt ruilen voor een andere....

M.v.g.,

Bjorn.
Ruilen of retourneren is een extra service van de verkoper. Hij bepaalt daarbij zijn eigen regels. Het recht op ruilen, retourneren of de koop ongedaan maken is met uitzondering van onroerende zaken, financiele dienstverlening en verkoop op afstand, niet bij wet bepaald. De verkoper mag dus voorwaarden stellen aan de retour of ruil service (bijvoorbeeld geldt niet voor uitverkoop, etc.)

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Prepaid telefoon niet te ruilen?

Ongelezen bericht door olaf79 »

vogels schreef:Dit hele verhaal lijkt mij off-topic, aangezien t mobieltje in een fysieke winkel is gekocht. En daar geldt: koop = koop.
Klopt, maar ik wilde mensen toch nog even wijzen op hun rechten in geval van een internet aankoop. Daarbij zou je haast gaan denken, koop via internet dan kun je het mobieltje rustig uittesten. Zorg wel dat het mobieltje daarna nog verkoopbaar is.

Je kunt als je toch in de winkel koopt ook afspraken maken de verkoper. Zorg dan wel dat je dit op de bon laat zetten.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Prepaid telefoon niet te ruilen?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

olaf79 schreef:
bjorn_s schreef:Hallo allen,

Mijn vriendin heeft een prepaid toestelletje gekocht bij Belcompany. Toen ze thuis kwam was ze toch niet tevereden met het toestel.

Met de bijbehorende sim kaart is niets gedaan. Op de bon staat echter;

"Prepaid pakketten kunnen niet worden geruild"

Is dit wel zo? het lijkt me vrij apart als je het toestel niet kunt ruilen voor een andere....

M.v.g.,

Bjorn.
Ruilen of retourneren is een extra service van de verkoper. Hij bepaalt daarbij zijn eigen regels. Het recht op ruilen, retourneren of de koop ongedaan maken is met uitzondering van onroerende zaken, financiele dienstverlening en verkoop op afstand, niet bij wet bepaald. De verkoper mag dus voorwaarden stellen aan de retour of ruil service (bijvoorbeeld geldt niet voor uitverkoop, etc.)
Het bericht van TS is inmiddels 4,5 jaar oud.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Prepaid telefoon niet te ruilen?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Emmy75 schreef:
olaf79 schreef:
bjorn_s schreef:Hallo allen,

Mijn vriendin heeft een prepaid toestelletje gekocht bij Belcompany. Toen ze thuis kwam was ze toch niet tevereden met het toestel.

Met de bijbehorende sim kaart is niets gedaan. Op de bon staat echter;

"Prepaid pakketten kunnen niet worden geruild"

Is dit wel zo? het lijkt me vrij apart als je het toestel niet kunt ruilen voor een andere....

M.v.g.,

Bjorn.
Ruilen of retourneren is een extra service van de verkoper. Hij bepaalt daarbij zijn eigen regels. Het recht op ruilen, retourneren of de koop ongedaan maken is met uitzondering van onroerende zaken, financiele dienstverlening en verkoop op afstand, niet bij wet bepaald. De verkoper mag dus voorwaarden stellen aan de retour of ruil service (bijvoorbeeld geldt niet voor uitverkoop, etc.)
Het bericht van TS is inmiddels 4,5 jaar oud.
So what. Het is algemeen genoeg. Veel mensen denken het recht te hebben op ruilen of retourneren. Bij een koop in de winkel is dat gewoon niet zo.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Prepaid telefoon niet te ruilen?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

olaf79 schreef:So what. Het is algemeen genoeg. Veel mensen denken het recht te hebben op ruilen of retourneren. Bij een koop in de winkel is dat gewoon niet zo.
Veel mensen die dit denken, maken waarschijnlijk een eigen topic aan omdat "hun verhaal" weer net even anders is waardoor ze menen ineens dit recht wel te hebben. Waarom zou ik niet weten.
Volgens mij was de vraag ook al door diverse mensen beantwoord, maar goed als u dat ook wil toevoegen, ga gerust uw gang.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Prepaid telefoon niet te ruilen?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Dit draadje werd door jason na 4 jaar weer heropend, niet door mij. Maar toch bedankt dat ik van u mag reageren. Erg lief van u. :lol:

Gesloten