LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] BVA-Auctions Oldtimerveiling
BVA-Auctions Oldtimerveiling
Ik heb bij BVA-Auctions Oldtimerveiling een klassieke auto gekocht. Zonder APK.
Stond bij de beschrijving roest motorkap, en 1 foto met een roestplekje ergens anders, de auto gezien en was roestiger dan alleen dat. Toch bod gedaan, 2e bod. Maar onder het minimum gebleven dat verkoper er voor wilde hebben. De auto is wel gegund door verkoper.
Bij ophalen bleek de auto al slechter dan gedacht, maar de klap kwam pas nadat ik hem bij de garage had gebracht.
De auto blijkt compleet verrot en de sloopwaarde is 500,--. De aanschafprijs is een veelvoud van dat bedrag.
Let wel, de verkoper is A.B. Auto classic cars te Kerkdriel. Als verkoper van klassiekers kan het niet anders of hij moet dit geweten hebben.
Je hebt onderzoeksplicht, ik heb de auto ook bekeken, maar je kan hem niet laten keuren.
Wees gewaarschuwd. Koop daar geen auto, zowel bij de BVA-Auctions als bij A.B. Auto.
Stond bij de beschrijving roest motorkap, en 1 foto met een roestplekje ergens anders, de auto gezien en was roestiger dan alleen dat. Toch bod gedaan, 2e bod. Maar onder het minimum gebleven dat verkoper er voor wilde hebben. De auto is wel gegund door verkoper.
Bij ophalen bleek de auto al slechter dan gedacht, maar de klap kwam pas nadat ik hem bij de garage had gebracht.
De auto blijkt compleet verrot en de sloopwaarde is 500,--. De aanschafprijs is een veelvoud van dat bedrag.
Let wel, de verkoper is A.B. Auto classic cars te Kerkdriel. Als verkoper van klassiekers kan het niet anders of hij moet dit geweten hebben.
Je hebt onderzoeksplicht, ik heb de auto ook bekeken, maar je kan hem niet laten keuren.
Wees gewaarschuwd. Koop daar geen auto, zowel bij de BVA-Auctions als bij A.B. Auto.
Re: BVA-Auctions Oldtimerveiling
het is ook niet slim om een oude auto te kopen als je er geen verstand van hebt laat staan op een veiling.
Re: BVA-Auctions Oldtimerveiling
Je koopt een dertig jaar oude auto zonder er verstand van te hebben op een veiling zonder de auto te laten onderzoeken. Dat is natuurlijk vragen om problemen . Niets voor niets dat deze auto's op veilingen belanden. Had je dat echt zelf niet kunnen bedenken.
Wees en vent en zie het als leergeld en geef anderen niet de schuld van je ondoordacht handelen.
Wees en vent en zie het als leergeld en geef anderen niet de schuld van je ondoordacht handelen.
Re: BVA-Auctions Oldtimerveiling
Tja vervelende situatie. Mensen moeten sowieso opletten en begrijpen dat er practisch geen koopjes te halen zijn bij BVA auctions. Bij BVA auctions zitten gewoon slimme zakenlieden die ook werken met allerlei opkopers. Ik heb partijen wijn zien langskomen waarbij de uiteindelijke biedingen gewoon boven de winkelprijs uitkwamen. Er komt ook btw en opgeld bij samen makkelijk 30%. Op zich is het vrij uniek dat je een waardeloos product op een veiling kunt verkopen, bij iedere winkel of webshop kun je het retourneren indien je ontevreden bent. Eigenlijk is zo een systeem als BVA auctions een legale methode om je (afgekeurde) producten zonder garantie aan particulieren te verkopen. Gat in de markt )
Re: BVA-Auctions Oldtimerveiling
Een 30 jaar oud product kopen op foto is jou verantwoording.
Je hebt als koper een onderzoek plicht en de vorige eigenaar zoeken vooraf geeft al een duidelijk beeld.
Verder is even dag vrij en kijken goedkoper dan miskoop.
Ik laat wel eens een andere persoon kijken in die buurt om reiskosten te voorkomen maar kom als ik wil altijd nog zelf.
Ook mooie roestvrije kunnen slecht zijn.
Vers gespoten gezien, en dat was zonde van die verf die erop zat.
Je hebt als koper een onderzoek plicht en de vorige eigenaar zoeken vooraf geeft al een duidelijk beeld.
Verder is even dag vrij en kijken goedkoper dan miskoop.
Ik laat wel eens een andere persoon kijken in die buurt om reiskosten te voorkomen maar kom als ik wil altijd nog zelf.
Ook mooie roestvrije kunnen slecht zijn.
Vers gespoten gezien, en dat was zonde van die verf die erop zat.
-
- Berichten: 1384
- Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06
Re: BVA-Auctions Oldtimerveiling
stofzuigertje schreef:Een 30 jaar oud product kopen op foto is jou verantwoording.
Merc schreef:Stond bij de beschrijving roest motorkap, en 1 foto met een roestplekje ergens anders, de auto gezien en was roestiger dan alleen dat.
Re: BVA-Auctions Oldtimerveiling
Kijk, op een veiling wat je nooit precies wat je koopt. Je kan kijken, maar rijden dus niet.
Maar je zou vooraf wel wat onderzoek kunnen doen. De aangeboden 'oldtimers' waren, voor zover ik vanaf het plaatje al kon zien, niet in 'mint condition'. Je zou in dat geval beter met particulieren zaken kunnen doen. Dat die ik de afgelopen 6 a 7 jaar regelmatig en dat gaat over het algemeen prima. Zeker als het eerste eigenaar auto's betreft die op leeftijd beginnen te komen (dus vanaf 15 jaar, fiscaal ook aantrekkelijk voor ondernemers).
Hierbij mijn ervaringen met BVA (qua autokoop dan):
- aankoop Peugeot 406 2.0 van 2003, dat was eind 2009. De Peugeot had 2 jaar stilgestaan en het ging hierbij om een ex lease auto zo ontdekte ik na aankoop. Op zich geen probleem. Redelijk gunstig de auto kunnen kopen, maar er moest wel meteen een nieuwe uitlaat op a 750 euro. (dat krijg je dus van stilstaan)
- aankoop Alfa 164 V6 van 1996, dat was in 2010. Prijs 770 euro. Daar kun je dus niets voor verwachten. Na vele elektrische storingen het ding ingeruild.
- aankoop Nissan Maxima V6 van 1996, dat was eind 2010 voor 1.500 euro. Prima auto, functionerende airco en onderhoudshistorie aanwezig.
- aankoop Renault Laguna V6 van 2002, eentje uit de boedel van Jonker Hoevelaken. Gunstig ingekocht mid 2011 a 3.600 euro, 300 kosten gehad (niet technisch overigens). Maar wel met achterstallig onderhoud: distributie moest gedaan worden en dat is een kostbaar geintje (ca. 1.200 euro). Verkocht inmiddels
- Subaru Legacy 2.5 GX van 1998 voor 1.100 euro. Motorisch probleem -> na 2 weken weggedaan. Volledig afgeschreven.
Bij een andere veiling kort geleden een Subaru Legacy van 1996 uit de failliete boedel van een Subaru garage gekocht. 900 euro en die functioneert prima.
Kortom: je moet geluk hebben. Van de 5 auto's hierboven via BVA zijn alleen de 406 en Maxima de betere aankopen te noemen, de andere drie niet. Maar voor circa 1000 euro kun je ook niets verwachten, nietwaar?
Je kunt ook gewoon bij een garage leuke zaken doen: 2 weken geleden heb ik voor 1.100 euro een 1e eigenaar Chrysler Vision van 1994 gekocht met 130.000 kms. Airco doet het en auto loopt prima en is zeer netjes. OK, banden zitten er aan te komen, maar dat zijn de kosten niet. Niet een auto voor iedereen, maar ik kan deze wel waarderen.
Zo, dat waren mijn ervaringen van de afgelopen 2 jaar met veiling auto's. Bezint eer ge begint.
groetjes,
Hans
Maar je zou vooraf wel wat onderzoek kunnen doen. De aangeboden 'oldtimers' waren, voor zover ik vanaf het plaatje al kon zien, niet in 'mint condition'. Je zou in dat geval beter met particulieren zaken kunnen doen. Dat die ik de afgelopen 6 a 7 jaar regelmatig en dat gaat over het algemeen prima. Zeker als het eerste eigenaar auto's betreft die op leeftijd beginnen te komen (dus vanaf 15 jaar, fiscaal ook aantrekkelijk voor ondernemers).
Hierbij mijn ervaringen met BVA (qua autokoop dan):
- aankoop Peugeot 406 2.0 van 2003, dat was eind 2009. De Peugeot had 2 jaar stilgestaan en het ging hierbij om een ex lease auto zo ontdekte ik na aankoop. Op zich geen probleem. Redelijk gunstig de auto kunnen kopen, maar er moest wel meteen een nieuwe uitlaat op a 750 euro. (dat krijg je dus van stilstaan)
- aankoop Alfa 164 V6 van 1996, dat was in 2010. Prijs 770 euro. Daar kun je dus niets voor verwachten. Na vele elektrische storingen het ding ingeruild.
- aankoop Nissan Maxima V6 van 1996, dat was eind 2010 voor 1.500 euro. Prima auto, functionerende airco en onderhoudshistorie aanwezig.
- aankoop Renault Laguna V6 van 2002, eentje uit de boedel van Jonker Hoevelaken. Gunstig ingekocht mid 2011 a 3.600 euro, 300 kosten gehad (niet technisch overigens). Maar wel met achterstallig onderhoud: distributie moest gedaan worden en dat is een kostbaar geintje (ca. 1.200 euro). Verkocht inmiddels
- Subaru Legacy 2.5 GX van 1998 voor 1.100 euro. Motorisch probleem -> na 2 weken weggedaan. Volledig afgeschreven.
Bij een andere veiling kort geleden een Subaru Legacy van 1996 uit de failliete boedel van een Subaru garage gekocht. 900 euro en die functioneert prima.
Kortom: je moet geluk hebben. Van de 5 auto's hierboven via BVA zijn alleen de 406 en Maxima de betere aankopen te noemen, de andere drie niet. Maar voor circa 1000 euro kun je ook niets verwachten, nietwaar?
Je kunt ook gewoon bij een garage leuke zaken doen: 2 weken geleden heb ik voor 1.100 euro een 1e eigenaar Chrysler Vision van 1994 gekocht met 130.000 kms. Airco doet het en auto loopt prima en is zeer netjes. OK, banden zitten er aan te komen, maar dat zijn de kosten niet. Niet een auto voor iedereen, maar ik kan deze wel waarderen.
Zo, dat waren mijn ervaringen van de afgelopen 2 jaar met veiling auto's. Bezint eer ge begint.
groetjes,
Hans
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 21 nov 2011 12:55
Re: BVA-Auctions Oldtimerveiling
BVA zet in de omschrijving ook 'afgelezen kilometerstand'. Dat heeft tot gevolg dat als je een auto bij BVA koopt met een gemanipuleerde kilometerteller (en die kand is héél groot) dat je dan het haasje bent. Juridisch sta je buitengewoon zwak, mede door hun algemene voorwaarden. Wees gewaarschuwd!
Re: BVA-Auctions Oldtimerveiling
Ook ik heb slechte ervaringen met BVA. Heb een auto gekocht, waarvan de automaat defect bleek te zijn. De auto was dus eigenlijk economisch total-loss. Ik heb nu aangifte gedaan van internet-oplichting. De politie vertelde mij, dat als er meerdere aangifte gaan doen, dat de zaak zeker opgepakt gaat worden. Dus dan zie je misschien je geld nog terug. Dus mijn oproep aan iedereen is doe aangifte!!
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 29 okt 2011 10:00
Re: BVA-Auctions Oldtimerveiling
Ik heb ooit een stoel gekocht bij bva. Die was echt goedkoop en zit nog steeds lekker. Twee keer had ik een auto op het oog. Maar Apeldoorn (of is het Amersfoort?) is te ver weg om te gaan kijken. En niet kijken is voor mij gewoon niet bieden op alles boven de 25 euro. Verder vind ik die loerende ogen op hun site erg griezelig. Dat zou ook verboden moeten worden. Iets met recht op privacy als ik surf of zo.
Re: BVA-Auctions Oldtimerveiling
Wederom de afgelopen maanden een 2tal auto's gekocht bij BVA:
- een Chrysler Neon uit 1995 voor ca. 500 euro. Hiervan bleek de radiateur kapot te zijn -> niet vermeld in de verkoopdocumentatie van BVA.
- een peugeot 306 cabrio voor ca. 1.500 euro. Hiervan bleek de koppeling te zijn versleten, echt heel duidelijk slecht en merkbaar -> niet vermeld in de verkoopdocumentatie van BVA. Hadden ze gemakkelijk kunnen weten!
Oftewel: ik herhaal mijn vorige statement: koop GEEN auto's bij BVA tenzij je de historie ervan kan achterhalen!
Ik denk dat ik maar eens een anti BVA site ga opzetten.
Overigens kun je er wel eens andere zaken kopen met minder risico, zoals een bank of kast (wel eerst bekijken natuurlijk).
- een Chrysler Neon uit 1995 voor ca. 500 euro. Hiervan bleek de radiateur kapot te zijn -> niet vermeld in de verkoopdocumentatie van BVA.
- een peugeot 306 cabrio voor ca. 1.500 euro. Hiervan bleek de koppeling te zijn versleten, echt heel duidelijk slecht en merkbaar -> niet vermeld in de verkoopdocumentatie van BVA. Hadden ze gemakkelijk kunnen weten!
Oftewel: ik herhaal mijn vorige statement: koop GEEN auto's bij BVA tenzij je de historie ervan kan achterhalen!
Ik denk dat ik maar eens een anti BVA site ga opzetten.
Overigens kun je er wel eens andere zaken kopen met minder risico, zoals een bank of kast (wel eerst bekijken natuurlijk).
Re: BVA-Auctions Oldtimerveiling
Beste Hans 34,
Ik kan je alleen maar adviseren om aangifte te doen wegens internetoplichting. Hoe meer aangiftes er gedaan worden hoe beter de politie een zaak kan samenstellen.
Ik kan je alleen maar adviseren om aangifte te doen wegens internetoplichting. Hoe meer aangiftes er gedaan worden hoe beter de politie een zaak kan samenstellen.
Re: BVA-Auctions Oldtimerveiling
Dit heeft niets met oplichting van doen. In de voorwaarden staat dat de goederen voetstoots worden verkocht in de staat waarin ze zich op dat moment bevinden. Dat jij denkt dat die auto goed is is jouw interpretatie.
Kopen op een veiling brengt risico's met zich mee. Veilen is echter een prima manier om van allerlei zooi af te komen.
De gemiddelde klant ziet alleen maar dollartekens en gaat dromen over zijn gelukje wat al lang het ongeluk van de eigenaar bleek te zijn.
Kopen op een veiling brengt risico's met zich mee. Veilen is echter een prima manier om van allerlei zooi af te komen.
De gemiddelde klant ziet alleen maar dollartekens en gaat dromen over zijn gelukje wat al lang het ongeluk van de eigenaar bleek te zijn.
Re: BVA-Auctions Oldtimerveiling
Hallo Sjoegel,
Voetstoots wil niet zeggen, dat je niet aan je meldingsplicht moet voldoen als veilingshuis. Voetstoots zegt inderdaad iets over de staat van een product, maar een gebrek aan datzelfde product wat men als veilingshuis willens en wetens verzwijgt is wat anders. Ik heb daar zelf bewijzen van op papier. Ik heb zelf dan ook aangifte gedaan van internetoplichting. Ik raad iedereen nogmaals aan om dat ook te doen, zodat het duidelijk wordt, dat BVA een dubieuze manier van zakendoen heeft.
Voetstoots wil niet zeggen, dat je niet aan je meldingsplicht moet voldoen als veilingshuis. Voetstoots zegt inderdaad iets over de staat van een product, maar een gebrek aan datzelfde product wat men als veilingshuis willens en wetens verzwijgt is wat anders. Ik heb daar zelf bewijzen van op papier. Ik heb zelf dan ook aangifte gedaan van internetoplichting. Ik raad iedereen nogmaals aan om dat ook te doen, zodat het duidelijk wordt, dat BVA een dubieuze manier van zakendoen heeft.
Re: BVA-Auctions Oldtimerveiling
[quotemaar een gebrek aan datzelfde product wat men als veilingshuis willens en wetens verzwijgt is wat anders.][/quote]
Waar houdt het dan op ? Moeten ze ook melden dat er een sterretje in de ruit zit ? of een krasje op de lak links onder de bumper ? Kansloos. Dit soort veilingen zijn er juist voor mensen die weten wat ze kopen en ook weten dat je een vent moet zijn als je je vergist hebt door de te verkopen zaken in je gedachten mooier te maken dan ze zijn.
Leergeld betalen heet dat. Heb ik ook gedaan. Achteraf niet zeuren.
Dat zal de rechter ook zeggen. Onderzoeksplicht van de koper weegt op dit soort veilingen zwaarder dan koop bij een dealer o.i.d.
Wanneer je je hierbij niet neer kunt leggen moet je kopen bij een oldtimerspecialist die garantie geeft. Dat kost meer geld ja ! Hoe zou dat komen ?
Waar houdt het dan op ? Moeten ze ook melden dat er een sterretje in de ruit zit ? of een krasje op de lak links onder de bumper ? Kansloos. Dit soort veilingen zijn er juist voor mensen die weten wat ze kopen en ook weten dat je een vent moet zijn als je je vergist hebt door de te verkopen zaken in je gedachten mooier te maken dan ze zijn.
Leergeld betalen heet dat. Heb ik ook gedaan. Achteraf niet zeuren.
Dat zal de rechter ook zeggen. Onderzoeksplicht van de koper weegt op dit soort veilingen zwaarder dan koop bij een dealer o.i.d.
Wanneer je je hierbij niet neer kunt leggen moet je kopen bij een oldtimerspecialist die garantie geeft. Dat kost meer geld ja ! Hoe zou dat komen ?
Re: BVA-Auctions Oldtimerveiling
Hallo Sjoegel,
Bij een sterretje in een vooruit of een krasje heb je gelijk, maar we hebben het hier over een auto die economisch total loss is. Dus het was eigenlijk een stuk schroot. Tevens is de de informatie bij de herveiling van de auto op een dusdanige manier opgesteld, dat het leek of de auto was voorzien van een schakelbak ipv een automaat. Ook toen was wederom niet vermeld, dat de automaat overleden was. Dit was bij BVA bekend en bevestigd door een merkdealer. Dus het heeft niets meer met onderzoeksplicht e.d. te maken het is gewoon oplichting en niets anders.
Bij een sterretje in een vooruit of een krasje heb je gelijk, maar we hebben het hier over een auto die economisch total loss is. Dus het was eigenlijk een stuk schroot. Tevens is de de informatie bij de herveiling van de auto op een dusdanige manier opgesteld, dat het leek of de auto was voorzien van een schakelbak ipv een automaat. Ook toen was wederom niet vermeld, dat de automaat overleden was. Dit was bij BVA bekend en bevestigd door een merkdealer. Dus het heeft niets meer met onderzoeksplicht e.d. te maken het is gewoon oplichting en niets anders.
Re: BVA-Auctions Oldtimerveiling
Heb ook een auto gekocht bij BVA waarvan later bleek dat de km waren teruggedraaid! BVA had een uitgebreiden taxatie rapport van de auto bij de veiling die mijn vertrouwen gaf dat het om een goede auto ging. Het rapport was door een extern gespecialiseerd auto taxatie bedrijf opgesteld.
Navraag na melding van de teruggedraaide km bij BVA leverde op dat BVA studenten de auto's laten fotograferen. Foto's worden verstuurd naar taxatiebureau, die vervolgens aan de hand van de foto's een rapport opstellen!
Daar gaat het dus al mis! Ondanks dat BVA als tussenpersoon handelt zijn ze toch verantwoordelijk volgens de wet omdat je bij hun iets koopt/ afrekend. Teruggedraaide km stand is strafbaar sinds kort!
Ik ben nu in overleg met BVA om koop ongedaan te maken. Wordt vervolgd!
Navraag na melding van de teruggedraaide km bij BVA leverde op dat BVA studenten de auto's laten fotograferen. Foto's worden verstuurd naar taxatiebureau, die vervolgens aan de hand van de foto's een rapport opstellen!
Daar gaat het dus al mis! Ondanks dat BVA als tussenpersoon handelt zijn ze toch verantwoordelijk volgens de wet omdat je bij hun iets koopt/ afrekend. Teruggedraaide km stand is strafbaar sinds kort!
Ik ben nu in overleg met BVA om koop ongedaan te maken. Wordt vervolgd!
Re: BVA-Auctions Oldtimerveiling
Volgens mij staat er altijd bij "afgelezen km stand". Onderzoek moet jezelf doen.
Re: BVA-Auctions Oldtimerveiling
Volgens mij is het verboden om een km stand aan te passen. Dat is wat anders dan het verkopen van een auto waarvan de kmstand teruggedraaid is.Teruggedraaide km stand is strafbaar sinds kort!
Daarom zeggen ze vaak 'afgelezen km stand', zoals sjoegel reeds schreef.
Re: BVA-Auctions Oldtimerveiling
[quote verwijderd door Moderator]
Koop hier dan vooral niet ! Ik koop er met veel plezier. Ik koop niets waarvan ik niet 100% weet dat het is zoals ik denk dat het is.
Koop hier dan vooral niet ! Ik koop er met veel plezier. Ik koop niets waarvan ik niet 100% weet dat het is zoals ik denk dat het is.