Ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met het verzwijgen van zijn klachten
(burn out) in mijn geval bij het solliciteren bij een nieuwe werkgever.
Heb bij mijn oude werkgever 2 jaar in de ziektewet gezeten en ruimte gehad voor herstel en solliciteren bij een nieuwe werkgever, omdat bij de oude werkgever geen herplaatsingsmogelijkheden waren. Uiteindelijk is na 2 jaar gebleken dat ik niet in aanmerking kom voor de WIA en behoor tot de doelgroep 35 minners. Om mijn kansen te vergroten op de arbeidsmarkt, want welk bedrijf zit tenslotte in deze crisistijd te wachten op reintegreren van zieke werknemers, besloot ik voor de 2 jaar voorbij waren maar te verzwijgen over mijn ziekte achtergrond en voila binnen no time een baan.
Nu vroeg ik mij wel af wat er gebeurt als ik onverhoopt toch uitval bij de nieuwe werkgever, want werkdruk neemt een beetje toe en merk wel wat hinder. Heb wel gelezen dat een werkgever je dan mag ontslaan omdat ik mijn ziekte achtergrond verzwegen heb. Maar wat gebeurt er dan
Wordt je herkeurd, Heb iets gelezen over een versnelde herkeuring WIA?
Ben benieuwd of iemand hiermee bekend is?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] 35 minners en arbeidsongeschiktheid en rechten
-
-
Re: 35 minners en arbeidsongeschiktheid en rechten
Uit HRpraktijk.nl
Samenvattend : Als u geen nieuwe Burn Out krijgt is er niks aan de hand. Krijgt u die wel dan zit u in de s.hit
( Daarbij ga ik ervanuit dat u niet aantoonbaar gelogen heeft op uw CV over uw werkervaring en werkgevers, want dat kan wel een dringende reden voor ontslag opleveren)
In uw geval kunt u stellen dat u bent genezen van de Burn Out, en dat het daarom aannemelijk is dat u betreffende functie gewoon kunt vervullen. Zolang u dus niet opnieuw een Burn Out krijgt is er niks aan de handAls er geen aanstellingskeuring plaatsvindt, is er volgens de jurisprudentie ook sprake van een mededelingsplicht. De werknemer mag een voor de functie relevante medische beperking niet verzwijgen. Het moet dan wel vaststaan dat de werknemer tijdens de sollicitatieprocedure wist of redelijkerwijs had moeten begrijpen dat de medische beperking hem ongeschikt maakte voor de functie waarnaar hij solliciteerde. De werknemer kan proberen met behulp van een deskundigenverklaring aan te tonen dat hij ten tijde van de sollicitatie niet wist of niet had hoeven te begrijpen dat hij medisch niet in staat was de functie te vervullen. Slaagt hij erin dat te bewijzen, dan heeft het verzwijgen van de kwaal geen gevolgen.
Als u daarentegen in uw nieuwe baan wel weer een Burn Out krijgt ligt het gecompliceerder. Het blijkt dan immers dat u niet volledig genezen bent van uw ziekte en de werkgever kan de loonbetaling wel degelijk stoppen.Het verzwijgen van een voor de functie relevante medische beperking, ook als daar niet naar wordt gevraagd, leidt tot verlies van de loonaanspraak tijdens het ziekteverzuim, mits de werknemer wist of redelijkerwijs kon begrijpen dat deze beperking hem ongeschikt maakte voor de functie. Uiteraard geldt deze regel alleen wanneer het ziekteverzuim het gevolg is van die medische beperking (dus niet wanneer de werknemer wegens griep thuis blijft). De werkgever kan dus de loonbetaling beëindigen.
U hoeft niet bang te zijn voor ontslag op staande voet , omdat u kunt aangeven dat u genezen bent van de Burn Out.Uit de jurisprudentie blijkt dat het tijdens een sollicitatiegesprek verzwijgen van een kwaal alleen als een dringende reden voor ontslag kan gelden als de werknemer wist of redelijkerwijs had moeten begrijpen dat deze kwaal hem ongeschikt maakte voor de functie waarnaar hij solliciteerde. Toch is het niet verstandig om meteen tot ontslag op staande voet over te gaan. Het moet namelijk eerst duidelijk zijn dat de werknemer wist of had moeten begrijpen dat hij als gevolg van die kwaal niet in staat was de aangeboden functie uit te oefenen. Het kan wel even duren voor dit bewijs geleverd is. Als de werkgever wil overgaan tot ontslag van de werknemer, kan hij beter de veilige route van de ontbinding wegens een dwingende reden kiezen. Dan wordt de zaak meteen aan de kantonrechter voorgelegd en kan in alle rust een onafhankelijke arts worden ingeschakeld die kan nagaan hoe het ziekteverleden van de werknemer eruitziet.
Samenvattend : Als u geen nieuwe Burn Out krijgt is er niks aan de hand. Krijgt u die wel dan zit u in de s.hit
( Daarbij ga ik ervanuit dat u niet aantoonbaar gelogen heeft op uw CV over uw werkervaring en werkgevers, want dat kan wel een dringende reden voor ontslag opleveren)
-
Komt bovenstaande quote voort uit het feit dat ik minder dan 35% arbeidsongeschikt ben verklaard?U hoeft niet bang te zijn voor ontslag op staande voet , omdat u kunt aangeven dat u genezen bent van de Burn Out.
Het blijft desondanks merkwaardig dat het UWV stelt, bij monde van een verzekeringsarts, wellicht beter te zwijgen over ziekte om de kansen op werk te vergroten.
Ook lijk ik kijkend naar mijn papieren aanspraak te kunnen maken op een no risk polis. Daarbij vraag ik mij ook af "Kan dit voordeeltje voor de werkgever alsnog ter sprake komen als ik onverhoopt zou uitvallen" om de werkgever alsnog te bewegen mij toch in dienst te houden. Let wel mijn proeftijd is inmiddels verstreken.
-
Nee dat is de conclusie die ik uit de quote van HRpraktijk trek.Komt bovenstaande quote voort uit het feit dat ik minder dan 35% arbeidsongeschikt ben verklaard?
U kunt die quote ook zelf grondig lezen en bepalen of u redelijkerwijs zou moeten kunne weten dat u uw huidig baan wel of niet aankan. Dan kunt uzelf ook de juiste conclusie trekken