Drukke dag hebben jullie vandaag gehad...
Ik denk (ik vind) dat ik als koper er van uit moet kunnen gaan dat spullen die ik koop deugdelijk zijn. Zoals je op de site van Bykibike kunt lezen is dit een geweldig product dat door slim inkopen (1 model, 1 kleur, etc.) voor een lage prijs gekocht kan worden. Over beperkingen van de kwaliteit wordt (natuurlijk) niet gesproken. Natuurlijk snap ik dat er aan het hele logistieke en organisatorische proces en de marketing kosten verbonden zitten, waarbij ik geen wereldproduct kan verwachten. Maar ik heb 2 jaar in Azië gewoond, voor eur 35,- nieuwe fietsen gekocht en daar kon wel garantie op worden gegeven, mede dankzij lage lonen, huur, verzendingen, lage prijzen in zijn algemeenheid. Dat een "slimme" Nederlandse handelaar een gat in de markt denkt te hebben gevonden, pleit hem niet vrij van het in de markt zetten van ondeugdelijke producten. Hij moet zijn verantwoordelijkheid nemen en een mogelijk hoger percentage van retouren / defecten in zijn businessplan meenemen. Meestal zal een leverancier op zo'n afstand een klein percentage producten voor reparaties / retouren / defecten meesturen (zo werkt het in de IT tenminste).
Om er van uit te gaan dat een koper per definitie een naïeve koper is, is fout. Als zij deze en andere negatieve verhalen niet afdoende oplossen, zullen ze niet lang bestaan. Ze kunnen beter de prijs ophogen naar b.v. eur 129,- en zo een reserve kweken om elke 5e tot 10e fiets om te kunnen ruilen en de defecten / retouren op te knappen en alsnog voor de helft van het geld te verkopen.
Het is goed te zien dat er binnen 2 dagen zo veel op dit onderwerp is gekeken en (weliswaar door een beperkt aantal mensen, maar toch) gereageerd. Meer ervaringen (zeker niet alleen negatieve!!) zijn welkom en kunnen we van elkaars ervaringen leren.
Met vriendelijke groet,
Niels Vrijken