LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verschil cumulatief loon en jaaropgave

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Merel30
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 apr 2011 15:21

Verschil cumulatief loon en jaaropgave

Ongelezen bericht door Merel30 »

De belastingdienst weet weer eens iets niet dus vraag ik het even bij jullie.

Hoe kan het dat er verschil zit in de laatste loonstrook (cumulatieve weergave) en de jaaropgave?

Op de jaaropgave staat een lager bedrag (ong 2000 euro)
Ik dacht altijd dat je je laatste loonstrook ook kon gebruiken als richtlijn maar dit is dan niet correct?

Alvast bedankt.

Merel

Teunbosseman
Berichten: 4386
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Verschil cumulatief loon en jaaropgave

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

d8 ik eerlijk gezegd ook en heb zojuist ff snel gecontroleerd en ik heb geen verschil in jaaropgave en loonstrook dec.

Je pakt toch wel de goede cumulatieve kolom he ?

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: Verschil cumulatief loon en jaaropgave

Ongelezen bericht door gtp »

Er zijn 2 cumulatieve lonen; 1-Loon svw lager dan 2-Loon LB/PH.

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: Verschil cumulatief loon en jaaropgave

Ongelezen bericht door gtp »

Voor belasting opgave dien je de opgave Loon LB/PH nemen

Merel30
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 apr 2011 15:21

Re: Verschil cumulatief loon en jaaropgave

Ongelezen bericht door Merel30 »

Er staat maar één cumulatief bedrag, misschien ben ik zo kippig maar kan er niets anders van maken. En als ik meerdere jaren terugkijk verschilt het bij allemaal??

stofzuigertje

Re: Verschil cumulatief loon en jaaropgave

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De loonstrook is een soort tussenstand.
Als je teveel snipperdagen hebt opgenomen of teveel privé km maakte kan het verrekend worden en de jaaropgave is daarom de enige die altijd geldig is.
Te vroeg willen invullen en niet op die brief wachten is Uw risico.

Wel kun je altijd een gecorrigeerde aanslag insturen voor 1 april en dat mag zo vaak als je maar wil.

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: Verschil cumulatief loon en jaaropgave

Ongelezen bericht door gtp »

Merel wat staat bij het cumulative loon?? ( letters)

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Verschil cumulatief loon en jaaropgave

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Merel30 schreef:Op de jaaropgave staat een lager bedrag (ong 2000 euro)
Maar dat is dan toch alleen maar gunstig? Er wordt dan alleen LB ingehouden over dat lagere bedrag.

Ik vermoed dat het antwoord gelegen is in de richting van de vraag die gtp heeft gesteld.

Merel30
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 apr 2011 15:21

Re: Verschil cumulatief loon en jaaropgave

Ongelezen bericht door Merel30 »

Gtp er staan helemaal geen letters bij...

Ik kan in voorgaande jaren ook nergens op de jaaropgave het bedrag terug vinden wat op de laatste loonstrook staat?

Even ter info, kilometers of te veel opgenomen vrije dagen kunnen er niets mee te maken hebben. Geen auto van de zaak en nog veel dagen over.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Verschil cumulatief loon en jaaropgave

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Merel30 schreef:Gtp er staan helemaal geen letters bij...
Staat er onderaan niet een overzichtje met cumulatief dit en cumulatief dat (met letters erbij) ?
Of staan de cumulatieven in een kolom rechts, naast de bedragen van de betreffende maand. Dan zijn de letters ervoor van toepassing. Er staat dan zoiets als (voorbeeldje):
Omschrijving bedrag cumulatief
Bruto loon 1000 10.000
Dan is de 10.000 het cumulatief van het brutoloon en dit is niet het bedrag dat opgegeven wordt aan de belastingdienst.

Soms staan beiden op 1 strook.

Bent u toevallig lid van een vakbond ? Zij hebben soms nog wel eens van die belastinginvuldagen of zoiets. Wellicht kunt u het daar laten uitleggen. Of gewoon eens aan de werkgever vragen ? Misschien kan die het beter uitleggen.

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: Verschil cumulatief loon en jaaropgave

Ongelezen bericht door gtp »

Merel is dit een ambtenaar salarisstrook?? ( niet denigrerend bedoeld). kom wel meer moeilijke stroken tegen.

Merel30
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 apr 2011 15:21

Re: Verschil cumulatief loon en jaaropgave

Ongelezen bericht door Merel30 »

gtp, haha nee geen ambtenarenstrook.

Onderin staat alleen bij cumulatieven 'brutoloon' en 'arbeidskorting' dit brutoloon klopt dus niet met de jaaropgave.

Dan staat er idd rechts nog een colom met cumulatief, daarin staan 'Loon SVW', 'Loon loonheffing' en 'Loonheffing' maar ook daar vind ik geen bedragen die precies overeenkomen met de jaaropgave.

Vreemd hoor.

Inderdaad maar eens de salarisadministratie bellen, hopelijk kunnen ze mij vertellen hoe dit zit

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Verschil cumulatief loon en jaaropgave

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Merel30 schreef:Onderin staat alleen bij cumulatieven 'brutoloon' en 'arbeidskorting' dit brutoloon klopt dus niet met de jaaropgave.
Brutoloon kan inderdaad nog wel eens afwijken van het loon welke op de jaaropgave staat. Dit zal iets te maken hebben met inhoudingen welke bruto plaatsvinden. Als ik het zo gauw even goed heb, zijn pensioenafdrachten en deelname aan spaarloonregelingen bruto inhoudingen.

Merel30
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 apr 2011 15:21

Re: Verschil cumulatief loon en jaaropgave

Ongelezen bericht door Merel30 »

Ik heb maar meteen even de daad bij het woord gevoegd en gebeld met de salarisadministratie.

Ik moet niet kijken naar de totale bruto cumulatieven (daar gaat volgens hun nog het één en ander af) maar naar het 'loon loonheffing' (een paar regels bij elkaar) en idd als ik dat optel komt het zo goed als overeen.

Ik vind het wel wat omslachtig hoor, waarom niet gewoon een simpele kolom met daar de cumulatieven.

Bedankt voor jullie meedenken!

Merel30
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 apr 2011 15:21

Re: Verschil cumulatief loon en jaaropgave

Ongelezen bericht door Merel30 »

Emmy onze postings hebben elkaar net gekruist. Je hebt idd gelijk er gaat nog het één en ander af.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Verschil cumulatief loon en jaaropgave

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Merel30 schreef:Ik moet niet kijken naar de totale bruto cumulatieven (daar gaat volgens hun nog het één en ander af) maar naar het 'loon loonheffing' (een paar regels bij elkaar) en idd als ik dat optel komt het zo goed als overeen.
Klopt, loon loonheffing is idd die aan de belasting opgegeven moet worden. Toch is dit bedraag ook verklaarbaar. Meestal is dit het brutoloon - bepaalde inhoudingen die ook terug te vinden zijn op de strook. Even het verschil nemen tussen de 2 en dan is het snel te herleiden welke er mist (missen).
Merel30 schreef: Ik vind het wel wat omslachtig hoor, waarom niet gewoon een simpele kolom met daar de cumulatieven.
Sja de ene strook is de andere niet, mijn man heeft een strook waar alles in een cumulatief staat in een 2de kolom, dan is 't gewoon een kwestie van kijken naar de juiste kolom. Ja lastige dingen vaak salarisstroken.

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: Verschil cumulatief loon en jaaropgave

Ongelezen bericht door gtp »

Dus de cumulatief LB/PH

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Verschil cumulatief loon en jaaropgave

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Merel30 schreef:De belastingdienst weet weer eens iets niet dus vraag ik het even bij jullie.
Het zou ook knap zijn als de belastingdienst precies weet hoe jouw werkgever de salarisstroken maakt....

Merel30
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 apr 2011 15:21

Re: Verschil cumulatief loon en jaaropgave

Ongelezen bericht door Merel30 »

Ik heb toch ook helemaal niet aan de BD gevraagd hoe mijn loonstrook in elkaar steekt?!

Ik heb alleen gevraagd of hun wisten hoe het kon dat de cumulatieve kolom niet overeen kwam met de jaaropgave. Ik vind het vreemd dat de BD zegt dat dat niet mogelijk is terwijl hun best hadden kunnen weten dat eea er nog af gaat.

Dus vandaar de BD wist het weer eens niet.

gwen21
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 mar 2011 01:13

Re: Verschil cumulatief loon en jaaropgave

Ongelezen bericht door gwen21 »

Ach, da's toch ook wat Merel30, dat de belasting niet weet hoe de salarisadministratie van je werk hun zaken regelt, het is een schande. Ik vraag toch ook niet aan de slager waarom de ene banaan krommer is dan de andere?

Gesloten