LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] extreem hoge kosten tijdelijk nummer (i.v.m. nummerbehoud)

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Marijke 4
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jan 2012 11:32

extreem hoge kosten tijdelijk nummer (i.v.m. nummerbehoud)

Ongelezen bericht door Marijke 4 »

Wij hebben een Iphone aangeschaft. Wegens aanvraag nummerbehoud kreeg ik een tijdelijk nummer. In begeleidende brief werd gewaarschuwd dat bellen buiten het abonnement om zou gaan tot nummerbehoud gerealiseerd zou zijn. Om die reden wordt er dus niet mee gebeld. Wel de Iphone geactiveerd, ervan uitgaande dat die het thuisnetwerk zou gebruiken daarvoor.
Na plaatsing van de Simyo Simkaart in de nieuwe iPhone 4S op vrijdagavond 23 december, blijken wij binnen een half uur voor meer dan 200 euro aan datakosten te hebben gemaakt zonder enige waarschuwing vooraf.

In de begeleidende brief wordt met geen woord gerept over mogelijk onverwachte internetkosten na inschakeling van een nieuwe Iphone en wordt hiervoor in het geheel niet gewaarschuwd.

Wij hebben direct bezwaar gemaakt tegen deze toerekening van kosten en hebben vervolgens diverse malen met de afdeling klantenservice hierover contact gehad. Deze contacten waren echter onbevredigend.

Hebben anderen soortgelijke ervaringen??

Charlotteheijmans
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jan 2012 19:22

Re: extreem hoge kosten tijdelijk nummer (i.v.m. nummerbehoud)

Ongelezen bericht door Charlotteheijmans »

Hoi Marijke,

Ik heb ongeveer het zelfde probleem. Alleen bij mij is er geen brief gestuurd waarin stond dat ik buiten mijn abonnement zou bellen tot dat mijn nummer behoud gerealiseerd zou zijn. Ik heb hierdoor dus drie weken buiten mijn abonnement gebeld en gebruik gemaakt van internet, waardoor ik een rekening heb van €600,-.
Bij welke telefoon maatschappij heb je je contract afgesloten?
Ik heb ook gelijk contact opgenomen met de klantenservice. Zij zouden een klacht door sturen maar heb er nog niks op terug gehoord. Ze raadde wel aan bij de klantenservice dat ik het geld moest laten terug storten.
Weet je al wat voor verdere stappen je gaat nemen?

Wolter32
Berichten: 212
Lid geworden op: 19 apr 2010 21:41

Re: extreem hoge kosten tijdelijk nummer (i.v.m. nummerbehoud)

Ongelezen bericht door Wolter32 »

Iphone staat vanaf het moment van aanzetten in contact met internet.
Standaard is ingesteld dat het via het netwerk van de Provider gebeurd omdat een fabriekant niet kan weten of het toestel in de buurt van een (openbaar) WiFi-netwerk is en internet is nu eenmaal nodig voor de werking van het toestel , heel logisch dus. De provider hoeft dit ook niet in de brief te vermelden
gezien dat al in de handleiding van je toestel staat en ze ervan uitgaan dat die EERST leest alvoor het ingebruik te nemen , wat je altijd doet voor je een toestel gaat gebruiken (Telefoon of welk electronisch apparaat) .Dus eigen fout.

LeoZ
Berichten: 322
Lid geworden op: 02 okt 2008 20:30

Re: extreem hoge kosten tijdelijk nummer (i.v.m. nummerbehoud)

Ongelezen bericht door LeoZ »

Eigen schuld vind ik te ver gaan !

In december 2010 kocht ik een Htc Desire HD en de verkoper raadde mij aan om direct bij het aanzetten van deze smartphone het 3g netwerk uit te zetten én alleen van het WiFi gebruik te maken totdat het nieuwe abo in ging!

Pas vanaf 7 februari 2011 kon ik bij het ingaan van het nieuw abonnement (bij kpn hi) gebruik maken van 3G.

Zo hoort dat en het was een goed advies!

Ik vind dat de verkoper van de I-Phone (van de TS) hier goed had moeten inlichten, wat blijkbaar verzuimd is.

Charlotteheijmans
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jan 2012 19:22

Re: extreem hoge kosten tijdelijk nummer (i.v.m. nummerbehoud)

Ongelezen bericht door Charlotteheijmans »

@Wolter32,

Aangezien de Iphone de simpelste telefoon is die er bestaat heb ik inderdaad niet de hele handleiding gelezen. En ik ga er vanuit dat de telefoonmaatschappij waarbij ik een contract afsluit me op de hoogte houdt van de kosten die je voor belminuten en het gebruik van internet maakt, ook als je tijdelijk nummer hebt en deze bedragen verschillen dus (enorm) van je gewone kosten!
Daarnaast vraag ik me of in hoeverre het wel mag; Ik heb een contract met Telfort afgesloten voor een bepaalde datum, en zij rekenen dan kosten voor drie weken vóór dat mijn contract ingaat?!

DeLaagsteRekening
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 sep 2009 10:58

Re: extreem hoge kosten tijdelijk nummer (i.v.m. nummerbehoud)

Ongelezen bericht door DeLaagsteRekening »

Daarnaast vraag ik me of in hoeverre het wel mag; Ik heb een contract met Telfort afgesloten voor een bepaalde datum, en zij rekenen dan kosten voor drie weken vóór dat mijn contract ingaat?!
Maar met betrekking tot dat laatste stukje staat er juist duidelijk op je contract wanneer je contract in gaat en dat er tot die tijd (meestal met gevallen waarbij nummerbehoud is aanvraagd) alleen gebruikskosten (dus geen abonnementskosten) in rekening worden gebracht.

stofzuigertje

Re: extreem hoge kosten tijdelijk nummer (i.v.m. nummerbehoud)

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Eerst aanzetten, dan 3G uitzetten en Wifi instellen.

Pas hierna een simkaart plaatsen want hij zoekt gelijk na update's en ik zag mijn modem gelijk knipperen na invoeren Wifi code...

Ik heb de 3G nog steeds uitstaan omdat ik thuis , werk en bij diverse vrienden voldoende Wifi kan vinden....
Ik bel alleen via simkaart en kan als ik het echt nodig heb tijdelijk inschakelen.

Een prepaid gebruiker die geen duur abonnement nodig heeft.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: extreem hoge kosten tijdelijk nummer (i.v.m. nummerbehoud)

Ongelezen bericht door Emmy75 »

LeoZ schreef:In december 2010 kocht ik een Htc Desire HD en de verkoper raadde mij aan om direct bij het aanzetten van deze smartphone het 3g netwerk uit te zetten én alleen van het WiFi gebruik te maken totdat het nieuwe abo in ging!
...
Ik vind dat de verkoper van de I-Phone (van de TS) hier goed had moeten inlichten, wat blijkbaar verzuimd is.
Mogelijk dat al het verschil zit bij dat woordje verkoper. Klaarblijkelijk bent u naar een winkel gegaan voor advies en hebben ze u daar ook een goed advies gegeven.

Uit het verhaal van TS vind ik dit nog niet zo evident, mogelijk zijn de Iphone en Simyo kaart los van elkaar aangeschaft. Nu dacht ik dat zo'n Simyo kaart zo eentje is die de klant zelf op internet moet bestellen en regelen. Leuk allemaal dat doe-het-zelven maar dan moet men ook zelf alle voorwaarden, regels en instructies lezen. Tijdens de nummerportering vindt alles nog plaats buiten de bundels en de hoogte van de kosten voor gebruik (bellen en data) buiten de bundel zijn gewoon te vinden in de voorwaarden.
Charlotteheijmans schreef:En ik ga er vanuit dat de telefoonmaatschappij waarbij ik een contract afsluit me op de hoogte houdt van de kosten die je voor belminuten en het gebruik van internet maakt, ook als je tijdelijk nummer hebt en deze bedragen verschillen dus (enorm) van je gewone kosten!
Ik ga er vanuit dat consumenten contracten die afgesloten worden eerst lezen. Daar horen dus ook allerlei tarieven bij inclusief de tarieven voor bellen en data buiten de bundel.

Ik zie de volgende klacht al helemaal gebeuren. "Mijn telefoonprovider levert een bombardement aan ongevraagde SMSjes voor elke gebruikte belminuut en gb." Natuurlijk is dit een beetje gechargeerd, maar hoe moet de provider u waarschuwen en continue op de hoogte gaan houden als u zelf al niet de moeite neemt de voorwaarden te lezen ?

Gesloten