LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Krasjes op aanrechtblad huurwoning: normaal gebruik of schad

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
ditmiv

Krasjes op aanrechtblad huurwoning: normaal gebruik of schad

Ongelezen bericht door ditmiv »

L.S.,

Bij het gebruik van een aanrechtblad ontstaan af en toe krasjes, niet zodanig dat het het gebruik of de duurzaamheid hindert maar wel dat het aanrecht er niet meer zo nieuw uitziet als het bij het begin van de huurtermijn werd afgeleverd. Ik heb op enkele plekken gelezen dat de huurder aansprakelijk is voor schade, zoals bijvoorbeeld ontstaat door het plaatsen van een hete pan op een aanrechtblad dat daar niet tegen kan. Is het echter ook zo dat een 'goede huurder' geen krasjes dient te maken en dus opdraait voor het zo goed als nieuw maken bij vertrek of valt dit onder normaal gebruik en hoeft het niet hersteld te worden?

Bij voorbaat dank voor reacties.

witte angora

Re: Krasjes op aanrechtblad huurwoning: normaal gebruik of schad

Ongelezen bericht door witte angora »

Hangt er van af. Krassen kunnen altijd ontstaan op een aanrechtblad, afhankelijk van de kwaliteit. Het ene blad is het andere niet. En wat is een normale hoeveelheid krassen, gemeten naar de tijd? Want op een gegeven moment zijn die bladen afgeschreven natuurlijk.

Daarbij, het is mijn ervaring dat het totaalbeeld vaak ook een rolletje mee speelt. Jaren geleden heb ik voor mijn zwager het terras opnieuw aangelegd, toen hij zijn woning uit ging. Achteraf bleek dat er een rij tegels te weinig lag. Maar omdat het zo ontzettend strak lag, maakte de woningbouw er geen punt van. En dat soort afwegingen worden wel vaker gemaakt.

Dus ik bedoel maar: zorg dat je gewoon netjes om gaat met de woning. Kosten moet de wbv toch maken als je de woning verlaat, dus als het verder mee valt, heb je dikke kans dat ze niet moeilijk doen als het met het aanrecht een beetje tegen valt. Maar, dat hangt natuurlijk ook weer van het project af, de opzichter, en de leeftijd van de keuken.

Over de brandplek is een leuk topic verschenen:

https://www.onderling.nl/case/schade-aa ... uurhuis-72

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

meestal is het zo als een huurder vertrekt dat de woningstichting er een nieuwe inzet, aanrechtblad krijg je altijd wel wat op.

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

ditmiv

Het blijft een hardnekkig misverstand, dat een gehuurde woning bij vertrek in "nieuwstaat" moet worden opgeleverd. Al heel veel rechters hebben uitgesproken, dat een huurwoning in "redelijke" staat moet worden opgeleverd. En wat redelijk is, bepaald uiteindelijk bij betwisting:........ de rechter. Je kunt er zonder meer van uitgaan, dat bij oppervlakkige krasjes in het aanrechtblad er niet kan worden gesproken van een "onredelijke staat". Dat de verhuurder hier toch een slaatje uit wil slaan, is tegewoordig schering en inslag. Er zijn echter voldoende middelen voor de vertrekkende huurder om zich in te dekken mocht hij in rechte worden betrokken (gedagvaard). Maak in elk geval veel foto's van de staat waarin je de huurwoning achterlaat. En zet geen handtekening op het opnameformulier als je het met 'n gebrek niet eens bent. Doe dat ook niet "voor gezien". Ook de woning op de laatste dag nog even door lopen met 2 onafhankelijke getuigen is niet onverstandig.

Maxiem/ReadAC.

ditmiv

Ongelezen bericht door ditmiv »

Bedankt voor jullie reacties, klinkt alsof ik me er geen zorgen over hoef te maken. Foto's maken is inderdaad een goed idee, ik denk dat ik dat meteen maar in het hele appartement moet doen.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik heb op enkele plekken gelezen dat de huurder aansprakelijk is voor schade, zoals bijvoorbeeld ontstaat door het plaatsen van een hete pan op een aanrechtblad dat daar niet tegen kan
Het is ook nogal een verschil of een aanrechtblad gewoon krasjes heeft van het gebruik (wat normaal is) of dat de huurder er iedere dag zijn brood en vlees op staat te snijden. Een hete pan op een kunststof aanrechtblad valt zowiezo onder de categorie "lomp".

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Over het algemeen vraagt een nieuwe huurder toch om een nieuw aanrechtblad dus zou me niet te druk er om maken.

Blackrose23

Ongelezen bericht door Blackrose23 »

Dit is nu 2 jaar geleden maar hoe is dit afgelopen dan?

Gesloten