LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Essent kan niet salderen met zonnepanelen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
zonnepaneeltje

Essent kan niet salderen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door zonnepaneeltje »

Ik heb sinds een aantal jaren zonnepanelen. Nu heb ik in oktober 2010 ons dak aan de voorkant van ons huis helemaal vol laten leggen met zonnepanelen.

De zonnepanelen hebben erg goed gewerkt en dit resulteerde in een negatieve meterstand.

En inderdaad op 2 november 2011 stond er een meteropnemer op de stoep. Deze heeft keurig netjes de standen opgenomen en is vervolgens weer weggegaan. Een paar weken later krijgt mijn vrouw een telefoontje van essent die aan ons vroeg of onze meter misschien wel eens terug draait of zo.
Ja dat klopt vertelde mijn vrouw wij hebben ons dak helemaal vol liggen met zonnepanelen." Aha nu snappen we hoe het zit". was het antwoord.
Nou mijn vrouw vertelde dit s'avonds tegen mij en ik dacht dat het wel helemaal goed zou komen.

Nu komt de rekening thuis aan van essent en hier staat in vermeld dat wij 0 kWh hebben verbruikt.
Nou dit klopt dus niet met de werkelijkheid het zou - 152kWh moeten zijn.
Kijk omdat de zonnepanelen zoveel opwekken dat ik een lagere stand krijg dan vorig jaar was al wel aanemelijk voor Essent.
In 2010 had in 8 kWh verbruikt
In 2009 had ik 20 kWh verbruikt
In 2008 had ik 64 kWh verbruikt
Dit staat ook op de rekeningen van essent vermeld.

Ik zal vanaf nu namelijk elk jaar ongeveer iets van 700 a 800 kWh in de min uit gaan komen. Om dit nou zomaar cadeau te geven aan essent vindt ik ook nogal ver gaan.

Wat moet ik nu doen?

LadyDaisy

Re: Essent kan niet salderen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door LadyDaisy »

Essent mailen om na te vragen hoe het zit met de teruglevering.
Volgens mij gaat dat via dit emailadres: [email protected] (via google opgezocht) http://wind-energie.startpagina.nl/prik ... 50,quote=1

SiepZ

Ongelezen bericht door SiepZ »

Hallo zonnepaneeltje,

Energieleveranciers zijn nu wettelijk verplicht om tot max. 5000 kWh/jaar te salderen (dus teruglevering 1 op 1 verrekenen met afgenomen elektriciteit).
Daarboven moeten ze een redelijke vergoeding geven. Dat is echter nogal een rekbaar begrip en daar hoort voor dit meerdere geen BTW en energiebelasting bij (voor die eerste 5000 kWh wel).
Uit het feit, dat je aangeeft dat je een negatieve meterstand hebt, kan worden afgeleid dat je kennelijk geen apart telwerk hebt voor teruglevering. De meter (waarschijnlijk nog zo één met een draaischijfje: een zgn. Ferrarismeter) saldeert dus automatisch.
Er zijn ook Ferrarismeters met terugloopblokkering, maar gezien je negatieve meterstand heb je die kennelijk niet.
In elk geval moet je dus voor de negatieve meterstand een redelijke vergoeding krijgen.
Afhankelijk van de energieleverancier ligt deze vergoeding globaal tussen 4,5 en 8,5 cent/kWh.
Voor meer info zie ook mijn site: http://geen-energierekening-meer.weebly.com/tips.html

Meer details over terugleverings-perikelen kun je vinden op de site van polderpv.

m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman

electomonteur

Ongelezen bericht door electomonteur »

geduld binnen 2 jaar heeft iedereen een slimme meter en dan heb je mooi een aparte meter voor terug levering
en niet zelf de meters meer opnemen of eens in de 3 jaar een opnemer thuis

er is namelijk besloten dat binnen 2 jaar ingaande 1-1-2012 alle energie maatschappijen de meters moeten vervangen
dit om het probleem met oude meters en terug leveren van groen opgewekte energie te voor komen
dus binnen 2 jaar krijgt iedereen een slimme elektra meter die ook gelijk het gas verbruik door geeft

dirkib

Ongelezen bericht door dirkib »

Ik saldeer ook bij Essent met een iets slimmere meter met teruglevertelwerk (netto gebruik in nog steeds) maar ben daarvoor wel een aparte overeenkomst aangegaan met Essent. Het gaat namelijk niet vanzelf dat je energiebedrijf uitbetaalt bij teruglevering, en daarnaast komt het niet zo vaak voor dat iemand die een meter heeft die terugdraait in een jaar meer teruglevert dan gebruikt.

forumessent

Ongelezen bericht door forumessent »

Beste zonnepaneeltje,

In uw bericht van 9 januari op dit forum geeft u aan dat u op uw jaarafrekening de teruglevering niet ziet.
Om samen tot een oplossing te komen, verzoek ik u uw klantnummer en forumnaam te mailen naar [email protected]. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op om dit te bespreken.

Met vriendelijk groet,

Angelique
Afdeling Klantenservice
Essent

Oprechte Olivier

Ongelezen bericht door Oprechte Olivier »

Als je er echt niet uitkomt met Essent: elektra kacheltje en zorgen dat je altijd meer verbruikt dan je in een jaar opwekt. Af en toe je meterstand checken dus.
Werkt tot een opwek/verbruik tot 5000 kwh (salderingsgrens)
Je kacheltje bespaart dan in de winter wat gas. Beter dan een aantal kwh kado doen aan Essent

piet jagers

Ongelezen bericht door piet jagers »

kun je um niet hacken

zonnepaneeltje

Ik heb van de essentmedewerkster een email adres gekregen waarop ik mijn verhaal kon uitleggen. Ik krijg over een tijdje een nieuwe nota met daarop de juiste meterstanden vermeld.
Echt super goed geholpen, en gaat helemaal goedkomen :D
Als ik de nota ontvangen heb laat ik het jullie nog weten.

Ze gaf me nog de tip dat als het volgend jaar weer een lagere stand is om het dan gelijk via dat email adres te regelen.
Hun computers kunnen niet zo goed omgaan met meters die terug draaien.
De nota moet dan toch handmatig gemaakt worden begreep ik uit haar verhaal.

Stel dat je nu een slimme meter zou hebben zou die dan wel negatieve waarden kunnen verzenden? Niet dat ik ooit van plan ben om mijn ferraris meter op te geven. Deze regelt alles toch wel het makkelijkste.

@ LadyDaisy je had het inderdaad goed met het email adres.

@ SiepZ nou dat heb je wel goed voor elkaar gekregen. Neutraal verbruik is toch wel de toekomst.

@ oprechte olivier ik heb dit ook wel eens overwogen maar dan met een split airco systeem wat ook kan verwarmen. Door de COP waarde behaal je hiermee een veel hoger rendement.

@ polderboy ik lees al jaren trouw je artikelen.

@ piet jagers ik hoef um echt niet te hacken, als de zonnepanelen werken dan draait hij vanzelf achteruit en dat is erg mooi om te zien.

Aan iedereen die er over denkt om te gaan beginnen met zonnepanelen, Gewoon doen. Er is niets mooier dan zo laag mogelijke energiekosten die toch elke maand je rekening doet verbleken. Je moet ook maar zo denken ik betaal de rest van mijn leven geen ene cent meer voor elektriciteit nota's en ik vindt het voor mijn 2 kinderen ook een goed voorbeeld.

De technieken van zonnepanelen zijn zeer betrouwbaar en gaan gemakkelijk 40 jaar mee.
Reken maar eens uit wat het wel niet kost om 40 jaar auto te rijden met alle kosten. Ik schat zo maar eens in dat je misschien wel 10 a 12 keer de nieuwwaarde van een auto uit hebt gegeven.
Dit terwijl je met zonnepanelen je aanschaf waarde misschien wel 5keer in die 40 jaar er uit hebt gehaald.
Energie prijzen blijven elk jaar maar weer stijgen en dan geven zonnepanelen economisch gezien een veel beter rendement dan wat voor bankproduct dan maar ook zonder eigen risico.

piet jagers

tuurlijk doen we dat
je krijgt tenslotte zon op je panelen
zonnebelasting gaan we dat noemen . :mrgreen:

piet jagers

en wa krijg ik voor dat uiteraard slimme idee jagertje

piet jagers

water valt ook gratis

Oprechte Olivier

Ongelezen bericht door Oprechte Olivier »

polderboy schreef:
piet jagers schreef:en wa krijg ik voor dat uiteraard slimme idee jagertje
Krijgen niks.

Betalen wellicht, "slimme ideëen tax" en "oude koeien uit de sloot halen belasting"???

:lol:
In Nederland betaal je voor alles. Alleen regen, zon en wind zijn gratis. En af en toe in elkaar geslagen worden.

zonnepaneeltje

Nou het is inderdaad helemaal goedgekomen.
Het enigste waar het in fout was gegaan was het feit dat bij Enexis afdeling duurzaam produceren het niet bekend was dat ik terug leverde aan het net. De netbeheerder dient dit namelijk wel te weten.
Essent was wel op de hoogte van de juiste meterstand maar omdat er bij hun geen terugleverkenmerk bekend was hebben ze mij niet tegen een negatief verbruik kunnen afrekenen.

Het is helemaal gecorriceerd nu en de -152 kWh hebben ze netjes tegen -33,68euro vergoed.
Echt perfect gegaan.
Ik had zelf niet verwacht dat ze het volledige bedrag zouden vergoeden maar misschien dat ze dit ook tot 1000kWh negatief betalen.
Klasse van Essent :D :D

Gesloten