LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Incasso bureau's moeten onder de loep

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
xxTonxx01
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 feb 2011 11:23

Incasso bureau's moeten onder de loep

Ongelezen bericht door xxTonxx01 »

Ik vind dat de incasso bureau's eens flink onder de loep genomen moet worden.
Ik ben ervan overtuigd dat ze vele mensen onnodig bedreigen en geld afnemen cq afpersen met dreigbrieven.
Met name de oudere mensen kan ik me voorstellen dat ze na bedreigingen wel gaan betalen ... maar of het rieel is of verantwoord ,daar geloof ik niks van.
Tegenwoordig sturen ze je zomaar rekeningen op ,en als je niet oppast betaal je ze ook nog .... en betaal je ze niet dan word je in de automatische incasso molen gestopt.
Mensen ,dit kan en zou niet mogen in deze tijd ... de tijd van witte boordencriminelen moet echt voorbij zijn ,er is al genoeg geld gestolen !!!
Klein voorbeeldje wat ik zelf heb meegemaakt: ik sloot vroegtijdig bij kpn een abonnee af, ik had een 2 jarig contract, maar zei het na 12 maanden op ... okey dan kan ik een boete verwachten van 12 maanden. Contract was 24 maanden 7,50 euro per maand (klein contractje dus) , mijn rekensom was boete is 12 x 7,50 euro = een boete van 90 euro ,,,, dat dacht ik ja ... nee KPN stuurt mij een rekening van 192 euro en haalde deze ook gelijk van mijn rekening af,deze heb ik terug laten boeken. Ik had KPN aangeschreven dat het bedrag te hoog was voor GEEN diensten ... antwoord van de KPN ...incasso-bureau en wel telefonisch doormiddel van een stem op een bandje .... je denkt toch zeker niet dat ik met een computer in gesprek gaat over MIJN geld????
Maar goed dit is maar 1 voorbeeld hoe het dus niet moet, en zo zullen er talrijke voorbeelden zijn die gewoonweg niet kloppen en waar niemand ook maar iets aandoet .... want incasso-bureau's ,advocaten en rechters vullen ook nog eens rijkelijk hun zakken met JOU ellende ... tja zo hou je crissis

Gelukkigkinderloos
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 apr 2011 07:13

Re: Incasso bureau's moeten onder de loep

Ongelezen bericht door Gelukkigkinderloos »

Helemaal waar.
Vanmorgen heb ik een email gestuurd aan de 1e kamer met als titel: Nederland: financiële terreur met de nadruk op: dat de burger niet beschermd wordt . Het zal niet veranderen, maar het lucht wel op !De smerige machtspelletjes van bedrijven zijn echt misselijkmakend. Het feit dat de armoede steeds meer toeneemt, daar hoeft de regering echt niet trots op te zijn. "Pret" kabinet, wat maken zij er OOK een zooitje van. Een rechtszaak tegen aegon duurt nu 8 jaar en van de burger wordt maar verder gegraaid, Arm of rijk schijnt niets uit te maken. Jammer dat ik in zo een knudde wereld terecht ben gekomen.

Voorbeeld van mijn kant: yourhosting ( inmiddels gelukkig geen klant meer ) had ik gevraagd om een hoofd domeinnaam wijziging door te voeren in de veronderstelling dat dit kosteloos zou zijn. Factuur : 50 euro's. Zij hebben ook nooit fatsoenlijk gereageerd op mijn (zoveelste) frustratie. Vervolgens u raadt het al incasso bureau en zo wordt 50 euro 130 euro, wat een schoften en zo kan ik nog wel even doorgaan..............................Daar ben je dan 3 jaar klant geweest. Ik heb zelf een bedrijf en reageren is wel het minimale wat je doet. De verloedering zal alleen maar toenemen !Nederland is echt geen prettig land meer.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Incasso bureau's moeten onder de loep

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Neem deurwaarders ook mee.

In het AD van 14/1 stond een leuk artikel, dat men de gewoonte heeft bij sommige kantoren om BETAALDE rente bij de schuld op te tellen - waardoor de schuld niet afneemt, maar toeneemt. Deurwaarder Jansen en Jansen werd met name genoemd - en volgens het artikel reageerde men daar met "maar dat klopt, dan doen we al jaren zo".

Iedereen die een betalingsregeling met een deurwaarder heeft doet er goed aan om ALLE betalingen, renteoverzichten etc. op te vragen, en tot op het laatste puntje en kommaatje uit te pluizen op onrechtmatigheden!

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Incasso bureau's moeten onder de loep

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Gelukkigkinderloos schreef:Helemaal waar.
Vanmorgen heb ik een email gestuurd aan de 1e kamer met als titel: Nederland: financiële terreur met de nadruk op: dat de burger niet beschermd wordt . Het zal niet veranderen, maar het lucht wel op !De smerige machtspelletjes van bedrijven zijn echt misselijkmakend. Het feit dat de armoede steeds meer toeneemt, daar hoeft de regering echt niet trots op te zijn. "Pret" kabinet, wat maken zij er OOK een zooitje van. Een rechtszaak tegen aegon duurt nu 8 jaar en van de burger wordt maar verder gegraaid, Arm of rijk schijnt niets uit te maken. Jammer dat ik in zo een knudde wereld terecht ben gekomen.

Voorbeeld van mijn kant: yourhosting ( inmiddels gelukkig geen klant meer ) had ik gevraagd om een hoofd domeinnaam wijziging door te voeren in de veronderstelling dat dit kosteloos zou zijn. Factuur : 50 euro's. Zij hebben ook nooit fatsoenlijk gereageerd op mijn (zoveelste) frustratie. Vervolgens u raadt het al incasso bureau en zo wordt 50 euro 130 euro, wat een schoften en zo kan ik nog wel even doorgaan..............................Daar ben je dan 3 jaar klant geweest. Ik heb zelf een bedrijf en reageren is wel het minimale wat je doet. De verloedering zal alleen maar toenemen !Nederland is echt geen prettig land meer.
Waarom naar de 1e-kamer? Die kunnen hier niks aan doen.

danmarc
Berichten: 67
Lid geworden op: 31 mar 2008 22:31

Re: Incasso bureau's moeten onder de loep

Ongelezen bericht door danmarc »

Ik kan me hier helemaal in vinden. Momenteel ben je vogelvrij en hebben de cowboys en boeven onder de Incasso buro's en deurwaarders vrijspel.

Het wordt tijd dat de overheid hier eens in duikt!

JXV
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 dec 2011 10:31

Re: Incasso bureau's moeten onder de loep

Ongelezen bericht door JXV »

Alles draait in de regel om contracten en regeltjes. Een situatie aangaan die afwijkt van de afspraken die vooraf zijn gemaakt (in dit voorbeeld een contract van 2 jaar, slechts 1 jaar uitdienen) komt vaak neer op de vooraf overeengekomen regels daartoe. Indien er in het contract dat je aangaat, een boete wordt genoemd bij vroegtijdige opzegging en je daarvoor getekend hebt, is dit natuurlijk lastig.

Wat je hier vaak mist, deurwaarders, incassobureaus, consumenten: het zijn allemaal mensen. Waar het tegenwoordig vaak tekort bij schiet is het bereikbaar zijn. Gewoon een persoon aan de telefoon krijgen die een bepaalde bevoegdheid heeft waar jij als klant met een gezonde discussie over en weer samen tot een oplossing probeert te komen. Iets wat helaas schaars is.. bellen en vervolgens terecht komen bij een computer: het zou toch wat zijn dat die jouw unieke specifieke situatie zou weten positief op te lossen. Ik hou best van sci-fi films, maar dat is helaas nog wat ver van mijn bedje...

Kwaliteit staat of valt bij het moment hoe er met elkaar wordt omgegaan bij een afwijkende, niet gewenste, situatie; iets gaat niet goed. Gezien de meeste situaties uniek zijn, en ze dus onmogelijk over een kam geschoren kunnen worden, is het helaas ook een utopie om hier structureel voor iedereen wat aan te doen. Frustratie van je afschrijven is echter een goede zelfbehandeling, een machteloos gevoel zit natuurlijk niemand op te wachten.

Betreft het artikel in het AD over de rente; er wordt in bepaalde financiele vorderingen (bijv. hypetheek-aktes) altijd rente over rente berekend. Het probleem hier echter is dat het ook reeds over de betaalde rente wordt doorgerekend. Volgens zeggen zou het hier om 1 specifiek softwarepakket gaan waar weer 1 specifiek stukje maatwerk (dus speciaal voor een selectieve groep mensen gemaakt) de fout bevatte. Maakt het allemaal natuurlijk niet minder erg dan het is, en dit vergt natuurlijk bewijs dat het in andere gevallen wel goed gaat. Zorgwekkend vind ik hier ook het feit dat er best zware financiele externe controles plaatsvinden bij deurwaarders, denk hier bijv. aan Bureau Financieel Toezicht, en dit niet eerder aan het licht is gekomen.

De troost er altijd nog dat als de zaak naar de rechter gaat je altijd alsnog je gelijk kunt halen (ik adviseer dit voornamelijk schriftelijk te doen, zodat je je zaak goed kunt verwoorden vooraf). Slinkse incassopraktijken, foutenmakende deurwaarders kunnen hier flink onderuit gaan. De energie echter die je er als consument in moet steken, kan vreselijk vervelend zijn. Zo lijden de goeden vaak weer onder de slechten. Niets nieuws dus, maar erg begrijpelijk dat dit tot veel frustratie kan leiden helaas...

Gelukkigkinderloos
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 apr 2011 07:13

Re: Incasso bureau's moeten onder de loep

Ongelezen bericht door Gelukkigkinderloos »

@ GJvdZ, in dat geval mag ik toch aannemen dat zij het naar de juiste partij doorsturen.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Incasso bureau's moeten onder de loep

Ongelezen bericht door ArneLH »

Gelukkigkinderloos schreef:@ GJvdZ, in dat geval mag ik toch aannemen dat zij het naar de juiste partij doorsturen.
Ehh, dan moeten zij het doorsturen naar de tweede kamer? Je kunt dat soort brieven beter sturen naar een fractielid van de partij waar je bijvoorbeeld op stemt/lid van bent of die eerder sympathie heeft getoond voor een soortgelijk geval. Anders kun je de verantwoordelijke minister nemen.

robsrt1956
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mar 2012 22:14

Re: Incasso bureau's moeten onder de loep

Ongelezen bericht door robsrt1956 »

Financiele Terreur: en ik maar denken dat ik origineel was toen ik deze term 2 dagen geleden voor het eerst gebruikt had. Maar ik had het dan vooral over de financiele terreur die de overheid (centrale en gemeenten) tegenwoordig door middel van extreem hoge boetes uitoefent op zijn burgerij.
Pak ze waar ze het meest kwetsbaar zijn; wij zullen ze wel leren enne.....er komt wel heel veel geld binnen. Politie wordt hierbij onder andere misbruikt als onze nieuwe rentmeesters. Zeer laakbaar!!
Maar jullie hadden het over incasso-bureau's: Inderdaad; in tijden van nood en schaarste komen deze ratten uit hun riolen gekropen; verkleed in een net pak; edoch je ruikt ze al van verre.
Uiteraard heb ik onlangs ook hun vette geldbuidel mee kunnen spekken. Bescherming door de overheid tegen deze parasieten ?
Terwijl ze zelf het grote voorbeeld geven!
Er is momenteel veel onrecht gaande : welk bedrijf kun je tegenwoordig nog vertrouwen; t.m. banken, verzekeringsmaatschappijen toe. Het geld als wellustig object maakt mensen/bedrijven steeds onmenselijker. Het wordt tijd voor een zeer grote schoonmaak. Wij moeten van ons laten horen. Niet met agressie, maar met onze stemmen! Laat van je horen en laat dit gespuis niet ongehinderd zijn gang gaan.

Suzanne 326
Berichten: 400
Lid geworden op: 01 sep 2011 10:37

Re: Incasso bureau's moeten onder de loep

Ongelezen bericht door Suzanne 326 »

xxTonxx01 schreef:Ik vind dat de incasso bureau's eens flink onder de loep genomen moet worden.
Ik ben ervan overtuigd dat ze vele mensen onnodig bedreigen en geld afnemen cq afpersen met dreigbrieven.
Met name de oudere mensen kan ik me voorstellen dat ze na bedreigingen wel gaan betalen ... maar of het rieel is of verantwoord ,daar geloof ik niks van.
Tegenwoordig sturen ze je zomaar rekeningen op ,en als je niet oppast betaal je ze ook nog .... en betaal je ze niet dan word je in de automatische incasso molen gestopt.
Mensen ,dit kan en zou niet mogen in deze tijd ... de tijd van witte boordencriminelen moet echt voorbij zijn ,er is al genoeg geld gestolen !!!
Klein voorbeeldje wat ik zelf heb meegemaakt: ik sloot vroegtijdig bij kpn een abonnee af, ik had een 2 jarig contract, maar zei het na 12 maanden op ... okey dan kan ik een boete verwachten van 12 maanden. Contract was 24 maanden 7,50 euro per maand (klein contractje dus) , mijn rekensom was boete is 12 x 7,50 euro = een boete van 90 euro ,,,, dat dacht ik ja ... nee KPN stuurt mij een rekening van 192 euro en haalde deze ook gelijk van mijn rekening af,deze heb ik terug laten boeken. Ik had KPN aangeschreven dat het bedrag te hoog was voor GEEN diensten ... antwoord van de KPN ...incasso-bureau en wel telefonisch doormiddel van een stem op een bandje .... je denkt toch zeker niet dat ik met een computer in gesprek gaat over MIJN geld????
Maar goed dit is maar 1 voorbeeld hoe het dus niet moet, en zo zullen er talrijke voorbeelden zijn die gewoonweg niet kloppen en waar niemand ook maar iets aandoet .... want incasso-bureau's ,advocaten en rechters vullen ook nog eens rijkelijk hun zakken met JOU ellende ... tja zo hou je crissis
Met het contract aflsuiten heb je ook een telefoon (bijna) voor niks gekregen en die moet ook worden verrekend en ten tweede, contractbreuk kost altijd geld. Lees topics eens over de verhogingen van de kosten per MB, we staan op onze achterste poten maar als we zelf iets willen mag de ander niks rekenen.....bah

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Incasso bureau's moeten onder de loep

Ongelezen bericht door kiz »

Suzanne 326 schreef: Met het contract aflsuiten heb je ook een telefoon (bijna) voor niks gekregen en die moet ook worden verrekend en ten tweede, contractbreuk kost altijd geld. Lees topics eens over de verhogingen van de kosten per MB, we staan op onze achterste poten maar als we zelf iets willen mag de ander niks rekenen.....bah
Het is wel jouw aanname dat er een "gratis" telefoon bij zat... voor een maandbedrag van € 7,50 kan het heel goed een sim-only abonnement geweest zijn. Beetje voorbarige conclusie dus, suzanne...

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Incasso bureau's moeten onder de loep

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Gelukkigkinderloos schreef:@ GJvdZ, in dat geval mag ik toch aannemen dat zij het naar de juiste partij doorsturen.
Beetje rare gedachtengang. Waarom zou je dat aannemen? En dan later op dit forum weer zeuren dat "ze" niks voor je doen. Dan kan je toch beter zelf direct contact zoeken met de juiste personen.

Vincenti
Berichten: 135
Lid geworden op: 06 aug 2004 15:09

Re: Incasso bureau's moeten onder de loep

Ongelezen bericht door Vincenti »

Dat de werkwijze van incassobureaus als laakbaar wordt ervaren, daar kan ik mij goed in vinden. Ik heb dingen meegemaakt.....

Ik kan me goed voorstellen dat de intimiderende wijze van communicatie tot slapeloze nachten kan leiden.

Toch is het goed om te beseffen dat een incassobureau voor het innen van een vordering eerst langs de rechter moet (hoe hard ze ook blaffen).

En rechters zijn vaak net mensen!
Weet je dat je in je recht staat en kun je dat ook aantonen of ten minste aannemelijk maken, dan kun je het gerust tot een procedure laten komen (hoe eng dat voor sommige mensen ook klinkt). Je hoeft daarvoor geen advocaat in de arm te nemen en op zo'n zitting kun je gewoon je verhaal doen zonder dat daarvoor juridische kennis vereist is. Als gedaagde betaal je geen kosten voor de procedure tenzij je in het ongelijk wordt gesteld.

Los daarvan is de intimiderende toonzetting natuurlijk wel de meest effectieve (of eigenlijk minst ineffectieve) manier om mensen tot betalen te bewegen, ook de wanbetalers (de grootste groep "klanten"). Met een zalvende toon zal geen enkel incassobureau bestaansrecht hebben. Dat laat het onverlet dat het structureel gebrek aan begrip als je wel aantoonbaar in je recht staat, tenenkrommend is, en ook voor de incassobureaus zelf een flinke onnodige kostenpost is.

henk netjes
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 jan 2009 17:50

Re: Incasso bureau's moeten onder de loep

Ongelezen bericht door henk netjes »

Het word inderdaad eens tijd , dat de regering hier naar kijkt , bedrijven en,providers verdienen miljarden, en proberen via hun achterdeurtje incassobedrijven,terecht of onterecht geld te incasseren.het is goed om NVI hiervan op de hoogte te stellen van hun arrogante manier van het vorderen,vooral bij oudere mensen.En OPTA te waarschuwen bij onterechte incasso.Hierbij roep ik op om bij het niet uitkomen van een zaak, de Geschillen commissie in te schakelen. Jaren lid van de bond, CNV vertelde mij het is een stropdas die ze om de burger zijn nek hangen.nou inderdaad ook deze man is met pensioen en zal lachen en een wisky drinken. 8)

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Incasso bureau's moeten onder de loep

Ongelezen bericht door puma73 »

.het is goed om NVI hiervan op de hoogte te stellen van hun arrogante manier van het vorderen,vooral bij oudere mensen
He NVI op de hoogte stellen, die stelen nog harder dan die incassocowboys. Er is nog nooit iemand in het gelijk gesteld, behalle de incassocowboys zelf. Maar wel klaaggeld van euro 50 innen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Incasso bureau's moeten onder de loep

Ongelezen bericht door berndv »

Betaal gewoon je rekeningen op tijd. Dan heb je ook niks te maken met die boeven. Ben je het niet eens met een betaling? Storneer dan niet meteen, maar doe je beklag en zorg dat je in je gelijk gesteld wordt. Als je een rekening betwist heb je nog niet meteen het recht om te storneren en maar denken dat je in je recht staat.

Lees de voorwaarden waar je mee akkoord gaat, kijk wat je tekent en niet wat je er allemaal gratis bij krijgt. Doe vooronderzoek. Maar nee, als een bedrijf zijn geld niet krijgt maakt dat niets uit, dat zijn toch allemaal grote bedrijven, die zullen het niet missen. En als je dan toch een incassoburo op je dak krijgt, dan is dat de schuld van de bedrijven, niet van de niet betalende klanten.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Incasso bureau's moeten onder de loep

Ongelezen bericht door Guardian72 »

berndv schreef:Betaal gewoon je rekeningen op tijd. Dan heb je ook niks te maken met die boeven.
Erg kort door de bocht, en gezien een groeiend aantal bijdragen op dit forum (onder andere) niet waar.
Er zijn malafide buro`s die spookvorderingen proberen te innen.
Jij hebt niets besteld of afgenomen, en poef, ineens is daar een incasso-aanmaning met bedreigingen om maar snel X euro te betalen.

Jammer, maar in principe zou een incassoburo bij een vordering EERST moeten zorgen dat zij alle bewijsstukken in handen hebben, en op verzoek een kopie hiervan aan de 'klant' doen toekomen.

Gesloten