LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Corendon vertraagde baggage,door fout incheckbalie schiphol

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
lynx463

Corendon vertraagde baggage,door fout incheckbalie schiphol

Ongelezen bericht door lynx463 »

Doetinchem, 21 oktober 2011

Klacht: vertraagde baggage door fout bij inchecken schiphol

Geachte mevrouw/ mijnheer,

Op 10 oktober j.l. dacht ik na 4 jaar geen vakantie te hebben gehad, voor 8 dagen rondreis Kyrenia Noord Cyprus geboekt, de combinatie zon, zee, en mijn boeken lezen, en diverse optionele excurcies sprak me erg aan.

Bij de tussenlanding in Bodrum zag ik tot mijn schrik mijn 2 koffers samen met wat passagiers het vliegtuig verlaten, de stewardes aangesproken, ze keek alleen maar chagerijnig en reageerde niet eens, en liep gewoon door.
Ondanks het gebod, (was geen verzoek) dat we moesten blijven zitten toch opgestaan en geprobeerd kenbaar te maken dat ik een probleem had, werd ik gewoon gesommeerd weer te gaan zitten !!!
Achteraf bleek dat mijn bagage verkeerd gelabeld was op schiphol bij de incheckbalie, ipv eindbestemming Ercan, stond er Bodrum op het kofferlabel.

Eenmaal in Ercan heb ik gelijk de betreffende agent van Akmina Travel Dhr. Yunus Gosterisi die ons naar het hotel zou begelijden en tevens de contactpersoon was verteld wat er met mijn bagage was gebeurt.
Hij stuurde mij weer terug naar de Terminal met de boodschap dat ik een formulier moest invullen en dat de bagage waarschijnlijk dezelfde avond nog in het hotel Manolya afgeleverd zou worden.
Werd van het kastje naar de muur gestuurd omdat er niemand op dat vliegveld fatsoenlijk engels spreekt.

Heb ten einde raad dhr. Gosterisi dringend verzocht met mij mee te gaan omdat hij als Turk de taal spreekt, ondertussen zat er een bus vol met mensen die graag naar het hotel wilden na een lange reis en ik,
afhankelijk van een zeer ongemotiveerd en niet echt welwillend persoon. Formulier ingevuld en kreeg een telnr. dat ik kon bellen.

Nadat maandagavond de baggage niet meegekomen was met een nieuwe groep, dinsdagochtend de eigenaar van het hotel gevraagd of hij wou informeren of er al iets bekend was, hij moest woensdag maar bellen.
Heb dinsdagavond ene Kim ook van Akmina Travel gesproken en gevraagd hoe het zat met mijn bagage, zij wist van niets en ik moest maar nieuwe kleding, toiletspullen e.d. kopen de bonnen bewaren
en het claimen bij de verzekering.
Ik heb haar uigelegd dat mijn baggage niet kwijt was maar per vergissing in Bodrum was terrecht gekomen, dus hoe moeilijk is het om naar het bagagedepot te bellen, er was nog iemand die zijn bagage daar had staan.
Er werd wederom NIET geluisterd!!

Woensdag ochtend was er nog niets bekend, heb toen Akmina Travel gebeld en kreeg Dhr. Gosterisi aan de lijn, heb nog nooit te maken gehad met zo'n Incompetente, ongeintereseerde en onprofessionele houding
van iemand, die toch het visitekaartje van Corendon zou moeten voorstellen. Hij vertelde mij wel dat iemand anders wel zijn bagage al terug had, was niet zijn verdienste, die persoon had het geluk dat die niet van dhr. Gosterisi
zijn inzet afhankelijk was. In mijn geval heeft hij het gewoon op zijn beloop gelaten, en vanaf dag 1, NIETS gedaan !!!

Het was een zinloos gesprek en hij was van mening dat ik hem de schuld gaf van iets wat al op schiphol was misgegaan, terwijl ik hem alleen maar gevraagd heb mijn probleem op te lossen omdat,
hij op dit moment de aangewezen persoon ter plekke was, die dat kon doen.

Het was een vruchteloos gesprek en heb hem gevraagd of als hij niet kon regelen dat mijn bagage er zsm zou zijn, te regelen dat ik de volgende dag weer terug naar huis kon omdat voor mij de lol er al van af was. Met de boodschap dat hij zou zien wat hij kon doen werd de verbinding verbroken, heb tot op heden niets gehoord, hetgeen van deze meneer gezien zijn inzet ook wel te verwachten was.

De enige persoon die zich voor mij heeft ingezet en alle moeite heeft gedaan was de eigenaar Memeth van hotel Manolya en voor deze meneer dan ook niets dan lof. Ga er zeker weer naar toe,
maar of ik ooit weer met Corendon ga vliegen is nog maar de vraag.

Inmiddels was het donderdag en kon de eigenaar van het hotel melden dat Dhr. Gosterisi (waarschijnlijk onder druk van Memeth) contact had gehad met Corendon in Nederland en dat mijn bagage via Istanbul naar Ercan zou komen. Pas op vijdagavond was daar dan eindelijk mijn bagage. Had nooit zo lang hoeven duren !!!

Van de 8 dagen, waren er 5 vol irritatie en stress zonder mijn kleding, boeken e.d. niet op excursie kunnen gaan, omdat ikzelf alleen maar bezig was met mijn bagage en het kopen van de meest noodzakelijke spullen.
daarvoor was mijn vakantie niet bedoeld, stel Corendon bij deze aansprakelijk en, verwacht binnen 4 weken een bevredigende oplossing en compensatie voor mij deze totaal bedorven vakantie, die uitsluitend te wijten was aan een totaal incompetente reisleiding.

Begrijp heel goed dat er altijd iets mis kan gaan tijdens een reis, maar in dit geval had het niets te maken met overmacht, maar met incompetentie, desinteresse en een totaal gebrek aan inleving en communicatie,
duidelijk mensen die niet in de dienstverlening thuishoren, en een organisatie als Corendon een slechte naam bezorgen.

Mocht ik binnen de gestelde tijd, geen of onbevredigende reactie hebben gehad, zal ik een kopie van deze klacht doen toekomen aan Geschillencomissie Luchtvaart, en de Consumentenbond enz.
Ga ervanuit dat u dat niet zover zal laten komen en verwacht dat Corendon het naar behoren en tevredenheid oplost.

In afwachting van een positief bericht, teken ik,

Dirkie

Re: Corendon vertraagde baggage,door fout incheckbalie schiphol

Ongelezen bericht door Dirkie »

U hebt niet kunnen genieten van uw vakantie, maar dat ligt zeker niet alleen aan de vertegenwoordiging ter plekke, maar aan een samenloop van omstandigheden. U koffers waren verkeerd gelabeld op Schiphol, maar de verdere afhandeling is daardoor eigenlijk correct gegaan. Ze zijn uit het vliegtuig gehaald op de juiste plaats.
U protest in het vliegtuig zal waarschijnlijk niet gehonoreerd zijn, omdat als dit ter plekke gecorrigeerd had moeten worden dit teveel tijd gekost zou hebben, waardoor het vliegtuig zijn slottijd gemist zou hebben, vertraging op zou lopen, de slot tijd voor de terugvlucht zou missen en dus nog meer vertraging op zou lopen. Het klinkt hard, maar in dat geval is het ongemak van 1 passagier onderschikt aan het belang van de overige passagiers en de kosten die gemoeid zijn bij een vertraging.
U hebt vervolgens een formulier ingevuld en dan kunt U verder niets meer doen dan afwachten. U koffers moeten eerst gevonden worden (lastig met verkeerde labels), vervolgens moeten zij getransporteerd worden naar de juiste bestemming. De maatschappij zal dit via eigen reguliere vluchten doen en daar kunnen dus enige dagen overheen gaan. Houdt rekening, dat niet alleen uw koffers zoek raken en dat in deze landen niet alles even snel gaat, dan is 5 dagen nog redelijk snel. U hebt aan deze verklaring niets, want Uw vakantie is verziekt. Wat ik duidelijk probeer te maken, dat iedere dag bellen enz enz dit proces niet (veel) sneller zal maken. Het advies wat gegeven werd (koop het nodig en bewaard de bonnen) is dan ook het enige juiste.
Ik spreek overigens uit ervaring. Wij zijn ook een keer één van onze koffers kwijt geraakt. Wij hebben toen alle bonnetjes ingediend, daarbij vermeld dat wij ook veel gebeld hadden en het niet leuk vonden en wij hebben toen van de vliegtuigmaatschappij een (overigens ruime) vergoeding gekregen voor het ongemak.
Het zou in dit geval de maatschappij wel sieren als zij op Uw verzoek ingaan, omdat U er zelf alles aan gedaan hebt om dit te voorkomen. Laat nog weten hier hoe het afgelopen is.

lynx463

Hallo Dirkie,

Blijkbaar heb je het verhaal niet goed gelezen, er werd TOTAAL NIET geluisterd, of ook maar enige reactie behalve dan gesommeerd te worden weer te gaan zitten door chagerijnig en ongeinteresseerde stewardessen van Corendon. :evil: :shock:

Was niet de enige wiens bagage er per abuis in Bodrum uitgeladen werd, en dat deze mevrouw haar bagage woensdag al wel weer terug had en ik niet.

Er was nog een volgende vlucht naar uiteindelijke plaats van bestemming, dus waarom haar bagage wel en de mijne niet, terwijl die toch overgebleven moet zijn op de bagageband in Bodrum, mijn naam stond erop hoor en mijn gegevens waren bekend, dus hoe moeilijk kan het zijn.

Heb voor volgend jaar weer geboekt, andere maatschappij alleen de vlucht en hotel separaat en die regelt verder alles. :D

Heb tot op heden nog geen reactie van Corendon gehad, gezien de vele negatieve berichten op internet tav klachtenbehandeling heb ik er ook zeer weinig vertrouwen in dat het naar behoren wordt opgelost.

25 december verstrijkt de termijn van de 6 tot 8 weken die hun aangeven om mijn klacht te behandelen, en heb ik op die datum geen reactie ontvangen gaat deze klacht naar diverse instanties die hopelijk wel wat voor mij kunnen betekenen

Har06

Ongelezen bericht door Har06 »

weet de TS hoeveel bagages kwijtraken cq nabezorgd worden?. wij spreken uit ervaring, vandaar navolgende :
in de handbagage spullen meenemen voor een paar dagen(medicijnen toiletspullen ondergoed etc).
op de betreffende luchthaven de formulieren invullen
het reisburo informeren
genieten van je vakantie

ps: de spullen die we exctra moesten kopen zijn vergoed :mrgreen:

Roosje1957

Ongelezen bericht door Roosje1957 »

De meeste mensen die veel reizen hebben helaas wel eens (of vaker) meegemaakt dat hun bagage niet (op tijd) aankwam op de plaats van bestemming.
Dan weet u ook nog hoe ongelooflijk u baalde toen u dit overkwam.
TS heeft hier ook last van en dat uit hij eveneens in zijn topic.
Daar is toch niets mis mee?

Volgens mij gaat deze klacht meer over de "dienstverlening" van de vertegenwoordiger ter plaatse.
De houding van deze agent van Corendon is te veroordelen en dat is wat TS hier wil duidelijk maken.

TS: heeft u wel goed uitgezocht tot wanneer u de klacht bij de Geschillencommissie kunt indienen? Daar zijn termijnen voor, zover ik weet.

Sterkte!

Dirkie

Blijkbaar heb je het verhaal niet goed gelezen, er werd TOTAAL NIET geluisterd, of ook maar enige reactie behalve dan gesommeerd te worden weer te gaan zitten door chagerijnig en ongeinteresseerde stewardessen van Corendon.
Over het gedrag van het personeel kunt U een zeer terechte klacht indienen, alleen had dit voor waarschijnlijk niets uitgemaakt.
Was niet de enige wiens bagage er per abuis in Bodrum uitgeladen werd, en dat deze mevrouw haar bagage woensdag al wel weer terug had en ik niet.
Ik schreef (volgens mij na Uw stukje gelezen te hebben) dat Uw bagage op de juiste plaats werd uitgeladen. Er zaten namelijk verkeerde labels op, maar dat kunnen de personen die de bagage van boord halen niet weten. In uw oorspronkelijk stuk stond niets vermeld over de bagage van een andere mevrouw. Was de bagage van die mevrouw wel juist gelabled?
Er was nog een volgende vlucht naar uiteindelijke plaats van bestemming, dus waarom haar bagage wel en de mijne niet, terwijl die toch overgebleven moet zijn op de bagageband in Bodrum, mijn naam stond erop hoor en mijn gegevens waren bekend, dus hoe moeilijk kan het zijn.
De bagage afhandelaar kent U gegevens niet, dat is namelijk een andere organisatie. En die behandelen dagelijks heel veel koffers, maar kennen niet de eigenaren daarvan.
Heb voor volgend jaar weer geboekt, andere maatschappij alleen de vlucht en hotel separaat en die regelt verder alles.
Drie keer gelezen, maar ik snap deze zin niet. Heeft U nu de vlucht en verblijf separaat geregeld? Maar het maakt niet uit met welke maatschappij u vliegt, ze raken allemaal wel eens bagage kwijt.
Heb tot op heden nog geen reactie van Corendon gehad, gezien de vele negatieve berichten op internet tav klachtenbehandeling heb ik er ook zeer weinig vertrouwen in dat het naar behoren wordt opgelost.
Ik heb wel een idee waarom ze zo goedkoop zijn. Besparen op een afdeling klantenservice levert veel geld op :mrgreen:
25 december verstrijkt de termijn van de 6 tot 8 weken die hun aangeven om mijn klacht te behandelen, en heb ik op die datum geen reactie ontvangen gaat deze klacht naar diverse instanties die hopelijk wel wat voor mij kunnen betekenen
IK heb uw eerste melding nogmaals gelezen, maar ik kan daar niet vinden, dat U ter plekke ook een klacht hebt ingediend. Dat is meestal wel een voorwaarde om een klacht in behandeling te laten nemen bij terugkomst. U moet dan het formulier, wat U ter plekke gekregen hebt, bij de klacht doen.

lynx463

Dan heb je weer niet goed gelezen, heb op het vliegveld van Ercan een formulier ingevuld, en vervolgens de reisleiding meerdere keren erop aangesproken. De enige persoon die moeite voor mij heeft gedaan was de eigenaar van het hotel, terwijl het niet eens zijn probleem was.

Achteraf zei hij ook dat hij wel eens meegemaakt had dat de bagage vertaagd was maar dat was meestal 1 of 2 dagen..

De juffrouw van Corendon op schiphol heeft duidelijk bij het inchecken niet gekeken welke bestemming er op het ticket stond, dus zowel de luchtvaartmaatschappij Corendon en de op mijn vakantiebestemming de ter plekke verantwoordelijke vertegenwoordiger van Corendon zijn beide in gebreke gebleven.

Het feit dat het een Low Cost maatschappij is wil niet zeggen dat je je aan bepaalde verantwoordelijkheden kunt onttrekken, dan moeten ze dat duidelijk maken op hun website en bij eventueel boeken vermelden dat ze geen enkele verantwoordelijkheid nemen voor incompetent en onbeschoft personeel en als er al iets fout gaat dit niet op hun verhaald kan worden En maak dan ook geen reclame over service etc.

Wat betreft dat separate: in mei volgend jaar ga ik weer, andere maatschappij, alleen de vlucht, scheelt tussenstop en voor de terugreis geen verassing van ruim 2 uur vertraging die vooraf voor ons niet bekend was maar waar
Corendon achteraf wel bekend om staat, en het hotel appart geboekt. :D

pima

Ongelezen bericht door pima »

Ik heb nog nooit passagiers en koffers het vliegtuig zien verlaten. Ik lever de koffers in bij het inchecken en zie ze pas weer terug op de bagageband in de terminal (of niet). Tenzij ze een cityhopper gebruiken.

Dirkie

Dan heb je weer niet goed gelezen, heb op het vliegveld van Ercan een formulier ingevuld, en vervolgens de reisleiding meerdere keren erop aangesproken.
Zoals ik het las, ging dat om het formulier voor de vermiste bagage, meer niet. Het formulier wat ik bedoelde is wat je moet krijgen, als je ter plekke een klacht hebt, die niet opgelost tijdens de vakantie. Zonder dat formulier heb je geen bewijs, dat je ter plekke een klacht ingediend hebt. De reisleiding aanspreken alleen is niet voldoende, schriftelijk bewijs is beter. De reisleiding zal dit formulier (uiteraard) niet snel geven, omdat ze dan ook daarop moeten invullen, dat zij het niet konden oplossen.
En ik weet dit helaas uit eigen ervaring bij een gedeeltelijke verziekte vakantie van een paar jaar geleden.

lynx463

Hallo Dirkie,

Ben misschien wat dat klachtenformulier betreft in gebreke gebleven, maar dat geldt ook voor de reisleiding ter plekke want die had mij daarop moeten wijzen,( was hiervan ook niet op de hoogte) dit lees ik ook op diverse forums maar ook dat, dat achteraf niet van essencieel belang is voor de afwerking of in het behandeling nemen van een klacht.

De feiten zijn bewijsbaar en het gaat in dit geval niet over de zweetvoeten van mijn buurman :roll: of
dat er teveel salade wordt aangeboden bij het buffet.

Dus ben zeker niet aan het zeuren om het zeuren, mijn vakantie was verziekt, en geheel en al verwijtbaar aan Corendon, door fouten die daar gemaakt zijn.

lynx463

En trouwens de bagage was niet vermist of zoek, stond in Bodrum was met de goede vlucht meegekomen, dus men wist waar men moest zoeken, achtergebleven op de bagageband van vlucht cai 104 vanuit Amsterdam, ga ervanuit dat dat ook genoteerd word als er bagage overblijft op de band.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

ik verbaas me wat over dit verhaal.
eerst ziet u vanuit het vliegtuig uw bagage met 2 passagiers meelopen en later zegt u dat uw bagage op een lopende band is achtergebleven.
een en ander maakt het verhaal wat ongeloofwaardig.

los daarvan had u op schiphol uw bagagelabel al kunnen controleren.
dus alle schuld elders leggen is ook niet juist.

Har06

ruud_a schreef:ik verbaas me wat over dit verhaal.
eerst ziet u vanuit het vliegtuig uw bagage met 2 passagiers meelopen en later zegt u dat uw bagage op een lopende band is achtergebleven.

zo is het maar net, alsof de crew achter bagage aan rent :lol:

Leojes30

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Ik dacht hetzelfde als jou Ruud A...

Maar goed het kan natuurlijk

Het feit dat Uw vakantie verziekt is ligt toch voor een heel groot deel aan u zelf , sorry dat ik het zo zeg.

Uw bagage is verlaat bezorgd, oke das ontzettend balen en ik snap dat je daar een paar uur goed ziek van bent maar om daar nu je vakantie door te laten verzieken... Ik werk bij een grote verzekeraar en doe oa reisverzekeringen
Ik hoor dit dagelijks, 5 dagen is echt heel normaal zeker in het naseizoen bij minder vluchten..u krijgt idd gewoon de noodzakelijke kleding en toiletspullen vergoed van de reisverz. dus wat aankopen doen, van je af zetten en genieten van de vakantie zou ik zeggen...

Als u wist wat mensen allemaal overkomt op vakantie..nou geloof me dan is je bagage echt het minste

En als u echt denkt dat Corendon u een ( deel van) vakantie gaat vergoeden wegen "niet genoten vakantiedagen" dan zou ik zeggen , reken er niet op

lynx463

Hallo Har06,

Hoezo is mijn verhaal ongeloofwaardig ?

Ter informatie, een Turkse maatschappij die vauit Europa op Cyprus vliegt kan dat in tegenstelling tot alle andere maatschapijen niet, heeft te maken met het Grieks/Turks conflict en moet derhalve een tussenstop maken 5 minuten op Turkse bodem is al voldoende en geldt het als een binnenlandse vlucht (in mijn geval ruim een uur).

Toevallig zal Corendon ivm de kosten het e.e.a. gecombineerd hebben. en derhalve hebben er enkele passagiers in Bodrum het vliegtuig verlaten en daar hoort natuurlijk ook bagage bij, en die heb ik inderdaad Met mijn 2 koffers ook het vliegtuig zien verlaten en jawel op een band en die werden ingeladen op van die karretjes, dus hoezo ongeloofwaardig.

Geen enkele Turkse maatschappij kan zonder tussenstop in Turkije gemaakt te hebben vanuit welk deel van de wereld dan ook rechtstreeks op Cyprus vliegen.

Ik was niet de enige met dit probleem, er was nog een mevrouw en die had op woensdag haar bagage al terug. Die zat toevallig in een ander hotel en een andere reisleider, die er wel werk van gemaakt heeft.

Dit was voor mij de eerste en de laatste keer met Corendon, dat staat vast.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Har06 schreef:
ruud_a schreef:ik verbaas me wat over dit verhaal.
zo is het maar net, alsof de crew achter bagage aan rent :lol:
Was de makkelijkste oplossing geweest (paarse krododil).

troyair

Ongelezen bericht door troyair »

Jolijn schreef:Was de makkelijkste oplossing geweest (paarse krododil).
Ik zie het al voor me, een sjaggerijnige flight attendant die zo langzamerhand hondsdol wordt van al die zeikende passagiers, ook nog is op dr hoge hakken over het platform gaat rennen om een paar koffers van 20kg per stuk hoogst persoonlijk terug in het vliegtuig te gooien. :mrgreen:

Har06

troyair schreef:
Jolijn schreef:Was de makkelijkste oplossing geweest (paarse krododil).
Ik zie het al voor me, een sjaggerijnige flight attendant die zo langzamerhand hondsdol wordt van al die zeikende passagiers, ook nog is op dr hoge hakken over het platform gaat rennen om een paar koffers van 20kg per stuk hoogst persoonlijk terug in het vliegtuig te gooien. :mrgreen:
De TS verwacht bovenstaande wel :) :mrgreen:

Dirkie

Ik was niet de enige met dit probleem, er was nog een mevrouw en die had op woensdag haar bagage al terug. Die zat toevallig in een ander hotel en een andere reisleider, die er wel werk van gemaakt heeft.
En dus herhaal ik mijn vraag nogmaals. Wat stond er op het label van de bagage van die mevrouw? En hoe weet U of die andere reisleider er wel werk van gemaakt heeft. U zat niet in dat hotel. Heeft U nog contact gehad met die mevrouw of met die reisleider. Of heeft U het slechts gehoord via via?

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

ergens tussen gisteren en vandaag is mijn reactie verdwenen.

in het kort er is wat verwarring ontstaan dat u koffers met passagiers hebt zien vertrekken[ ik heb begrepen in de hand van passagiers] en koffers die vervolgens op een lopende band achterblijven.
die twee vallen niet te combineren.

een en ander laat niet onverlet dat het handig is om uw eigen spullen ook te controleren.
op het bagagelabel dat u ontvangt staat bijvoorbeeld waar de koffer naar toe gaat.

overigens gaan er ook bij andere maatschappijen wel eens dingen mis.

bij een vlucht die ik heb gemaakt met de KLM werd bijvoorbeeld omgeroepen dat de koffers van een aantal bestemmingen automatisch werden doorgezonden.
ik hen de bemanning er op attent gemaakt dat dit alleen waar was als er geen 2 aparte tickets waren geboekt [zoals in mijn geval].
de mededeling werd echter niet gecorrigeerd, dus mogelijk heeft een aantal mensen ook bij de KLM vergeefs op koffers staan wachten die ergens halverwege op een lopende band rondjes draaiden.

Gesloten