LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Berekenen dagloon ziektewet
-
Berekenen dagloon ziektewet
Graag leg ik het volgende voor:
Ik heb de afgelopen jaren op projectbasis gewerkt. Betreft de laatste 12 maanden:
- tot maart 32 uur dienstverband
- van maart tot juli 24 uur bij diezelfde werkgever, daarna einde contract
- van april tot juli 8 uur bij een tweede werkgever
- van juli tot november 24 uur bij die tweede werkgever
Mijn contract bij de laatste werkgever liep tot 1 november. Dit is echter niet verlengd omdat ik sinds 30 september ziek thuis zit. Nu is er een ziektewet uitkering aangevraagd en inmiddels toegekend. Mijn vraag betreft de berekening van het dagloon.
Mijn SV loon over de 12 maanden voor het ziek worden was 31.000 Euro. Mijn dagloon is vastgesteld op 54,47 Euro. De uitleg van het UWV is bij navraag dat er alleen wordt gekeken naar de laatste werkgever en het aantal uur dat ik daar gemiddeld heb gewerkt 14 is. Omdat dat onder mijn jaar gemiddelde ligt wordt het basisdagloon (zo noemden ze dat) van 114 euro verrekend. Dat ik tijdens mijn maanden van 8 uur ook nog 24 uur elders werkte telt niet mee. Ik was in de veronderstelling dat het aantal uren überhaupt niet meespeelde?
Hoe dan ook. Mijn inkomen wordt nu eenderde van wat het was. Uiteraard had ik rekening gehouden met inleveren, maar dit? Het lijkt me zo onrechtvaardig. Wie weet of het UWV gelijk heeft?
Ik heb de afgelopen jaren op projectbasis gewerkt. Betreft de laatste 12 maanden:
- tot maart 32 uur dienstverband
- van maart tot juli 24 uur bij diezelfde werkgever, daarna einde contract
- van april tot juli 8 uur bij een tweede werkgever
- van juli tot november 24 uur bij die tweede werkgever
Mijn contract bij de laatste werkgever liep tot 1 november. Dit is echter niet verlengd omdat ik sinds 30 september ziek thuis zit. Nu is er een ziektewet uitkering aangevraagd en inmiddels toegekend. Mijn vraag betreft de berekening van het dagloon.
Mijn SV loon over de 12 maanden voor het ziek worden was 31.000 Euro. Mijn dagloon is vastgesteld op 54,47 Euro. De uitleg van het UWV is bij navraag dat er alleen wordt gekeken naar de laatste werkgever en het aantal uur dat ik daar gemiddeld heb gewerkt 14 is. Omdat dat onder mijn jaar gemiddelde ligt wordt het basisdagloon (zo noemden ze dat) van 114 euro verrekend. Dat ik tijdens mijn maanden van 8 uur ook nog 24 uur elders werkte telt niet mee. Ik was in de veronderstelling dat het aantal uren überhaupt niet meespeelde?
Hoe dan ook. Mijn inkomen wordt nu eenderde van wat het was. Uiteraard had ik rekening gehouden met inleveren, maar dit? Het lijkt me zo onrechtvaardig. Wie weet of het UWV gelijk heeft?
-
- Contacteer:
Re: Berekenen dagloon ziektewet
Beste Kareltjezwart,
Blijkbaar wordt het loon uit het eerdere dienstverband niet meegenomen in de dagloonberekening. Wat daar de reden voor is, kan ik zonder je dossier niet beoordelen. Ik raad je aan om via UWV Telefoon (0900-9294) in contact te komen met de medewerker die je uitkering heeft berekend. Hij kan je uitleggen hoe je hoogte van je dagloon is berekend.
Actuele informatie vind je hier.
Met vriendelijke groet,
Robert
UWV Webcare Team
http://www.uwv.nl/webcare
Blijkbaar wordt het loon uit het eerdere dienstverband niet meegenomen in de dagloonberekening. Wat daar de reden voor is, kan ik zonder je dossier niet beoordelen. Ik raad je aan om via UWV Telefoon (0900-9294) in contact te komen met de medewerker die je uitkering heeft berekend. Hij kan je uitleggen hoe je hoogte van je dagloon is berekend.
Actuele informatie vind je hier.
Met vriendelijke groet,
Robert
UWV Webcare Team
http://www.uwv.nl/webcare
-
ik weet niet beter. al 2 jaar word ik voor de gek gehouden ook bijna het zelfde verhaal.
ik heb jarenlang fultime gewerkt. een salaris van meer dan 1200 euro netto in de maand. nu word ik terug gezet door de ziekte wed al 2 jaar lang met 200 euro in de week. ik krijg geen toeslagen geen bijstand enz.
hoe betaal je in nederland je huur en je eten van 800 euro?
je werkt jarenlang heel hard en dan word je ziek en meteen gestraft omdat je ziek bent.
ik heb jarenlang fultime gewerkt. een salaris van meer dan 1200 euro netto in de maand. nu word ik terug gezet door de ziekte wed al 2 jaar lang met 200 euro in de week. ik krijg geen toeslagen geen bijstand enz.
je werkt jarenlang heel hard en dan word je ziek en meteen gestraft omdat je ziek bent.
Te hopen dat je niet afgekeurd gaat worden want dan ga je nog minder krijgen als wat je nu hebt.repelsteeltje111 schreef:ik weet niet beter. al 2 jaar word ik voor de gek gehouden ook bijna het zelfde verhaal.
Nu weet ik niet of dat je boven de 23 jaar bent maar een salaris van boven de 1200 euro voor een fulltime baan is niet erg veel.
-
ik ben 33 mijn standaard salaris was 1200 euro dat was ind niet erg veel maar als je kijkt hoeveel er nu al van me afgepakt is in 2 jaar dat is gewoon 400 euro netto. de maandelijkse lasten kan ik er niet van betalen en toeslagen enz. krijg ik ook niet.
Chocomelk schreef:Te hopen dat je niet afgekeurd gaat worden want dan ga je nog minder krijgen als wat je nu hebt.repelsteeltje111 schreef:ik weet niet beter. al 2 jaar word ik voor de gek gehouden ook bijna het zelfde verhaal.
Nu weet ik niet of dat je boven de 23 jaar bent maar een salaris van boven de 1200 euro voor een fulltime baan is niet erg veel.
En toch duur uit eten gaan?repelsteeltje111 schreef:ik ben 33 mijn standaard salaris was 1200 euro dat was ind niet erg veel maar als je kijkt hoeveel er nu al van me afgepakt is in 2 jaar dat is gewoon 400 euro netto. de maandelijkse lasten kan ik er niet van betalen en toeslagen enz. krijg ik ook niet.
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 4&t=109372
repelsteeltje111 schreef:ik ben 33 mijn standaard salaris was 1200 euro dat was ind niet erg veel maar als je kijkt hoeveel er nu al van me afgepakt is in 2 jaar dat is gewoon 400 euro netto. de maandelijkse lasten kan ik er niet van betalen en toeslagen enz. krijg ik ook niet.
Als je ziek word dan word je inderdaad gestraft op je inkomen, je krijgt 75% van je loon met ziektewet maar als je word afgekeurd ga je nog minder krijgen dus hou daar alvast maar rekening mee.repelsteeltje111
snackpoint de heeg heel duur - 27 dec 2011 16:28
ik bestel 1 grote friet met majo en 2 gehaktballen.
net zoals de keer ervoor viel me op dat het erg duur is
in totaal prijs 9,85,-
dure grap die gehaktballen
Maar ben blij dat je nog iets krijgt in sommige landen krijg je helemaal niets.
Maar waarom dure friet gaan kopen als je de vaste lasten al niet kan betalen ?
-
hoezo `geen recht op toeslagen`?
-
Op het internet:
De Ziektewetuitkering bedraagt 70% van het dagloon. Het dagloon wordt berekend door te kijken wat u verdiende in het jaar voordat u ziek werd.
Een jaar heeft 261 werkdagen.
Om het dagloon te berekenen moet u uw jaarloon dus delen door 261. Eventuele periodes van onbetaald verlof tellen niet mee. Deze periodes hebben dus geen (verlagend) gevolg voor het dagloon.
Soms leidt deze manier van berekenen tot een te laag dagloon. Dat is bijvoorbeeld het geval voor iemand die start op de arbeidsmarkt of een herintreder is. Voor hen gelden bijzondere regels.
Klopt het als je het zo berekend?
De Ziektewetuitkering bedraagt 70% van het dagloon. Het dagloon wordt berekend door te kijken wat u verdiende in het jaar voordat u ziek werd.
Een jaar heeft 261 werkdagen.
Om het dagloon te berekenen moet u uw jaarloon dus delen door 261. Eventuele periodes van onbetaald verlof tellen niet mee. Deze periodes hebben dus geen (verlagend) gevolg voor het dagloon.
Soms leidt deze manier van berekenen tot een te laag dagloon. Dat is bijvoorbeeld het geval voor iemand die start op de arbeidsmarkt of een herintreder is. Voor hen gelden bijzondere regels.
Klopt het als je het zo berekend?
-
Met een inkomen van € 800,- ziektewet zit u onder bijstandsniveau voor een alleenstaande (dat is namelijk € 877,- ex. vakantiegeld per maand).repelsteeltje111 schreef:ik ben 33 mijn standaard salaris was 1200 euro dat was ind niet erg veel maar als je kijkt hoeveel er nu al van me afgepakt is in 2 jaar dat is gewoon 400 euro netto. de maandelijkse lasten kan ik er niet van betalen en toeslagen enz. krijg ik ook niet.
Ik zou als ik u was niet alleen een aanvulling bij Sociale Zaken aanvragen, maar ook huur- en zorgtoeslag (mits u een huurwoning heeft natuurlijk).
Met uw inkomen komt u ook in aanmerking voor kwijtschleding van de waterschaps- en gemeentelijke belastingen (mits u geeb auto heeft).
In ieder geval zou ik me als ik u was, even goed laten informeren, want u heeft zeker wel recht op toeslagen!
-
helaas heb ik een eigen woning waar ik ook al meer dan 2 jaar niet meer in woon. mijn ex weigert te verkopen. wellicht is dat ook het struikelblok in mijn inkomsten.
mijn arbeidsverleden is 15 jaar. het is niet zo dat ik nooit gewerkt heb maar nu door mijn klachten lukt werken gewoon niet meer.
hoe ze het salaris berekenen bij ziekte weet ik niet maar 70 % van mijn netto loon is te weinig om mee rond te komen.
bij de feestdagen is het zo wie zo vervelend. ze zouden 3 weken vooruitbetalen maar helaas is dit niet het geval geweest. nu word het afwachten tot de eerste week januari.
mijn arbeidsverleden is 15 jaar. het is niet zo dat ik nooit gewerkt heb maar nu door mijn klachten lukt werken gewoon niet meer.
hoe ze het salaris berekenen bij ziekte weet ik niet maar 70 % van mijn netto loon is te weinig om mee rond te komen.
bij de feestdagen is het zo wie zo vervelend. ze zouden 3 weken vooruitbetalen maar helaas is dit niet het geval geweest. nu word het afwachten tot de eerste week januari.
-
wat een gezeur over die frieten. wie zegt dat ik ze zelf gekocht hebt en dat ze voor mij waren en wat dan nog ik ben hier geen uitleg over verschuldigd.
Chocomelk schreef:repelsteeltje111 schreef:ik ben 33 mijn standaard salaris was 1200 euro dat was ind niet erg veel maar als je kijkt hoeveel er nu al van me afgepakt is in 2 jaar dat is gewoon 400 euro netto. de maandelijkse lasten kan ik er niet van betalen en toeslagen enz. krijg ik ook niet.
je werkt jarenlang heel hard en dan word je ziek en meteen gestraft omdat je ziek bent.Als je ziek word dan word je inderdaad gestraft op je inkomen, je krijgt 75% van je loon met ziektewet maar als je word afgekeurd ga je nog minder krijgen dus hou daar alvast maar rekening mee.repelsteeltje111
snackpoint de heeg heel duur - 27 dec 2011 16:28
ik bestel 1 grote friet met majo en 2 gehaktballen.
net zoals de keer ervoor viel me op dat het erg duur is
in totaal prijs 9,85,-
dure grap die gehaktballen
Maar ben blij dat je nog iets krijgt in sommige landen krijg je helemaal niets.
Maar waarom dure friet gaan kopen als je de vaste lasten al niet kan betalen ?
-
Ja, dan is het eigen huis inderdaad het strukelblok.repelsteeltje111 schreef:helaas heb ik een eigen woning waar ik ook al meer dan 2 jaar niet meer in woon. mijn ex weigert te verkopen. wellicht is dat ook het struikelblok in mijn inkomsten.
Kan uw ex u niet uitkopen?
Dan heeft u èn geld èn bent u niet meer verantwoordelijk voor het huis.
Ziektewet wordt overigens nooit vooruit betaald.
WW en Wwb ook niet, uiteringen ontvang je altijd achteraf.