LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] opzegging abonnement
opzegging abonnement
Ik had een jaarcontract bij een sportschool wat loopt tot 1 februari 2012. In de voorwaarden staat dat het contract overgaat in een lidmaatschap voor onbepaalde tijd. Daarbij geldt een opzegtermijn van 2 maanden.
Ik heb gisteren opgezegd.
Mogen ze vasthouden aan een opzegtermijn van 2 maanden? Ik betaal per maand. Naar mijn mening is de wettelijke opzegtermijn in dit geval 1 maand.
Ik heb gisteren opgezegd.
Mogen ze vasthouden aan een opzegtermijn van 2 maanden? Ik betaal per maand. Naar mijn mening is de wettelijke opzegtermijn in dit geval 1 maand.
Re: opzegging abonnement
Waarom denk je dat ? Omdat de betaaltermijn 1 maand is ?marja17 schreef: Mogen ze vasthouden aan een opzegtermijn van 2 maanden? Ik betaal per maand. Naar mijn mening is de wettelijke opzegtermijn in dit geval 1 maand.
Ik vrees voor je dat je gewoon pech hebt; die wetgeving geldt niet voor sportabonnement. Kijk anders ook ff op http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=110357. Daar wordt echter gesteld dat er in 2010 mogelijk verandering zou komen, maar volgens mij is daar nog niet over beslist.
De wet van dam (zoals die wet heet) is van kracht geworden.Ivo81 schreef:Ik vrees voor je dat je gewoon pech hebt; die wetgeving geldt niet voor sportabonnement. Kijk anders ook ff op http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=110357. Daar wordt echter gesteld dat er in 2010 mogelijk verandering zou komen, maar volgens mij is daar nog niet over beslist.
Even in google intypen dus.
ik denk dat het 1 maand is, omdat het omgezet is in een abonnement voor onbepaalde tijd, en niet een nieuw jaarabonnement.
@Marja17
1 topic hieronder staat iets over de wet van Dam
1 topic hieronder staat iets over de wet van Dam
Laatst gewijzigd door ciske op 12 jan 2012 14:45, 2 keer totaal gewijzigd.
http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Ab ... verlenging
Volgens mij staat het onder het kopje 'wanneer kan ik mijn abonnement opzeggen?' ( in bovenstaand artikel op consuwijzer) heel duidelijk, 1 maand
Volgens mij staat het onder het kopje 'wanneer kan ik mijn abonnement opzeggen?' ( in bovenstaand artikel op consuwijzer) heel duidelijk, 1 maand
marja17
Jouw kontrakt liep tot 1-2-2012. Dat houdt dan in, dat je met een opzegtermijn van 1 maand in de 2de helft van december 2011 aangetekend had moeten opzeggen en als er kontraktueel een opzegtermijn van 2 maanden gold, had je zelfs moeten opzeggen in de 2de helft van november 2011. Ik vrees dus, dat je nu tot 1-2-2013 aan het kontrakt vastzit. Vanaf 1-2-2013 kun je dan wel maandelijks en per maand opzeggen en zit je dus niet meer vast aan een kontrakt van 12 maanden. Als er wat anders staat in de a.v. dan is dat t.z.t. NIET rechtsgeldig.
Maxiem.
Jouw kontrakt liep tot 1-2-2012. Dat houdt dan in, dat je met een opzegtermijn van 1 maand in de 2de helft van december 2011 aangetekend had moeten opzeggen en als er kontraktueel een opzegtermijn van 2 maanden gold, had je zelfs moeten opzeggen in de 2de helft van november 2011. Ik vrees dus, dat je nu tot 1-2-2013 aan het kontrakt vastzit. Vanaf 1-2-2013 kun je dan wel maandelijks en per maand opzeggen en zit je dus niet meer vast aan een kontrakt van 12 maanden. Als er wat anders staat in de a.v. dan is dat t.z.t. NIET rechtsgeldig.
Maxiem.
@maxiem, het is na 1 februari 2012 geen jaarcontract meer maar een contract voor onbepaalde tijd. Mijn inziens geldt daarom de opzegtermijn van 1 jaar. Volgens de sportschool moet ik nu t/m maart 2012 betalen. Volgens mij moet dit zijn t/m februari 2012.
marja17
Dan heb ik dus goed nieuws voor je. Volgens de nieuwe regeling gebaseerd op de Wet van Dam, kun je dan op een willekeurige dag per maand opzeggen. In jouw specifieke geval kun je dus nu al een ontbindingsbrief schrijven, waarop je aangeeft dat je (met inachtneming van 1 maand opzegtermijn (= periode 1-2-2012 tot 1-3-2012) per 1 maart 2012 het kontrakt opzegt. Verstuur die brief wel aangetekend en met bewijs van ontvangst. Noem in die brief de Wet van Dam, de status van de overeenkomst (voor onbepaalde tijd) en de ingangsdatum van het kontrakt (1-2-2012). Verwijs hen bij betwisting naar jouw advocaat (die je mogelijk niet hebt, maar je kunt het wél schrijven) of je rechtbijstandverzekeraar. Vraag tevens per omgaande om een schriftelijke bevestiging van jouw opzegging en vergeet niet je persoonlijke kaartje in te leveren. Eis bij die inlevering een handtekening dat je die kaart hebt ingeleverd.
Sukses, Maxiem.
Note: zij zullen wel zeggen dat zij jouw kontrakt voor bepaalde tijd per 1-2-2012 hebben omgezet in een kontrakt voor onbepaalde tijd en dat je daarom eerst de hele kontraktperiode van 12 maanden moet afmaken, maar dat is onzin. Dan hadden ze jouw ruim voor 1-2-2012 schriftelijk moeten vragen of je daarmee accoord zou gaan en je had dan een handtekening daarvoor moeten zetten en dat is naar ik aanneem niet gebeurd.
Dan heb ik dus goed nieuws voor je. Volgens de nieuwe regeling gebaseerd op de Wet van Dam, kun je dan op een willekeurige dag per maand opzeggen. In jouw specifieke geval kun je dus nu al een ontbindingsbrief schrijven, waarop je aangeeft dat je (met inachtneming van 1 maand opzegtermijn (= periode 1-2-2012 tot 1-3-2012) per 1 maart 2012 het kontrakt opzegt. Verstuur die brief wel aangetekend en met bewijs van ontvangst. Noem in die brief de Wet van Dam, de status van de overeenkomst (voor onbepaalde tijd) en de ingangsdatum van het kontrakt (1-2-2012). Verwijs hen bij betwisting naar jouw advocaat (die je mogelijk niet hebt, maar je kunt het wél schrijven) of je rechtbijstandverzekeraar. Vraag tevens per omgaande om een schriftelijke bevestiging van jouw opzegging en vergeet niet je persoonlijke kaartje in te leveren. Eis bij die inlevering een handtekening dat je die kaart hebt ingeleverd.
Sukses, Maxiem.
Note: zij zullen wel zeggen dat zij jouw kontrakt voor bepaalde tijd per 1-2-2012 hebben omgezet in een kontrakt voor onbepaalde tijd en dat je daarom eerst de hele kontraktperiode van 12 maanden moet afmaken, maar dat is onzin. Dan hadden ze jouw ruim voor 1-2-2012 schriftelijk moeten vragen of je daarmee accoord zou gaan en je had dan een handtekening daarvoor moeten zetten en dat is naar ik aanneem niet gebeurd.
-
Edit: Oeps, verkeerde topicBeste Bas,
Naar aanleiding van je mailbericht, delen wij je hierbij mede dat het lidmaatschap per 27-01-2012 zal eindigen.
Met sportieve groet,
Namens het gehele Fysiek team wensen wij u een heel gelukkig, gezond en uiteraard sportief 2012 toe.
Laatst gewijzigd door iGeneration op 18 jan 2012 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
iGeneration is niet de TSMAXIEM schreef:@
Zo komt alles toch nog op z'n pootjes terecht.
Maxiem.