Wordt ik keurig netjes opgelicht?
Wat is het geval: ik wil voor m'n oude dag graag een lijfrenteuitkering kopen met geld uit een OHRA-pensioenrekening. Na bezoek aan diverse websites, oa Moneywise leek REAAL met hun LijfrenteUitkeringsRekening daarvoor het best. Voorwaarden en eigenschappen gecheckt in de bijbehorende informatie: afsluiten maar dacht ik.
Nu blijk ik dit via de website niet zelf af te kunnen sluiten, maar alleen via een gesprek met een adviseur. Vond ik helemaal niet nodig: inmiddels weet ik er genoeg van, maar voor andere mensen is dat lang niet altijd zo duidelijk was me al gebleken. Netjes dus, dacht ik: is dit -na alle bankaffaires- een maatregel om mensen niet met onbegrijpelijke producten op te zadelen? In REAAL's informatie stond verder ook dat er aan inleg en uitkeringen geen kosten waren verbonden.
Dan toch maar een afspraak met een adviseur ... De adviseur belde keurig op, en de afsluiting van de LijfrenteUitkeringsRekening was geen probleem. Alleen een copie van paspoort en pensioenrekening opsturen. Maar toen kwam de aap uit de mouw: deze adviseur zou mij hiervoor een rekening sturen van €300!! Dit komt neer op 5% van de totale inleg. Ik was verbijsterd: van advies kon geen sprake zijn, alleen gegevens invullen!
Uitleg was dat de banken bij "banksparen" niets hiervoor rekenen (goed voor de klant), maar dit hadden uitbesteed (niet zo goed meer voor de klant). Over de hoogte van deze advieskosten kon hij verder niets toelichten (dat is "het tarief"). KAN RADAR HIER IETS AAN DOEN?
Ik heb REAAL om opheldering gevraagd en de mogelijkheid zonder adviseur deze LijfrenteUitkeringsRekening te kopen. Maar toch vind ik het te dol om waar te zijn!
Dit is niet alleen zo bij REAAL, ook bij andere banken gebeurt dit. Worden klanten gedwongen dure adviseurs in te huren bij eenvoudige financiele transacties? Moet je adviseurs betalen om bij een bank geld te storten voor periodieke uitkeringen? Heeft de financiele advies-wereld weer een nieuwe inkomstenbron geregeld? Lijkt dit niet erg op koppelverkoop? Zijn dit branche-afspraken?
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] adviseurskosten verplicht bij lijfrente-uitkering REAAL?
-
andrevandort
-
loveyou234
Re: adviseurskosten verplicht bij lijfrente-uitkering REAAL?
andrevandort, Reaal werkt alleen met tussenpersonen.
Je kan het product dus niet sluiten zonder tussenpersoon. Die uiteraard voor het geleverde werk een factuur wilt sturen. Waar je volgens mij tegen aanloopt is dat de verstrekker en adviseur wél zorgplicht hebben, en deze producten dus niet op execution-only basis kunnen 'verkopen'. Er zal waarschijnlijk een dossier aangelegd met de juiste documenten, voorwaarden e.d.
Overigens, hun dochter SNS bied dezelfde rentes en die bieden wel direct aan de consument:
http://www.snsbank.nl/particulier/pensi ... ieren.html
Je kan het product dus niet sluiten zonder tussenpersoon. Die uiteraard voor het geleverde werk een factuur wilt sturen. Waar je volgens mij tegen aanloopt is dat de verstrekker en adviseur wél zorgplicht hebben, en deze producten dus niet op execution-only basis kunnen 'verkopen'. Er zal waarschijnlijk een dossier aangelegd met de juiste documenten, voorwaarden e.d.
Overigens, hun dochter SNS bied dezelfde rentes en die bieden wel direct aan de consument:
http://www.snsbank.nl/particulier/pensi ... ieren.html
Beste André,
Waarom zou je adviseur niet moeten betalen voor zijn werkzaamheden?
Jij werkt toch ook niet voor niets bij een baas!
Ga op zoke nar een marktprtij waar je e.e.a. wel zonder kosten kan afsluiten. Wat dacht je van banken?
Waarom zou je adviseur niet moeten betalen voor zijn werkzaamheden?
Jij werkt toch ook niet voor niets bij een baas!
Ga op zoke nar een marktprtij waar je e.e.a. wel zonder kosten kan afsluiten. Wat dacht je van banken?
-
andrevandort
Dank voor jullie reacties. SNS biedt inderdaad dezelfde rente-%, maar laat je óók een afspraak maken om de overeenkomst af te sluiten.
Het is toch kennelijk een algemeen verschijnsel, dat (waarschijnlijk alle) banken gebruiken. Ongetwijfeld vanuit hun zorgplicht, maar deze gaat dus in dit geval wat mij betreft te ver. Volgens REAAL is het door de AFM als een "complex product" aangemerkt, waardoor die adviseur ineens in beeld komt. Niet onaantrekkelijk voor het adviseurs-gilde! Goede lobby? Volgens mij is er niks gecompliceerds aan: ik breng geld en laat me dat in periodes teruggeven: gecompliceerd???
Overigens heb ik al gemerkt dat diverse adviseurs/gecertificeerde regelaars verschillende prijzen rekenen; de automatisch toegewezen adviseur bleek niet de beste (ook niet de best geïnformeerde), en al helemaal niet de goedkoopste (2x zo duur).
Het is toch kennelijk een algemeen verschijnsel, dat (waarschijnlijk alle) banken gebruiken. Ongetwijfeld vanuit hun zorgplicht, maar deze gaat dus in dit geval wat mij betreft te ver. Volgens REAAL is het door de AFM als een "complex product" aangemerkt, waardoor die adviseur ineens in beeld komt. Niet onaantrekkelijk voor het adviseurs-gilde! Goede lobby? Volgens mij is er niks gecompliceerds aan: ik breng geld en laat me dat in periodes teruggeven: gecompliceerd???
Overigens heb ik al gemerkt dat diverse adviseurs/gecertificeerde regelaars verschillende prijzen rekenen; de automatisch toegewezen adviseur bleek niet de beste (ook niet de best geïnformeerde), en al helemaal niet de goedkoopste (2x zo duur).
Volgens mij kun je bij de regiobank gewoon zonder kosten zo´n lijfrentenieren rekening openen.
Het vreemde is nu ook dat men ook honderden euro's gaat rekenen als men alleen het geld moet terugstorten bij afloop. Plus nog een gesprek of men wel capabel is om het te ontvangen.