LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onterechte toezending + incasso

Volg je een cursus of opleiding op een particuliere school? Bespreek dat dan hier.
Onterechtetoezending

Onterechte toezending + incasso

Ongelezen bericht door Onterechtetoezending »

Hoi allen,

Ik heb in het verleden mijzelf aangemeld voor een opleiding. toen ik de spullen thuis kreeg, heb ik conform de algemene voorwaarden de goederen binnen de tijd terug gestuurd. In de algemene voorwaarden staat dat de overeenkomst wordt ontbonden en dat ik niks verschuldig zou zijn.

Voor de duidelijkheid. 12de ontvangen, 14 retour gestuurd. dus het val binnen de wettelijke 7 dagen.

Krijg ik een paar dagen erop opnieuw een pakket. conform 7:7 BW heb ik hieraan geen gehoor gegeven omdat ik vind dat de overeenkomst is beeindigd en dit nu een onterechte toezending betreft. Deze heb ik zelf ook na 8 maanden weggedaan.

Door drukte prive en met werk heb ik dit dus gewoon zo gelaten voor wat het is. heb daar ook niks meer van gehoord. Blijkbaar is er wel tussentijds voor maanden geld afgeschreven. Toen ik dit had bemerkt, heb ik incasso gelijk laten blokkeren en voor zover mogelijk alles laten storneren.

heb inmiddels incasso van deurwaarder ontvangen dat ik geld ben verschuldigd ( eigenlijk alles wat ik heb gestoorneerd ). Heb nogmaals alles uitgezocht, en volgens mij sta ik gewoon volledig in mijn recht en krijg ik zelfs nog geld terug van de eiser, omdat er dus blijkbaar sinds het begin gewoon geld is afgeschreven. Geld wat ik onterecht heb betaald is rond de 1200 euro.

Kan ik het beste nu wachten totdat het bij de rechtbank is om het terug te eisen. of meot ik gewoon de vordering betwisten en een schrijven sturen naar eiser met verzoek het bedrag terug te storten?

Bedankt voor jullie reactie.

Emmy75

Re: Onterechte toezending + incasso

Ongelezen bericht door Emmy75 »

De vraag die als eerste bij mij naar boven komt, is er hier wel sprake geweest van een ongevraagde toezending ? U heeft zich immers aangemeld voor een opleiding dus ergens is iets besteld. Weet u precies wat u bij de 1e en 2de zending allemaal gestuurd kreeg ? Het is niet geheel ondenkbaar dat de levering in meerdere delen heeft plaatsgevonden. Het is dan ook best aannemelijk dat deel 2 al verstuurd werd voordat de retourzending / opzegging verwerkt is. Dan is het geen sprake van ongevraagde toezending en had u het tijdig moeten terugsturen, aangezien dat niet mogelijk is, zult u waarschijnlijk de kosten moeten betalen. Daarvoor kunt u alleen bij zichzelf te rade gaan en hou er dan ook rekening mee dat indien u door de rechter in het ongelijk wordt gesteld u dan ook de kosten voor de procesgang dient te betalen.

Om verder op uw vraag in te gaan het volgende en hierbij ga ik er even van uit dat de toezending inderdaad een ongevraagde toezending is geweest. Het is zeer verstandig contact op te nemen met de deurwaarder dat u de vordering betwist en aangeeft dat zij maar naar de rechter dienen te stappen indien zij van mening zijn een vordering te hebben. Verder is het aan te bevelen om alle correspondentie schriftelijk af te handelen en indien u dit per brief doet per aangetekende brief met ontvangstbevestiging (ivm de bewijslast). Het kan tevens geen kwaad dit eventueel nog eens per mail / post te versturen. Dan staat u in ieder geval sterk in uw argument dat het toegezonden is.

Ten eerste dient u er eigenlijk zoveel mogelijk aan te doen om de incassokosten niet onnodig hoog te laten oplopen, anders blijft de deurwaarder nog wel even een paar brieven / mails sturen of gaat deze over tot bellen. Ten tweede "staat dit wel zo netjes voor de rechter". Mocht zich een welles-nietes discussie voordoen, heeft u minder snel de schijn tegen dan dat u gewoon gaat zitten afwachten en helemaal niets doen. De deurwaarder kan immers ook niet ruiken wat er precies aan de hand is, vandaar dus contact opnemen.

Wint u eens advies in bij juridisch loket alwaar eerste juridisch advies doorgaans gratis is of bij uw rechtsbijstandsverzekering, mocht u die hebben.

Onterechtetoezending

Hartelijk dank voor de snelle reactie.

Zending 1 was cursus A. Deze is op de 14de retour gestuurd ( na mailtje met adresgegevens van instantie van de 13de ). Hierbij moet ik dus ook zeggen dat de overeenkomst was opgemaakt voor curus A, welke dus binnen 7 werkdagen retour is gestuurd. Zending 2 was voor cursus B en is de 16de verstuurd volgens mijn gegevens. deze heb ik dus weggedaan omdat ik vond dat dit een ongevraagde zending is. Van cursus B heb ik geen overeenkomst getekend.

Maar hoe zit dat met het geld wat dus blijkbaar al die tijd van mijn rekening is afgeschreven? kan ik dit gewoon terugvorderen?

Emmy75

Of de overeenkomst daadwerkelijk getekend is voor cursus B is eigenlijk minder relevant. Er worden via internet dagelijks tig gewoon rechtsgeldige koopovereenkomsten gesloten zonder dat daar een handtekening onder een overeenkomst nodig voor is bijvoorbeeld. Dus een getekende overeenkomst of niet de vraag is of u cursus B ook daadwerkelijk besteld heeft ? Zo ja dan is het geen ongevraagde toezending en had deze geretourneerd moeten worden. Als deze onderdeel was van een actie.. bijvoorbeeld bestel A en krijg B er gratis bij dan zou B alsnog geretourneerd moeten zijn geweest of had voor B gewoon betaald moeten worden.

Inzake uw geld dat is afgeschreven..
Was dit bedrag voor cursus A en B samen ? Is er inmiddels per saldo meer betaald dan B kostte ? Of heeft u B inderdaad niet besteld ? In deze gevallen kunt u dit ( teveel betaalde ) geld terugvorderen als zijnde een onverschuldigde betaling.

Onterechtetoezending

Emmy75 schreef:Of de overeenkomst daadwerkelijk getekend is voor cursus B is eigenlijk minder relevant. Er worden via internet dagelijks tig gewoon rechtsgeldige koopovereenkomsten gesloten zonder dat daar een handtekening onder een overeenkomst nodig voor is bijvoorbeeld. Dus een getekende overeenkomst of niet de vraag is of u cursus B ook daadwerkelijk besteld heeft ? Zo ja dan is het geen ongevraagde toezending en had deze geretourneerd moeten worden. Als deze onderdeel was van een actie.. bijvoorbeeld bestel A en krijg B er gratis bij dan zou B alsnog geretourneerd moeten zijn geweest of had voor B gewoon betaald moeten worden.
Heb alleen A aangevraagd, B niet. Het betrefde ook geen actie of iets dergelijks en deze 2 cursusen staan los van elkaar. In de Overeenkomst welke ik had gesloten staat ook alleen cursus A vermeld!
Emmy75 schreef: Inzake uw geld dat is afgeschreven..
Was dit bedrag voor cursus A en B samen ? Is er inmiddels per saldo meer betaald dan B kostte ? Of heeft u B inderdaad niet besteld ? In deze gevallen kunt u dit ( teveel betaalde ) geld terugvorderen als zijnde een onverschuldigde betaling.
Cursusgeld was voor 1 cursus. In dit geval cursus B, want zo staat het ook op de afschijvingen vermeld. Dus niet datgene waarover de overeenkomst ging. cursusgeld is per saldo niet meer betaald dan waarde van cursus B. hoe kan ik dit geld terugvorderen? gewoon eiser op aanschrijven of moet dit via zelfde deurwaarde gebeuren waat het uit handen is gegeven?

Emmy75

Onterechtetoezending schreef: Heb alleen A aangevraagd, B niet. Het betrefde ook geen actie of iets dergelijks en deze 2 cursusen staan los van elkaar. In de Overeenkomst welke ik had gesloten staat ook alleen cursus A vermeld!
Ah ok, ik wilde even wat mogelijkheden de revue laten passeren, omdat zoiets nog wel eens snel vergeten wordt namelijk. Het lijkt erop dat er dan inderdaad sprake is van ongevraagde toezending.
Onterechtetoezending schreef: hoe kan ik dit geld terugvorderen? gewoon eiser op aanschrijven of moet dit via zelfde deurwaarde gebeuren waat het uit handen is gegeven?
hmm goede vraag, wat de beste oplossing is, zou ik even moeten laten bezinken. Er schieten wel een aantal overwegingen door het hoofd.

U kunt uw tegenvordering eventueel in de brief kenbaar maken. Het is mogelijk dat ze na een onderzoek besluiten om het dan maar te laten 'rusten' omdat er geen vordering is en zij het aan u verder overlaten de vordering te innen.

U kunt er ook voor kiezen om zelf eerst een brief te sturen naar de opleidingsinstelling en hen inlicht over de ongevraagde zending en de overschuldigde betaling. U kunt ze dan ook in gebreke stellen en daarna de vordering overdragen aan een incassobureau of deurwaarder of zelf de rechtsgang maken.

Misschien is het verstandig dit eens na te vragen bij een juridisch loket.

Gesloten