LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] inkomsten kloppen niet

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
airco26

inkomsten kloppen niet

Ongelezen bericht door airco26 »

Hallo,
Ik heb van de belasting een brief gekregen dat mijn ingevulde inkomsten niet klopt.
Volgens de belastingdienst moet dat 23,945 zijn ik heb mijn bruto inkomen opgetelt en ik kom uit op 16000 euro.
ik heb een wia uitkering van hert uwv ook op de jaar opgaven staat 23,945 euro maar dat kan toch niet kloppen als ik mijn bruto maand uitkering plus vakantie geld optel dat het verschil ruim 7000 euro is.
het gaat over 2008 en ik ben al over mijn tijd om bezwaar te maken heen omdat ik zelf met psych klachten zit en nu pas zie dat het niet klopt.
wat kan ik nu doen.

MAXIEM

Re: inkomsten kloppen niet

Ongelezen bericht door MAXIEM »

airco26

De hoogte van het verschil wijst in de richting van een misverstand. Ik zou gewoon een brief schrijven naar de belastinginspecteur en dat bij hem aangeven (eventuele bewijsstukken bijvoegen). Daarnaast zou ik ook aangeven, wat jouw persoonlijke omstandigheden zijn geweest waarom je niet tijdig hebt gereageerd. Doe een beroep op coulance en verzoek om jouw opgave alsnog in behandeling te nemen.

Sukses, Maxiem.

airco26

Hallo,
de belasting is in gevuld aan de hand van uitkerings specificatie waar dus broto en loonheffing op staat.
De jaar opgave was bij de buren terecht gekomen die ook nog eens op vakantie waren.
maar dat verschil is dan ook fout van het uwv wandt hoe komen zij dan aan die 23945 euro?

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

Er is een duidelijk verschil tussen bruto en fiscaal loon. bruto is inclusief heffingskorting en fiscaal loon zonder die korting is dus veel hoger. Je hebt dus een grandioze fout gemaakt.

fisbel

Ongelezen bericht door fisbel »

MAXIEM schreef:airco26

De hoogte van het verschil wijst in de richting van een misverstand. Ik zou gewoon een brief schrijven naar de belastinginspecteur en dat bij hem aangeven (eventuele bewijsstukken bijvoegen). Daarnaast zou ik ook aangeven, wat jouw persoonlijke omstandigheden zijn geweest waarom je niet tijdig hebt gereageerd. Doe een beroep op coulance en verzoek om jouw opgave alsnog in behandeling te nemen.

Sukses, Maxiem.
Regelrecht een bezwaarschrift bij de Belastingdienst indienen zal geen zin hebben. De Belastingdienst gaat uit van gegevens zoals verstrekt door het UWV. U zult dus bij het UWV moeten informeren waaruit de inkomsten van de jaaropgave bestaan. Pas dan kan geconcludeerd worden of de verstrekte jaaropgave juist is. Vaak is / zijn er bij uitkeringen verrekening(en) van voorgaande jaren. Soms betreft de verrekening een andere uitkering bijvoorbeeld uitkering Ziektewet.
Mogelijk heeft u zich niet eens vergist in jaarinkomen, maar door verrekening(en) komt het jaarinkomen hoger uit.

trappist

Ongelezen bericht door trappist »

dan moet u inderdaad bij het UVW zijn want die geven dat bedrag door aan de belastingdienst, en deze hecht meer waarde aan de opgave van UVW dan aan uw optelsom helaas....

ronald g

Bezwaar indienen wordt vechten tegen de bierkaai. Je kunt aan de hand van een uitkeringsspecificatie geen fiscaal loon berekenen. Simpel gesteld betaalt iedere Nederlander zo'n 32 procent belasting over het inkomen door heffings kortingen betaal je minder belasting en hou je in de maand meer netto over. Op de loonstrook zie je dat ook terug. De gegevens die het UWV aanlevert zijn steekhoudend niet die van u. Maar en dat is mijn volgende vraag heeft u geld ontvangen en moet dat nu terug betalen?

MAXIEM

@@@

Wat wordt er toch vaak ontzettend slecht gelezen op dit forum. Ik heb het helemaal niet over een bezwaar indienen. Ik heb het over een gewoon verzoek aan een mens van vlees en bloed, en niet aan een of andere doorgedraaide regelneef. Echt, die mensen bestaan ook nog.

Maxiem.

jeanne-veghel

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

MAXIEM schreef:airco26

Sukses, Maxiem.
In het verleden is er bij ons ook wel eens iets misgegaan.
Men heeft me geholpen tijdens een persoonlijk gesprek
op het belastingkantoor en het is toen ook opgelost.
Er zijn echt wel dingen bespreekbaar, maar je moet er
soms een beetje moeite voor doen.
Vind ik geen probleem, maar dan weet je ook waar je
aan toe bent.
Ja er werken zeker ook aardige mensen bij de belastingdienst.

Zal wel weer commentaar op komen. :mrgreen:

P.S. En NEE ik werk ook niet bij de belasting. :D

airco26

Ja ik heb geld ontvangen en moet nu terug betalen.
als ik naar de jaar opgaves van 2009 en 2010 kijk dan zie ik fiscaal loon ruim 18000 en 2008 fiscaal loon 23945 dus een verschil terwijl mijn uitkering in de die twee jaar iets om hoog is gegaan.
het staat dus zo:
fiscaalloon 23,945
loon voor de zvw 22,337

mijn loon specificatie staat (2008)
1290,65 bruto
heffingskorting -290,79

in 2009 is dat
fiscaalloon 18293
loon voor zvw 17112

en 2010 is dat ogeveer gelijk

dus ik begrijp het niet meer of zie ik het verkeerd?

ronald g

Als er geen teruggave heeft plaatsgevonden is er nog niets aan de hand, is dat wel gebeurd heeft een verzoek tot herziening (te onrechte genoemd als bezwaar) geen enkele zin want op basis van verkeerd aangeleverde gegevens is een voorlopige beschikking gemaakt die tot een lange periode herzien kan worden. Voorbeeld met een bijstands uitkering zit je met het fiscaal inkomen al op 14000 euro per jaar voor een alleenstaande, de opgegeven 16000 euro kan dus niet kloppen. Minimum wettelijk loon is 1435 per maand inclusief de kortingen. Fiscaal loon wordt exclusief die kortingen berekend en is navenant hoger moet je zomaar 200 per maand bij tellen. Het uwv en de belastingdienst hebben geen fout gemaakt TS echter wel.

ronald g

Je hebt dus het bruto salaris opgegeven deze was 1290,65 bruto per maand kom je dus op een kleine 15500 ex vakantiegeld. Wat je niet heb meegeteld is de heffings korting a'290 euro per maand. Bij elkaar opgeteld zit je op een kleine 19000 euro jaar inkomen, die klopt ook wel met de gegevens. Met een beetje pech heb je de gehele heffingskorting terug ontvangen en tja dat gaan ze terug vorderen. Is een enorm bedrag maar wel terecht.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

jeanne-veghel schreef:[
Ja er werken zeker ook aardige mensen bij de belastingdienst.
Logisch, want gezien de hoeveelheid mensen die daar werkt zal het aardige dwarsdoorsnede van de bevolking zijn.

finadleo

Ongelezen bericht door finadleo »

ronald g, je haalt allerlei dingen door elkaar. Heffingskortingen hebben niets te maken met bruto inkomen maar alleen met de te betalen belasting.

TS, 2008 was het jaar, waarin het UWV bij velen een onjuiste jaaropgave heeft verstrekt. zij hebben dat zelf gecorrigeerd door later de juiste te sturen.
Wellicht gaat de belastingdienst nog uit van die verkeerde.

Het is feitenlijk er simpel. Je kunt eenvoudig de bruto bedragen bij elkaar tellen. Ga daarbij uit van het fiscale loon i.p.v. bruto en je hebt het jaarloon wat fiscaal telt.
Wijkt dat af, schakel dan een deskundige in of maak een afspraak op het belastingkantoor. als je dan de specificaties meeneemt zal het ongetwijfeld goed komen.

fisbel

Ongelezen bericht door fisbel »

MAXIEM schreef:@@@

Wat wordt er toch vaak ontzettend slecht gelezen op dit forum. Ik heb het helemaal niet over een bezwaar indienen. Ik heb het over een gewoon verzoek aan een mens van vlees en bloed, en niet aan een of andere doorgedraaide regelneef. Echt, die mensen bestaan ook nog.

Maxiem.
De Belastingdienst kent mensen van vlees en bloed. De Belastingdienst is m.i. een klantgerichte organisatie, maar moet zich wel houden aan spelregels en opereren binnen de wet. In die zin is de Dienst ambtelijk en zal zo ook reageren.
TS spreekt erover dat de inspecteur van de aangifte wil afwijken. Maw: er wordt is een aanslag opgelegd. Binnen 6 weken is bezwaar mogelijk. Als die termijn is verstreken, is een verzoekschrift mogelijk: de inspecteur kan dan altijd nog ambtshalve de aanslag corrigeren. Beroep is in deze laatste situatie niet meer mogelijk. U kunt deze procedures nalezen in de volgende brochure van de Belastingdienst: Lees hier

De volgorde is hier toch echt, zoals anderen ook aangeven: eerst contact zoeken met het UWV. Als het raadzaam is de Belastingdienst te contacteren, is het advies van Jeanne hierboven de goede weg: een persoonlijk gesprek met de Belastingdienst / inspecteur. Men kan zelfs zonder afspraak het Regiokantoor binnenwandelen en het probleem voorleggen.
Als TS in het gelijk zou worden gesteld, kan de (definitieve) aanslag altijd nog ambtshalve worden herzien.

MAXIEM

fisbel

Alsof een ambtenaar geen mens van vlees en bloed is. Aan dit soort opvattingen gaat onze samenleving ten gronde. Maar goed, eenieder is vrij te denken wat tie goed acht.

Maxiem.

Frankvdbroek

Ongelezen bericht door Frankvdbroek »

Hoeveel tijd en geld heb je al moeten besteden aan het feit dat de belastingdienst een fout heeft gemaakt?

Een fout van de belastingdienst dien je als burger zelf te bewijzen.

Aantal jaar terug was er een klein meisje van 12 jaar. Zij ontving onder haar naam (Niet de ouders) een te betalen aanslag van over de 70.000

Hoe kan een meisje van 12 een aanslag van 70.000 euro opgelegd krijgen.
Ouders zijn toen maanden bezig geweest om het op orde te krijgen. Bezwaar na bezwaar.

Hoop tijd en stress om een fout van de belastingdienst.

Als ze gewoon logisch zouden nadenken hadden ze zelf ook kunnen bedenken dat het inderdaad niet klopt dat een meisje van 12 een aanslag van 70.000 euro in de brievenbus krijgt.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Zowel Airco 26 als het kind van 12 kunnen alle gemaakte kosten als onkosten opvoeren bij hun aangifte 2011 want U maakt kosten omdat de belastingdienst een fout maakte en die zijn wel volledig aftrekbaar.

Dus ook dat kind van 12 had alle kosten die de ouders maakte kunnen verhalen mits zij een inkomen had.
Nu de ouders het betaalden moeten zij dus alle gemaakte kosten claimen.

Zo werkt dat maar zorg er voor dat je zelf geen fout maakt want dan betaal je alles zelf.

finadleo

Ongelezen bericht door finadleo »

Kijk, zo leer je nog eens wat. Beste stofzuigertje, mischien kun je ook even zeggen waar dat dan aftrekbaar is en op basis van welke regeling.

Of eigenlijk, volstrekte onzin.

jeani

Ongelezen bericht door jeani »

hallo. hier een probleem denk ik.. heb deze week bericht gehad dat ik voor 100% ben afgekeurd..ik zag de berekening die men had gemaakt en die was van 2009 in 2010 ben ik ziek geworden maar tot mijn schrik is er veel meer loon vermeld dan het is geweest.. het klopt wel maar er zit een ontslagvergoeding bij in die men dus heeft mee gerekend ik ga nu van een zw loon 25 euro per dag naar 75 euro per dag in de wia uitkering.. dit kan toch nooit de bedoeling zijn? en daarbij vrees ik dat mijn wia in gevaar komt omdat men kijkt naar wat je nu nog kan verdienen en toen. iemand ervaring? wat nu te doen? had liever dat ik de fout zelf had gemaakt maar ze vragen zelf alle gegevens op had ik dit eerder geweten had ik het toen kunnen uitleggen nu is alles rond...

Gesloten