LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tarieven tandartsen 2012

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door nevermind »

vogels schreef:
Een tandarts die geen website heeft, kan daar als heel goede reden voor hebben dat ie geen nieuwe patienten meer aanneemt.
Dus 'oude' patiënten hebben geen recht op duidelijkheid? Mijn tandarts heeft ook geen site, maar ben toch verdomd nieuwsgierig naar die prijslijst van 'm.

Ik wacht ook nog op deze, om de zeker verhoogde prijzen te bekijken.
Vroem zegt makkelijk, dat de prijsverhogingen te maken hebben met de inflatie. :shock:
Met dit soort uitspraken, maken ook andere bedrijven hun prijsverhogingen legaal.
Er is altijd een smoes, om dit te rechtvaardigen. :mrgreen:

witte angora
Berichten: 30993
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door witte angora »

A111 Periodieke controle (standaard inclusief code C112) € 29,84
E112 Tweevlaksvulling € 99,23
L312 Volledige wortelkanaalbehandeling per element met 2 kanalen € 369,88
A311 Maken en beoordelen kleine röntgenfoto € 18,42
A321 Maken en beoordelen kaakoverzichtsfoto € 48,57
Mijn tandarts:
A111 Periodieke controle 20.21
E112 Tweevlaksvulling 65.92
L312 Volledige wortelkanaalbehandeling per element met 2 kanalen 272.44
A311 Maken en beoordelen kleine röntgenfoto 14.47
A321 Maken en beoordelen kaakoverzichtsfoto staat niet in de lijst. :?
Wel A231: Intake consult 39,69, is dat hetzelfde?
En wat die totaalplaatjes betreft: Ik heb nog nooit een kies laten vullen met verdoving, vindt dat niet nodig, maar als ik het goed begrijp betaal ik nu iets voor wat ik niet nodig heb? En dat is om de zorg goedkoper te maken? En, als het totaaltarief boven het maximum komt moet ik ook nog eens bijbetalen, terwijl ik niet eens afneem waar ik voor betaal?

Dan zijn ze in Den Haag echt de weg kwijt.


Hier onder hetzelfde lijstje, wat de FBTO vergoedt:
A111 Periodieke controle € 19.63
E112 Tweevlaksvulling €60.43
L312 Volledige wortelkanaalbehandeling per element met 2 kanalen € 183.59
A311 Maken en beoordelen kleine röntgenfoto € 14.47
A321 Maken en beoordelen kaakoverzichtsfoto € 60
Dus voor de periodieke controle ga ik straks een nota krijgen van maar liefst 58 cent. :lol:

Heb nog even naar een andere tandarts gekeken die nieuwe patienten aanneemt, in een naburig dorp:
A111 Periodieke controle € 19.99
E112
Tweevlaksvulling - zonder onderlaag 56,83
Tweevlaksvulling - met onderlaag 67,16
Tweevlaksvulling - zonder verdoving 43,91
Tweevlaksvulling - met verdoving 54,24
L312 Volledige wortelkanaalbehandeling per element met 2 kanalen € 345,95
A311 Maken en beoordelen kleine röntgenfoto € 15,31
A321 Maken en beoordelen kaakoverzichtsfoto € 64,99

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door vroem »

@vogel en anderen die (nog) niet weten wat hun tandarts rekent: de praktoijk al gebeld? of even langsgegaan? tarieven zullen als het goed is in ieder geval in de wachtkamer hangen, en een prijslijstje opsturen zal ook het probleem niet zijn, zeker niet naar de trouwe patient.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door vroem »

en nu hetvolgende: behalve het tarief wat eraan hangt, weet je, als het fors afwijkt naar boven of beneden, wel waarom die afwijking er is? bij een wortgelkanaalbehandeling maakt gebruik apex locator, microscoop en NITI vijlen zo al een 125 euro verschil (met een betere behandeling). Die forse prijsverschillen zijn er ook vorige jaren al geweest trouwens, alleen toen werd door d emedia daar nog geen vergrootglas op gelegd...

@nevermind: nevermind hoor...maar in de lijstjes hierboven zie ik zelfs lagere tarieven dan vorig jaar langskomen. En ja inflatiecorrectie... een vrij normaal fenomeen, is het altijd al geweest trouwens, en weden altijd al (in ieder geval deels) elke januari in de tarieven doorgevoerd. Maar toen hoorde ik je er niet over, dat je nu wel zit te mekken is dus door andere motieven ingegeven. moet jij weten.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door vroem »

en nevermind: wat je van de tandartstarieven vindt is mij duidelijk, wat vind je van de per saldo 14% stijging van de tandartsverzekeringen? (die dus onnodig zijn omdat de tandartstarieven gemiddeld maar een 3% gestegen zijn, dat kan dus geen argument zijn). naast dat ze er ook vorig jaar al een half miljard per jaar aan overhielden..

witte angora
Berichten: 30993
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door witte angora »

Hoi Vroem
bij een wortgelkanaalbehandeling maakt gebruik apex locator, microscoop en NITI vijlen zo al een 125 euro verschil (met een betere behandeling). Die forse prijsverschillen zijn er ook vorige jaren al geweest trouwens, alleen toen werd door d emedia daar nog geen vergrootglas op gelegd...
Nu zag ik dus in het lijstje van een tandarts uit een naburig dorp dit staan:
E112
Tweevlaksvulling - zonder onderlaag 56,83
Tweevlaksvulling - met onderlaag 67,16
Tweevlaksvulling - zonder verdoving 43,91
Tweevlaksvulling - met verdoving 54,24
Betekent dit dat een tandarts zijn tarief naar boven of beneden kan bijstellen, afhankelijk van wat er moet gebeuren, of dat de hoge bedragen eigenlijk de maximumbedragen zijn die een tandarts vraagt? Dus ik bedoel, als ik een kies laat vullen zonder verdoving, dat een tandarts zeg maar korting geeft, zonder dat dat in de prijslijst staat?

In dat geval is het alleen maar onoverzichtelijker geworden.

DJM
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 nov 2010 21:08

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door DJM »

Periodieke controle- 19,63

Gebitsreiniging beperkt (tandsteen)- 12,42

Bij elkaar zat ik nog geen 10 minuten in de stoel dus 6x32= 192 euro per uur.
Bij een garage zouden we dat nooit pikken maar tandartsen komen er mee weg omdat de zorg zich een godenstatus heeft aangemeten.
En die graaiers maar zeggen dat het onze schuld is dat de zorg zo duur is geworden.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door nevermind »

vroem schreef:en nu hetvolgende: behalve het tarief wat eraan hangt, weet je, als het fors afwijkt naar boven of beneden, wel waarom die afwijking er is? bij een wortgelkanaalbehandeling maakt gebruik apex locator, microscoop en NITI vijlen zo al een 125 euro verschil (met een betere behandeling).
Die forse prijsverschillen zijn er ook vorige jaren al geweest trouwens, alleen toen werd door d emedia daar nog geen vergrootglas op gelegd...

@nevermind: nevermind hoor...maar in de lijstjes hierboven zie ik zelfs lagere tarieven dan vorig jaar langskomen. En ja inflatiecorrectie... een vrij normaal fenomeen, is het altijd al geweest trouwens, en weden altijd al (in ieder geval deels) elke januari in de tarieven doorgevoerd. Maar toen hoorde ik je er niet over, dat je nu wel zit te mekken is dus door andere motieven ingegeven. moet jij weten.
Vroem, het verschil van euro 125 voor een betere behandeling?
Wat is dit nu voor een onzin.
Ik hoop toch, dat iedere tandarts de best mogelijke behandeling geeft!
Welke gereedschappen je gebruikt is toch niet relevant, je hebt het nodig als tandarts om de patiënt te helpen.
Als ik mijn auto in de garage laat repareren , is het mij worst, of deze sleutels van de supermarkt gebruikt, of zich chroom vanadium heeft aangeschaft, daarom mag de reparatie toch niet duurder zijn.
Trouwens zit ik alleen te mekken, dat dit nieuwe beleid, wederom niet goed voor de patiënt uitpakt, dit mag duidelijk zijn.
Hier een artikel van vandaag:

http://arc.mgl.x-cago.com/vw/article.do ... 07&top10=2

witte angora
Berichten: 30993
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door witte angora »

Bij elkaar zat ik nog geen 10 minuten in de stoel dus 6x32= 192 euro per uur.
Niet dat ik nu op de stoel van een tandarts ga zitten, maar ik moet hier toch even een kanttekening bij maken. Als bij mijn tandarts een patiënt de deur uit huppelt duurt het altijd even voor de volgende naar binnen mag. De reden? De apparatuur moet schoongemaakt en gesteriliseerd worden. Dus ik denk dat er hooguit 4 patienten per uur in de stoel plaats mogen nemen.

En ja, 4x32 is 128 euro, maar kijk eens wat er van af gaat: salaris assistente, afschrijving apparatuur, schoonmaken+ benodigde materiaal, gebouw, belastingen, verzekeringen, en noem maar op. En dan wordt het toch ineens heel anders...

Creatura
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 okt 2007 21:46

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door Creatura »

Kleine vergelijking bij mijn tandarts:

2011
Controle C11 - € 19,63
Tandsteen verwijderen M55 - € 23,25
Bitewing foto 2x X10 - € 28,94
Totaal € 71,82

2012
Controle A111 - € 20,50
Tandsteen verwijderen C212 - € 21,50
Bitewing foto 2x A311 - € 30,-
Totaal € 72,-

Goh! Een verhoging van maar liefst € 0,18!! Dat is 2,5%
Hebben de verzekeraars zoals CZ/VGZ hier ook naar gekeken? Of pakken ze alleen maar de uitzonderingen?

Ik heb meer praktijken op deze manier vergeleken, en die forse prijsstijgingen zie ik niet zo. Het merendeel zit rond dezelfde tarieven.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ Creatura, toevallig ben ik wel een persoon die het negatief treft met
een enorme prijsstijging.
Die zijn er dus wel degelijk, waar ik zit is een hele grote praktijk in meerdere plaatsen dus die hebben heel wat patienten. :(

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door Chocomelk »

vroem schreef:en nu hetvolgende: behalve het tarief wat eraan hangt, weet je, als het fors afwijkt naar boven of beneden, wel waarom die afwijking er is? bij een wortgelkanaalbehandeling maakt gebruik apex locator, microscoop en NITI vijlen zo al een 125 euro verschil (met een betere behandeling). Die forse prijsverschillen zijn er ook vorige jaren al geweest trouwens, alleen toen werd door d emedia daar nog geen vergrootglas op gelegd...
Mischien gebruiken ze inderdaad ook duurder materiaal/gereedschappen en apparaten maar wat kan ik als klant daar aan doen dat hun die willen gebruiken ?
Ik ben het daarin eens met Nevermind die schrijft het maakt toch niet uit waarmee ze het doen als het eindresultaat maar oke is en daar gaat het om.
Het is nogal een flink verschil in prijs wat je bij de ene betaald en wat ik er voor moet betalen.

In februari moet ik op controle en zal dan meteen aangeven dat ik ga overstappen naar een andere tandarts omdat hij gewoon veel en veel te duur is geworden.
En het ergste van alles is dat ze zoveel vragen en veelal de assistente het werk laten doen.

sasjerood
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 jan 2012 21:19

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door sasjerood »

Ik ben afgelopen dinsdag bij de tandarts geweest met pijn in kies en kaak.
A211 probleem consult 21.00 euro
A311 maken en beoordelen kl röntgenfoto 16,00 euro

Deze rekening moest ik direct afrekenen,tot vorig jaar werd deze ingediend bij het cz .

Tevens kreeg ik een begroting mee voor het cz met de kosten van de vervolg behandeling n.l
L313 volledige wortelkanaalbeh per element met 3 kanalen 290,00 euro
A311 maken en beoordelen kl röntgenfoto 16,00 euro
E113 drievaksvulling composiet 80,00 euro

Maar nu het volgende wij zijn bij het cz tandtop verzekerd hun vergoeding voor deze code's zijn als volgt
L313 219,30
A311 14,50
E113 67,80
Voor deze bedragen geldt dat ze 75% vergoeden en dat ik 25% zelf moet betalen.

Mijn kosten zijn nu dus 219,30-75%=54,83+70,70(verschil tot 290.00)
14,50-75%= 3,63+ 1,50(verschil tot 16,00)
67,80-75%= 16,95+12,20(verschil tot 80,00)
Het kom dus hier op neer,ik ben nu naast mijn eigen bijdrage van 25% een bedrag van 84,40 euro kwijt .
Het verschil tussen de max vergoeding van het cz en het tandarts tarief.
Wie is hier nu de crimineel!!!!!!!!!!!!!!
Het cz die misschien wel de max vergoeding naar beneden heeft bijgesteld of de tandarts die zijn tarieven heeft verhoogd.

p.s. vorig jaar heb ik de zelfde behandeling ondergaan en heb naast mijn eigenbijdrage van 25% niets bij moeten betalen.

witte angora
Berichten: 30993
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door witte angora »

Gezien de reacties denk ik dat dit wel eens een leuk item voor Trosradar zou kunnen worden. Beginnen met een enquete

- weet u wat de tarieven van uw tandarts zijn, ja/nee
- weet u waar u de tarieven van uw tandarts kunt vinden ja/nee
- weet u wat uw verzekeraar maximaal vergoed, ja/nee

- bent u het afgelopen jaar naar de tandarts geweest ja/nee
- en de rest bedenken ze zelf maar.

Maar ik denk dat het antwoord op de eerste 3 vragen al onthutsend zullen zijn voor de minister.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door Chocomelk »

sasjerood schreef:
Maar nu het volgende wij zijn bij het cz tandtop verzekerd

Het kom dus hier op neer,ik ben nu naast mijn eigen bijdrage van 25% een bedrag van 84,40 euro kwijt .

p.s. vorig jaar heb ik de zelfde behandeling ondergaan en heb naast mijn eigenbijdrage van 25% niets bij moeten betalen.
Ik vraag me dan ook nog echt af of een dure tandartsverzekering afsluiten nog zinvol is.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door nevermind »

Chocomelk schreef:
sasjerood schreef:
Maar nu het volgende wij zijn bij het cz tandtop verzekerd

Het kom dus hier op neer,ik ben nu naast mijn eigen bijdrage van 25% een bedrag van 84,40 euro kwijt .

p.s. vorig jaar heb ik de zelfde behandeling ondergaan en heb naast mijn eigenbijdrage van 25% niets bij moeten betalen.
Ik vraag me dan ook nog echt af of een dure tandartsverzekering afsluiten nog zinvol is.

Dit is ook voor mij een van de vragen ?
Ik zit nog steeds met de vraag, waarom de prijzen moesten vrijgegeven worden.
Het jaar is pas 15 dagen uit, en iedereen zit weer met een probleem opgezadeld,
alsof het in de zorg nog niet genoeg problemen geeft.

DJM
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 nov 2010 21:08

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door DJM »

witte angora schreef:
Bij elkaar zat ik nog geen 10 minuten in de stoel dus 6x32= 192 euro per uur.
Niet dat ik nu op de stoel van een tandarts ga zitten, maar ik moet hier toch even een kanttekening bij maken. Als bij mijn tandarts een patiënt de deur uit huppelt duurt het altijd even voor de volgende naar binnen mag. De reden? De apparatuur moet schoongemaakt en gesteriliseerd worden. Dus ik denk dat er hooguit 4 patienten per uur in de stoel plaats mogen nemen.
Mijn tandarts staat in de deuropening om de vorige klant uit te zwaaien en de volgende klant binen te roepen.
Jouw verhaal gaat dus niet op.

En ja, 4x32 is 128 euro, maar kijk eens wat er van af gaat: salaris assistente, afschrijving apparatuur, schoonmaken+ benodigde materiaal, gebouw, belastingen, verzekeringen, en noem maar op. En dan wordt het toch ineens heel anders...
Dat is in een garagebedrijf toch ook het geval?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door vroem »

nog even voor de goede orde:

dat iemand ineens direct moet betalen is omdat mn CZ per 1 januari weigert om regelrecht met de tandarts betalingen te regelen op dezelfde manier zoals dat in 2011 en eerder wel gewoon kon. Is een eenzijdige wijziging van de voorwaarden door CZ, niet door de tandarts.

Ik snap tevens niet dat men zo`n ophef maakt over behandelingen en verschillen in prijzen die er in voorgaande jaren ook gewoon al waren! dat er nu prijsverschillen duidelijk zijn komt alleen maar doordat men nu ineens wakker wordt door alle media aandacht, niet doordat die verschillen er voorheen niet waren! |Voorheen waren er extra behandelcodes die tandartsen mochten opvoeren bij gebruik van bepaalde apparatuur. Die tandartsen zullen die codes dus ook gebruikt hebben bij het bepalen van de nieuwe prijs... logisch lijkt mij.

En mbt de vergelijking met garagebedrijven: daar zitten ook heel forse verschillen in uurtarieven en nota`s materialen hoor....dus ik snap die vergelijking niet zo, en meer nog de (verkeerde) conclusie die aan die vergelijking gehangen wordt. Die genoemde 200 euro is overigens een omzetbedrag , geen winst (ofetwel daar moeten eerst nog alle kosten vanaf die heel fors meer zijn dan de helft van dat bedrag, gemiddeld gezien..) .

over publiceren tarieven: tandartsen met een website (die op zich niet verplicht is) hebben de verplichting de tarieven op de site te plaatsen. Alle websites die ik tot nu toe gezien heb (en dat zijn er best al heel veel..) staan ze daadwerkelijk op. En voor de rest is er de verplichting dat de tarieven in de wachtkamer hangen of liggen. Verder niet. Bij mijn weten voldoet in ieder geval een significante meerderheid aan die verplichting, in ieder geval een dermate hoog aantal dat er niet van gesproken kan worden dat tandartsen zich niet aan de info plicht zouden houden.

De grootste problemen nu komen voort uit gedrag van de verzekeringen, die fors minder zijn gaan vergoeden dan voorheen, en fors meer zijn gaan vragen aan premie. Nogmaals: de verzekeraars houden met elkaar een half miljard aan premie in de zak uit de AV voor tandartskosten, dat gaat met een 10 % minimaal omhoog zoals de cijfers nu liggen. De verzekeraars betalen hun raad van bestuur zonder problemen een dikke 400.000 per jaar (cijfers zijn terug te vinden in de jaarverslagen van de diverse clubs) opgebracht uit uw verzekeringspremie.
Nogmaals verwijs ik mbt de tandartstarieven naar mijn link, een significant aantal praktijken is bij die berekening betrokken. Daarnaast: echt weten kunnen we het na welgeteld 2 weken niet...... iedereen die roept dat het zo erg is weet en niet waar hij/zij het over heeft en is duidelijk bezig met stemmingmakerij, met als enige beweegreden te zorgen dat het mislukt. Ik begrijp nog steeds niet wat er mis is met een inflatiecorrectie, die werd in eerdere jaren ook altijd toegepast en toen hoorde je er niemand over.

Tandartstarieven is niet het enige waar inflatiecorrectie over berekend wordt toruwens, is over de hele maatschappij een heel normale gang van zaken (ook bij bv garagebedrijven om er maar 1 te noemen..)

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door vroem »

witte angora schreef:Gezien de reacties denk ik dat dit wel eens een leuk item voor Trosradar zou kunnen worden. Beginnen met een enquete

- weet u wat de tarieven van uw tandarts zijn, ja/nee
- weet u waar u de tarieven van uw tandarts kunt vinden ja/nee
- weet u wat uw verzekeraar maximaal vergoed, ja/nee

- bent u het afgelopen jaar naar de tandarts geweest ja/nee
- en de rest bedenken ze zelf maar.

Maar ik denk dat het antwoord op de eerste 3 vragen al onthutsend zullen zijn voor de minister.

ik denk dat dat wel meevalt, overigens is het zo in het nieuws allemaal dat iedereen inmiddels kan weten waar men de tarieven van zijn tandarts kan vinden, namelijk bij zijn tandarts... vraag ernaar als u het wilt weten, zoals gezegd stuurt ie ze wellicht nog op ook.

Ik kreeg laatst per mail de rvaag wat een x en y behandeling zou kosten. behalve dat de tarieven gewoon op mijn site staan (mensen kijken soms echt met hun neus lijkt het wel..) is het appels met peren vergelijken, en zoals gezegd: die prijsverschillen bestonden vorig jaar ook al, toen was een composietvulling ook al 2x de prijs van amalgaam of glasionomeer... toen waren er ook al forse verschillen in eindprijs kroon, brug, prothese, afhankelijk ervan wat er allemaal extra moest gebeuren, of te tandarts een dure of goedkopere technieker had, of het over de grens laat maken etc.

Dat een tandarts nu heel goedkoop lijkt of heel duur kan dus afhangen welke techniek gebruikt wordt, welke materialen, en nu ook of er op bepaalde zaken wel of niet een x-termijn ""garantie"" buiten de normale termijnen gegeven wordt, want dat is net als in de rest van de maatschappij dan gewoon in de prijs verrekend... op prijs alleen vergelijken is niet zo slim, in ieder geval niet zonder te weten wat die prijs voor de tandarts bepaald. En om dat inzichtelijk te maken is nog veel werk nodig, wat dat betreft is er te vroeg geschakeld. Maar om die reden alleen het nu op te blazen is natuurlijk onzin. Denkt men nu echt dat zoiets met een paar weken geregeld is??

Mijn eigen ervaringen van de afgelopen 2 weken zijn trouwens heel anders dan de rampspoed die men ons aan wil praten...de meeste patienten maken zich niet druk om mijn prijs, sterker nog zijn niet eens echt geinteresseerd... zolang ik het werk maar wel zelf blijf doen..

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door vroem »

Tineke59 schreef:
Martjola schreef:Bij mijn tandarts moet ik daarvoor betalen
A111 Periodieke controle (standaard inclusief code C112) € 20,25
E112 Tweevlaksvulling € 56,50
L312 Volledige wortelkanaalbehandeling per element met 2 kanalen € 186,46
A311 Maken en beoordelen kleine röntgenfoto € 14,90
A321 Maken en beoordelen kaakoverzichtsfoto € 62,00


Bij mijn tandarts moet ik daarvoor betalen
A111 Periodieke controle (standaard inclusief code C112) € 19,00
E112 Tweevlaksvulling € 70,00
L312 Volledige wortelkanaalbehandeling per element met 2 kanalen € 250,00
A311 Maken en beoordelen kleine röntgenfoto € 15
A321 Maken en beoordelen kaakoverzichtsfoto € 60,00

prijzen 2011:

controle 19,63. als je de 10% of zo C22 medische anamneses ook meetelt en andere kleine dingen die nu in het tarief inbegrepen zijn maar wel regelmatig bij een controle gedaan worden en werden kom je op een 22,10 die een controle nu zou mogen/moeten kosten zonder inflatiecorrectie.
tweevlaksvulling composiet met verdoving en basisbewerking etsen, primer bonding 67,16
volledige wortelkanaalbehandeling 2 kanalen incl verdoving uitgaande van 2 zittingen (vrij normaal) 252,81 (met NITI vijlen en apex locator, zoals ie dus eigenlijk hoort).
kleine fot 14,47
kaakoverzichtsfoto 61,99
volledige prothese een 532,- gemiddeld zonder speciale verrichtingen, die de prijs nog kunnen verhogen tot een 675,- (niet altijd bij iedereen nodig).
Wat iedereen in de discussie vergeet is dat de prijzen nu en de tarieven 2011 niet 1 op 1 te vergelijken zijn om de eenvoudige reden dat er ook heel andere behandelingen voor gedaan worden. Oftewel: je moet een gemiddelde prijs berekenen!! iemand die nooit verdoving hoeft betaalt nu dus mee aan degenen die dat wel willen, en prijsstelling hangt dus ook heel erg af van het simpele feit of een tandarts een in leeftijd oudere patienten grope of juist jongere heeft. En iedereen doet alsof er geen verschillen mogen zijn, maar dat is nu net wel de bedoeling, zowel van de minister als van de NZA! is niet de schuld van de tandarts, maar wij staan wel in de volle wind dankzij de zeer discutabele en soms aantoonbaar verkeerde berichtgeving in media (zie weer mijn link)

Gesloten