LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] terugvragen luchthavenbelasting, lukt dat?

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
suzavi
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jan 2012 16:47

terugvragen luchthavenbelasting, lukt dat?

Ongelezen bericht door suzavi »

Ik las laatst dat als je een vliegticket annuleert je vaak de betaalde luchthavenbelasting kunt terugvragen. Wie heeft dat wel eens gedaan? En lukte het ook? En ik las ook dat ze daar dan soms nog administratiekosten voor in rekening brengen? Is het dan nog wel de moeite waard?

Jas
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 feb 2011 21:58

Re: terugvragen luchthavenbelasting, lukt dat?

Ongelezen bericht door Jas »

Beste,

Dit is afhankelijk van de voorwaarden van je ticket. De meeste airlines hebben hun brandstofheffing en non-refundable luchthaven tax (zogenaamde YQ tax) in de reguliere luchthaven tax opgenomen. Deze tax is niet terug te vorderen. Op een retourtje europa is het nauwelijks de moeite waard. Annuleer je een ticket met een verre bestemming dan kan het al gauw wat tientjes opleveren. Administratiekosten mogen inderdaad geheven worden! Succes ermee

troyair
Berichten: 110
Lid geworden op: 27 okt 2011 15:16

Re: terugvragen luchthavenbelasting, lukt dat?

Ongelezen bericht door troyair »

Het hangt er vanaf waar je je ticket hebt gekocht en met welke maatschappij je waarnaartoe hebt gevlogen.

Over het algemeen krijg je automatisch de restitueerbare belastingen terug bij annulering, maar gezien het feit dat je er naar vraagt, zal je waarschijnlijk bij een ticketburo hebben geboekt. Wat je dan nog over houdt na aftrek van administratie kosten kan toch nog zo een paar tientjes opleveren.

Gewoon even bellen of mailen naar de verkopende partij om te vragen hoeveel het kost/oplevert dus :wink: .

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: terugvragen luchthavenbelasting, lukt dat?

Ongelezen bericht door tufima »

JoostM schreef:Klop idd, bij veel airlines krijg je de brandstoftoeslagen niet terug, wat natuurlijk oplichting is, want de brandstof die niet in het vliegtuig zit zou je ook niet hoeven te betalen lijkt mij?
Zullen de andere passagiers leuk vinden, als er niet voldoende brandstof aan boord is... :)

De brandstof waar jij voor betaalt is natuurlijk niet de brandstof die aan jou zelf wordt besteed, maar is nodig om het vliegtuig (met alle passagiers) op de bestemming te krijgen. Als de stoelen niet nogmaals verkocht worden aan een andere passagier lijkt het mij dat je dit niet zomaar terug kan krijgen. In geval de stoel nogmaals verkocht zou worden zou de brandstof dubbel worden betaald en zou je het wel terug moeten krijgen.

Gesloten