LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
tina48
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 okt 2011 16:02

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door tina48 »

Hoi Daisy

Hoe is het nu met je, heb je nog contact opgenomen met je arts?
En wanneer ga je nu beginnen met de citalopram of krijg je een andere AD?

Ik hoop dat het goed gaat met je

groetjes Tina

ducky1965
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 nov 2011 13:26

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ducky1965 »

Hey Tina,

ik heb nu 2 x 10 mg gehad en ik voel mij nu erg onrustig maar tevens ook nergens geen zin in.
Probeer dan wat op te pakken om mij bezig te houden maar stop er ook meteen mee.
Last van trillingen en onrustige gedachten.
Is dat normaal dat ik daar nu al last van heb?
Ga wel door hoor, want ik lees alleen maar positieve reacties hier dat het even doorbijten is en dat het straks alleen maar beter wordt.
Ik slikte hiervoor ook oxepam, ik lees van andere dat je die hierbij kan innemen, of is het handig dat ik dat bij de huisarts navraag?

Thx voor je reactie trouwens, het is erg fijn om hier steun bij te hebben.

daisy223
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 nov 2011 19:51

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door daisy223 »

Hoi Tina, bedankt voor je berichtje. Ik heb het met de arts besproken en zij gaf aan dat mijn bijwerkingen niet normaal waren en ik verkeerd erop reageerde. Ze wou mij gelijk wat anders voorschrijven. Maar ik had al erg mijn twijfels over of nu wel het juiste moment was om met AD te beginnen, dus heb dit ook aangegeven en afgesproken dat ik nu in eerste instantie toch nog even wacht tot ik ook met therapie kan beginnen. Mocht ik toch eerder willen starten kan ik gelijk contact met haar opnemen. Ik denk er nog steeds overna, want ik weet nog steeds niet precies wanneer de therapie zal beginnen, en ik heb rond de kerst bijna twee weken vrij dus dat zou wel een gunstige periode zijn om te starten ivm bijwerkingen. Maar de een zegt wel doen, de ander niet, dat is voor mij erg lastig en raak ik van in de war, ik vind het moeilijk zelf te beslissen wat het beste is om te doen. Sterkte allemaal en groetjes

tina48
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 okt 2011 16:02

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door tina48 »

hoi ducky

ja het is normaal dat je al gelijk reacties krijgt, heb ik ook gehad, de klachten kunnen in de eerste 2 weken eerst erger worden tot je lichaam is gewend aan de stof en dan pas nemen de klachten af.
Ik denk dat je wel oxazepam erbij kunt slikken, ikzelf slik diazepam omdat die een langere werkingsduur hebben, maar als je er zelf aan twijfelt is het altijd beter even contact op te nemen met je huisart, dan ben je tenminste gerust gesteld, en slik je de medicijnen ook meer met vertrouwen, doen hoor....bellen!

groetjes tina

tina48
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 okt 2011 16:02

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door tina48 »

Hoi Daisy

Ja het is een moeilijke beslisssing, en het ergste is dat alleen jij die kunt maken, dat klinkt hard maar het is wel zo, ik kan alleen zeggen wat ik vindt, je moet namelijk echt even de tijd hebben om aan de medicijnen te wennen, en natuurlijk is kerst een tijd waarin je wilt genieten, maar als je moet werken en dan aan de medicijnen moet wennen lijkt mij ook erg zwaar.
Maar ik weet dat het moeilijk is als jezelf niet weet wat je moet doen, maar blijf bij jezelf en ga niet te veel op anderen af want iedereen heeft hier wel een mening over, ga er goed over nadenken en neem dan een beslissing waar jijzelf een goed gevoel bij hebt, ik wens je in ieder geval heeeel veeeel sterkte
en wat je ook doet, het is goed!!!!!!!!!!!!! het is jouw beslissing!!!!!!!!!!!!!!!

hou je taai groetjes tina

Miradrom
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:09

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Miradrom »

Hey Tina,

Ik had een heel bericht ingetypt en volgens mij had jij daar ook op gereageerd.
Je was naar een feestje geweest.


Hoe gaat het nu met je?
Ik heb een iets minder daggie, ben wat nerveus en beetje down en paniekerig.
Maar ik moet binnenkort weer dealen met mijn maandelijkse ongemak. Het zal wel weer daarmee te maken hebben, hoop ik.


Doei doei
Laatst gewijzigd door Miradrom op 29 aug 2012 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.

ducky1965
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 nov 2011 13:26

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ducky1965 »

hoi,

ff een paar dagen niets van mij laten horen maar ben de eerste week redelijk doorgekomen, wel trillen en onrust in mij lijf.
Ben vandaag begonnen met 20 mg. Ben benieuwd hoe dat gaat.
Ik slaap sinds een dag of 3 wel goed, minstens 6 uur slaap achter elkaar en dat is voor mijn doen neel veel, dus dat is well lekker.
Hoe gaat het met jou?

Groetjes dina

tina48
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 okt 2011 16:02

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door tina48 »

Hoi Mira

Ja ik kan die berichten ook niet terug vinden, wat vreemd, ben benieuwd waar die gebleven zijn.
Hoop dat het goed gaat met je vader, en natuurlijk ook met jou.
Ja die menstruatie is altijd weer een probleem, ook bij mij, voel me dan veel neerslachtiger, verder gaat het nu weer iets beter, ben maandag bij mijn psych geweest en heb alweer een ad erbij mirtazapine,
, moet eerste 3 dagen een halfje nemen en dan op een hele van 15 mg (en dan ook nog de 40mg citalopram), ik heb ze erbij gekregen omdat ik zo moeilijk slaap, en de psych toch vindt dat ik toch behoorlijk depressief ben, ik moet zeggen vanaf de eerste dag dat ik hem innam, moet hem s avonds om 10 uur innemen, heb ik beter geslapen, wel een lekker gevoel als je eens lekker door kunt slapen.
Verder gaat het up en down, als ik gesprekstherapie heb, kom ik altijd weer met een rot gevoel en doodmoe thuis, dit vind ik toch wel heel erg moeilijk, heel confronterend, maar ja kan natuurlijk ook niet anders, anders had ik het ook niet nodig.
Maarja we houden de moed erin. moet ook wel want we kunnen niet anders,HAHAHAHA

groetjes Tina
Laatst gewijzigd door tina48 op 16 nov 2011 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.

tina48
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 okt 2011 16:02

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door tina48 »

Hoi dina,

Fijn dat je weer van je laat horen, en zeker fijn dat je de eerste dagen goed bent doorgekomen, ja die bijwerkingen zijn niet niks, ik weet er alles van pfffff valt af en toe echt niet mee, maar geloof me ook bij jou zullen die verschijnselen afnemen, nog even doorbijten.
En anders reageer je maar lekker af op dit forum, we zijn er toch voor elkaar!!!!
Vindt het fijn voor je dat je in iedergeval goed slaapt, dat is echt wel een voordeel, want rust is nu erg belangrijk

Hoe het met mij gaat, lees het voorgaande berichtje maar.

Groetjes Tina

wikky
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 jul 2009 19:16

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wikky »

ik dacht,ik laat me ook weer eens een keer zien hier.
ik ben begonnen ergens in mei 2011 met citalopram dus ik ben nu zo`n 6 maanden onderweg en het ik zit nu op 30 mg per dag en het gaat nog steeds goed met mij :P
ik ben rustig aan begonnen met 5,10,15,20,25 en nu dan 30 mg
ik ben me er van bewust dat ik serotoninetekort heb in mijn hersenen en ik ben blij dat ik het op kan vullen met de medicatie..
ik heb het eerst 3 jaar gebruikt en moest op advies van de neuroloog stoppen i.v.m met ernstige migraine aanvallen,maar na gestopt te zijn in januari 2011,kreeg ik in februari een flinke terugval hoor.
dus vandaar ben ik in mei weer begonnen en ik heb het tegen iedereen maar dan ook iedereen gezegd,dat ik er nooit meer zal stoppen.
ik heb gewoon dat stofje nodig!
mensen die suikerziekte hebben moeten ook de nodige medicatie hebben en zo denk ik er gewoon over...
nee ons wikky die stopt nooit meer... :D
ik wens jullie allemaal heel veel sterkte,het komt goed :!: :!:

Miradrom
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:09

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Miradrom »

Hoi Tina,

Ik weet niet of je hier nog leest. ben benieuwd hoe het met je gaat.
Ik merk zelf dat als het goed gaat ik niet zoveel behoefte heb om te schrijven, dan wil ik genieten van het goede.
Maar ik schrijf hier weer, dus gaat het niet zo goed.
Ik ga vandaag de achtste week in en heb het idee dat ik terugval en niet zo'n beetje.
maandag begon het al met een paniekaanval en dinsdag ging het wel, ik heb heel veel gedaan om maar niet te hoeven zitten en te piekeren.
Gisteren bij de psychiater geweest en zij vond het goed gaan en zei dat ik het merk als ik teveel heb gedaan. Vanmorgen voor het eerst weer om 5 uur wakker compleet met gloeien van binnen, depressieve gevoelens en rusteloze benen.
En nu??? Ik wil niet terugvallen en ik wil verder zoals het ging. Ik hoefde niet op te hogen en blijf op 20 mg zitten, maar als ik mij over een paar dagen nog zo voel ga ik toch maar bellen.
Ik voel nu hetzelfde als toen het begon. O, o, wat moet ik nu, ik word er gek van.
Laatst gewijzigd door Miradrom op 29 aug 2012 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Miradrom
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:09

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Miradrom »

@ Tina: Ben je er nog?? Ik hoop dat het goed gaat met je, want ik hoor maar niets.

# ANderen:

Heeft iemand ervaring met het ophogen van citalopram van 20 naar 40 mg. Ik ben er vanochtend mee begonnen en hoop hierdoor weer rust in mijn hoofd te krijgen. Sinds drie dagen is het weer helemaal mis en het begonn vorige week eigenlijk al. Veel adrenaline in mijn armen en benen(zwaar gevoel) Hartkloppingen, en zo tegen de dag opzien erg down en moeite met beginenn en gedurende de dag gaat het op en neer. Zou 20 mg te weinig zijn geweest? ik gebruikte het 8 weken en het ging de laatste 2 weken echt heel goed, wel ben ik vaak over mijn grenzen gegaan, omdat ik mij zo ontzettend goed voelde. Al heb ik wel dagelijks last van maagpijn, hartkloppingen etc gehad.

Zou iemand mij lunnen antwoorden ik hoop zo dat ik een dipje heb en er weer uitkom.

Een leven lang leren
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 jun 2011 11:55

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Een leven lang leren »

Hoi

Ik slik nu al een half jaar 20mg. Maar als ik over mijn grenzen ga verneem ik in de verte weer de aanvallen. Ze zetten niet door dankzij de cita, maar ze zijn er dan wel. Of te wel gas terug nemen... Ik moet gewoon heel erg goed om mijzelf denken. Erg moeilijk, maar noodzakelijk.
Ik wil niet ophogen zodat ik maar weer doorstomen kan, ik wil leren beter voor mezelf te zorgen en ik leer dat niet door meer medicijnen te gebruiken. Maar dat is mijn mening, gebasseerd op mijn ervaringen. Dat kan voor een ieder weer anders zijn.
Succes ermee.

Groetjes!

Miradrom
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:09

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Miradrom »

hoi een leven lang,

Bedankt voor je reactie. Ik begrijp dat je het op 20mg wilt blijven doen. Dat wilde ik ook, maar toen ik zo terugzakte en voelde dat het niet goed ging ben ik bij de ha geweest en zij heeft na overleg besloten op te hogen naar 40. Ik vroeg nog of het niet 30 moest zijn, maar dat wilde ze niet, nee, meteen naar 40. Ik heb de afgelopen maand te horen gekregen dat mijn vader een kwaadaardige tumor in zijn oog had en dat zijn oog verwijderd moest worden. Dit is inmiddels gebeurd en ik ben als een stoomlocomotief overal doorheen gewalst. Ik was niet te stuiten en super actief, ik voelde mij ook goed, hoor, maar ergens begon ik onrustiger te worden, te knagen dat ik mij toch nog niet super voelde en helaas is dat waarheid geworden.

Ik ben nu begonnen met ophogen en hoop dat ik niet teveel last krijg van weer bijwerkingen. Van 10 naar twintig viel het redelijk mee, maar nu is het gelijk 20 erbovenop, al slik ik nu wel al acht weken natuurlijk, misschien dat dit ook verschil maakt. Mijn moeder vindt dat ik ogenomen moet worden, maar dat zie ik niet zitten, in deze tijd van het jaar met twee kinderen thuis.

Ik zal wel van mij laten horen hoe het gaat, ik maak mij alleen wat zorgen om Tina. Zij heeft al zo'n tijd niets laten horen.

Groetjes

tina48
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 okt 2011 16:02

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door tina48 »

Hoi Miradrom,

Sorry dat ik een tijdje niet reageerde maar hier ben ik weer, ben geschrokken dat je weer een terugval hebt gehad, maar dat zag ik eerlijk gezegd al zien aankomen omdat je zo druk was met je vader, hoe is het trouwens met hem?
Ophogen van 20 naar 40 kan wel maar dan krijg je toch wel weer wat bijverschijnselen, ik heb eerst 2 dagen 30 mg genomen en toen naar de 40 mg, hopelijk heb je baat bij de ophoging.
Ikzelf was bij mijn psych en moest de citalopram afbouwen en overgaan op mirtazipine omdat de citalopram voor mij te zwak was en eigenlijk moest ophogen maar dat wordt afgeraden door de overheid, je mag max 40 mg citalopram nemen, zit nu op 30 mg mirtazipine en 10 mg citalopram, en ik moet zeggen dat deze ad beter bij mij werkt, voor me veel energieker en pieker minder, heb nu nog geen paniekaanval gehad, kan beter slapen en kan de depressie beter aan, alleen als ik bij de psycholoog ben geweest ben ik altijd van slag, dan moet je weer nadenken over alles en daar heb ik moeite mee, maarja dat hoort erbij.

hoop gauw weer van jke te horen, zal iedere avond weer een berichtje schrijven

groetjes tina

Miradrom
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:09

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Miradrom »

Hoi Tina,

Ik ben blij om van je te horen. Maar jij bent ook weer door een moeilijke periode gegaan, zeg. Nu dus overgestapt. Heb je veel last van bijwerkingen gehad?
Ik ging de laatste tijd erg lekker en voelde mij behoorlijk goed, Maar opeens donderdagmorgen, wakker om 5 uur en stress door heel mijn lijf. Ik had wel op de maandag, dinsdag en woensdag een paniekaanval gehad, maar ik dacht dat ik deze behoorlijk goed had opgevangen. Vrijdagmorgen om 3.50 uur wakker en voor de zekerheid heb ik 's avonds maar 50 mg oxazepam ingenomen en toen tot 06.50 geslapen. Vannacht was mijn zoon wakker, overgegeven, hem verzorgd en alles opgeruimd en weer gaan slapen toen werd ik om 6 uur wakker en weer adrenaline in mijn benen, piekeren, down zijn. Mijn psych noemt het down, ik depressief, want ik vind het raar dat ik weer niet kan eten(kokhalzen), vroeg wakker ben en stijf sta van de adrenaline.

Ik ben er zo moe van en ik leek zo goed te reageren op de ad. En nu dus ophogen naar 40. Ik vond dat ook wel veel meteen, maar zij wilde het zo. Het kan zijn dat 30 ook te weinig is en ik dan weer op zou moeten hogen met bijwerkingen etc.

Ik kan niet zeggen dat ik mij net zo slecht voel als weken geleden, maar het zit er wel. Ik heb al vrij veel gehuild en voel me moe. Het gapen is weer begonnen, dat had ik vorige keer ook als bijwerking. Ik merkte ook dat ik eigenlijk een beetje manisch werd, ik ging alles doen en overal heen, terwijl ik mijzelf beloofd had dat niet meer te doen.

Als ik eerlijk ben, dan heb ik het wel aan voelen komen. Ik merkte het aan het steeds meer moe worden, langer willen slapen(terug naar bed als de kinderen naar school waren). Ik kreeg zware benen en armen, maar het was nog te accepteren, toen had ik ga sterug moeten nemen en daar wil ik eigenlijk wel bij begeleid worden. Bij het indelen van structuur in mijn dag. Ik heb moeite met alleen zijn en ben bang om dan depressief te worden of aanvallen.

Jee, een heel verhaal van mij, maar het zit mij zo hoog en ik ben zo bang dat het echt nooit meer goed komt en ik steeds weer wat anders moet proberen, bah!!!


Nou, tina, ik ben blij dat je er weer bent, kunnen we elkaar weer even opbouwen.
Laatst gewijzigd door Miradrom op 29 aug 2012 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.

tina48
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 okt 2011 16:02

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door tina48 »

he Willemien

Ik vind het heel vervelend voor je dat je nu zo'n rot tijd door moet gaan, maar geloof er maar in dat het weer goed komt, echt hou vertrouwen ook al lijkt het nu zo ver weg.
Als de 40 mg citalopram na een aantal weken niet helpt en je er niet goed bij voelt moet je het echt melden bij je psych, misschien moet je wel overstappen naar een ander ad, moest ik ook en moet zeggen dat de mirtazapine bij mij veel beter helpt, slaap ook veel langer omdat deze ad je s avonds moet innemen omdat hij de slaap bevordert, er zit alleen een nadeel aan, door deze ad heb je constant honger en kun je dus veel aankomen, gelukkig vindt ik dit niet erg omdat ik was afgevallen tot 45 kg, dus ik ben blij dat ik eindelijk weeer eetlust heb.
Dat ik zolang niet geschreven heb was omdat ik veel last van mijn darmen hyeb gehad van de ad (vervelende aambeien) moest ervoor ook naar de dokter omdat ik zoveel pijn had en alleen nog maar op bed kon liggen, zitten staan of lopen ging gewoon niet, heb nu zalf en poeders, en moet zeggen dat het nu eindelijk beter gaat, gelukkig....
Om mijn dag in te delen maak ik altijd een weekschema waarop ik schrijf wat ik elke dag moet doen, en dat helpt mij om een structuur in mijn dag te krijgen, misschien moet je dat eens proberen, wel altijd pauzes in de dagindeling inlassen zodat je ook je rust krijgt, mij helpt dit heel goed en brengt ook rust in mijn hoofd.
Ik hoop dat je je snel weer beter zult voelen,

groetjes en slaap lekker voor straks

tina

Miradrom
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:09

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Miradrom »

H
Laatst gewijzigd door Miradrom op 29 aug 2012 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Jenine
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 dec 2011 19:39

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Jenine »

Hoi,

Ik heb na bloedonderzoek, fysiotherapie, psychotherapie en veel migraine aanvallen ook citalopram voorgeschreven gekregen. Ik heb het nog niet ingenomen, omdat ik dan niet kan rijden! Dan kan ik niet naar m'n werk...ga proberen te regelen dat ik een weekje met anderen mee kan rijden. Heeft iemand ervaring met het 'niet kunnen rijden'? Kan ik na een week weer wel veilig auto rijden? Ik heb maat 10 mg, misschien dat dat iets minder bijwerkingen geeft? Ik heb dus wel schrik om ermee te starten.

Groeten, Jenine

tina48
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 okt 2011 16:02

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door tina48 »

Hoi Willemien

Ik heb gelezen dat je slaaptabletjes hebt gekregen, welke heb je, ik hoop dat je nu beter kunt slapen want inderdaad als je niet goed kunt slapen sloopt dat je helemaal.
Ik doe ook altijd ontspanningsoefeningen, deze heb ik bij fysio geleerd en moet zeggen dat dit mij goed helpt, wat voor een paniekaanvallen heb je? ik hyperventileer dan heel erg, mijn adem zit dat veel te hoog en adem dan veel te snel, nu heb ik geleerd om de ademhaling weer naar de buik te krijgen, soms gaat dat heel goed, maar soms heb ik daar ook moeite mee en duurt het langer, maar ik doe wel iedere dag voor dat ik ga slapen de oefeningen op bed.
ik hoop dat je de komende dagen je wat beter gaat voelen, en in ieder gaval beter kunt gaan eten, want dat is wel heel belangrijk, anders heb je geen energie en kun je je ook heel moe gaan voelen.
Als ik me energieloos voel neem ik altijd een dextro energie tabletje, dat wil ook nog wel eens helpen, misschien kun je dat eens proberen, helpt het niet dan schaad het ook niet.

nou tot gauw zal aan je denken,

liefs Tina

Gesloten