LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom spaarbeleg / sprintplan.
santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door santygo »

Beste gast,

Citaat uit de Algemene Voorwaarden 93.01:

art. 11 Rechten van de inschrijver en begunstigde(n)

11 b - Storting- en premievrij maken
Indien de inschrijver de betaling van de inleg staakt binnen de termijn van één jaar, is de spaarbelegovereenkomst van rechtswege ontbonden.
Indien de inschrijver de betaling van de inleg geheel of gedeeltelijk staakt nadat het in artikel 7 lid 1 genoemde bedrag aan administratiekosten is voldaan en er een termijn van een jaar is verstreken, wordt de afkoopwaarde van de spaarbelegovereenkomst berekend overeenkomstig het bepaalde in de artikelen 9 en 11 lid1 sub a, waarna deze afkoopwaarde wordt verminderd met al hetgeen de inschrijver in verband met de spaarbelegovereenkomst aan spaarbeleg verschuldigd mocht zijn. Vervolgens wordende rechten als volgt gewijzigd:
*1 Indien het overeenkomstig het bovenstaande berekende bedrag minder bedraagd dan f 1.000,- wordt dit bedrag aan de inschrijver beschikbaar gesteld en is daarmee de spaarbelegovereenkomst van rechtswege ontbonden;
*2 Indien het berekende bedrag f 1.000,- of meer bedraagt, blijft de spaarbelegovereenkomst voor de resterende looptijd voor een opnieuw door spaarbeleg te berekenen aantal beleggingseenheden van kracht, evenals de verzekering voor een door spaarbeleg nader vast te stellen bedrag. De inschrijver wordt geacht de betalingen te hebben gestaakt indien de inleg niet is voldaan binnen 30 dagen na de vervaldag of - in geval van verleend uitstel - binnen 30 dagen na de periode van uitstel.


Dat die verzekering gewoon blijft lopen staat er vrij duidelijk dacht ik.
gr. René

Gast

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Gast »

Dat heeft betrekking op Sprintplan maar niet op Koersplan. Bovendien staan die clausules in de voorwaarden alleen ter bescherming van Spaarbeleg zelf.

Koersplan is geen lijfrente. Dus als je die afkoopt, is het je eigen geld. Het verlies kan wel in box 1 worden opgevoerd.

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door santygo »

Niet op koersplan?????????????????????

Voor mij ligt een certificaat met bovenaan in koeien van letters:

KOERSPLAN

blablabla- op grond van de ontvangen aanvraag en overeenkomstig de Algemene Voorwaarden 93.01 een spaarbelegovereenkomst is aangegaan - blablabla

lijkt mij dus toch betrekking hebbend op koersplan en of het verlies in box 1 in mindering gebracht kan worden lijkt me al helemaal stug.
Is er een accountant op het forum actief? Anders morgen mijn eigen acc. maar eens bellen.

marcje

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door marcje »

Ik heb de belasting gebeld. Ze wisten niet hoe het precies zat en heb wat info opgestuurd naar ze. Voor mij vnl. van belang als ik stop ik volgend jaar een zwik belasting moet betalen. Ik hoop snel wat te horen, ze zouden het uitzoeken voor me. wellicht is iedere situatie anders maar dat ventileer ik wel even tzt.

marc

Gast

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Gast »

Groot gelijk als mensen geen advies willen wat zoeken ze dan op dit forum :shock:

johanmulder
Berichten: 199
Lid geworden op: 25 feb 2004 16:38

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door johanmulder »

Vandaag toch weer een nieuwe folder van Spaarbeleg onder ogen gekregen over Koersplan. Een passage uit deze folder:

----------------------------------------------------
Uw koersplan en de belastingdienst.

Met Koersplan kent u geen problemen met de Nederlandse Fiscus. Spaarbeleg garandeert u namelijk dat zij zich tot het uiterste zal inspannen om ervoor te zorgen dat uw koersplan voor u geen rendement zal opleveren. Geen enkele aanbieder biedt u op dit punt zoveel zekerheid.

Disclaimer!
Bovenstaande is een grapje van één van de duizenden belazerde spaarders. Het bovenstaande geeft Spaarbeleg geen enkele grond om Johan Mulder voor wat dan ook aan te klagen.
----------------------------------------------------

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door santygo »

verwijderd
Laatst gewijzigd door santygo op 18 jun 2005 04:41, 1 keer totaal gewijzigd.



santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door santygo »

godfried,

supersnel en ik denk meer dan voldoende.

bedankt, René

godfried
Berichten: 39
Lid geworden op: 31 mar 2004 22:36

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door godfried »

Kijk eens op deze link:

http://www.spaarders-spaarbeleg.nl/
Zonder dat ik afbreuk wil doen aan deze link vind ik het vreemd dat in het voorbeeld gesproken wordt van een man van 55 jaar die een koersplan startte voor de duur van 12 jaar.
Ik dacht dat de minimale overeenkomst 15 jaar moest zijn.

Walter

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Walter »

Geplaatst op 06 Apr 2004 14:38 door four-eyes


--------------------------------------------------------------------------------

Wat moet ik nu? Ik ben ook verschrikkelijk geschrokken van de bedragen genoemd op het jaaroverzicht. Eigenlijk wil ik van Koersplan af. Wij hebben een contract dat in 2010 afloopt (begonnen in 1995). Maar hoe zit het met de fiscale consequenties? Moet ik bij afkoop met terugwerkende kracht geld aan de belasting betalen?


Beste four-eyes,

Nee, je hoeft NIETS aan de belasting te betalen. Bel op, vraag waarde koersplan, betaal een (kleine) boete en klaar is Kees. Of kijk op hun site, even aanmelden en waarde Koersplan staat er.....Gr Walter (die ook in 2000 twee maal Koersplan afgekocht heeft) Pppffffffff wat een opluchting en het leven gaat nu zonder zorgen verder....Dus: weg met die TROEP en niet zeuren over verlies enz., want daar kun je toch niets meer aan doen. Doe je het niet ben je bijna alles over een paar jaar kwijt. Of wil je bij die oplichters blijven, Nee... Dus: weg er MEE..........Je kunt hem ook premievrij maken, maar dan moet je dus nog jaren slapen met: ik zit nog steeds bij hun en heb geen eer....Dus: weg er MEE...

Gast

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Gast »

OOk ikkreeg zaterdag een brief in de bus waarin vermeld staat dat 31 mei mijn sprint plan is afgelopen Ik heb dan 5 jaar zogenaamd gespaard voor de studie van mijn zoon . in 2 regeltjes werd mij gezegd dat er geen uitkering zal zijn fl9000 in lucht opgegaan Nu heb ik ook nog een koersplan die een slechte koers vaart . HELP HELP HELP

Boze polishouder

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Boze polishouder »

De kosten structuur van koersplan is erg ondoorzichtig en hoog. Om je zelf onnodige telefonische kosten te besparen kun je je vragen ook schriftelijke naar hun toesturen (gratis):
Spaarbeleg aegon
Antwoordnummer 1000
3430 ZB Nieuwegein

Als iedereen dit regelmatig doet en bijvoorbeeld 1 vraag per keer stelt, dan moeten ze in iedergeval werken voor de door hun ingehouden kosten. Noem dit maar een consument "vriendelijke" actie

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door santygo »

Vanmorgen antwoord van Spaarbeleg op enkele vragen die ik gesteld had. Op geen enkele vraag wordt inhoudelijk geantwoord, alleen maar algemeen geblaat over dingen die we al lang weten. Wat ik wel vreemd vind is dat als je een paar vragen stelt die ze op het callcenter niet kunnen beantwoorden, je antwoord moet krijgen van een advocaat.
De brief is ondertekend door Mw. mr. N.A.Wolters.
Crashdummy, lees je mee?
Dat is toch diezelfde waar jij je regelmatig mee in de haren vliegt?
Heb jij ooit geprobeerd rechtstreeks met haar in contact te komen? Ik vandaag wel. Heeft me alles bij elkaar 3 uur telefoneren gekost om er achter te komen dat bij zowel Spaarbeleg in Nieuwegein als bij het hoofdkantoor van Aegon in Leeuwarden helemaal geen
Mw. mr. N.A. Wolters bekend is !!!!!!
4 verschillende medewerkers van Spaarbeleg en Aegon hebben vanmiddag het complete personeelbestand doorgespit, 4 x niks te vinden.
In de aanhef van de brief staat wel een tel.nr maar dat is weer van het callcenter waar ze je toch niks kunnen vertellen.

johanmulder
Berichten: 199
Lid geworden op: 25 feb 2004 16:38

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door johanmulder »

Mijn eerste brief is behandeld dor de heer Penterman, tenmiste , hij heeft de atwoordbrief ondertekend. Ben benieuwd wie nu de tweede brief gaat ondertekenen, die veel meer gedetailleerde antwoorden vraagt. Wellicht de ongrijpbare Mr Wolters.
Nog een vraag.
Kunnen wij Spaarbeleg nu houden aan het nieuw opgegeven eindkapitaal, als het Equity Fonds die ruim 10% rendement blijft maken.
Nee, roept iedereen nu waarschijnlijk, maar eigenlijk is dit ook weer van de gekke, dat we nu al weten dat ons rendement achteraf weer door Spaarbeleg blijkt te zijn ingenomen. Dit zou ik Spaarbeleg nog wel eens voor willen leggen. Mijn vraag zou dan zijn:
Reken mij eens voor welk Rendement het fonds echt moet maken om tot het aangegeven eindkapitaal te komen.
Volgens mij moet dit vele procenten hoger liggen vanwege de verborgen kosten.
johan

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door santygo »

Johan, dat kun je zelf uitrekenen maar verschilt van persoon tot persoon. Voor mij zou Equity Fund ongeveer 15,5 % jaar op jaar moeten presteren om het voorbeeldkapitaal te halen...............
Laatst gewijzigd door santygo op 01 mei 2004 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.

crashdummy
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 mar 2004 17:58

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door crashdummy »

Heb toch echt weer een brief van mw. Mr. N.A Wolters gehad.
De brief is door haar ondertekend en ze zou bij de afdeling Klantenservice werkzaam zijn.
Ze reageert op mijn tweede brief.
Ze heeft nogmaals naar de correspondentie gekeken, en kan daar geen nieuwe punten aan toe voegen.

Ze verwijst naar de
Ombudsman Spaarkasbedrijf
Postbus 93560
2509 AN Den Haag

daar heb ik inmiddeld een klacht ingediend.

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door santygo »

Ook maar even doen dan; misschien dat die ombudsman sneller wakker wordt dan Trosradar, want die laten toch wel een publiciteits-stunt aan zich voorbij gaan lijkt me.

four-eyes
Berichten: 201
Lid geworden op: 06 apr 2004 13:29

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door four-eyes »

Ik twijfel nog steeds: afkopen of doorgaan. Koersplan is een beleggingsverzekering en tja, nu is het slecht gesteld met de beurs, maar wie weet hoe het in 2010 is als mijn verzekering afloopt. Misschien spring ik er dan wel uit! Het bedrag dat dan vrijkomt is ook vrijgesteld van belasting. Ik weet niet hoe de gast hierboven haar/zijn gehele inleg is kwijt geraakt. Misschien te vroeg eruit gestapt?

Gesloten