LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen recht op inhaal dag

Discussieer hier over kinderopvang.
sloppyslayer
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 dec 2011 13:31

Geen recht op inhaal dag

Ongelezen bericht door sloppyslayer »

Hallo,

Ik zit met het volgende.
Mijn dochters (4mnd en 2jr) gaan 1 dag in de week naar het kinderdagverblijf (kdv)
Nu zijn ze deze week ziek en heb ik ze afgemeld.
Voor mijn jongste maandag al omdat we woensdag met haar naar het ziekenhuis moesten en voor mijn oudste dinsdag middag omdat het echt niet ging.

Nu vroeg ik of ze dan volgende week een dag extra mogen zodat ik toch kan werken (werk van uit huis)
Dat mocht dus niet want inhaal dagen gelden niet voor ziekte....

Nu gaat mijn oudste ook naar peuter speelzaal maar op woensdag naar het KDV. Nu vind ze peuter speelzaal leuker en hadden we gevraagt of ze dan de ochten naar psz kon en daarna naar kdv. Dat kon maar ze vergaten te vertellen dat ik wel een volledige dag kdv moet betalen! Per saldo kost die ochten me 25euro meer per week........tuurlijk mag ze dan eerst naar psz want dat leverd ze genoeg op en ik moet nog mijn eigen drinken en eten meegeven ook!

Ligt het aan mij of hebben kdv wel heel veel kans om extra geld te rekenen voor iets waar ze niks voor hoeven te doen?
Als je op vakantie ben betaal je door omdat dit administratief niet te regelen is en je 52wkn per jaar afneemt.
Bij ziekte betaal je door omdat ze op je kindje gerekend hebben.
Als je dan een extra dag wil dan moet je betalen.
Als je kindje een 1/2uur langer moet blijven of eerder moet komen dan kan je betalen.

Ik vind het heel erg dit! Betalen voor dingen waar je geen gebruik van maakt dat dat mag???
Of doen ze het bij ons wel heel stiekem??
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

PPK1979
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 okt 2011 15:07

Re: Geen recht op inhaal dag

Ongelezen bericht door PPK1979 »

Beste Sloppyslayer,

Ik ben zelf actief in de oudercommissie van het kdv waar onze 2 kinderen verblijven.
Dergelijke praktijken wil men wettelijk gaan regelen in de toekomst (vanaf 2012? is nog niet helemaal zeker) zodat men nog uitsluitend volgens het uurtje factuurtje te werk kan gaan.
Bij ons kdv betalen we ook een vast bedrag per maand (afhankelijk van het aantal dagen opvang) maar alle dagen dat de kinderen niet komen (ziekte, vakantie, nationale feestdage), kunnen wij wel inhalen mits 2 weken van te voren aangevraagd ivm planning personeel.

Misschien een idee om dit item eens voor te leggen aan de oudercommissie en te kijken naar eventuele reactie hieromtrend (speelt dit bijvoorbeeld bij meerdere ouders).
Bij ons zijn alle OC vergaderingen openbaar, ouders kunnen bij elke vergadering aanwezig zijn indien gewenst en daar hun vragen, opmerking e.d. neerleggen.

Succes!

PPK1979

sloppyslayer
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 dec 2011 13:31

Re: Geen recht op inhaal dag

Ongelezen bericht door sloppyslayer »

Beste PPK1979,

Bedankt voor je reactie.
Ik zou het zeker fijn vinden als ze dat op die manier gaan berekenen.
Het gebeurt met mijn jongste dochter ook wel eens dat ze pas om 9uur gaat omdat ze nog een fles moest hebben voor we weg konden.
En daar hoor je ze niet over maar wel als ze een 1/2uurtje langer moeten blijven...

Mijn oudste gaat nu 4dgn na psz en 1/2dag naar KDV. Psz is echt letterlijk 1deur verder als het lokaal van kdv maar ze heeft het gewoon meer naar haar zin op psz maar ik moet een hele dag betalen omdat minimale afname 1dag is.
Dat hebben ze niet verteld maar wel zo in rekening gebracht.
De 8euro voor psz hoef ik dan weer niet te betalen.......

Misschien ben ik wat principieel (zit in het personen vervoer) ik reken ook nooit meer als dat er is afgenomen....

PPK1979
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 okt 2011 15:07

Re: Geen recht op inhaal dag

Ongelezen bericht door PPK1979 »

Wat heb je nu contractueel afgesproken.
1/2 dagen of hele dagen of flexibele uren.

De opvanguren worden nu nog (op de meeste plaatsen) per dagdeel opgebouwd (ochtend en middag) Deze uren moet je dan ook betalen wanneer je je kind binnen deze uren gebracht hebt. Wil je je kinderen eerder brengen of later halen, wordt dit ook contractueel vastgelegd en betaal je daar standaard extra voor. Bij de meeste kdvs kun je niet zomaar even eerder brengen of later halen, dit ivm de ingeroosterde uren van personeel.
Heb je de plaats gereserveerd voor een hele dag, maar haal je je kinderen eerder op dan worden er geen uren gecompenseerd (huidige regelgeving) of voor een halve dag? dan betaal je ook maar 1 dagdeel of te wel een halve dag.

Ik zou het ook prettig vinden als er gewoon per uur betaald kan worden (magneet in de tas en bij binnenkomst en naar buiten gaan de registratie), maar vrees dat dat er niet door gaat komen.

Is er bij jullie een lange wachtlijst voor het plaatsen van kinderen? Misschien een overweging om met de directie rond de tafel te gaan zitten om dit te wijzigen (of via oudercommissie) en anders overstappen naar een ander kdv waar wel de mogelijkheid bestaat om je kinderen halve dagen te brengen.

Groet,
PPK1979

sloppyslayer
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 dec 2011 13:31

Re: Geen recht op inhaal dag

Ongelezen bericht door sloppyslayer »

Ik heb nu op contract:
ma-di-vr Peuterspeelzaal en wo kinderdag verblijf.
Mondeling is er afgesproken dat ze wo ochtent toch naar psz gaat en dan om 11.30 naar kdv.
Psz vind ze gewoon veel leuker.
Maar ik betaal de contract uren en hier is geen wijziging in aan te brengen, regelgeving van het kdv.
Flex-uren doen ze niet aan.

Mijn jongste gaat alleen wo naar kdv
Nu moest ze wo naar de Kinderarts. We hadden een afspraak voor di maar de arts was ziek en het werd wo en er was geen andere mogelijkheid.
Hier willen ze dus ook niet in mee denken op dit moment.

Ik dacht dat ze dit jaar wel hadden mee gedacht omdat ze elke keer heel spontaan reageerde dat onze oudste wel een dagje extra kon komen als ze een keer niet geweest was.
Achteraf blijkt nu dat ze dat dubbel berekend hebben.
omdat ik heel ziek was door de zwagnerschap kom ik daar nu helaas pas achter en dat vind ik wel een beetje naar...

WE hebben besloten om morgen even langs te gaan om het een en andere helder te krijgen maar ik hoop echt dat de wet hier in de toekomst verandering in zal gaan brengen.
Een ouderwetse prikklok zal al een oplossing zijn........die meoten vast nog wel ergens liggen :lol:

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Geen recht op inhaal dag

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Persoonlijk vraag ik me af of ouders blij zouden worden van een "uurtje factuurtje" systeem. Het uurtarief zou wel eens zo prijzig kunnen worden omdat het KDV dan ook risico moet gaan inbouwen in dat tarief. Risico in de zin van teveel personeel hebben terwijl ineens de helft van de kinderen ziek zijn (bijvoorbeeld). Bovendien kan ik me voorstellen dat het ook een administratieve last voor de ouders zelf zou kunnen zijn in de verantwoording van de opgave naar de belastingdienst ivm de toeslag.

Ik begrijp de punten van TS en aan de andere kant kan ik ook begrijpen dat het KDV een aantal uitdagingen heeft. Personeel moet per dagdeel ingeroosterd worden. Als 1 kindje zomaar een uurtje later gebracht wordt, moet dit personeelslid er wel zijn en die wil graag betaald hebben. Ze kunnen niet te pas en te onpas met personeel (en dus betalen ervan) schuiven met uurtjes. Als een kindje een half uur later gehaald wordt, moet dat personeelslid wel blijven wat weer betaald moet worden.

Daarnaast zijn KDV's aan veel regels gebonden zoals het personeel moet gediplomeerd zijn (waardoor de lonen weer iets hoger liggen). Kinderen mogen niet zomaar met 1 volwassenen alleen zijn. Hetgeen heel begrijpelijk is maar kost wel allemaal flink geld.

PPK1979
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 okt 2011 15:07

Re: Geen recht op inhaal dag

Ongelezen bericht door PPK1979 »

Dat een uurtje factuurtje niet haalbaar is, begrijp ik wel.
Verder de buitenopvanguren kunnen dan niet meer doorberekend worden in het uurtarief (administratiewerk nadat kinderen naar huis zijn).

Wij als oudercommissie hebben het voorstel neergelegd dat er met een bonusdagenregeling gewerkt gaat worden, afhankelijk van het aantal opvanguren per week heeft ieder kind recht op een aantal bonusdagen die de + uren compenseren met een maximum van 8 dagen per jaar. Dit scheelt het kdv veel administratief werk en men kan het personeel hier makkelijker op inroosteren.
Feit is wel dat door de nieuwe wetgeving, de prijsstijging en het minder terugkrijgen van de belastingdienst, het voor minder ouders haalbaar is om hun kind naar kdv te brengen en mogelijk zal daardoor meer het kind in het grijze circuit (opa oma, oppasmoeder etc) gaan brengen. Wil het kdv commercieel actief blijven, zouden ze hier wel rekening mee moeten houden in hun houding naar de klant.
Gelukkig is het kdv waar mijn kinderen zitten, hierin erg meedenkend en is actief bezig om voor alle partijen de juiste beslissing te nemen.

Groet

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Geen recht op inhaal dag

Ongelezen bericht door Emmy75 »

@PPK1979,

Initiatieven om mee te denken zijn natuurlijk altijd goed. Ik vraag me alleen even af hoe het voorstel bijdraagt tot een verlichting van de administratieve last. Of het KDV nu een rekening moet sturen of moet bijhouden hoeveel bonusuren een kind gebruikt, ik weet niet of dat zoveel verschil uitmaakt. Het moet toch bijgehouden en geregistreerd worden.

Overigens zijn de administratieve werkzaamheden best in een uurtarief te verwerken. Het wordt alleen een stevig uurtarief waar men u tegen zegt. Als men bijvoorbeeld een aannemer inhuurt obv uurtje factuurtje, zitten daar ook kosten in voor de administratie enz.

Ik ben het zeker met u eens dat kinderen naar een KDV brengen een dure aangelegenheid wordt. Voor gezinnen waarbij de partner werkt, moet de partner al bijna een heel goed uurloon naar huis brengen, willen ze er geld aan overhouden en ja dan kan ik me goed voorstellen dat veel kids in het 'grijze' circuit verdwijnen. Maarja gezien de recente zaken in het verleden, zoals Robert M. is het wel heel goed te begrijpen dat wetgeving aangescherpt wordt waarbij altijd 2 personen bij de kinderen moeten zijn. Ook is te begrijpen dat het personeel goed gekwalificeerd moet zijn. Ze moeten gevaren snel kunnen herkennen en ook kunnen ingrijpen als er iets ernstigs gebeurd. Kinderen zijn zo snel als water af en toe en iets verschrikkelijks is zo gebeurd. Het leed is dan niet te overzien.

sloppyslayer
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 dec 2011 13:31

Re: Geen recht op inhaal dag

Ongelezen bericht door sloppyslayer »

Ik begrijp in prenciepe het standpunt van het KDV ook wel hoor.......
Het is tegen woordig wel zo dat je met een uren regestratie programma op je computer al heel snel en gemakkelijk een factuur maakt dus daar kan niet zo heel erg veel extra werk van komen....
Het is niet meer nodig om het op je rekenmachine te doen.

En het blijft heel kort door de bocht.
ze brekenen een hele dag terwijl ze maar een halve dag komt. Waarop ik vraag of we daar geen 2 halve dgn van kunnen maken en dat kan dan niet....
Je zou toch verwachten dat ze dan gewoon 2keer 6uur in rekening kunnen brengen ipv 1keer 10uur. Dat is voor hun 2uur extra en voor mij maar een klein beetje meer betalen.
Zelfs dat is geen optie en dat vind ik dan gewoon helemaal niet meedenken met je klanten.

Er is hier nog een kdv die wel een flex rooster heeft en daar krijg ik nu info van toe gestuurd.
Dan maar helemaal over als ze niet met me mee willen denken. Al wil ik dat liever niet omdat mijn oudste net helemaal gewend is en het heel erg naar haar zin heeft.

Het ergste van het hele verhaal is dat het niet naar ons gecomuniseerd is, dat is waar ik het meeste over struikel.
Ik heb ook nooit algemene voorwaarden of iets dergelijks gehad, zelfs niet toen ik mijn jongste inschreef. En nu heb ik er weer om gevraagt en zijn de boekjes niet voorradig en ligt het bij de drukker.
Hoe kan ik weten hoe het werkt als hun mij mondeling andere info geven als wat er in het boekje staat wat ik nooit gekregen heb??
Dat is wat ik bedoel.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Geen recht op inhaal dag

Ongelezen bericht door Emmy75 »

sloppyslayer schreef:Ik begrijp in prenciepe het standpunt van het KDV ook wel hoor.......
Het is tegen woordig wel zo dat je met een uren regestratie programma op je computer al heel snel en gemakkelijk een factuur maakt dus daar kan niet zo heel erg veel extra werk van komen....
Het is niet meer nodig om het op je rekenmachine te doen.
Dat bedoelde ik ook te zeggen met mijn opmerking dat ik me afvraag hoe de administatieve last verlicht wordt bij het voorstel dat de oudercommissie en PPK1979 heeft ingediend. Als de urentegistratie toch al gedaan moet worden, is de factuur een fluitje van een cent.
sloppyslayer schreef:Ik heb ook nooit algemene voorwaarden of iets dergelijks gehad, zelfs niet toen ik mijn jongste inschreef. En nu heb ik er weer om gevraagt en zijn de boekjes niet voorradig en ligt het bij de drukker.
Hoe kan ik weten hoe het werkt als hun mij mondeling andere info geven als wat er in het boekje staat wat ik nooit gekregen heb??
Dat is wat ik bedoel.
Oh maar die is juist heel leuk, voor u dan. Algemene Voorwaarden die niet ter hand zijn gesteld, zijn niet van toepassing. U kunt enkel stellen dat ze aan u niet ter hand zijn gesteld. Het is dan aan het KDV te bewijzen dat het wel zo is. U heeft dus eigenlijk niet zoveel te maken met de AV van het KDV. Leest u ook deze informatie eens op Jurofoon over dit onderwerp. http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=3588

marcelle4sma
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 apr 2012 00:36

Re: Geen recht op inhaal dag

Ongelezen bericht door marcelle4sma »

Laatst had de BSO een studiedag op de donderdag. Op donderdag gaat mijn kind naar de BSO. Ik had gevraagd of de dag op een andere dag ingehaald kon worden. Dit kon niet. Erg vreemd, want ik betaal wel gewoon voor die dag. Toch?

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Geen recht op inhaal dag

Ongelezen bericht door zwabbertje »

De overheid heeft in al zijn wijsheid besloten dat de kinderopvang moet worden overgelaten aan de markt. Iedere kinderopvangondernemer heeft dus de vrijheid zelf te bepalen welke diensten / producten hij aanbiedt.
De een biedt alleen opvang voor hele dagen (10-11 uur per dag), de ander biedt ook de mogelijk voor halve dagen (vast breng- en haaltijden). Een enkeling biedt de mogelijkheid voor flexibele uren. Voor dat laatste wordt in de praktijk vaak 1-2 euro extra per uur gerekend omdat het tot veel onderbezetting (wel kosten, geen inkomsten) leidt. Met alle wettelijke eisen waaraan een kinderdagverblijf tegenwoordig moet voldoen wordt de uurprijs natuurlijk steeds hoger. Een kinderdagverblijf krijgt immers geen subsidie meer en tegenover de kosten moeten wel voldoende inkomsten staan.

Als een kinderdagverblijf of BSO besluit op een bepaalde dag dicht te zijn en dus geen opvang biedt is dat de keus van de ondernemer. Naar mijn mening zou het KDV hiervoor dan geen kosten aan de ouder in rekening mogen brengen.

Zit je dochter op een KDV dat alleen maar de mogelijkheid biedt voor hele dagen opvang dan moet je dus voor de hele dag betalen, ook al maak je niet alle uren gebruik van de opvang. De oplossing is dan overstappen naar een KDV dat wel de mogelijkheid biedt voor halve dagen opvang of flexibele uren.

Gesloten