LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pretium Telecom

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
KrikvdKruK

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door KrikvdKruK »

Pretium mag dan de laatste tijd wat minder succesvol en minder in opspraak zijn, schamen doen ze zich nog steeds nergens voor.

Een normaal bedrijf zou zijn excuus aanbieden, als het een bejaarde blinde vrouw een dienst had aangesmeerd (Pretium Privilege), die voor haar volstrekt nutteloos is.
Maar Pretium tekent zelfs hoger beroep (http://http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=BT7315) aan, om berichtgever "de Telegraaf" een lesje te lezen.

De Telegraaf had het weerwoord van Pretium op het artikel niet afgewacht en onterecht geschreven, dat Pretium de opzegging van de abonnementen (door de dochter) had geweigerd.

Pretium heeft nu het geweldige succes geboekt, dat de Telegraaf
de twijfelachtige rectificatie een jaar lang op de website moet laten staan ( http://www.telegraaf.nl/binnenland/1009 ... IUM__.html).

BartAbc

Ongelezen bericht door BartAbc »

Een nieuwe bijdrage, om aan te geven dat ook mijn moeder slachtoffer is geworden van Pretium. Het verhaal is inmiddels meer dan bekend. Enkele jaren geleden (zij was toen bijna 80) heeft zij een abonnement bij Pretium in haar maag gesplitst gekregen, ze dacht dat ze gebeld werd door de KPN. Een jaar geleden is ze verhuisd, haar nieuwe aansluiting is weer bij de KPN en we dachten van Pretium af te zijn. Maar nu ligt er opeens een rekening voor het blad of dienst 'Privilege' à €65,-. Mijn moeder begrijpt niet waar dat opeens vandaan komt. Ze heeft geloof ik wel een blad gezien, maar ontvangt zoveel ongevraagd en gooit het dus ongelezen weg. Een kleine zoektocht op internet leidt wederom naar Pretium.
Mijn moeder is zich er niet van bewust dat ze hier toestemming voor gegeven heeft, en ze heeft hier al helemaal niet om gevraagd. Ze had wel wat anders aan haar hoofd indertijd (mijn vader met ver gevorderde dementie).
Het bekende dilemma: moeten we nu toch maar betalen om te voorkomen dat er nog een eindeloze reeks dwangbevelen en of deurwaarders komen? Daar zitten we natuurlijk niet op te wachten. Of toch maar de strijd aangaan? Voorlopig kiezen we er voor om de 'voicelog' op te vragen. Heeft iemand daar ervaring mee, kun je daar wat mee? En hoe weet je dat daar niet mee gemanipuleerd is?

BartAbc

Ongelezen bericht door BartAbc »

Beste MementoMori

Dank voor je snelle reactie; en het is tot op zekere hoogte een geruststelling dat ze hun claim niet hard kunnen maken. [niet-onderbouwde opmerking verwijderd] We wachten eerst de voicelog af; we hebben expliciet gevraagd naar een voicelog van het volledige gesprek, maar die zal er wel niet zijn. Overigens zou dat gesprek al in 2007 hebben plaatsgevonden. Ik wil hier nog meer werk van maken.
Laatst gewijzigd door Radar op 21 dec 2011 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door de Moderator vanwege het schenden van de gedragsregels ( zie http://www.trosradar.nl/index.php?id=gedragsregels ).

cjbjanssen

Ongelezen bericht door cjbjanssen »

Ik heb een soortgelijk verhaal.

Paar weken geleden werkt mijn demente tante gebeld of ze met een actie van Pretium mee wou doen. Een bezoekster van haar vertrouwde het niet en zette de man door naar mij (neef en toezichthouder van mijn tante)
De medewerker deed zich voor als kpn-er met een actie. Of ik telefonisch een paar vragen wou beantwoorden en alles was geregeld. Uiteindelijk bleek het om een pretium medewerker te gaan. Ik heb aangegeven hier geen zin in te hebben. Vervolgens hebben ze mijn tante terug gebeld, want een paar dagen later heeft ze een brief gekregen met erin de mededeling dat mijn tante akkoord is gegaan met hun telefonische actie.
Mijn tante staat notabene geregistreerd in het bel-me-niet register (onder vermelding van alle onderdelen)

mirella-v

Ongelezen bericht door mirella-v »

De gehate firma wordt weer actiever! Het is niet te geloven dat deze toko nog steeds door mag gaan met consumenten pesten. Ik ben erg blij dat ik van ze af ben...... alhoewel....... ondanks vermelding in 'belmenietregister' wordt ik regelmatig gebeld door onduidelijk sprekende medewerkers :roll: . Ik lust ze echter rauw :mrgreen: Het is zeker niet mijn stijl om onbeleefd te worden tegen iemand maar die lui hebben zo'n vreselijke plaat voor het hoofd....... :twisted: Wanneer zou Hans er eindelijk genoeg van krijgen?

MementoMori

Ongelezen bericht door MementoMori »

[off-topic bijdrage verwijderd]
Laatst gewijzigd door Radar op 21 dec 2011 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door de Moderator vanwege het schenden van de gedragsregels ( zie http://www.trosradar.nl/index.php?id=gedragsregels ).

KrikvdKruK

Mementomori,
Straks ga je directeur Niks nog voordragen voor een lintje, maar dat lijkt me toch een beetje teveel eer.
De heer Niks is meer een voorbeeld van iemand die te lang doorgaat en een bedrijf naar de filistijnen helpt. Of zou hij gebruik willen maken van de Pretium coulance-regeling.

De meeste klachten op internet zijn momenteel van mensen, die stoppen met Pretium Telecom en dan ontdekken dat er al jaren geld (rond 65 euro per jaar) van de rekening wordt gehaald voor een ongewenst lidmaatschap van Pretium B.V. en bijbehorend reclameblaadje Privilege.

Dit bedrijf heeft onlangs een rechtszaak verloren (zie http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=BU3534), omdat het “Loyaliteits programma” Pretium Prijzenpot in strijd is met de wet (op de kansspelen).
Uit de rechtszaak blijkt verder, dat Pretium B.V. tegenwoordig door het leven wil als Privilege B.V.. Kennelijk is de naam Pretium niet zo succesvol meer.

Via het telefoonabonnement van Pretium Telecom kun je ook aan een verzekering van Pretium vast komen te zitten. Dit wordt verkocht door de poot Pretium Finance B.V. , die tegenwoordig dus Privilege Finance B.V. genoemd wil worden.
Hierbij een link (zie http://www.privilegefin.com/Polisvoorwa ... 0Final.pdf) naar de regeltjes van deze verzekering, waarbij een uiterst laag bedrag wordt uitgekeerd, indien Pasen en Pinksteren op 1 dag vallen.

Het zal niemand verbazen, dat ook Pretium Finance een rechtszaak voert met een collega schimmig bedrijf (zie http://www.amweb.nl/nieuws/in-de-media/ ... 7166.lynkx):
(..)Beide bedrijven zijn al jaren verwikkeld in juridische procedures en arbitrages, sinds Accent in 2004 de samenwerking eenzijdig opzegde. Pretium spande daarop met succes een arbitragezaak aan en legde een schadeclaim neer van € 30 mln. (..)

Volgens de advocaat van de verzekeraar draait het hele conflict om de „uiterst lucratieve” verkoop van relatief goedkope polissen waar zelden een uitkering op gedaan hoeft te worden. „Deze verzekeringen, waarvan Accent risicodrager is, keren een klein geldbedrag uit aan de polishouder als die door een ongeval in het ziekenhuis belandt. Het zijn producten die je als klant hebt, waar je van denkt: ’daar moet ik een keer vanaf’, maar waarbij je ieder jaar weer te laat bent met opzeggen. Vaak claimen verzekerden ook helemaal geen schade, omdat ze niet eens meer weten dat ze de polis ooit hebben aangeschaft.”

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

KrikvdKruK

Om het heel herder te maken.

Je hebt dus

1. Pretium Telecom
2. Pretium Privilege
3. Privilege BV
3. Pretium Finance BV

Of zie ik dat verkeerd?

Maxiem.

mosterd1979

Ongelezen bericht door mosterd1979 »

Goedenavond allemaal,

op een verjaardagsvisite gisteravond, hoorde ik helaas dat mijn schoonouders telefonisch waren overgestapt van KPN naar een andere aanbieder.
Dit beviel die mensen totaal niet want ze hadden geen voicemail meer en wilden helemaal niet bij KPN weg.
Na wat overleg besloten dat ik er vandaag eens naar zou kijken (die mensen zijn al wat ouder 66 en 74 dus vandaar...).

Lang verhaal kort houden:
Mijn schoonmoeder heeft omstreeks 29 oktober telefoon gehad, van iemand waarvan zij dacht dat hij belde namens KPN, met een aanbod om de kosten van het abonnement te verlagen. Vandaag bleek dus dat dit in werkelijkheid iemand van Pretium betrof.
Mijn schoonouders krijgen ook het, volgens hen, gratis ledenblad Privilege toe gestuurd.

Mijn schoonvader heeft tijdens het gesprek meermaals tegen mijn schoonmoeder aangegeven nergens mee accoord te gaan als het niet de KPN was, echter mijn schoonmoeder heeft dit schijnbaar toch gedaan in de veronderstelling dat dit KPN betrof.

Ik heb vandaag gebeld met Pretium, helaas kunnen ze niet veel voor ons doen want de 7 dagen bedenk tijd zijn voorbij. Ik kon wel het telefoon log opvragen maar betwijfel of ik hier iets aan heb.

Het komt er zoals het nu voor staat op neer dat ze een abonnement hebben op Privilege, naar mijn mening voor €65,- en een abonnement voor de telefoon dat ze eigenlijk niet wilden!

Pretium heeft mijn schoonouders gebeld, ondanks dat ze door ons in het bel me niet register waren gezet, juist om dit soort dingen te voorkomen.

De consumentenbond raad me aan een brief te schrijven waarin ik duidelijk maak dat er sprake is van dwaling, echter ik vraag me af of dit nut heeft en of er misschien meer is of iets anders dat ik kan doen.

Hopelijk hebben jullie meer advies voor ons.

Mvg. Roy.

Edit: ik las over een ouderen coulance op de site van pretium, die is voor mensen vanaf 72 jaar en dan geld drie maanden opzeg termijn na ingaan van het contract.
Het contract is aan gegaan door mijn schoonmoeder (66) maar staat op naam van schoonvader (74) zou ik daar misschien toch een mogelijkheid hebben?

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

mosterd1979 schreef:Mijn schoonmoeder heeft omstreeks 29 oktober telefoon gehad, van iemand waarvan zij dacht dat hij belde namens KPN, met een aanbod om de kosten van het abonnement te verlagen. Vandaag bleek dus dat dit in werkelijkheid iemand van Pretium betrof.
De wettelijke bedenktermijn van zeven werkdagen (negen tot elf kalenderdagen) is inderdaad verlopen. Ik zou betwisten dat er een overeenkomst met Pretium is gesloten. Hier ontbreekt simpelweg de op een rechtsgevolg gerichte wil, die noodzakelijk is voor het aanvaarden van een aanbod. En de omstandigheden zullen ook niet zodanig zijn dat Pretium desondanks dat toch zo mocht opvatten. Gevolg zal zijn dat je ouders niets hoeven te betalen.

MementoMori

Beste Mosterd1979,

Je hebt geluk dat het naar je 74 jaar oude schoonvader is gegaan. Hij kan dan inderdaad gebruik maken van de onvolprezen Pretium coulanceregeling voor ouderen.

In De Telefoongids (klik hier) vind je onder "Situatie 5" de complete beschrijving van hoe dat aan te pakken. En nog veel meer wetenswaardigs met voorbeeld brieven enz.

Je schoonouders moeten als het goed is een 'welkomstbrief' met de voorwaarden hebben ontvangen. Pak die er wel even bij om te kijken of er nog bijzonderheden zijn waarop je specifiek moet reageren.

Het nu lopende eerste jaar gratis lidmaatschap van Pretium Privilege moet je apart opzeggen. Dat is "Situatie 3" uit De Telefoongids. Doe dat ook meteen want daarvoor ben je nu nog ruim op tijd.

O ja, Alfatrion (hierboven) heeft formeel gelijk. Maar dan moet je gaan touwtrekken met Pretium (ook dat vind je in De Telefoongids) maar de coulanceregeling is als eerste stap makkelijker.

Groetjes,
MementoMori

hansdevries

Ongelezen bericht door hansdevries »

Ja hoor, hier nog iemand waar zomaar geld afgeschreven is.
Weet nergens van en ben bejaard en heb echt nog geen alzheimer.
Oplichters en niet te stoppen blijkbaar

MementoMori

Beste Hansdevries,

Je bent waarschijnlijk lid van het mooie Privilege van Pretium met een fraai kwartaalblad waarin een voorwoord van Hans Nyks. Ongetwijfeld heb je de weg naar De Telefoongids al gevonden om afscheid van Privilege te kunnen nemen, zie mijn vorige bericht.

Groetjes,
Mementomori

KrikvdKruK

Opnieuw is het prettige Pretium van Nyks met hulp van het advocaten-gevogelte Bird en Bird hard onderuit gegaan in de rechtszaal ( http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=BU3924 ).
Pretium vindt het kennelijk niet genoeg om kwetsbare (oudere) consumenten te misleiden.
Zo mogelijk nog kwalijker is, dat ze telkens weer proberen om de pers (dit maal VARA Kassa) censuur op te leggen en te verbieden om over misstanden te berichten.
De rechters lieten geen spaan heel van de argumenten van Pretium en stelden nog maar eens vast:
dat er voor de door Vara c.s. uitgesproken verwijten aan het adres van Pretium wél voldoende feitelijke basis bestond.

MAXIEM

KrikvdKruK

Uitspraak 16 december 2011
Eerste Kamer
Nr. 10/02479
EE/MD

Hoge Raad der Nederlanden

Arrest

in de zaak van:

PRETIUM TELECOM B.V.,
gevestigd te Haarlem,
EISERES tot cassatie,
advocaten: mrs. M.E. Bruning, D.P. Kuipers en O.G. Trojan,

t e g e n

1. de vereniging met volledige rechtsbevoegdheid OMROEPVERENIGING VARA, gevestigd te Hilversum,
VERWEERSTER in cassatie,
2. [Verweerder 2],
wonende te [woonplaats],
VERWEERDER in cassatie,
advocaten: mrs. B.T.M. van der Wiel en A.M. van Aerde.

Partijen zullen hierna ook worden aangeduid als Pretium en Vara en [verweerder 2].

1. Het geding in feitelijke instanties

Voor het verloop van het geding in feitelijke instanties verwijst de Hoge Raad naar de navolgende stukken:
a. het vonnis in de zaak 332430/KG ZA 09-314 van de voorzieningenrechter te 's-Gravenhage van 7 mei 2009;
b. het arrest in de zaak 200.039.470/01 van het gerechtshof te 's-Gravenhage van 12 januari 2010.
Het arrest van het hof is aan dit arrest gehecht.

2. Het geding in cassatie

Tegen het arrest van het hof heeft Pretium beroep in cassatie ingesteld. De cassatiedagvaarding is aan dit arrest gehecht en maakt daarvan deel uit.
Vara en [verweerder 2] hebben geconcludeerd tot verwerping van het beroep.
De zaak is voor partijen toegelicht door hun advocaten.
De conclusie van de Advocaat-Generaal J.L.R.A. Huydecoper strekt tot verwerping.

3. Beoordeling van het middel

De in het middel aangevoerde klachten kunnen niet tot cassatie leiden. Zulks behoeft, gezien art. 81 RO, geen nadere motivering nu de klachten niet nopen tot beantwoording van rechtsvragen in het belang van de rechtseenheid of de rechtsontwikkeling.

4. Beslissing

De Hoge Raad: verwerpt het beroep,
en veroordeelt Pretium in de kosten van het geding in cassatie, tot op deze uitspraak aan de zijde van Vara en [verweerder 2] begroot op € 385,34 aan verschotten en € 2.200,-- voor salaris.

Dit arrest is gewezen door de vice-president J.B. Fleers als voorzitter en de raadsheren J.C. van Oven, W.A.M. van Schendel, C.A. Streefkerk en W.D.H. Asser, en in het openbaar uitgesproken door de raadsheer J.C. van Oven op 16 december 2011.

Toch een mooie overwinning van der Vara (hoewel wij geen vrienden meer van elkaar zijn, Integendeel!!!)

Prettige feestdagen en een goed 2012 toegewenst.

Maxiem/ReadAC.

mirella-v

Mooie overwinning! GI zal wel weer wat oude dossiers gaan afstoffen om kosten te drukken. Tis de laatste tijd namelijk erg rustig..... Ben benieuwd.

Gr, Mirella

MAXIEM

mirella-v

Wat ik wel erg grappig vind is het moment van de uitspraak. Zo vlak voor de feestdagen is het humeur van de "heer" N. natuurlijk ver onder het vriespunt gedaald en zullen de oliebollen ook wel naar rotte vis smaken.

In elk geval wil ik mirella-v nog prettige feestdagen en een goed 2012 toewensen.

Maxiem.

mirella-v

@Maxiem
Dankjewel!
Wat mij betreft blijft het humeur van Hans ver beneden het vriespunt! Het hele PT/GI gebeuren heeft mij genoeg ellende bezorgd dus uitspraak klinkt mij als muziek in de oren. Moeten er nog veel meer volgen!
Gr, Mirella

MementoMori

Beste mensen,

Geweldig nieuws, en vooral KrikvdKruk die altijd waakzaam is op rechtspraak.nl, Gefeliciteerd!!!!

Neem maar eens de moeite om te lezen hoe de Procureur Generaal gehakt maakt van de cassatieklachten van Pretium, die volgens hem voor een belangrijk deel berusten op een 'onjuiste rechtsopvatting'. Dit is niets minder dan een totale afwijzing en vernietiging van de argumenten van Pretium. Er staat nog een verwijzing naar een nog lopend cassatieberoep van Pretium tegen de Vara (zaak nr. 10/02482), maar er staat niet in waar dat over gaat. Dus er komt nog wat.

Ik zie dat mijn mooie felicitatie aan Hans met Haagse kleuren :lol: :mrgreen: is verwijderd. Dat maakt deze tijd ook weer wat zwaarder voor hem :D

Groetjes,
MementoMori

KrikvdKruK

Helaas is niet al het nieuws goed.
Pretium heeft de coulance regeling aangepast. Deze regeling is daarmee zo goed als waardeloos geworden.

De coulanceregeling gaf misleide oudjes van 72 en ouder voorheen drie maanden de tijd om zonder opgaaf van reden het abonnement te ontbinden. Dit stond bijvoorbeeld te lezen in de paginagrote advertentie van 18 oktober 2008 in de landelijke bladen (http://members.home.nl/vd.kraats/pretiu ... acallc.jpg) na de onthutsende beelden van TROS-Radar vanuit een callcenter, dat klanten "wierf" voor Pretium (http://player.omroep.nl/?aflid=7985136).
Het kostte heel veel vasthoudendheid, maar op basis van deze regeling kon Pretium niet anders dan het abonnement ongedaan maken.

Op de website staat nu de volgende tekst:
Kwetsbare ouderen, al dan niet met hulp van familieleden of bekenden, die alsnog niet gebruik willen maken van het Pretium Telecom abonnement, kunnen tot drie maanden na het aangaan van de overeenkomst een beroep doen op de Coulance Regeling. Als, na het oordeel van Pretium Telecom, een terecht verzoek gedaan wordt door dan wel ten behoeve van een kwetsbare oudere, dan wordt de overeenkomst tussentijds beëindigd zonder extra kosten.
In de praktijk betekent dit, dat de oudjes, om van Pretium af te komen, moeten worden vernederd met een verklaring van handelingsonbekwaamheid (zie http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/v ... 63063e3871).

En dan ben je nog afhankelijk van de gunsten van heer Niks....

Gesloten