LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tarieven tandartsen 2012

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Roos84
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 nov 2011 11:13

Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door Roos84 »

Ik zou graag willen weten wat er nou precies gaat veranderen per 2012.
Mijn tandarts heeft netjes de tarieven op de site gezet, jammer genoeg is dit een pdf bestand van 60 pagina's met vakjargon waar ik echt helemaal niks mee kan. Ik heb gebeld, volgens de tandarts veranderd er niks aan de prijs (alleen 2% inflatie jaarlaaks).
Nu weet ik natuurlijk nog niet wat dat inhoudt t.o.v. andere praktijken... is mijn tandarts duurder of goedkoper dan de tandarts verderop? of maakt het helemaal niet uit?
Niet iedereen heeft een prijslijst op zijn site, bovendien hangt het er helemaal vanaf wat voor soort behandeling er moet plaatsvinden.
Het is zo ondoorzichtig allemaal!

Weet iemand of er ergens al een lijst is met tandartspraktijken en de prijzen? of de gemiddelde prijs voor een behandeling o.i.d.?

Ik hoor het graag!

Groeten Roos

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door vroem »

zie andere topic hierover, en zie anders forum op tandarts punt nl, staat ook heel veel info op. Alle zorgverzeekraars hebben ook de belangrijkste info mbt de regeling op zich op de site staan. Alleen zou ik commentaar van d emedia even negeren, die zijn alleen op zoek naar sensatie, niet naar echte berichtgeving waar de gemiddelde consument echt iets aan heeft.

Dirkie
Berichten: 2943
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door Dirkie »

Ik zou graag willen weten wat er nou precies gaat veranderen per 2012.
Mijn tandarts heeft netjes de tarieven op de site gezet, jammer genoeg is dit een pdf bestand van 60 pagina's met vakjargon waar ik echt helemaal niks mee kan. Ik heb gebeld, volgens de tandarts veranderd er niks aan de prijs (alleen 2% inflatie jaarlaaks).
Nu weet ik natuurlijk nog niet wat dat inhoudt t.o.v. andere praktijken... is mijn tandarts duurder of goedkoper dan de tandarts verderop? of maakt het helemaal niet uit?
Niet iedereen heeft een prijslijst op zijn site, bovendien hangt het er helemaal vanaf wat voor soort behandeling er moet plaatsvinden.
Het is zo ondoorzichtig allemaal!
Dat is een juiste conclusie. Aan een prijslijst heb je niets. Zelfs als je er 10 hebt, heb je er nog steeds niet aan, omdat je niet weet wat het voorstelt en je zelf niet kan beoordelen welke behandeling je zou moeten ondergaan. En stel dat je een goedkope tandarts vindt, wie zegt dat die niet 4 ipv. 2 behandelingen rekent om uit de kosten te komen. En voor de halfjaarlijkse controles zal het niet veel uitmaken, maar stel dat U accuut pijn heeft. U kunt op het internet gaan zoeken naar een goedkope tandarts, maar weet U welke behandeling(en) U moet ondergaan en of die ook echt wel goedkoper zijn bij die tandarts en niet bij een andere.
Er zijn weer heel wat personen heel creatief bezig geweest voor waarschijnlijk een leuk bedrag om een plan te verzinnen, waar de gemiddelde consument niets aan heeft.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door vroem »

En stel dat je een goedkope tandarts vindt, wie zegt dat die niet 4 ipv. 2 behandelingen rekent om uit de kosten te komen
bedragen boven de 150,= moet een begroting van zijn voorafgaande aan behandeling.

Daarnaast is er ook nog zo iets als eigen verantwoording van de consument (dat bent u namelijk volgnes de NZA per 1 januari) om ook zaken zelf uit te zoeken en na te vragen.

Overigens ben ik het er mee eens dat het er niet transparanter op wordt zoals de opzet nu gaat worden, overigens ook niet minder denk ik. heel veel vragen over opbouw van nota`s heb ik nooit gehad (maar mischien praat ik meer dan mijn collegae). Denk dat NZA en andere partijen die menen de consument te vertegenwoordigen geen echt beeld hebben van wat er op dit punt bij de consument echt leefde op het moment dat de plannen tot stand kwamen.

Veel dingen zijn achter het bureau bedacht, waar wij nu de rekening voor krijgen. Dat de tandarts nog geen begroting vanuit de software kan presenteren ligt er bv aan dat heel recent de NZA met toevoegingen voor de behandelcodes kwam waardoor de softwareleveranciers weer allerlei best wel ingrijpende aanpassingen moesten doen. Het is in essentie niet de schuld van de tandartsen dat er zo weinig prijslijsten zijn. je ziet nu een antal zaken verder groeit dat dat aantal wel toenneemt, zie www.vergelijkmondzorg.nl (een ik denk goed initiatief, ) welke in principe in de basis nu vnl een beeld zal geven van de gemiddelde prijsstellingen en hoe een praktijk daar relatief gezien in staat. in de toekomst komen er meer mogelijkheden maar dat moet uiteraard groeien.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door nevermind »

Intussen zijn wij in het jaar 2012 geland.
Het jaar is pas 13 dagen oud, dus wat staat ons nog te wachten?
Wat is er nieuws met de vrijgegeven tandartstarieven?
Langzaam komt de aap uit de mouw.
Lees dit artikel van vandaag:

DEN HAAG – Tandartskosten voor
kinderen worden niet meer in alle
gevallen volledig vergoed.

http://arc.mgl.x-cago.com/vw/article.do ... 08&top10=2

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Een aantal zorgverzekeraars zijn er al achter dat vele tandartspraktijken de kosten dramatisch verhoogd hebben.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door vroem »

Chocomelk, jammer dat je nog steeds met open ogen de sprookjes van de zorgverzekeraars gelooft... Erg knap dat ze het na 10 werkdagen allemaal al weten...NOS maakt zich aantoonbaar schuldig aan zeer dubieuze verslaggeving, echte journalistiek eigenlijk onwaardig. Voor diegenen die wel open staan ervoor: de zorgverzekeraars zelf zijn veroorzaker van de grootste kostenstijgingen, de directies van oa CZ willen graag de tonnen salaris betaald uit uw premie blijven opstrijken en graag het 3 voudige blijven opstrijken van wat een gemiddeld tandarts met een 50 uur werk per week aan praktijksituatie kan halen.... Helaas lukt het de zorgverzekeraars blijkbaar erg goed af te leiden van de kern van de zaak en de blijkbaar gemiddeld gezien erg naïeve consument voor het lapje te houden... Het gaat een waarmerkend worden denk ik, en dat ligt niet alleen aan de slappe winter

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ Vroem, ik heb je de prijslijst van mijn tandarts laten zien laatst via pb, en die is wel degelijk hard in prijs gestegen. :(
Gelukkig zullen er ook normale tandartsen zijn die dat niet gedaan hebben.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door nevermind »

Helaas lukt het de zorgverzekeraars blijkbaar erg goed af te leiden van de kern van de zaak en de blijkbaar gemiddeld gezien erg naïeve consument voor het lapje te houden... Het gaat een waarmerkend worden denk ik, en dat ligt niet alleen aan de slappe winter
Natuurlijk zijn nog niet alle cijfers op tafel, maar toch is er de aangekondigde trend van prijsverhogingen in zicht.
Vroem, de cijfers spreken voor zich, en het wordt nog erger.
Ik ben geen waarzegger, en ik heb ook geen glazen bol, maar dit had ik al eerder in een van mijn berichten voorspeelt, helaas. :mrgreen:

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door Chocomelk »

nevermind schreef:
Natuurlijk zijn nog niet alle cijfers op tafel, maar toch is er de aangekondigde trend van prijsverhogingen in zicht.
Vroem, de cijfers spreken voor zich, en het wordt nog erger.
Ik ben geen waarzegger, en ik heb ook geen glazen bol, maar dit had ik al eerder in een van mijn berichten voorspeelt, helaas. :mrgreen:
Helaas was dat ook wat ik voorspelt had en helaas doet mijn tandarts er hevig aan mee. :(

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door vroem »

Chocomelk, jouw tandarts is echt de uitzondering op de regel hoor. Ik heb de uitslag van benchmarking tot nu toe gezien en daar komt niet meer uit dan een gewone inflatiecorrectie. Echt ik vraag mij af waar de zorgverzekeraars hun cijfers vandaan halen . Bedenk ook dat degenen die het hardste schreeuwen bekend staan als fervent tegenstander van vrije tarieven . Een Menzis bv doet er niet aan mee , die laat zijn verzekerden niet onder valse voorwendsels bijbetalen voor de jeugd maar conformeert zich gewoon aan de wet. De gemiddelde tandarts zit voor een controle bv op een 20,00, (75 procent van de praktijken, echt waar)daar waar dat vorig jaar 19,63 was en verzekeringen nu 19,00 vergoeden, waar ze vorig jaar gewoon 19,63 uitbetaalden. Dus minder vergoeden maar wel meer premie vragen....terwijl ze er vorig jaar al 25 procent op overhielden....

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Het zou best kunnen Vroem ik strijd dat ook niet af dat andere tandartsen wel goedkoper zijn als de mijne maar heb net even gekeken wat ik voor een consult moet betalen en dat is :
A111 Periodieke controle (standaard inclusief code C112) € 29,84
E112 Tweevlaksvulling € 99,23
L312 Volledige wortelkanaalbehandeling per element met 2 kanalen € 369,88
A311 Maken en beoordelen kleine röntgenfoto € 18,42
A321 Maken en beoordelen kaakoverzichtsfoto € 48,57


Ben benieuwd wat andere leden van hier moeten betalen voor ditzelfde.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door vroem »

weet ik, zoals gezegd de uitzondering op de regel. En de bedoeling van de vrije prijzen is nu dat de markt zijn werk gaat doen, oftewel dat je dat niet pikt, en dat deze tandarts dus met beide beentjes op de grond komt en zijn prijzen gaat aanpassen zodra de geldigheidsdatum van zijn prijslijst verloopt (eerder mag niet van de NZA...)
En dat jij dus een tandarts zoekt met wiens prijzen jij wel door de bocht kan. zie bv www.vergelijkmondzorg.nl, daar zijn heel veel prijslijsten te vinden. Een tandarts die geen website heeft, kan daar als heel goede reden voor hebben dat ie geen nieuwe patienten meer aanneemt.

En nu niet alleen de uitschieters hier plaatsen, maar kijk eens naar veel lijsten. Dan zie je echt geen heel gekke dingen hoor. Allemaal rookgordijn van de zorgverzekeraars om hun eigen misstappen en pogingen het systeem te torpederen terwijl het pas 2 weken oud is te verdoezelen. Dat heel veel mensen zoals bv nevermind zich daar daadwerkelijk door laten misleiden, tja....

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door Chocomelk »

vroem schreef:
En nu niet alleen de uitschieters hier plaatsen, maar kijk eens naar veel lijsten. Dan zie je echt geen heel gekke dingen hoor.
Daarom vraag ik andere leden hier ook de prijzen hier neer te zetten wat hun moeten betalen voor dezelfde behandelingen die ik hier heb aangegeven.
Wat kosten die behandelingen bij jou Vroem ?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door vroem »

http://www.medischondernemen.nl/Tandart ... dzorg.html voor de cijferaars onder ons.

en chocomelk, kern van het probleem en deels ook de basis van d ediscussie is dat het lastig is 1 op 1 met 2011 tew vergelijken. Want behalve dat de prijzen vrij zijn, zijn er ipv een 450 nu een 180 behandelcodes waar alle versnipperde codes in op zijn gegaan. Een vulling aanbrengen is nu dus inclusief verdoving, inclusief noodzakelijke onderlaag, inclusief cofferdam indien toegepast. Zie artiekel, en andere artikelen op die site. En informeer eens breed, ipv alleen heel volgzaam naar de verzekeraars te luisteren, die hebben een ander belang dan uw gezondheid en die hebben geen belang bij kwaliteit in de mondzorg, want dat kost hen geld...

Martjola
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 jan 2007 11:16

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door Martjola »

Bij mijn tandarts moet ik daarvoor betalen
A111 Periodieke controle (standaard inclusief code C112) € 20,25
E112 Tweevlaksvulling € 56,50
L312 Volledige wortelkanaalbehandeling per element met 2 kanalen € 186,46
A311 Maken en beoordelen kleine röntgenfoto € 14,90
A321 Maken en beoordelen kaakoverzichtsfoto € 62,00

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Martjola schreef:Bij mijn tandarts moet ik daarvoor betalen
A111 Periodieke controle (standaard inclusief code C112) € 20,25
E112 Tweevlaksvulling € 56,50
L312 Volledige wortelkanaalbehandeling per element met 2 kanalen € 186,46
A311 Maken en beoordelen kleine röntgenfoto € 14,90
A321 Maken en beoordelen kaakoverzichtsfoto € 62,00
Tjeeminee dat scheelt nogal wat :

A111 Periodieke controle (standaard inclusief code C112) € 29,84
E112 Tweevlaksvulling € 99,23
L312 Volledige wortelkanaalbehandeling per element met 2 kanalen € 369,88
A311 Maken en beoordelen kleine röntgenfoto € 18,42
A321 Maken en beoordelen kaakoverzichtsfoto € 48,57

Als je die L312 ziet..... :shock:
Dan vraag ik me toch af waar die 183,42 aan verschil in zit ????
Onbegrijpelijk voor mij als leek.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ Martjola staat er bij jou bij die L312 ook wat bij beschreven ?

L312

Volledige wortelkanaalbehandeling per element met 2 kanalen

Deze prestatie bestaat uit:

•Het openen van de tand of kies
•Het vrijleggen van de tandholte (pulpakamer)
•Het zoeken naar de kanaalingangen met gebruik van een microscoop
•Het bepalen van de lengte van de kanalen
•Het vormgeven van de kanalen
•Het uitspoelen (irrigeren) van de kanalen
•Het aanbrengen van de kanaalvullingen van bijvoorbeeld guttapercha (rubber afsluiting) in combinatie met wortelkanaalcement.
Tot deze prestatie behoort tevens:

•Het nemen van röntgenfoto’s
•Het geven van anesthesie (verdoving)
•Het informeren van de patiënt over eventuele naklachten
In geval van een herbehandeling (re-endo) geldt het daarvoor staande tarief. Een herbehandeling houdt in dat de tandarts een (vroegere) zenuwbehandeling opnieuw moet doen in verband met aanhoudende en/of nieuwe klachten. In dit geval kost het de tandarts meer inspanning om de zenuwkanalen opnieuw te openen, doordat deze kanalen in het verleden al gevuld zijn.

Martjola
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 jan 2007 11:16

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door Martjola »

Volledige wortelkanaalbehandeling per element met 2 kanalen

De prestatie bestaat uit:

Het openen van de tandholte (pulpakamer), het bepalen van de lengte van de kanalen, vormgeven van het kanaal, het uitspoelen (irrigeren) en aanbrengen van een kanaalvulling van afvulmateriaal van bijvoorbeeld gutta-percha of MTA, eventueel in combinatie met wortelkanaalcement.

Tineke59
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 sep 2009 19:38

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door Tineke59 »

Martjola schreef:Bij mijn tandarts moet ik daarvoor betalen
A111 Periodieke controle (standaard inclusief code C112) € 20,25
E112 Tweevlaksvulling € 56,50
L312 Volledige wortelkanaalbehandeling per element met 2 kanalen € 186,46
A311 Maken en beoordelen kleine röntgenfoto € 14,90
A321 Maken en beoordelen kaakoverzichtsfoto € 62,00


Bij mijn tandarts moet ik daarvoor betalen
A111 Periodieke controle (standaard inclusief code C112) € 19,00
E112 Tweevlaksvulling € 70,00
L312 Volledige wortelkanaalbehandeling per element met 2 kanalen € 250,00
A311 Maken en beoordelen kleine röntgenfoto € 15
A321 Maken en beoordelen kaakoverzichtsfoto € 60,00

Gesloten