LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ASR/ Falco Levensplan Miljonair

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Robrick
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:58

ASR/ Falco Levensplan Miljonair

Ongelezen bericht door Robrick »

Beste mensen,

In het jaar 2000 heb ik een kapitaal verzekering (bij FalcoN) voor mijn zoontje afgesloten de zgn. “Levensplan Miljonair”.
Ik heb toen der tijd een aanvullende koopsom van 5000 gulden betaald en maandelijks een inleg van 100 gulden.
Afgelopen maand kreeg ik van ASR verzekeringen en brief waarin ze aangeven dat ik kosteloos over kan stappen naar een product met lage en heldere kosten. Dit geld ook als ik besluit mijn huidige verzekering te beëindigen. Ik besloten mijn beleggingverzekering af te kopen. Toen ik telefonisch contact opnam met mijn tussenpersoon om te informeren hoe dit moet regelen kreeg tot mijn verbazing te horen dat ik alleen met toestemming van de kantongerecht wijzigingen brengen aan dit polis. Dit omdat mijn zoon de verzekeringnemer is. Ik kon dit niet geloven en nam gelijk contact op met ASR verzekeringen. Bij hen kreeg ik te horen dat ze me geen enkele informatie kan geven omdat ik niet de verzekeringnemer bent. De telefoniste kortaf, ze gaf me niet eens de gelegenheid om uit te leggen wat we toentertijd afgesproken had met de verzekeringadviseur. Ze viel me reden met de volgende reactie"ik was er niet bij meneer".

Heeft iemand hier ervaring mee en wellicht een advies of oplossing.

Alvast bedankt

Martijn T
Berichten: 114
Lid geworden op: 24 nov 2008 21:24

Re: ASR/ Falco Levensplan Miljonair

Ongelezen bericht door Martijn T »

Regel levensverzekering:
alleen de verzekeringnemer kan wijzigingen in een levensverzekering aanbrengen.

Bij mijn weten kan iemand onder de 18 echter geen verzekeringnemer zijn. In uw situatie lijkt mij dat van toepassing.

Kunt u uw zoon niet gewoon laten tekenen voor de omzetting (indien deze verstandig is?)
Uw tussenpersoon ontvangt E150 voor advies nav de brief van ASR en nog eens E150 voor het omzetten.

Lijkt mij dat deze u wel kan helpen...

Succes

HAF

Re: ASR/ Falco Levensplan Miljonair

Ongelezen bericht door HAF »

ASR weigert een "profijtplan" stop te zetten als ik niet eerst een verzoek bij de kantonrechter zou doen. Mijn dochter was indertijd 8 jaar. Ik heb het volgende aan ASR in een aangetekende brief geschreven:
De reden van afwijzing betreft een beroep van ASR op de artikelen 253k en 345 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek. Deze bepalingen luiden als volgt:
Artikel 253k
Op het bewind van de ouders of een ouder zijn de artikelen 342, tweede lid, 344 tot en met 357 en 370 van dit boek van overeenkomstige toepassing.
Artikel 345
1. De voogd behoeft machtiging van de kantonrechter om de navolgende handelingen voor rekening van de minderjarige te verrichten:
a. aangaan van overeenkomsten strekkende tot beschikking over goederen van de minderjarige, tenzij de handeling geld betreft, als een gewone beheersdaad kan worden beschouwd, of krachtens rechterlijk bevel geschiedt;
b. giften doen, andere dan gebruikelijke, niet bovenmatige;
c. een making of gift, waaraan lasten of voorwaarden zijn verbonden, aannemen;
d. geld lenen of de minderjarige als borg of hoofdelijke medeschuldenaar verbinden;
e. overeenkomen dat een boedel, waartoe de minderjarige gerechtigd is, voor een bepaalde tijd onverdeeld wordt gelaten.
2. De kantonrechter kan bepalen dat de voogd zijn machtiging behoeft voor het innen van vorderingen van de minderjarige, het disponeren over saldi bij een bank als bedoeld in artikel 1:1 van de Wet op het financieel toezicht daaronder begrepen.
3. Voor het aangaan van een overeenkomst tot beëindiging van een geschil waarbij de minderjarige is betrokken, behoeft de voogd geen machtiging in het geval van artikel 87 van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering of indien het voorwerp van de onzekerheid of het geschil een waarde van € 700 niet te boven gaat, noch indien de overeenkomst als een beheersdaad is te beschouwen.

Daarover het volgende:
A. De overeenkomst is aangegaan door mij als wettelijk vertegenwoordiger. Als ik rechtsgeldig een overeenkomst aangegaan zou zijn, hoe kan het dan zijn dat die overeenkomst niet op dezelfde gronden rechtsgeldig opgezegd kan worden? ASR stelt dat voor het opzeggen van de overeenkomst toestemming nodig is volgens artikel 253k in samenhang met artikel 345, eerste lid, van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek. Als dit zo is dan geldt dit a fortiori, gezien de bewoording van het eerste lid, onderdeel a, van artikel 345, ook voor het aangaan van de overeenkomst.
Die toestemming is nooit gevraagd of verleend. U doet als verzekeraar derhalve een beroep op een bepaling waaruit blijkt dat als die bepaling van toepassing zou zijn u ten opzichte van de minderjarige uw zorgplicht heeft geschonden bij het aangaan van de overeenkomst. Gezien uw beroep op deze bepaling bent u blijkbaar van mening dat de overeenkomst nietig of ten minste vernietigbaar is.
Ik ben dat met u eens! Bij deze doe ik een beroep op de nietigheid of vernietigbaarheid. Ik verzoek u dan ook per ommegaande om alle door mij onverschuldigd betaalde verzekeringspremies van ultimo maart 2012 naar schatting ongeveer € 2700,- terug te storten en daarbij wettelijke rente te vergoeden.

Ik ben benieuwd hoe ASR hier op gaat reageren.

Gesloten