LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] AH misleid
-
AH misleid
Hallo allemaal,
Vorige week, en deze week heeft de AH kerststollen in de actie met 100% amandelspijs.
LET OP! Dit is helemaal niet zo, er zit maar 20% amandelspijs in!
Dus als je denkt goedkoop uit te zijn, dan is dat niet zo en wordt je gewoon bedonderd!!
Ik heb dit vorige week al gemeld bij de AH maar de medewerkers wisten dit niet. En zouden het doorgeven. Echter deze week wordt er weer vollop reclame mee gemaakt.
Als je denkt dat je een kwaliteits produckt koopt kom je bedrogen uit!
Vorige week, en deze week heeft de AH kerststollen in de actie met 100% amandelspijs.
Dus als je denkt goedkoop uit te zijn, dan is dat niet zo en wordt je gewoon bedonderd!!
Ik heb dit vorige week al gemeld bij de AH maar de medewerkers wisten dit niet. En zouden het doorgeven. Echter deze week wordt er weer vollop reclame mee gemaakt.
Laatst gewijzigd door Rutger1234 op 12 dec 2011 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Re: AH misleid
Ik heb hier zo'n doos staan, inderdaad, 20% amandelspijs, staat er. Dus dat betekent dat 20% van het geheel uit spijs bestaat, de rest, 80%, is het brood, en wat er verder nog in zit. Oftewel: van de kilo die je koopt is 200 gram amandelspijs.Rutger1234 schreef:Hallo allemaal,
Ik heb dit vorige week al gemeld bij de AH maar de medewerkers wisten dit niet. En zouden het doorgeven. Echter deze week wordt er weer vollop reclame mee gemaakt!
Dus ik voel me echt niet zo bedonderd, eerlijk gezegd.
Waar gaat het nu precies om ?Rutger1234 schreef:Vorige week, en deze week heeft de AH kerststollen in de actie met 100% amandelspijs.
Zoals ik dit lees, kan het best zijn dat het klopt.
De amandelspijs die erin zit kan nog steeds 100% amandelspijs zijn, echter een kerststol is niet 100% amandelspijs maar bestaat ook nog uit deeg, rozijnen en krenten enz.. dus dan is 20% van de hele kerststol (100%) amandelspijs, anders zou men alleen amandelspijs kopen en geen kerststol met spijs.
OF is het zo dat de spijs die erin zit toch geen 100% amandelspijs is ?
EDIT: witte angora was me net voor.
Laatst gewijzigd door Emmy75 op 12 dec 2011 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
-
20 % is 20 % spijs en niks anders
brood staat bij ingredienten,dat is dus het bladerdeeg,boter etc ect!
en zo gauw als er bij staat witte bonen weet je dat de spijs niet goed is en geen 100% zuiver is
daar word nl witte bonen voor gebruikt dat is ook een beetje bitter en korrelig
brood staat bij ingredienten,dat is dus het bladerdeeg,boter etc ect!
en zo gauw als er bij staat witte bonen weet je dat de spijs niet goed is en geen 100% zuiver is
daar word nl witte bonen voor gebruikt dat is ook een beetje bitter en korrelig
20% van de kerststol bestaat uit 100% amandelspijs.
Zijn we er dan uit ?
Zijn we er dan uit ?
yepbprosman schreef:20% van de kerststol bestaat uit 100% amandelspijs.
Zijn we er dan uit ?
-
Als jullie het er niet mee eens zijn prima. Maar moet je dan maar gelijk zeggen dat iemand dom of zielig is?
Beetje raar....
En misschien heb ik het inderdaad mis. Maar kijk eens op een pak hagelslag, hoeveel procent cacao zit daar in.Als er op een doosje staat 70% cacao lijkt het mij dat er geen 20% bij de ingredienten staat. Of heb ik het helemaal mis, kan ook maar zeg het dan normaal.
cao lijkt het mij dat er geen 20% bij de ingredienten staat. Of heb ik het helemaal mis, kan ook maar zeg het dan normaal.
Beetje raar....
En misschien heb ik het inderdaad mis. Maar kijk eens op een pak hagelslag, hoeveel procent cacao zit daar in.Als er op een doosje staat 70% cacao lijkt het mij dat er geen 20% bij de ingredienten staat. Of heb ik het helemaal mis, kan ook maar zeg het dan normaal.
cao lijkt het mij dat er geen 20% bij de ingredienten staat. Of heb ik het helemaal mis, kan ook maar zeg het dan normaal.
Wat had je verwacht? Een stol van 100% spijs? Bah.
-
Hoi Rutger, de reactie die je bedoeld is inmiddels door de moderator verwijderd, zoals je ziet. En terecht, naar mijn mening, zo gaan we niet met elkaar om.Rutger1234 schreef:Als jullie het er niet mee eens zijn prima. Maar moet je dan maar gelijk zeggen dat iemand dom of zielig is?
Beetje raar....
Je pak hagelslag is net het verkeerde voorbeeld, dat is alleen maar chocola met wat toevoegingen. Rozijnenbrood, of kerststol, of hoe je het noemen wil bestaat uit meerdere ingrediënten. In dit geval Deeg, rozijnen, en amandelspijs.
Heb net een paar plakken afgesneden, maar er zit inderdaad een behoorlijke klodder amandelspijs in. Dat zou best in de buurt van die 20% kunnen liggen, al kan dat natuurlijk niet op de gram nauwkeurig zijn.
De discussie onder de consumenten bij een kerststol gaat over het algemeen of het wel echte roomboteramandelspijs is of witte bonen, nooit zozeer hoeveel procent van de stol bestaat uit spijs. In dat kader kan ik de claim "100% spijs" wel plaatsen. Als je bij de MacD een burger koopt bestaande uit "100% Rundsvlees" weet je ook dat dit over het stuk vlees gaat en dat het broodje hier buiten valt.
-
Het kan nog veel erger:
Mona Griesmeelpudding met Rode Bessensaus bevat volgens de verpakking "9,5% rode bessensap".
Nu zou je denken: de verpakking is 500 gram. Dus zit er 48 gram bessensap in de verpakking. Klinkt heel redelijk.
Mispoes! Er staat ook ergens op de verpakking dat er 11% bessensaus in de verpakking zit. In feite zit die 9,5% bessensap in die 11%. Dit wordt met opzet weggelaten. Dus: 11% x 9,5% = 1,045%. Kunt u het nog volgen? Zeg maar: 1% oftewel 5 gram bessensap in een pudding van 500 gram. De rest is kleurstof etc.
Maar Mona mag er op zetten dat er "9,5% bessensap" in de pudding zit.
99 van de 100 mensen die het etiket lezen trekken de verkeerde conclusie. Je wordt door Mona misleid. Ik heb dit voorgelegd aan de Voedsel en Waren Autoriteit (Vroeger: Keurinsdienst van Waren).
Antwoord: het mag gewoon. Het is onwerkelijk dat dit mag. Eigenlijk een vorm van oplichting. Bessensap is een relatief duur ingrediënt en daarom vindt Mona deze volksverlakkerij kennelijk gerechtvaardigd.
Er is een organisatie in Nederland die zich bezighoudt met deze praktijken: http://www.foodwatch.nl/
Mona Griesmeelpudding met Rode Bessensaus bevat volgens de verpakking "9,5% rode bessensap".
Nu zou je denken: de verpakking is 500 gram. Dus zit er 48 gram bessensap in de verpakking. Klinkt heel redelijk.
Mispoes! Er staat ook ergens op de verpakking dat er 11% bessensaus in de verpakking zit. In feite zit die 9,5% bessensap in die 11%. Dit wordt met opzet weggelaten. Dus: 11% x 9,5% = 1,045%. Kunt u het nog volgen? Zeg maar: 1% oftewel 5 gram bessensap in een pudding van 500 gram. De rest is kleurstof etc.
Maar Mona mag er op zetten dat er "9,5% bessensap" in de pudding zit.
99 van de 100 mensen die het etiket lezen trekken de verkeerde conclusie. Je wordt door Mona misleid. Ik heb dit voorgelegd aan de Voedsel en Waren Autoriteit (Vroeger: Keurinsdienst van Waren).
Antwoord: het mag gewoon. Het is onwerkelijk dat dit mag. Eigenlijk een vorm van oplichting. Bessensap is een relatief duur ingrediënt en daarom vindt Mona deze volksverlakkerij kennelijk gerechtvaardigd.
Er is een organisatie in Nederland die zich bezighoudt met deze praktijken: http://www.foodwatch.nl/
Lijkt me logisch dat die 100% slaat op de samenstelling van het spijs niet van het hele brood.
Dat snapt dit blondje zelfs
Dat snapt dit blondje zelfs
Dat is niet de fout van Mona, AH, McD, maar van de achteruitgang van het onderwijs als 99 van de 100 mesnen niet meer begrijpend kunnen lezen en rekenen99 van de 100 mensen die het etiket lezen trekken de verkeerde conclusie. Je wordt door Mona misleid.Eigenlijk een vorm van oplichting.
-
Heeft niets met begrijpend lezen te maken.
Daarom stond er ook begrijpend lezen EN rekenen.
100% Amandelspijs zou betekenen dat een stol alleen uit amandelspijs zou bestaan.
100% Amandelspijs zou betekenen dat een stol alleen uit amandelspijs zou bestaan.
Dat snapt dhr Schurkjens ook wel. Het gaat om het voorbeeld van die bessensap. Dat is inderdaad volksverlakkerijbprosman schreef:Daarom stond er ook begrijpend lezen EN rekenen.
Dus toch begrijpend lezen99 van de 100 mensen die het etiket lezen trekken de verkeerde conclusie
Ik neem aan dat je weet hoe een kerststol eruit ziet. Of denk je echt dat je een grote blob amandelspijs zou krijgen als je ene kerststol koopt?Rutger1234 schreef:Hallo allemaal,
-
Nou, zal ik wat licht in de duidelijkheid scheppen?
De inhoudsopgave vermeldt onder andere:
- tarwebloem
- 20% amandelspijs (met specificatie van de samenstelling)
- 20% rozijnen
- water
- 4% krenten
- 4% hazelnoten
- bakkersgist
- 2 % sinaasapelschil
- nog een hele hoop dingen zonder percentages en die je nieet altijd wilt weten.
Het lijkt me dat de 20% rozijnen voor 100% uit rozijnen betaat, net als de 4% krenten en 4% hazelnoten, of niet dan. Dus ik kan niet anders dan concluderen dat de 20% amandelspijs voor 100% uit amandelspijs bestaat.
De inhoudsopgave vermeldt onder andere:
- tarwebloem
- 20% amandelspijs (met specificatie van de samenstelling)
- 20% rozijnen
- water
- 4% krenten
- 4% hazelnoten
- bakkersgist
- 2 % sinaasapelschil
- nog een hele hoop dingen zonder percentages en die je nieet altijd wilt weten.
Het lijkt me dat de 20% rozijnen voor 100% uit rozijnen betaat, net als de 4% krenten en 4% hazelnoten, of niet dan. Dus ik kan niet anders dan concluderen dat de 20% amandelspijs voor 100% uit amandelspijs bestaat.
Er zijn hier eigenlijk 2 vragen:
1.Hoeveel amandelspijs zit er in de stol?
2.Hoeveel amandelspijs zit er in de amandelspijs?
Vraag 1 is hierboven al afdoende behandeld, vraag 2 is wat moeilijker te beantwoorden.
De specificatie van de amandelspijs in de AH stollen vermeldt twee zaken die er niet in thuishoren: zetmeel en bonen. Ook vermeldt deze het gehalte aan amandelen: 9% (dus op het totaal 9% van die 20% en dat is ca. 2%)
Wikipedia zegt het als volgt:
Op de website van "De Zuidmolen" kan je goed zien wat 100% amandelspijs eigenlijk betekent: http://www.de-zuidmolen.nl/Basis.aspx?T ... 57&Hmi=143
De AH reclame is dus inderdaad misleidend, niet vanwege die 20% maar vanwegen wat er in die 20% zit of beter gezegd niet zit.
1.Hoeveel amandelspijs zit er in de stol?
2.Hoeveel amandelspijs zit er in de amandelspijs?
Vraag 1 is hierboven al afdoende behandeld, vraag 2 is wat moeilijker te beantwoorden.
De specificatie van de amandelspijs in de AH stollen vermeldt twee zaken die er niet in thuishoren: zetmeel en bonen. Ook vermeldt deze het gehalte aan amandelen: 9% (dus op het totaal 9% van die 20% en dat is ca. 2%)
Wikipedia zegt het als volgt:
Code: Selecteer alles
Amandelspijs is een dure grondstof om toe te passen. In gevulde koeken en ander goedkoop gebak, bijvoorbeeld de banketstaaf en de banketletter, wordt daarom in plaats van amandelspijs dikwijls zogenaamde banketbakkersspijs gebruikt, waarin de amandelen zijn vervangen door gemalen abrikozenpitten en witte bonen. Dit levert een aanzienlijk plakkeriger product op. Als men zetmeelvrije en goedkope banketspijs wil dan is ook mogelijk om bittere perzikpitten na het ontvliezen te zoeten in overmaat water (3 dagen) zodat de blauwzuur wordt afgevoerd. Wel moet daarna het teveel aan water weer uit de gezoete pitten verdampen. Culinair journalist Johannes van Dam controleerde als kind al door middel van een eenvoudig testje met jodium of de banketbakkers in zijn buurt wel echte amandelspijs gebruikten. Jodium is een indicator voor zetmeel, het kleurt dan paars.
Code: Selecteer alles
amandelen, suiker, eiwit, verdikkingsmiddel E466 (carboxymethylcellulose)