LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen vergoeding gemaakte kosten studenten OV Kaart

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
roobaaro

Geen vergoeding gemaakte kosten studenten OV Kaart

Ongelezen bericht door roobaaro »

Begin December constateerde ik dat er in mijn studenten ov reis product een scheur was gekomen. Dit komt o.a omdat je zowat elke dag gecontroleerd word waarbij de controleur het nodig vind om je kaart telkens uit het hoesje te wurmen.

Ik kon nog normaal reizen tot de 2e week van december dus heb ik mijn kaart opgestuurd met het verzoek voor een vervangende kaart. Omdat dit minimaal 2 weken duurt moest ik de overige tijd zelf opdraaien voor de kosten voor het ov.

Volgens de site van studenten ov chipkaart kan je de gemaakte kosten in de tijd van het afwachten op een vervangende ov chipkaart declareren. Ik heb hiervoor het formulier gedownload en alle bonnen van abonnementen en losse oplaad tegoeden opgestuurd.

Nu ontving in zojuist een e-mail dat de gemaakte kosten niet worden vergoed omdat de vervangende kaart binnen 2 weken zou zijn gemaakt. Ik vind dit hooguit vreemd omdat je als student mag verwachten dat je altijd gratis kan reizen. Ook is het hooguit vreemd dat een kaart na 4 maanden al kapot is.

Wie herkent het probleem dat je declaratie afgewezen word?

Dirkie

Re: Geen vergoeding gemaakte kosten studenten OV Kaart

Ongelezen bericht door Dirkie »

Dit komt o.a omdat je zowat elke dag gecontroleerd word waarbij de controleur het nodig vind om je kaart telkens uit het hoesje te wurmen.
Dit kan je dus voorkomen door zelf voor de controle je kaart uit het hoesje te halen. En volgens mij zal een controleur de kaart niet uit een hoesje halen. Met apparatuur die ze nu hebben kunnen ze ook scannnen, als de kaart in een hoesje zit. Ik zie dit namelijks dagelijks gebeuren.

roobaaro

Ongelezen bericht door roobaaro »

Dirkie schreef:
Dit komt o.a omdat je zowat elke dag gecontroleerd word waarbij de controleur het nodig vind om je kaart telkens uit het hoesje te wurmen.
Dit kan je dus voorkomen door zelf voor de controle je kaart uit het hoesje te halen. En volgens mij zal een controleur de kaart niet uit een hoesje halen. Met apparatuur die ze nu hebben kunnen ze ook scannnen, als de kaart in een hoesje zit. Ik zie dit namelijks dagelijks gebeuren.
vandaag gevraagd waarom ze dit doen , wat blijkt ze willen de kaart bekijken of er wel echt mijn foto op staat

joto88

Ongelezen bericht door joto88 »

ik heb hetzelfde probleem, maar omdat ik bekend met de lange tijd dat het duurt voor ik een nieuwe kaart heb, en ik niet de kaartjes wil voorschieten, heb ik mijn kaart niet opgestuurd. Nu hoop ik dus elke keer op een coulante conducteur, aangezien ik gewoon recht heb op gratis reizen ddwks, en ik overal gewoon in en uit kan checken (waar tijdens in en uitchecken ook te zien is dat ik als student reis).... In de NS vertellen alle conducteurs trouwens dat je het geld terug krijgt van de kaartjes die je voorschiet, als je de ov chipkaart moet opsturen...

Fleurtjuh666

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »

joto88 schreef:In de NS vertellen alle conducteurs trouwens dat je het geld terug krijgt van de kaartjes die je voorschiet, als je de ov chipkaart moet opsturen...
Tsja, was het maar zo'n feest....helaas krijg je geen cent van de gemaakte extra kosten terug.

sjoeff

Ongelezen bericht door sjoeff »

Hoi,

Ik ben ook student en heb deze week een scheurtje in mijn kaart gehad. Ik heb bij GVU in utrecht zo'n formulier opgehaald om mijn kaart op te sturen. Nu heb ik hem opgestuurd.

Ik heb 3 keer met de ov chipkaart lijn gebeld. De eerste keer zeiden ze dat ik het gewoon vergoed kreeg als ik de bonnetjes bewaarde. De tweede keer zeiden ze dat ik het pas vergoed kreeg na 2 weken. De derde keer zeiden ze dat ik het helemaal niet vergoed krijg. Ik reis nu maar minimaal. Ik moet zowieso van leeuwarden naar utrecht en dat is alleen al 23 euro. Het is toch te gek voor woorden dat je twee keer voor de zelfde reis moet betalen?

Ik zat er aan te denken om bij duo mijn ov studentenkaart op te zeggen voor een maand omdat het zolang duurt voordat ik de kaart weer heb. En dan krijg ik tenminste nog een beetje geld ervoor.

sanny-d

Ongelezen bericht door sanny-d »

Ik heb inderdaad ook het probleem ondervonden dat ik met mijn studenten OV chipkaart WEL: in en uit kan checken bij de bus en treinpoortjes
maar NIET: de conducteurs kunnen mijn chipkaart niet uitlezen in de trein

Nu heb ik dus in een week tijd hiervoor twee boetes gekregen. De eerste keer in de trein kon de conducteur mijn kaart dus niet uitlezen. Ik zei nou dat is erg vreemd, want ik heb zojuist nog gewoon ingecheckt! Hoppa, daar kwam mijn boete. Toen ik de trein uitstapte, kon ik vervolgens nog wel gewoon uitchecken. Ik verwachtte dus niet dat dit aan mijn OVchipkaart kon liggen, maar gewoon aan de apparatuur van de conducteur.
Die dag daarna ben ik tot vier keer toe in de trein gecontroleerd, maar GEEN PROBLEMEN!! Ik dacht dus dat er verder niets met mijn OV chipkaart aan de hand was.

Tot later die week, toen kreeg ik weer te horen dat mijn OV chipkaart onleesbaar was, tijdens de controle in de trein. En daar was mijn tweede boete. Toen begon ik wel te twijfelen aan mijn OV chipkaart en heb ik deze dan toch maar opgestuurd.

De boetes van de NS heb ik voorgeschoten (want die moet je binnen 7 dagen betalen) maar wil ik echt terugeisen van het OV chipkaartbedrijf. Ik was namelijk gewoon ingechecked op het moment dat beide boetes werden uitgeschreven. Beide boetes komen samen uit op een bedrag van 130 euro.
Daarnaast hoop ik op een terugvordering van de kosten die ik nu dagelijks maak voor mijn retourtje voltarief Heemstede-Aerdenhout naar Ede-Wageningen, inclusief busvervoer, à 40 euro per dag!!!!!!!!

Maar als ik de verhalen zo lees kan je het geld wel op je buik schrijven, wat ik volstrekt belachelijk vind. Als student heb je toch vrij reizen of ben ik nou gek??? Alsof het altijd maar je eigen fout is als zo'n kaart stuk gaat of gestolen wordt. :S

Mijn kaart stamt nog uit het tijdperk dat de OV chipkaart nog niet eens landelijk werd geïntroduceerd, dus kan je nagaan dat die kaart nu al zeker 5 jaar oud is. En ja, door het dagelijks gebruik slijt de kaart, ondanks dat je die in een hoesje bewaart of in je portemonnee. Je gebruikt de kaart intensief; voor mij is het op een enkele reis al 4x in en uitchecken, ofwel 8 keer per dag. Is het gek dat hier dan uiteindelijk een keer een slijtage gerelateerd mankement optreedt? Bij bankpassen gebeurt dit "all the time", en daar doet niemand moeilijk over. Maar met je OV-chipkaart ben je gewoon de pineut. Ik vind het volstrekte onzin dat je met je vrij-reizen-recht als student gewoon al je kaartjes gewoon mag betalen en niet meer terugkrijgt. (volgens de conducteurs krijg je dit geld overigens wel terug, fijn dat je van die dubbele informatie krijgt).

In ieder geval ik wacht het af, maar ik laat het er niet bij zitten als ik mijn geld niet terug krijg. Als je doordeweeks vrij mag reizen, waarom zou je dan door een defecte OV chipkaart ineens wel moeten gaan betalen terwijl je een vrij-reizen-abonnement door je studie?? Vooral omdat mijn OV chipkaart eigenlijk niet eens zichtbaar defect was, en ik wel in- en uit kon checken....ik ga me er echt hard voor maken.

Succes alle andere reisgenoten en gedupeerden!!

veldengem

Ongelezen bericht door veldengem »

Sanny, Robaaro en alle andere,

Vermeld aub jullie ervaring in het topic an 7 pagina's over een defecte OV-studentenkaart (staat helemaal bovenaan de topics).

Er word de gebruikers van de kaart (vooral studenten) enorme onrecht aangedaan en het systeem is zo lek als een mandje.

LGunit

Ongelezen bericht door LGunit »

sanny-d schreef:Ik heb inderdaad ook het probleem ondervonden dat ik met mijn studenten OV chipkaart WEL: in en uit kan checken bij de bus en treinpoortjes
maar NIET: de conducteurs kunnen mijn chipkaart niet uitlezen in de trein

Nu heb ik dus in een week tijd hiervoor twee boetes gekregen. De eerste keer in de trein kon de conducteur mijn kaart dus niet uitlezen. Ik zei nou dat is erg vreemd, want ik heb zojuist nog gewoon ingecheckt! Hoppa, daar kwam mijn boete. Toen ik de trein uitstapte, kon ik vervolgens nog wel gewoon uitchecken. Ik verwachtte dus niet dat dit aan mijn OVchipkaart kon liggen, maar gewoon aan de apparatuur van de conducteur.
Die dag daarna ben ik tot vier keer toe in de trein gecontroleerd, maar GEEN PROBLEMEN!! Ik dacht dus dat er verder niets met mijn OV chipkaart aan de hand was.

Tot later die week, toen kreeg ik weer te horen dat mijn OV chipkaart onleesbaar was, tijdens de controle in de trein. En daar was mijn tweede boete. Toen begon ik wel te twijfelen aan mijn OV chipkaart en heb ik deze dan toch maar opgestuurd.

De boetes van de NS heb ik voorgeschoten (want die moet je binnen 7 dagen betalen) maar wil ik echt terugeisen van het OV chipkaartbedrijf. Ik was namelijk gewoon ingechecked op het moment dat beide boetes werden uitgeschreven. Beide boetes komen samen uit op een bedrag van 130 euro.
Daarnaast hoop ik op een terugvordering van de kosten die ik nu dagelijks maak voor mijn retourtje voltarief Heemstede-Aerdenhout naar Ede-Wageningen, inclusief busvervoer, à 40 euro per dag!!!!!!!!

Maar als ik de verhalen zo lees kan je het geld wel op je buik schrijven, wat ik volstrekt belachelijk vind. Als student heb je toch vrij reizen of ben ik nou gek??? Alsof het altijd maar je eigen fout is als zo'n kaart stuk gaat of gestolen wordt. :S

Mijn kaart stamt nog uit het tijdperk dat de OV chipkaart nog niet eens landelijk werd geïntroduceerd, dus kan je nagaan dat die kaart nu al zeker 5 jaar oud is. En ja, door het dagelijks gebruik slijt de kaart, ondanks dat je die in een hoesje bewaart of in je portemonnee. Je gebruikt de kaart intensief; voor mij is het op een enkele reis al 4x in en uitchecken, ofwel 8 keer per dag. Is het gek dat hier dan uiteindelijk een keer een slijtage gerelateerd mankement optreedt? Bij bankpassen gebeurt dit "all the time", en daar doet niemand moeilijk over. Maar met je OV-chipkaart ben je gewoon de pineut. Ik vind het volstrekte onzin dat je met je vrij-reizen-recht als student gewoon al je kaartjes gewoon mag betalen en niet meer terugkrijgt. (volgens de conducteurs krijg je dit geld overigens wel terug, fijn dat je van die dubbele informatie krijgt).

In ieder geval ik wacht het af, maar ik laat het er niet bij zitten als ik mijn geld niet terug krijg. Als je doordeweeks vrij mag reizen, waarom zou je dan door een defecte OV chipkaart ineens wel moeten gaan betalen terwijl je een vrij-reizen-abonnement door je studie?? Vooral omdat mijn OV chipkaart eigenlijk niet eens zichtbaar defect was, en ik wel in- en uit kon checken....ik ga me er echt hard voor maken.

Succes alle andere reisgenoten en gedupeerden!!

Ik heb hetzelfde probleem!
bij de conducteurs doet mijn kaartje nogal moeilijk, en na wat wringen doet hij het meestal wel.
ik heb laatst echter gehad dat de conducteur te koppig/ongeduldig was om het nog een keer te proberen. Deze man wilde mij meteen op de bon slingeren, maar wist het nog erger te maken door meteen te dreingen mijn studentenOV in beslag te nemen!(wat uiteindelijk niet is gebeurd gelukkig)
voor zover ik weet is dit gewoon keihard diefstal omdat het mijn eigendom is en er bovendien persoonsgevoelige informatie op staat, weet iemand hier toevallig meer over? Zou ik indien dit een keer wel gebeurt daar aangifte van kunnen doen?

ik gebruik nog steeds mijn studentenOV om in en uit te checken omdat de meeste conducteurs toch echt wel in staat zijn om mijn OV chipkaart in te lezen, al moet ik zeggen dat ik het toch wel naar vind om zo'n controle door te gaan. Overigens maak ik tegenwoordig filmpjes van het inchecken om aan te tonen ik ingechecked ben, maar heb het nog niet hoeven gebruiken, dus ik weet niet in hoeverre dit helpt ten opzichte van de controle.

@sanny-d: is het jou intussen gelukt om het geld van de boetes terug te krijgen?

ik ben nogal sceptisch over het inwisselen van mijn ov chipkaart omdat ik naar alle waarschijnlijkheid al bijna klaar ben met m'n studie en maak derhalve veel meer kosten wanneer ik mijn StudentenOV laat vervangen gezien de tijd dat het kost om een nieuwe te laten 'maken' (wat onzin is, het kan never nooit zo lang duren...)

overigens heeft de NS zelf meer dan voldoende bewijs in handen dat ik in- en uitgechecked ben aangezien dat altijd goed gaat, dus wat betreft kosten lopen ze niks mis, en zij hebben daarmee zelf het bewijs dat ik me netjes aan de regels heb gehouden, dit wordt namelijk gewoon bij hen in de database bijgehouden... dat zou dus ook in het geval van sanny-d genoeg bewijs moeten zijn om het geld terug te krijgen.

manondoris

Ongelezen bericht door manondoris »

als je even beld en zegt dat je je ov verloren bent! dan heb je met 3 dagen een nieuwe in huis en dat kost maar liefst 7.50! mijn dochter heeft dit al 3 keer gehad,ff bellen en het scheelt je een hoop ellende :? je kunt dan blijven reizen op de kapotte .

LGunit

Ongelezen bericht door LGunit »

manondoris schreef:als je even beld en zegt dat je je ov verloren bent! dan heb je met 3 dagen een nieuwe in huis en dat kost maar liefst 7.50! mijn dochter heeft dit al 3 keer gehad,ff bellen en het scheelt je een hoop ellende :? je kunt dan blijven reizen op de kapotte .
oh dat scheelt inderdaad! :D die 7.50 neem ik dan maar gewoon op de koop
bedankt voor de tip!

manondoris

Ongelezen bericht door manondoris »

succes :)

Gesloten