LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Toewijzen huurwoningen transparant?
Toewijzen huurwoningen transparant?
Dit zijn de criteria van de enige woningbouwvereniging binnen de gemeente waar ik woon, een gemeente met 8-10 woonkernen.
Wanneer een woning beschikbaar komt, wordt er een selectie gemaakt van woningzoekenden die in aanmerking komen voor de woning.
Of men in aanmerking komt wordt onder meer bepaald door de gezinssamenstelling, het inkomen en de voorkeuren.
De woningzoekende met het hoogste aantal inschrijfpunten krijgt vervolgens de woning toegewezen.
Het enige transparante is het aantal inschrijfpunten wat ik heb.
Echter dat is net het laatste waarop wordt geselecteerd.
Waaraan je moet voldoen t.a.v. gezinssamenstelling of inkomen wordt geen inzage of helderheid gegeven.
Ik sta nu 15 maanden ingeschreven.
Gezinssamenstelling: moeder met kind van 4 jaar, wonen nog bij ex-man
Inkomen: uit arbeid, vast contract van 30 uur per week.
Voorkeur: woonplaats waar ik werk, geen voorkeur voor straten.
Is dit een normale gang van zaken?
Wanneer een woning beschikbaar komt, wordt er een selectie gemaakt van woningzoekenden die in aanmerking komen voor de woning.
Of men in aanmerking komt wordt onder meer bepaald door de gezinssamenstelling, het inkomen en de voorkeuren.
De woningzoekende met het hoogste aantal inschrijfpunten krijgt vervolgens de woning toegewezen.
Het enige transparante is het aantal inschrijfpunten wat ik heb.
Echter dat is net het laatste waarop wordt geselecteerd.
Waaraan je moet voldoen t.a.v. gezinssamenstelling of inkomen wordt geen inzage of helderheid gegeven.
Ik sta nu 15 maanden ingeschreven.
Gezinssamenstelling: moeder met kind van 4 jaar, wonen nog bij ex-man
Inkomen: uit arbeid, vast contract van 30 uur per week.
Voorkeur: woonplaats waar ik werk, geen voorkeur voor straten.
Is dit een normale gang van zaken?
Re: Toewijzen huurwoningen transparant?
Ik denk dat je met ,n inschrijving van 15 maanden nog niet erg sterk staat
zeker niet in de wat grotere gemeenten - en doordat de kleinere ook minder te verdelen hebben zal het daar ook niet mee vallen .
zeker niet in de wat grotere gemeenten - en doordat de kleinere ook minder te verdelen hebben zal het daar ook niet mee vallen .
-
Beetje lastige vraag. De manier van woning toewijzen is op zich niet zo vreemd. En inderdaad, 15 maanden inschrijven, is niet veel, maar dat hangt ook af van waar je woont.Is dit een normale gang van zaken?
Als het goed is, vindt je op de site van de wbv een lijstje met de verantwoording. Daar wordt per toegewezen woning aangegeven wat de wachttijd van de kandidaat is die de woning geaccepteerd heeft. En dat geeft dan meteen een stukje inzicht in wat je mogelijkheden zijn.
Dat is het 'em juist...op de website van de wbv is hierover dus niets terug te vinden.Als het goed is, vindt je op de site van de wbv een lijstje met de verantwoording. Daar wordt per toegewezen woning aangegeven wat de wachttijd van de kandidaat is die de woning geaccepteerd heeft. En dat geeft dan meteen een stukje inzicht in wat je mogelijkheden zijn.
mailtje naar de woningbouw sturen waar je dat ken vinden?Dat is het 'em juist...op de website van de wbv is hierover dus niets terug te vinden.
15 maanden is niet veel.
Toegezegde wachttijd is 1,5-2 jaar voor een woning met meer dan twee slaapkamers, voor de woonplaats waar ik voor ingeschreven heb. Een woning met twee slaapkamers heeft een langere wachttijd (vraag me ook niet waarom)
Deze woonplaats is tevens het stadje/groot dorp met de kortste wachttijd en de meeste voorzieningen zoals scholen, kinderopvang (VSO, BSO én de enige plaats met VakantieOpvang), winkels, openbaar vervoer enz.
Mijn werk gaat over een aantal maanden verhuizen naar een grote stad, maar daar is de wachttijd meer dan 8 jaar....
Ik heb een mail gestuurd naar de wbv waar ik "het lijstje" kan vinden
Deze woonplaats is tevens het stadje/groot dorp met de kortste wachttijd en de meeste voorzieningen zoals scholen, kinderopvang (VSO, BSO én de enige plaats met VakantieOpvang), winkels, openbaar vervoer enz.
Mijn werk gaat over een aantal maanden verhuizen naar een grote stad, maar daar is de wachttijd meer dan 8 jaar....
Ik heb een mail gestuurd naar de wbv waar ik "het lijstje" kan vinden
De vraag:
Waar op de website kan ik een lijst met de verantwoording terugvinden: waar per toegewezen woning wordt aangegeven wat de wachttijd van de kandidaat is die de woning geaccepteerd heeft?
Het antwoord:
Helaas is het bij het systeem waar we nu mee werken niet mogelijk om een lijst met de verantwoording v.d. toewijzing per woning te publiceren.
Wij zijn momenteel druk bezig om in de toekomst over te gaan naar een ander toewijzingssysteem waar dit wel mogelijk bij is.
Zodra dit is zal het ook op onze website gepubliceerd worden.
Ik hoop u zo voldoende te hebben geinformeerd.
Waar op de website kan ik een lijst met de verantwoording terugvinden: waar per toegewezen woning wordt aangegeven wat de wachttijd van de kandidaat is die de woning geaccepteerd heeft?
Het antwoord:
Helaas is het bij het systeem waar we nu mee werken niet mogelijk om een lijst met de verantwoording v.d. toewijzing per woning te publiceren.
Wij zijn momenteel druk bezig om in de toekomst over te gaan naar een ander toewijzingssysteem waar dit wel mogelijk bij is.
-
En daardoor ontbreekt er dus een stukje transparantie. De ene woning is de andere niet, en de ene wijk is geliefder dan een andere, om uiteenlopende redenen. Met een kortere woonduur heeft het geen enkel nut om te reageren op woningen waar veel vraag naar is. Maar als er geen inzicht wordt gegeven in de woningen waar veel of weinig vraag naar is, dan wordt het natuurlijk onnodig moeilijk gemaakt.Cass schreef:De vraag:
Het antwoord:
Je hebt keuzevrijheid, maar je hebt geen idee wat een realistische keuze is, en wat niet. Schiet niet echt op, nee. Misschien dat ze op kantoor wat algemene informatie kunnen geven, voor welke wijken je sneller in aanmerking kunt komen?
Je hebt bij ons niets te kiezen in de zin van dat je "solliciteert" op een woning die vrijkomt.witte angora schreef:En daardoor ontbreekt er dus een stukje transparantie. De ene woning is de andere niet, en de ene wijk is geliefder dan een andere, om uiteenlopende redenen. Met een kortere woonduur heeft het geen enkel nut om te reageren op woningen waar veel vraag naar is. Maar als er geen inzicht wordt gegeven in de woningen waar veel of weinig vraag naar is, dan wordt het natuurlijk onnodig moeilijk gemaakt.
Je hebt keuzevrijheid, maar je hebt geen idee wat een realistische keuze is, en wat niet. Schiet niet echt op, nee. Misschien dat ze op kantoor wat algemene informatie kunnen geven, voor welke wijken je sneller in aanmerking kunt komen?
Je schrijft je eenmalig in en geeft aan in welke woonkernen (dorp) je zou willen wonen.
Daarnaast kun je nog voorkeuren aangeven voor bijv. wijk, straat, huisnummer.
De wbv wijst een woning toe aan de hand van de criteria zoals in mijn eerste post.
Ik heb binnen de plaats waarvoor ik ingeschreven heb geen voorkeuren.
Aan welke gezinssamenstelling en welk inkomen geeft de wbv prioriteit voordat men naar het aantal punten gaat kijken?
Juist dit is niet transparant. Is een wbv verplicht om daar inzage in te geven of niet?
-
ik sta in een middelgrote gemeente reeds 6 jaar ingeschreven en zou alleen nog in aanmerking kunnen komen op woningen op de 4e verdieping flat. dus nog niks voor een net gescheiden moeder. dus zit in zelfde schuitje. nog eventjes wachten helaas
Dit is niet helemaal correct.vogels schreef:
Zeg maar gerust: 15 maanden is NIKS (tenzij je in 1 of ander gehucht in het hoge noorden woont).
Uit ervaring weet ik dat bijvoorbeeld in 's-Hertogenbosch een aantal woningen wekelijks verloot worden. Ongeacht je wachttijd maak je kans op de woning. Dus met 1 maand net zoveel kans als met 10 jaar. In de lijst staat duidelijk aangegeven dat het om een woning gaat met loting. De rest van de woningen gaat gewoon op de "normale" manier, dus naar die persoon die voldoet aan de voorwaarden en de langste wachttijd heeft.
Kennis van mij heeft op die manier (loting) met 9 maanden een vierkamer-appartement gekregen. Het is dus wel mogelijk. Maar... dit is natuurlijk wel afhankelijk van de gemeente en de voorwaarden.
De gemeente waar ik woon is heel groot en heeft 8-10 woonkernen. De woonkernen zijn kleine gehuchtjes zonder winkels of school, kleine en grotere dorpen, een toeristisch vestingsstadje (wachttijd > 10 jaar) en een groot dorp waar tevens het gemeentehuis gevestigd is.
Sociale huurwoningen binnen de inkomensgrens zijn allemaal eensgezinswoningen met een tuintje.
De hoogbouw die er hier is: verzorgingsflats en nog op te leveren appartementen met een huurprijs boven € 850,00.
Als er een betaalbare flat op de 4e etage zou zijn, zou ik hem direct aanvaarden
Sociale huurwoningen binnen de inkomensgrens zijn allemaal eensgezinswoningen met een tuintje.
De hoogbouw die er hier is: verzorgingsflats en nog op te leveren appartementen met een huurprijs boven € 850,00.
Als er een betaalbare flat op de 4e etage zou zijn, zou ik hem direct aanvaarden
-
als u in deventer zocht dan had ik dolgraag mijn punten aan u gegeven. ik vertrek zelf richting nijmegen.
dus heb er eigenlijk niks aan.. als het maar kon
dus heb er eigenlijk niks aan.. als het maar kon
Bibbelberry,
Lief...dank je, echter ik woon in Het Brabantse Land
Lief...dank je, echter ik woon in Het Brabantse Land
Wat ik me afvraag is wat het doel is van het hebben van deze informatie ? Wat wilt u ermee bereiken ? Er kunnen zich allerlei situaties voordoen of redenen zijn waardoor iemand met een iets kortere inschrijvingstijd een woning toegewezen krijgt, bijvoorbeeld met een urgentieverklaring. Zouden ze deze informatie dan ook erbij moeten zetten ? Om een hoop klachten en telefoontjes te voorkomen eigenlijk wel. Aan de andere kant kan met het publiceren van dit soort informatie het privacy issue in het geding zijn.Cass schreef:De vraag:
Het antwoord:
Ik kan me best heel goed voorstellen dat woningbouwverenigingen meer zouden kunnen doen aan informatieverschaffing omtrent de toewijzingscriteria zodat mensen die eigenlijk zo goed als kansloos zijn niet hoeven te reageren en niet onnodig teleurgesteld worden.
-
Bij veel wbv's is er zo'n verantwoordingslijst, en inderdaad, als een woning aan bijzondere groepen wordt toegewezen (urgentie, stadsvernieuwing, noem maar op, dan is daar een code voor). De privacy is niet in het geding, alleen de woonduur komt er op te staan, en de reden als het om een bijzondere groep gaat. Begrippen als urgentie of stadsvernieuwing zijn wel zo algemeen, dat je niet kunt spreken over het gebrek aan privacy.Er kunnen zich allerlei situaties voordoen of redenen zijn waardoor iemand met een iets kortere inschrijvingstijd een woning toegewezen krijgt, bijvoorbeeld met een urgentieverklaring. Zouden ze deze informatie dan ook erbij moeten zetten ? Om een hoop klachten en telefoontjes te voorkomen eigenlijk wel. Aan de andere kant kan met het publiceren van dit soort informatie het privacy issue in het geding zijn.
En ik denk, dat als er echt een goede reden voor is, dat sommige woningen buiten het lijstje worden gehouden.
@WA,
Heeft u het nu over de situatie vóórdat de woning toegewezen wordt ? Zo begrijp ik het wel uit uw post.
Zoals ik het uit het stukje van TS begrijp, heeft deze het over die informatie na de toewijzing. Dus hoe lang heeft de persoon die er gaat wonen ingeschreven gestaan en is er sprake van urgentie enzenz.
Zou net een subtiel verschil kunnen maken.
Heeft u het nu over de situatie vóórdat de woning toegewezen wordt ? Zo begrijp ik het wel uit uw post.
Zoals ik het uit het stukje van TS begrijp, heeft deze het over die informatie na de toewijzing. Dus hoe lang heeft de persoon die er gaat wonen ingeschreven gestaan en is er sprake van urgentie enzenz.
Cass schreef:De vraag:
Het antwoord:
Ik zou mijn omstandigheden indien mogelijk verder kunnen optimaliseren, zodat ik meer kans heb op toewijzing van een woning.Emmy75 schreef:Wat ik me afvraag is wat het doel is van het hebben van deze informatie ? Wat wilt u ermee bereiken ?
Criteria zijn:
1. gezinssamenstelling (kan ik niets aan veranderen)
2. inkomen (daar kan ik mogelijk wel iets aan veranderen als ik zou weten waar ze naar kijken. Ik ben al 10 uur meer gaan werken om meer inkomen te hebben. Maar mogelijk is mijn salaris nog niet hoog genoeg of mischien juist wel te hoog?)
3. voorkeuren woning (ik heb geen voorkeuren)
4. puntenaantal (kan ik niets aan veranderen)
Urgentie krijg je hier alleen als er huiselijk geweld in het spel is, dit moet je kunnen aantonen door een aangifte van de politie en een medische verklaring...dus als er iemand een woning met urgentie krijgt toegewezen dan is er echt wel iets aan de handEmmy75 schreef:Er kunnen zich allerlei situaties voordoen of redenen zijn waardoor iemand met een iets kortere inschrijvingstijd een woning toegewezen krijgt, bijvoorbeeld met een urgentieverklaring. Zouden ze deze informatie dan ook erbij moeten zetten ? Om een hoop klachten en telefoontjes te voorkomen eigenlijk wel. Aan de andere kant kan met het publiceren van dit soort informatie het privacy issue in het geding zijn.
Hier hoef je dus niet te reageren op een woning omdat er niet wordt verteld welke woningen er vrij zijn/komen. Selectie en toewijzing gebeurt geheel achter de gesloten deuren van de wbv.Emmy75 schreef:Ik kan me best heel goed voorstellen dat woningbouwverenigingen meer zouden kunnen doen aan informatieverschaffing omtrent de toewijzingscriteria zodat mensen die eigenlijk zo goed als kansloos zijn niet hoeven te reageren en niet onnodig teleurgesteld worden.
-
Die informatie kan pas verstrekt worden als de woning is toegewezen. Het is dan ook een verantwoordingslijst, er wordt verantwoord hoe de toewijzing verlopen is.Emmy75 schreef:@WA,
Wat je trouwens ook vaak ziet, als je zelf kunt reageren op woningen, is het aantal personen dat reageert, en de hoogste inschrijf/woonduur/punten. Je kunt dan, afhankelijk van je eigen inschrijving, een redelijke inschatting maken of je wel of geen kans maakt.
Hoewel ik wel moet zeggen dat zo iets niet zo heel veel zegt. In Leiden worden standaard de nummers 1 tot en met 15 op de lijst uitgenodigd voor een eerste bezichtiging. De meesten komen niet eens opdagen.
En hier in de flat zijn 4 tussenwoningen, toen ze opgeleverd werden, kwam de vierde terecht bij degene die op de 31e plaats stond...
Sterker nog, deze maand komen er twee leeg, de buurvrouw vertelde dat er maar één reactie was, maar dat is om een onduidelijke reden nog niet toegewezen.
-
@ Cass: bij jullie is het dan het systeem zoals het vroeger overal werd gehanteerd, in veel gemeenten/regio's is het heel anders, daar kunnen mensen zelf reageren op woningen die ze eventueel zouden willen huren.