LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] TIP!!! Compensatie, kijk uit voor de belasting!!!
TIP!!! Compensatie, kijk uit voor de belasting!!!
Krijg je geld terug betreffende een Woekerpolis! Die is afgekocht!
Let op het volgende:
1) Krijg je geld terug van een woekerpolis (compensatie)?
2) Had je de inleg voor die polis van de belasting afgetrokken?
3) Laat je dat geld op je rekening courant storten?
Zo ja:
Dan moet de verzekeraar/bank de inkomsten belasting inhouden van de uitkering. Het was immers bruto salaris.
De belasting komt aan het einde vh jaar ook nog even voor het restant als je in een hogere box zit met je salaris en/of het bedrag is hoger dan circa 4000€ (GTP).
Wat heb ik gedaan:
1) Open een "geblokkeerde" banksparen rekening.
Dat is een rekening die met ongeveer dezelfde voorwaarden werkt als een lijfrente polis. (blokkering tot je pensioen)
Alleen daar krijg je geen beheerskosten in rekening gebracht . Je krijgt wel rente.
Je kan na storting kiezen voor beleggen of een deposito met hogere rente.
Lees de voorwaarden van de rekening voor verder info. (bijv. OHRA bank)
2) Laat je compensatie bedrag direct op je Banksparen rekening storten
De belasting gaat er nu van uit dat je gewoon verder gaat met je Lijfrente en komt pas belasting heffen bij de uitkering tijdens je pensioen.
In mijn geval had ik de afkoop op een bankspaarrekening laten storten, dus in feite had ik mijn lijfrente polis omgezet naar een andere vorm maar nog steeds onder dezelfde voorwaarden tov de belasting (uitkering na pensioen datum)
Dus de kletspraat dat de inleg voor je lijfrente maar de helft kost door de belasting aftrek is onzin, bij uitkering wordt alsnog belasting geheven. Het verschil is dat je minder belasting betaald als gepensioneerde, en je hebt al die jaren rente gekregen over geld dat je anders al aan de belasting had moeten afdragen.(dus zeker positief maar minder als de adviseurs beweerden)
Nog grotere kletspraat was dat dat als je het spaarloon gebruikte de inleg in de lijfrente polis nog veel goedkoper maakte.
Het spaarloon was sowieso belastingvrij na 4 jaar en dat had niets te maken met de kostprijs van de lijfrente polis. Dat belasting voordeel stond daar los van.
Het is helaas ook over nu.
Let op het volgende:
1) Krijg je geld terug van een woekerpolis (compensatie)?
2) Had je de inleg voor die polis van de belasting afgetrokken?
3) Laat je dat geld op je rekening courant storten?
Zo ja:
Dan moet de verzekeraar/bank de inkomsten belasting inhouden van de uitkering. Het was immers bruto salaris.
De belasting komt aan het einde vh jaar ook nog even voor het restant als je in een hogere box zit met je salaris en/of het bedrag is hoger dan circa 4000€ (GTP).
Wat heb ik gedaan:
1) Open een "geblokkeerde" banksparen rekening.
Dat is een rekening die met ongeveer dezelfde voorwaarden werkt als een lijfrente polis. (blokkering tot je pensioen)
Alleen daar krijg je geen beheerskosten in rekening gebracht . Je krijgt wel rente.
Je kan na storting kiezen voor beleggen of een deposito met hogere rente.
Lees de voorwaarden van de rekening voor verder info. (bijv. OHRA bank)
2) Laat je compensatie bedrag direct op je Banksparen rekening storten
De belasting gaat er nu van uit dat je gewoon verder gaat met je Lijfrente en komt pas belasting heffen bij de uitkering tijdens je pensioen.
In mijn geval had ik de afkoop op een bankspaarrekening laten storten, dus in feite had ik mijn lijfrente polis omgezet naar een andere vorm maar nog steeds onder dezelfde voorwaarden tov de belasting (uitkering na pensioen datum)
Dus de kletspraat dat de inleg voor je lijfrente maar de helft kost door de belasting aftrek is onzin, bij uitkering wordt alsnog belasting geheven. Het verschil is dat je minder belasting betaald als gepensioneerde, en je hebt al die jaren rente gekregen over geld dat je anders al aan de belasting had moeten afdragen.(dus zeker positief maar minder als de adviseurs beweerden)
Nog grotere kletspraat was dat dat als je het spaarloon gebruikte de inleg in de lijfrente polis nog veel goedkoper maakte.
Het spaarloon was sowieso belastingvrij na 4 jaar en dat had niets te maken met de kostprijs van de lijfrente polis. Dat belasting voordeel stond daar los van.
Het is helaas ook over nu.
Laatst gewijzigd door JoLoDax op 06 jan 2012 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: TIP!!! Compensatie, kijk uit voor de belasting!!!
Jodolax, ik zou de feiten nog eens nakijken, volgens mij kloppen er een aantal zaken niet
Bedankt voor je reactie.
Graag hoor ik wat volgens jou niet klopt aardjee.
Ik zal dan mijn tekst aanpassen.
Wat ik heb aangegeven is wat mij is verteld.
daarnaast is het volgens mij logisch dat de compensatie belast wordt als je deze uit de lijfrente regeling haalt. De uiteindelijke uitkering wordt immers ook belast?
Enige voorlichting op dit gebied heb ik nog niet kunnen vinden op internet.
Alvast bedankt voor de moeite
Graag hoor ik wat volgens jou niet klopt aardjee.
Ik zal dan mijn tekst aanpassen.
Wat ik heb aangegeven is wat mij is verteld.
daarnaast is het volgens mij logisch dat de compensatie belast wordt als je deze uit de lijfrente regeling haalt. De uiteindelijke uitkering wordt immers ook belast?
Enige voorlichting op dit gebied heb ik nog niet kunnen vinden op internet.
Alvast bedankt voor de moeite
Ik denk dat wanneer je compensatie voor een lijfrentepolis uit de polis haalt, dit wordt gezien als beëindigen polis. In dat geval zal je dus over het totaalbedrag, afkoopwaarde polis plus compensatie, moeten afrekenen. In eerste instantie wordt dan naar de premie gekeken, is die hoger dan de compensatie en afkoopwaarde bij elkaar, dan is dat het bedrag waarover de belasting wordt berekend. (die 33% is voor bedragen < 4242)
als je de compensatie ontvangt moet je deze bruto aangeven in je aangifte als negatieve persoonlijke verplichting dus de belastingdienst ziet dit altijd terug in de aangifte en zal daar alsnog over afrekenen. Wat je met het netto bedrag doet maakt voor de belastingdienst niet uit. Het op een bankspaarrekening zetten als lijfrente, is een beetje domme actie. het is in dat geval toch veel voordeliger om het totaal bedrag aan compensatie in de oude polis te storten, daar betaal je namelijk helemaal geen belasting over.
Verder heeft aftrek van de premie tegen 42 of 52 % wel degelijk een groot effect evenals gebruik maken van de spaarloonregeling, het gaat er toch niet om dat dit geblokkeerde bedrag belastingvrij wordt uitgekeerd na 4 jaar het gaat om het feit dat je een bruto bedrag netto kon gebruiken om de lijfrentepremie te voldoen.
Maar goed wij adviseerden deze lijfrentepolissen in de jaren 90 en vaak een koopsompolis, de tarieven voor de inkomstenbelasting waren toen veel hoger dus meer voordeel en je mocht toen veel hogere premies in aftrek brengen
als je de compensatie ontvangt moet je deze bruto aangeven in je aangifte als negatieve persoonlijke verplichting dus de belastingdienst ziet dit altijd terug in de aangifte en zal daar alsnog over afrekenen. Wat je met het netto bedrag doet maakt voor de belastingdienst niet uit. Het op een bankspaarrekening zetten als lijfrente, is een beetje domme actie. het is in dat geval toch veel voordeliger om het totaal bedrag aan compensatie in de oude polis te storten, daar betaal je namelijk helemaal geen belasting over.
Verder heeft aftrek van de premie tegen 42 of 52 % wel degelijk een groot effect evenals gebruik maken van de spaarloonregeling, het gaat er toch niet om dat dit geblokkeerde bedrag belastingvrij wordt uitgekeerd na 4 jaar het gaat om het feit dat je een bruto bedrag netto kon gebruiken om de lijfrentepremie te voldoen.
Maar goed wij adviseerden deze lijfrentepolissen in de jaren 90 en vaak een koopsompolis, de tarieven voor de inkomstenbelasting waren toen veel hoger dus meer voordeel en je mocht toen veel hogere premies in aftrek brengen
Wanneer de compensatie rechtstreeks op je rekening wordt gestort houd de maatschappij direct 52% ib in. Mocht bij je eerst volgende aangifte dat er te veel is ingehouden wordt dit gewoon verrekend.
Even een vraag voor Aardjee, als ik in mijn polissen zou BIJSTORTEN, dus het compensatie bedrag. DAN betaal ik nog hogere kosten.......inleg verhoogd x 25% zijn de extra kosten, in polis 1.
Polis 2: 31,75% x extra compensatie bedrag zijn de hogere kosten.....
Polis 3: 4% over het extra ingelgd bedrag.....
Polis 4: ook een extra inleg betekend hogere kosten.......
Wat krijg ik dan?
Dat de verzekeraars ALLES opnieuw moeten uitrekenen....
Het bedrag wordt dus hoger, ik heb dus (meer) teveel kosten betaald, het compensatie bedrag MOET dan hoger worden, dat stort ik dan WEER in de polis.... Dus de kosten worden weer hoger de verzekeraars moeten mij nog meer compensatie betalen.......Dat stort ik OOK weer in de polis, enz. enz.
Maar de aegon KRIJGT nu al het compensatie bedrag al niet uitgerekend......zou voor 31-12-2011 MOETEN gebeurd zijn..... En is nu al 5x uitgesteld......vanaf 2008.....zou het bekend zijn????????
Polis 2: 31,75% x extra compensatie bedrag zijn de hogere kosten.....
Polis 3: 4% over het extra ingelgd bedrag.....
Polis 4: ook een extra inleg betekend hogere kosten.......
Wat krijg ik dan?
Dat de verzekeraars ALLES opnieuw moeten uitrekenen....
Het bedrag wordt dus hoger, ik heb dus (meer) teveel kosten betaald, het compensatie bedrag MOET dan hoger worden, dat stort ik dan WEER in de polis.... Dus de kosten worden weer hoger de verzekeraars moeten mij nog meer compensatie betalen.......Dat stort ik OOK weer in de polis, enz. enz.
Maar de aegon KRIJGT nu al het compensatie bedrag al niet uitgerekend......zou voor 31-12-2011 MOETEN gebeurd zijn..... En is nu al 5x uitgesteld......vanaf 2008.....zou het bekend zijn????????
jammer, je maakt het wel heel moeilijk zo
Als de compensatie voor geleden schade is, dan gelden niet de regels voor extra storting, het is immers compensatie. Dit bedrag zal dus netto in de polis worden gestort en vervolgens renderen.
Als de compensatie voor geleden schade is, dan gelden niet de regels voor extra storting, het is immers compensatie. Dit bedrag zal dus netto in de polis worden gestort en vervolgens renderen.
Als de compensatie gedaan wordt na afloop van de poli (is al lijfrente gekocht) geld mijn eerdere post.
Beste gtp en aardjee en overige lezers,
Ik heb mijn polis in 2010 afgekocht en op advies van de verzekeraar doorgestort naar een bankspaarrekening die pas uitkeert na pensioendatum.
De reden was dat de belasting dan ook pas na pensioendatum belasting int en niet nu al.
Die regel pas ik nu ook in overleg met de verzekeraar toe.
De compensatie wordt gestort op dezelfde bankspaarrekening (pensioenspaar- rekening noemen ze het ook wel)
De verzekeraar geeft ook duidelijk aan dat hij geen belasting zal gaan inhouden (volgens de belastingdienst site zou dat 52% zijn over <4.146€, is het bedrag groter dan komt daar ook revisie rente bij. zie w w w.belastingdienst.nl/particulier/sparen_pensioen/sparen_pensioen-10.html)
Ik neem aan dat de verzekeraar de kaders goed hanteert, hij heeft hier immers geen belang en is blijkbaar net als mijn baas inhoudingsplichtig. Ook volgens de belastingdienst site zou de verzekeraar bij vroegtijdige afkoop van een lijfrenteverzekering de belasting direct in moeten houden.(52%)
Ik heb nu in een brief aan de belastingdienst gevraagd hoe dit echt zit. Telefonisch weten ze niets natuurlijk dus is het wachten op het antwoord. (er staan 2 maanden voor)
Wat je nu wel al weet is dat je zwaar gestraft wordt voor het afkopen als je het geld op een eigen rekening courant laat storten. 52% plus revisie rente zal voor de meesten meer zijn dan wat ze voorheen betaalden.
Als je dan nagaat dat je ook nog eens meer dan 10 jaar geen rendement hebt gehad.
Tel uit je winst.
Wordt vervolgd...
Ik heb mijn polis in 2010 afgekocht en op advies van de verzekeraar doorgestort naar een bankspaarrekening die pas uitkeert na pensioendatum.
De reden was dat de belasting dan ook pas na pensioendatum belasting int en niet nu al.
Die regel pas ik nu ook in overleg met de verzekeraar toe.
De compensatie wordt gestort op dezelfde bankspaarrekening (pensioenspaar- rekening noemen ze het ook wel)
De verzekeraar geeft ook duidelijk aan dat hij geen belasting zal gaan inhouden (volgens de belastingdienst site zou dat 52% zijn over <4.146€, is het bedrag groter dan komt daar ook revisie rente bij. zie w w w.belastingdienst.nl/particulier/sparen_pensioen/sparen_pensioen-10.html)
Ik neem aan dat de verzekeraar de kaders goed hanteert, hij heeft hier immers geen belang en is blijkbaar net als mijn baas inhoudingsplichtig. Ook volgens de belastingdienst site zou de verzekeraar bij vroegtijdige afkoop van een lijfrenteverzekering de belasting direct in moeten houden.(52%)
Ik heb nu in een brief aan de belastingdienst gevraagd hoe dit echt zit. Telefonisch weten ze niets natuurlijk dus is het wachten op het antwoord. (er staan 2 maanden voor)
Wat je nu wel al weet is dat je zwaar gestraft wordt voor het afkopen als je het geld op een eigen rekening courant laat storten. 52% plus revisie rente zal voor de meesten meer zijn dan wat ze voorheen betaalden.
Als je dan nagaat dat je ook nog eens meer dan 10 jaar geen rendement hebt gehad.
Tel uit je winst.
Wordt vervolgd...
JoloDax, de verzekeraar moet het bedrag rechtstreeks doorstorten , wordt dit op je eigen rekening gestort is dit afkopen en wordt er 52% ingehouden
gtp,
precies wat ik ook begreep, alleen weten ze dit bij de belastingdienst niet te beantwoorden. Dus toch maar even schriftelijk laten bevestigen.
tja zonder goede adviseur is het wel behelpen.
De mijne wilde niet helpen om de afkoop te regelen, er was niets aan de hand, laten staan is altijd beter, was het advies. De prognose is nu +5% tot -3%, en dat terwijl je al een deposito kan kopen via een lijfrentespaarrekening met gegarandeerd 4% zonder risico.
precies wat ik ook begreep, alleen weten ze dit bij de belastingdienst niet te beantwoorden. Dus toch maar even schriftelijk laten bevestigen.
tja zonder goede adviseur is het wel behelpen.
De mijne wilde niet helpen om de afkoop te regelen, er was niets aan de hand, laten staan is altijd beter, was het advies. De prognose is nu +5% tot -3%, en dat terwijl je al een deposito kan kopen via een lijfrentespaarrekening met gegarandeerd 4% zonder risico.
@jodolax ik ben bang dat wat je verzekeraar doet niet juist is als je de lijfrentepolis vroegtijdig hebt afgekocht, maakt het helemaal niets uit waar je het bedrag op laat storten. De verzekeraar dient hier belasting op in te houden afhankelijk van de hoogte van het bedrag 33 of 52%. De verzekeraar moet hier ook opgave van doen aan de belastingdienst. De belastingdienst weet dus al dat er een uitkering is geweest en zal kijken of je in de aangifte deze inkomsten ook aangeeft. Wat je dus aan moet geven is de betaalde premie waarvoor aftrek is genoten. Dus was de afkoopwaarde bijvoorbeeld 5000 wordt er 52% ingehouden krijg je netto dus 2400 op je rekening. In de aangifte over 2010 je had dus moeten aangeven de betaalde premie stel inleg tot 2010 was 9.000 dan moet je dus die 9.000 euro als negatieve uitgave lijfrente aangeven (dus per saldo als inkomen) de ingehouden belasting ad 2600 mag je als aftrek verrekenen. Als je dan naar de aangifte kijkt blijft er nog een te betalen bedrag aan inkomstenbelasting over (ongeveer 1.000). je hebt dus 9.000 euro ingelegd, als je 42% belasting betaald zo'n 3.600 aan belasting terug ontvangen dus netto 5.400 betaald en je ontvangt netto 2.400 - 1000 = 1.400 je bent dus in totaal dan 4000 kwijtgeraakt. had je het waarschijnlijk toch beter kunnen laten staan
Heb ook een beursspaarplan van RVS nu samengegaan met NN, deze werd betaald vanuit mijn spaarloon, ik wilde niet meer verder gaan met het storten in een bodemloze put en was dus benieuwd wat de gevolgen waren als ik hem premievrij zou maken of afkopen. kreeg in oktober een overzicht en schrok (was wel te verwachten ) van de opbrengst, zeker gezien de inleg die je afgelopen jaren heb gedaan.Ik ben van plan om het bedrag er af te halen en op een gewone spaarrekening te zetten, omdat er vanuit het spaarloon (met een belastingvoordeel is gespaard was ik benieuwd wat voor fiscale gevolgen dit zou hebben.
Kontakt opgenomen met NN/RVS en zei vertelden mij dat als je afkoopsom lager is dan je inleg dat dit geen fiscale gevolgen heeft.(dus betalen van inkomstenbelasting)
Als je het alleen premievrij laat maken en je dit laat staan tot de einddatum polis dan worden er kosten ingehouden vanwege administratieve handelingen, dit wordt verrekend door een aantal participaties in te houden .
zie je in bovenstaande iets bekends of ben ik misschien weer op het verkeerde been gezet.
dank je wel
Mvg. John
Kontakt opgenomen met NN/RVS en zei vertelden mij dat als je afkoopsom lager is dan je inleg dat dit geen fiscale gevolgen heeft.(dus betalen van inkomstenbelasting)
Als je het alleen premievrij laat maken en je dit laat staan tot de einddatum polis dan worden er kosten ingehouden vanwege administratieve handelingen, dit wordt verrekend door een aantal participaties in te houden .
zie je in bovenstaande iets bekends of ben ik misschien weer op het verkeerde been gezet.
dank je wel
Mvg. John
John zoals je het nu omschrijft denk ik dat je er inderdaad vanuit mag gaan dat de afkoopwaarde onbelast is. Echter, als het vanuit het spaarloon direct betaald is dus niet nadat het 4 jaar op een geblokkeerde rekening heeft gestaan, gaat het waarschijnlijk toch om een lijfrenteverzekering en in dat geval zou de uitkering wel belast zijn.
Aardjee, bij rechtstreekse door storting door de verzekering naar een bv lijfrente rekening wordt er niets ingehouden, want hier is geen sprake van afkoop maar van voortzetting.
@Gtp volgens mij is voortijdige afkoop van de polis altijd belast, tenzij de premie niet afgetrokken is
Aardjee en gtp,
Inmiddels heb ik twee polissen afgekocht (2010) bij 2 verschillende verzekeraars. Beide polissen direct laten storten op een geblokkeerde bankspaarrekening. Beide verzekeraars hebben niets ingehouden.
De verzekeraar is inhoudingsplichtig dus neemt hij, als hij dit fout doet een risico volgens mij. En risico nemen doen verzekeraars niet weten we inmiddels. De verzekeraar is verplicht elke afkoop te melden bij de belastingdienst. De belastingdienst heeft mij ook niet achteraf aangeslagen.
Volgens de Elsevier belastingalmanak geld het volgende:
5.50.3 Verboden handeling van uzelf
Artikel 3.133, lid 2, onderdelen a. t/m f., Wet IB 2001 (zie 73.1)
U wordt o.m. belast als u de lijfrente resp. het tegoed afkoopt (bij de verzekeraar) resp. deblokkeert, verkoopt (aan een derde), schenkt
(bijv. aan een kind), verpandt (als zekerheid voor een schuld) of omzet in een niet-toegestane vorm.
De sleutel zit in dit stukje :"of omzet in een niet-toegestane vorm."
In mijn geval heb ik de lijfrente polissen omgezet in een WEL toegestane vorm.
Zonder daarbij op enig moment te hebben kunnen beschikken over het geld zelf.
Hier ook een snelkoppeling naar de wet zelf in Lexius.
//lexius.nl/wet-inkomstenbelasting-2001/artikel3.133
Het volgende artikel schept volgens mij wel duidelijkheid:
Bron: Lexius
Artikel 3.134. Handelingen die niet leiden tot een negatieve uitgave
1.
Voorzover een lijfrente als bedoeld in de artikelen 3.124 en 3.125 wordt omgezet in een ander zodanig recht, wordt het tweede recht beschouwd als een voortzetting van het eerste.
Ik lees dit als een voortzetting van de lijfrente, immers het doel en de middelen zijn onveranderd en vallen binnen de wettelijke kaders.
Inmiddels heb ik twee polissen afgekocht (2010) bij 2 verschillende verzekeraars. Beide polissen direct laten storten op een geblokkeerde bankspaarrekening. Beide verzekeraars hebben niets ingehouden.
De verzekeraar is inhoudingsplichtig dus neemt hij, als hij dit fout doet een risico volgens mij. En risico nemen doen verzekeraars niet weten we inmiddels. De verzekeraar is verplicht elke afkoop te melden bij de belastingdienst. De belastingdienst heeft mij ook niet achteraf aangeslagen.
Volgens de Elsevier belastingalmanak geld het volgende:
5.50.3 Verboden handeling van uzelf
Artikel 3.133, lid 2, onderdelen a. t/m f., Wet IB 2001 (zie 73.1)
U wordt o.m. belast als u de lijfrente resp. het tegoed afkoopt (bij de verzekeraar) resp. deblokkeert, verkoopt (aan een derde), schenkt
(bijv. aan een kind), verpandt (als zekerheid voor een schuld) of omzet in een niet-toegestane vorm.
De sleutel zit in dit stukje :"of omzet in een niet-toegestane vorm."
In mijn geval heb ik de lijfrente polissen omgezet in een WEL toegestane vorm.
Zonder daarbij op enig moment te hebben kunnen beschikken over het geld zelf.
Hier ook een snelkoppeling naar de wet zelf in Lexius.
//lexius.nl/wet-inkomstenbelasting-2001/artikel3.133
Het volgende artikel schept volgens mij wel duidelijkheid:
Bron: Lexius
Artikel 3.134. Handelingen die niet leiden tot een negatieve uitgave
1.
Voorzover een lijfrente als bedoeld in de artikelen 3.124 en 3.125 wordt omgezet in een ander zodanig recht, wordt het tweede recht beschouwd als een voortzetting van het eerste.
Ik lees dit als een voortzetting van de lijfrente, immers het doel en de middelen zijn onveranderd en vallen binnen de wettelijke kaders.
Goed gelezen, want zo is het, door storten op een geblokkeerde rekening ( door de maatschappij) is voortzetting en wordt er niets ingehouden en waarom niet omdat het GEEN afkoop is. Ardjee zo zijn de regels.
@gtp Afkoop van een verzekering is iets anders dan omzetting van een verzekering. In mijn antwoord ga ik uit van afkoop, omdat er in alle postings over afkoop wordt gesproken, dus beëindigen van een polis. Omzetting van een lijfrentepolis naar bancaire lijfrente kan en andersom, kijk goed naar de voorwaarden. Alleen een geblokkeerde spaarrekening is niet voldoende.
Door storten heeft niets met voorwaarden te maken, dit is een belasting technise zaak.