Al enkele jaren ben ik in het bezit van een telefoonnummer welke niet in de nationale telefoongids opgenomen staat. Bij het googlen ben ik erachter gekomen dat onze gegevens op andere websites wel vermeld staan. Website's welke ik of mijn partner nooit toestemming hebben gegeven de gegevens te vermelden. Tevens ben ik er heel zeker van dat wij onze gegevens nooit op internet hebben ingevuld. Ik merk ook heel duidelijk dat de gegevens bij elkaar zijn gezocht. Op de ene website sta ik bij naam gemeld, op een andere website weer de gegevens van mijn parnter. Het gaat om de volgende websites:
http://www.telefoondetective.nl
http://www.zoekenbel.nl
http://www.gevonden.cc
Alle drie de websites heb ik drie weken geleden schriftelijk verzocht om de gegevens van de website's te verwijderen. Hier wordt geen enkel gehoor aan gegeven. Het feit dat onze gegevens al jaren niet in de telefoongids sta vermeld is uiteraard niet zonder reden. Het is daarom erg vervelend dat deze website's zomaar gegevens plaatsen die erg makkelijk door Google terug te vinden zijn.
Hoe moet je dit verder oppakken? Hoe kom ik erachter wie de eigenaar is van de website. Hoe kom ik erachter wie toestemming heeft gegeven de gegevens te plaatsen. Lastig, lastig, lastig. Ooit heb ik in de nationale telefoongids gestaan maar dit was geen vrijbrief voor andere website's om mijn gegevens zomaar over te nemen.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Telefoonnummer via Google
Re: Telefoonnummer via Google
Feitelijk doet U iets op de verkeerde manier. U hebt een geheim nummer en u gaat dit nummer zoeken in Google. Een ander zal dit niet doen, want die kent als het goed is, uw nummer niet
Maar u kunt op heel veel manieren op dit soort sites terecht komen. U hoeft niet persé op internet een telefoonnummer achter te laten. Als U ergens uw telefoonnummer (of ruimer: uw gegevens) achterlaat (bijvoorbeeld als U iets koopt, een verzekering afsluit, lid wordt van een club, een vakantie boekt enz enz), loopt U al het risico om dat dit ergens anders gebruikt wordt. En dan is het ook nog zo dat de door U genoemde sites gebruik kunnen maken van de gegevens van anderen. Een goed voorbeeld daarvan is Google. Als U daar zoekt op bv. uw telefoonnummer, dan doorzoekt Google andere sites en geeft die resultaten weer. Google zelf heeft dus niet deze data, maar gebruik data van anderen. U zou dus eigenlijk moeten beginnen bij Google, maar dat gaat niet lukken denk ik. Ik heb even hetzelfde gedaan met mijn eigen telefoonnummer. En ook ik ben op bepaalde sites inderdaad te vinden, maar ik heb ook geen geheim nummer. Ik zag wel de volgende zaken:
- google geeft links, die niet meer bestaan
- de gegevens van een buurman, die al meer dan 3 jaar geleden overleden is....
- de gegevens van een andere buurman, die daar al meer dan 2 jaar niet meer woont ....
Maar u kunt op heel veel manieren op dit soort sites terecht komen. U hoeft niet persé op internet een telefoonnummer achter te laten. Als U ergens uw telefoonnummer (of ruimer: uw gegevens) achterlaat (bijvoorbeeld als U iets koopt, een verzekering afsluit, lid wordt van een club, een vakantie boekt enz enz), loopt U al het risico om dat dit ergens anders gebruikt wordt. En dan is het ook nog zo dat de door U genoemde sites gebruik kunnen maken van de gegevens van anderen. Een goed voorbeeld daarvan is Google. Als U daar zoekt op bv. uw telefoonnummer, dan doorzoekt Google andere sites en geeft die resultaten weer. Google zelf heeft dus niet deze data, maar gebruik data van anderen. U zou dus eigenlijk moeten beginnen bij Google, maar dat gaat niet lukken denk ik. Ik heb even hetzelfde gedaan met mijn eigen telefoonnummer. En ook ik ben op bepaalde sites inderdaad te vinden, maar ik heb ook geen geheim nummer. Ik zag wel de volgende zaken:
- google geeft links, die niet meer bestaan
- de gegevens van een buurman, die al meer dan 3 jaar geleden overleden is....
- de gegevens van een andere buurman, die daar al meer dan 2 jaar niet meer woont ....
Als eigenaar van een "geheim" nummer moet je er eigenlijk voor zorg dragen dat dit nergens bekend wordt.
Een heel praktisch voorbeeld: op de school van mijn kinderen maken ze jaarlijks een gids met alle leerlingen inclusief hun telefoonnummers. Een aantal ouders met een geheim nummer had dat nummer opgegeven voor de gids. Op zich niks aan de hand, totdat de school (heel logisch overigens) de gids via e-mail ging distribueren en iemand op het leuke idee kwam om de gids online te zetten.....
Er waren ook ouders met een geheim nummer die domweg hun nummer niet hadden gegeven. Dan voorkom je dat het nummer ooit wordt gepubliceerd, maar is weer niet zo handig als er een keer wat is.
Een heel praktisch voorbeeld: op de school van mijn kinderen maken ze jaarlijks een gids met alle leerlingen inclusief hun telefoonnummers. Een aantal ouders met een geheim nummer had dat nummer opgegeven voor de gids. Op zich niks aan de hand, totdat de school (heel logisch overigens) de gids via e-mail ging distribueren en iemand op het leuke idee kwam om de gids online te zetten.....
Er waren ook ouders met een geheim nummer die domweg hun nummer niet hadden gegeven. Dan voorkom je dat het nummer ooit wordt gepubliceerd, maar is weer niet zo handig als er een keer wat is.
Mijn zoon is na een ongeluk tijdens een gymles een keer door zijn juf naar de eerste hulp gebracht, als ouder moet je toestemming geven voor medische handelingen (hechten oid), dan is het toch handig als ze je kunnen bereiken.Er waren ook ouders met een geheim nummer die domweg hun nummer niet hadden gegeven. Dan voorkom je dat het nummer ooit wordt gepubliceerd, maar is weer niet zo handig als er een keer wat is.
Ook komt het vaak voor dat (onbewust) telefoonnummers geplaatst worden op sites van sportverenigingen oid.
Een geheim is pas een geheim als het met niemand gedeeld wordt. Igv een telefoonnummer onmogelijk anders zou je nooit gebeld worden.
Ik heb voor de grap mijn eigen telefoonnummer (vast) ook gegoogled en kom ook op www.telefoondetective.nl uit. Echter, als ik die pagina volg, geeft hij duidelijk aan dat er geen telefoonnummer achter zit. Anders gezegd, ze hebben geen informatie van wie dat nummer is!
Volgens mij geeft www.telefoondetective.nl alleen aan welke telefoonnummers zijn uitgegeven, maar als jij niet bekend bent in het telefoonboek (ben ik ook niet), staan je persoonsgegevens er ook niet bij.
Volgens mij geeft www.telefoondetective.nl alleen aan welke telefoonnummers zijn uitgegeven, maar als jij niet bekend bent in het telefoonboek (ben ik ook niet), staan je persoonsgegevens er ook niet bij.
-
Bij mij staat wel een naam erbij. Het verhaal klopt gewoon niet. Ik heb evenals mijn partner nooit gegevens ergens voor ingevuld. Ik heb de conclusie getrokken dat deze website oneigenlijk gebruik maakt van mijn gegevens en dat is ook niet over 1 nacht ijs gedaan. Het CPB heeft overigens goede tips. Hun standpunt in deze is ook duidelijk.mpr1980 schreef:Ik heb voor de grap mijn eigen telefoonnummer (vast) ook gegoogled en kom ook op http://www.telefoondetective.nl uit. Echter, als ik die pagina volg, geeft hij duidelijk aan dat er geen telefoonnummer achter zit. Anders gezegd, ze hebben geen informatie van wie dat nummer is!
Volgens mij geeft http://www.telefoondetective.nl alleen aan welke telefoonnummers zijn uitgegeven, maar als jij niet bekend bent in het telefoonboek (ben ik ook niet), staan je persoonsgegevens er ook niet bij.
Als uw gegevens nooit ergens zijn ingevuld kunnen ze ook niet gebruikt worden ....