LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom spaarbeleg / sprintplan.
Walter

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Walter »

Ik weet niet hoe de gast hierboven haar/zijn gehele inleg is kwijt geraakt. Misschien te vroeg eruit gestapt?

Gast heeft het over een SprintPlan....dat is over en uit. Blijf maar zitten dan tot 2010, spaar wel wat extra bij een bank, anders is het drama in 2010, Gr Walter

Dorus

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Dorus »

Four-eyes schreef:
Ik weet niet hoe de gast hierboven haar/zijn gehele inleg is kwijt geraakt. Misschien te vroeg eruit gestapt?
Diegene had een Sprintplan, geen Koersplan.

Net als jij twijfel ik ook heel erg over mijn Koersplan: afkopen of niet?
Heb Spaarbeleg om uitleg gevraagd over het grote verschil tussen bruto-en nettorendement. Bij 10,64 % brutorendement hou ik 4,8 % nettorendement over volgens het mij in februari toegezonden overzicht. Dit verschil vond ik veel te gortig. Volgens de medewerkster van Spaarbeleg moest ik het niet zo zien dat als ik op mijn toekomstige inleg 10,64 % brutorendement zou halen, daarvan slechts 4,8 % netto zou overblijven. Het grote verschil tussen bruto en netto zou zijn te verklaren uit de kosten die ze over de eerste vijf jaar inhouden. Aangezien ik al zeven jaar bezig ben, zou ik in de toekomst netto veel meer overhouden. Vind dit een verdacht verhaal dat zeer weinig vertrouwen wekt. Maar ze zouden me nog een duidelijke uitleg sturen. Dat wacht ik dan eerst maar af. Groeten, Dorus.

four-eyes
Berichten: 201
Lid geworden op: 06 apr 2004 13:29

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door four-eyes »

voor godfried

Ik heb toevallig vanmorgen in een boekje van Adriaan Hiele (financieel columnist bij de NRC) gelezen dat er vroeger 12-jarige contracten bestonden. Ik dacht dat Koersplan begin 90er jaren het 12-jarige contract veranderd heeft naar minimaal 15 jaar.

four-eyes
Berichten: 201
Lid geworden op: 06 apr 2004 13:29

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door four-eyes »

Maar walter, het KAN toch dat ik er in 2010 iets aan overhou, misschien niet veel of misschien wel veel, dat hangt toch van de beurs af op dat moment? Als je gaat beleggen (en Spaarbeleg belegt) loop je een risico. Het kan meevallen en het kan tegenvallen. Is er niet een gezegde dat je stil moet zitten als je geschoren wordt? In eerste instantie schrok ik me ook dood van het jaaroverzicht, maar ik heb nog andere beleggingen en die staan er ook niet zo rooskleurig voor. Die ga ik - nu het beursklimaat slecht is - echt niet verkopen. Ik kijk wel uit. Eigenlijk geldt dat dan ook voor Koersplan. Gewoon niks doen. Misschien valt het mee ... hoop ik.

Gast

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Gast »

four eyes,
die vergelijking is tamelijk kort door de bocht. Het langjarig rendement op aandelen is, ondanks halvering van de aex, nog steeds dik 10%. Dat betekent, dat als je 10 jaar geleden een mandje aex had gekocht en dat mandje jaarlijks had aangepast naar de weging van elk individueel fond binnen de aex, je geld nu verdubbeld zou zijn. Heb ik het nog niet gehad over uitgekeerd divident.
Bij koersplan ligt dat anders en dat komt door de schandalig hoge premie van de risicoverzekering. Ook Equity fund rendeert dik 10% maar Spaarbeleg snoept daar heel wat van weg.
Een grove berekening leert:
Druk het verschil tussen je inleg en dat wat werkelijk wordt gebruikt om participaties aan te kopen uit in procenten, tel daarbij op 0,8% beheerkosten en 1,2% vermogens-rendementheffing en je hebt het percentage wat Equity Fund MINIMAAL moet halen, jaar op jaar om zelfs maar quitte te spelen.
Je zult zien dat de kosten hoger zijn dan de baten en dat is de reden waarom zo velen nu willen uitstappen en enkelen het gevecht met Aegon aangaan om er in ieder geval zo veel mogelijk uit te slepen.

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door santygo »

Ik was om de een of andere reden niet meer ingelogd,
bovenstaand is door mij geschreven.
gr Rene

Gast

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Gast »

Hallo René,

Heb je een mailtje gestuurd n.a.v. folders die ik heb uit 1993 en 1994 over Koersplan.

Groet, Trudy

gerrie1

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door gerrie1 »

godfried,

wij hebben zins 1996 allebij een koersplan overeenkomst de ene loopt
11 jaar en de andere 13 jaar en dan kunnen we er een lijfrente voor kopen,wat wij niet begrijpen is dat er niet is verteld dat het eigelijk 15 jaar moet zijn om het belasting vrij te krijgen
weet jij of hier nog iets aan te doen is

gerrie1

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door gerrie1 »

p.s. we zijn nu 58 en 59 jaar

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door santygo »

Foutje ontdekt in mijn posting om 16.28 uur. Die 1,2% van box 3 niet meetellen. Er geldt een vrijstelling van € 123.428,= voor alle polissen afgesloten vóór 14-9-1999.

aan gerrie1:
Je mag de inleg wel verhogen, dit heeft geen fiscale gevolgen. Als je gaat verlengen kom je automatisch in box 3 terecht. Dus je bent altijd de sjaak.
Als ik de looptijd van jullie overeenkomsten vergelijk met jullie leeftijd, zie ik dat beide aflopen als jullie 64 jaar zijn. Aanvulling op de aow dus. Hoeveel verzekerinspremie betalen jullie wel niet, lees de reactie van spaarleugen op mijn vraag aan hem. Bij de verkoper van de overeenkomsten,dus zowel de tussenpersoon als ook Spaarbeleg MOET de 15 cq 20 jaar-regeling bekend zijn geweest.
Zij moeten dus geweten hebben dat de (eventuele) opbrengst progressief belast zal gaan worden op jullie 64ste levensjaar en als je daardoor net een schijf omhoog getild wordt is het natuurlijk helemaal brandhout.
Lijkt me dus een klassiek geval van misleiding, achterhouden van essentiele informatie enz.
Het eerste orienterende gesprek met de advocaat is gratis dus vol gas daar naar toe en ontbinden die handel. succes.
Zo zien we hoe medogenloos dit wereldje in elkaar zit.

gerrie1

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door gerrie1 »

hallo santygo,
ik heb me vergist de ene is van 1/12/1994 looptijd 13 jaar leeftijd 63 jaar dan,de tweede is van 1/12/1994 looptijd 11 jaar leeftijd 60 jaar dan .
er toen gezegd dat je het weer vast kon zetten om de aankoop van een lyfrente uit te stellen,en wat betreft de inleg die is al 2 jaar op €300 per overeenkomst, zo als het er nu naar uitziet spelen we kiet helaas niets extras, er is toen trouwens niet gezegd dat het 15 jaar moet staan .over belasting alleen dat we het jaar van inleg terug kregen en als koersplan afliep we weer inkomsten belasting moesten betalen, sorry we waren toen nog niet zo op de hoogte zo als nu.

Gerrie

piewkie

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door piewkie »

Heb het hele forum gelezen en ben me rot geschrokken. Zodra er wat is waar we ons bij aan kunnen sluiten, wij doen zeker mee

justice man 007
Berichten: 1484
Lid geworden op: 21 mar 2004 20:41

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door justice man 007 »

Geachte meneer, mevrouw,

Hebt u ook in het verleden een aandelenlease constructie afgesloten middels uw overwaarde of spaargelden, en bent u er nu of onlangs pas achter gekomen dat het product in werkelijkheid niet datgene was wat u versproken is worden, of meent u om een andere reden niet het desbetreffende contract gekregen mogen hebben, dan heb ik volgend aanbod voor u;

Ben sinds anderhalf jaar ongeveer bezig met het verzamelen, bestuderen, analyseren van bepaalde uitspraken, nieuwsfeiten etc. omtrent het gehele aandelenlease gebeuren.
Ook ik heb in het verleden dergelijke contracten afgesloten, waardoor ik me met meer dan gemiddelde interesse heb gestort in de gehele materie en daardoor veel kennis heb opgedaan.

Heb mede om die redenen mijn wettenboeken niet (door)verkocht, maar gebruik ze nog geregeld als hulpmiddel in het schrijven van (vernietiging)brieven c.q. klachtenbrieven.

Zoals te verwachten blijken de onderhandelingen door de diverse stichtingen op “niets” uitgelopen te zijn, dit betekend dat er kortweg nog maar 3 mogelijkheden zijn voor u:

1) u neemt een advocaat in de arm en start een dagvaarding.
2) U onderneemt niks (en betaald niet meer); u krijgt na diverse aanmaningen een dagvaarding van Dexia. (zonder advocaat is het een utopie om te winnen)
3) U betaald de restschuld en verdere verschuldigde maandtermijnen en u neemt (wellicht onnodig) uw verlies.

Komt u niet in aanmerking voor een toevoeging dan kost een advocaat al gauw € 2.000,-- tot € 4.000,-- !!!
Dit is voor veel mensen die niet in aanmerking komen voor een toevoeging reden om af te zien van mogelijkheid 1 (en 2).

Wilt u wel iets doen, maar denkt u niks meer te kunnen ondernemen, neem dan contact met mij op, ik kan voor u (net als ik al voor meerdere mensen inmiddels heb gedaan) een persoonlijke klachten/ vernietigingsbrief voor u opstellen.
Hiervoor dien ik wel zaken te weten als o.a.: wanneer heeft u de contracten afgesloten, op welke manier zijn ze tot stand gekomen, (heeft uw partner mee getekend, mocht dat deel op u van toepassing zijn) etc.

Daarom stel ik voor dat wanneer u interesse heeft u mij een mail stuurt waarin u aangeeft interesse te hebben in mijn dienstverlening waarin we dan bepaalde afspraken kunnen maken voor de verder te volgen route…

Daar het voor mij tijd kost om e.e.a. uit te zoeken en op te stellen en geld kost (opmaken, verzenden brieven etc.) vraag ik een vergoeding van € 35,-- (exclusief eventuele reiskosten)

Dit bedrag is mijn inziens een reële vergoeding voor de tijd en kosten die ik moet maken om voor u een goede brief te maken, bij afwijzing kan in goed overleg (gratis) een tweede brief verstuurd worden, zodat u niet het risico loopt dat de zaak “verjaart” of dat u te laat heeft gereageerd met uw protest!

Verder zal voordat de brief naar uw aanbieder verstuurd wordt eerst de brief voor ondertekening bij u terug komen zodat u zelf als laatste nog e.e.a. kunt aanpassen/ controleren alvorens definitieve ondertekening uwerzijds en verzending.

Mijn e-mail adres is: [email protected]

Ik hoop hiermede mensen voor verdere financiële nadelige gevolgen enigszins te kunnen behouden, en de mogelijkheid tot de rechter (ook in een later stadium) open te houden.

m.v.g. justice man 007

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door santygo »

piewkie,

ik heb je naam nog niet eerder gezien, dus nieuw hier.
die 007, gewoon negeren, is 'n oplichter die alle draadjes afstruint op zoek naar nieuwe slachtoffers waar misschien 35 euro te halen is.

Bond, wat reken je voor brief 11 t/m 99?

piewkie

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door piewkie »

Ja santygo, was op zoek naar klachten over mijn kinderwagen en kwam toen dit tegen. Ben me rot geschrokken, en weet eigenlijk niet wat nu te doen afkopen? of toch maar doorgaan en hopen dat over zes jaar, als ons koersplan afloopt, de waarde toch weer wat meer is geworden? Ons was altijd voorgespiegeld dat je in ieder geval je inleg terug kreeg. Maar goed ik ga eens goed nadenken en verder informatie opzoeken wat de mogelijkheden zijn. Blijf jullie dus met heel veel aandacht volgen
groetjes

four-eyes
Berichten: 201
Lid geworden op: 06 apr 2004 13:29

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door four-eyes »

reactie op Gast/Gast van 8 april:

het kan misschien wel allemaal kort door de bocht zijn wat ik zeg, maar als ik nu uitstap maak ik zeker een behoorlijk verlies. mocht de beurs aantrekken en ik stap bij wijze van spreken volgend jaar uit, dan is het verlies toch een stuk minder. of zie ik dat verkeerd?

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door santygo »

four eyes, die reactie van gast/gast was van mij, ik was om een of andere reden niet ingelogd. Zie eerste posting op blz 8.
In theorie heb je gelijk. ALS de koersen weer aantrekken, maar dat moet dan wel een mega herstel worden zoals bv 1999. Dat zie ik voorlopig, gezien de economische vooruitzichten, nog niet gebeuren. Ik heb uitgerekend dat ( in mijn geval ) Equity Fund 15,45% moet renderen wil ik het voorbeeldkapitaal van 10% halen.

Bekend gegeven is dat het langjarig rendement van Equity Fund 10,64% bedraagt en dat betekent dat we elk jaar gewoon achteruit lopen.

Ik heb van 1994 tot 2004 steeds 1 januari als peildatum genomen en per peildatum vergeleken het verschil tussen de totale inleg en de opgebouwde waarde van mijn koersplan was. Dat was maar 1 x ( !! ) positief en wel per 1 jan 2000. oorzaak daarvan was het mega rendement van 48,4% in 1999. Ik stond toen op een winst van € 3550,-
1-1-2000: waarde 1-1-'99 + inleg 9135 / waarde 12685

Je zou denken dat het negatief rendement van 5,2% in 2001 mijn saldo van 12685 met 5,2% omlaag trekt tot 12025.
NEE DUS
1-1-2001: waarde 1-1-2000 + inleg 14318 / waarde 13149 (-/-8,89%)

Anders gezegd, in totaal had ik per 1-1-'04 € 16063 ingelegd , de waarde van mijn koersplan was € 11874.
Dat ligt NIET aan 3 jaar koersdalingen maar aan de graaimentaliteit van Aegon.

Ik zal zeker binnen enkele maanden uitstappen, maar eerst proberen meer er uit te halen dan de afkoopvoorstellen die ik van Spaarbeleg krijg.
gr René
Laatst gewijzigd door santygo op 19 apr 2004 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.

willemkoudstaal

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door willemkoudstaal »

beste mede slachtoffers van koersplan
mijn vrouw en ik zijn ook de dupe, hoe gaan we nu verder, en op welke manier,steek de koppen bij elkaar,en laat dit svp weten, hoe we dit gaan doen.
groeten willem koudstaal

godfried
Berichten: 39
Lid geworden op: 31 mar 2004 22:36

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door godfried »

Weet iemand wanneer koersplan voor het eerst werd geintroduceerd??

Gast

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Gast »

Als ik het me goed kan herinneren medio 1999.

Gesloten