Drogreden schreef:@perdita
Je hebt gelijk Perdita dat Hepatitis B vaccinatie niet verplicht is maar praktisch gezien is het dat wel. Tijdens je studie en stage mag je niet weigeren want dat betekend dat je geen diploma krijgt. Als je al werkzaam bent mag je wel weigeren en moet je een brief over de weigering ondertekenen.
Er zijn dus 2 redenen dat de vaccinatiegraad zo hoog is: Min of meer verplicht en men beschermt zichzelf. Ik vraag mij af, net als Perdita, of de vaccinatiegraad ook zo hoog zou zijn als het alleen om patientbescherming zou gaan.
Daarnaast: Tijdens de Mexicaanse griep stond er een artikel in het NRC over het verplicht stellen van vaccinatie van zorgmedewerkers. Conclusie van een deskundige was dat je uiteraard niemand kan dwingen maar dat dat wel consequenties kan hebben in de arbeidsrechtelijke sfeer.
Bij vaccinatie tegen griep gaat het niet alleen om patiëntbescherming, je beschermt jezelf én de patiënt.
Dat een weigering consequenties kan hebben, betekent niet dat het "dus" verplicht is. Als het verplicht is wordt je niets gevraagd, valt er ook niets te weigeren en krijg je gewoon die prik. Dat weigering consequenties kan hebben in de arbeidsrechtelijke sfeer, ja, dat is soms niet anders. Leidinggevenden zullen belangen afwegen en die afweging valt niet altijd uit in het voordeel van de zorgverlener. Iemand die weigert zich te laten vaccineren tegen hep. b kan met bepaalde kwetsbare groepen niet werken, dat zou voor deze groepen een onaanvaardbaar risico met zich meebrengen. Dus zal de medewerker van zijn taken ontheven worden, om de betreffende patiënten niet in gevaar te brengen. En in een aantal gevallen zal het leiden tot ontslag, omdat weigering ertoe leidt dat iemand de functie waarvoor hij is aangenomen, niet meer kan uitoefenen. En dan volgt er dus ontslag. Ik zou niet weten hoe dat anders zou moeten.
6. De kosten voor noodzakelijke inentingen worden door de overheid of de werkgever vergoed.
Hepatitis B valt onder de noodzakelijke inentingen
Ja, noodzakelijk. Niet verplicht. Je kunt weigeren. Wat voor medewerkers geldt, geldt ook voor stagelopers. In bepaalde omstandigheden is het niet verantwoord met betrekking tot de veiligheid van anderen of van de stagelopers zelf om niet te vaccineren. Dus verbindt de werkgever consequenties aan een weigering.