LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ANWB lidmaatschap

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
witte angora

Re: ANWB lidmaatschap

Ongelezen bericht door witte angora »

De ANWB verkoopt ook verzekeringen, althans, treedt als bemiddelaar op, voor zover ik kan zien. Het lidmaatschap van de ANWB levert echter een extra korting op de premie.

De verzekeringen lopen (in de meeste gevallen) niet synchroon met het kalenderjaar. Ook de autoverzekering niet. Die is zelfs opzegbaar als een auto verkocht is, en er geen andere in de plaats komt, ook als er nog geen vol verzekeringsjaar verlopen is. De verzekeringen vallen dus duidelijk niet onder het verenigingsrecht.

De wegenwacht lijkt me een heel andere situatie. Je kunt je bij de ANWB verzekeren zonder lid te zijn; alleen is de premie dan wat hoger. Je kunt bij mijn weten echter geen lid van de wegenwacht zijn zonder lid te zijn van de ANWB. Deze laatste twee lijken dus onlosmakelijk met elkaar verbonden te zijn, in tegenstelling tot onder andere verzekeringen.

En ik denk dat dáár het hete hangijzer zit, zodat de wegenwacht onder het verenigingsrecht valt, en niet onder de Wet van Dam.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

De ANWB valt onder vereniging, en als wie dan ook van plan was op te zeggen, doe het dan gewoon tijdig zoals aangegeven voor 15 november.

nee hier is de wet Van Dam niet op toe te passen.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

witte angora schreef:En ik denk dat dáár het hete hangijzer zit, zodat de wegenwacht onder het verenigingsrecht valt, en niet onder de Wet van Dam.
Dat is heel goed mogelijk inderdaad. Desalniettemin wilde ik alleen de optie openhouden dat het zomaar eens los van elkaar gezien zou kunnen worden en dan zal het er ook aan liggen wat in de statuten staat.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Op het moment dat een vereniging producten of diensten aan haar leden levert is de Wet Van Dam wel van toepassing. Bij zowel een lidmaatschap of een verzekering worden er geen producten of diensten geleverd. Een verzekering dient immers om risico af te dekken.

Emmy75

@alfa,

Ben er nog even over aan het nadenken dus nog niet helemaal over uit...
Waarom wordt er geen dienst geleverd bij een verzekering ? De verzekeringsmaatschappij neemt immers risico over en verplicht zich tot het doen van betalingen bij de specifiek verzekerde onheilen ( in geval van de ww verplicht zij zich tot bepaalde verzekerde pechhulp ). Als tegenprestatie daarvoor betaalt de verzekerde een premie.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik ben er intussen wel zeker van hoe het zit.

Vergelijk het eens met een zeilvereniging. Daar wordt je lid van, per kalenderjaar. Gedurende het lidmaatschap mag je kosteloos gebruik maken van de zeilbootjes, die eigendom zijn van de vereniging.

Je mag ook in het kader van het lidmaatschap meedoen met groepsactiviteiten, alleen, die kosten over het algemeen extra geld. Bijvoorbeeld, als de zeilvereniging in Zwolle bootjes in Friesland huurt, dan wordt dat niet vanuit de verenigingskas betaald, maar daar moeten degenen die meedoen extra voor betalen. Toch valt dit ook onder de activiteiten van de vereniging. Iemand die geen lid is, mag daar (meestal) niet aan mee doen.

Met de wegenwacht is het mijns inziens hetzelfde. Iemand kan alleen van de wegenwacht gebruik maken, of zich daarvoor aanmelden, als hij/zij lid is van de ANWB. Anders niet. En daarmee valt de wegenwacht in feite onder de verenigingsactiviteiten, ook al moet er extra voor betaald worden.

En als de wegenwacht inderdaad onder de verenigingsactiviteiten valt, is het geen product of dienst, en dan valt het niet onder de Wet van Dam. Net zomin als het meedoen aan groepsactiviteiten bij de zeilvereniging, of het gebruik maken van hun bootjes, onder een product of dienst valt.

* En voor de muggezifters die alles beter weten: ik ben, toen ik in Zwolle woonde, lid geweest van de zeilvereniging aldaar, dus vandaar dat ik weet hoe het daar gaat, en dit ook ter vergelijking kan gebruiken. Voor er daar weer over gemierd wordt.

Emmy75

witte angora schreef:Met de wegenwacht is het mijns inziens hetzelfde. Iemand kan alleen van de wegenwacht gebruik maken, of zich daarvoor aanmelden, als hij/zij lid is van de ANWB. Anders niet. En daarmee valt de wegenwacht in feite onder de verenigingsactiviteiten, ook al moet er extra voor betaald worden.
Sja is maar net van welke kant men redeneert... Het kan ook omgedraaid worden. Iemand die de WW afsluit, is automatisch lid van de ANWB. Iemand die nog geen lid is kan zich namelijk wel aanmelden voor WW en wordt daarmee automatisch ook ANWB lid.

U heeft het over bepaalde groepsactiviteiten van de zeilvereniging, zeg maar doe-dingen. Ik had het over activiteiten in de bredere zin van het woord. Voorbeeld, een van de activiteiten van de ANWB is het verkopen van allerlei spullen. ANWB leden krijgen dan ook nog eens regelmatig ledenkorting. De aankoop van zo'n product valt daarmee nog steeds onder het normale consumentenrecht.

BBCS
Contacteer:

Ongelezen bericht door BBCS »

witte angora schreef: Met de wegenwacht is het mijns inziens hetzelfde. Iemand kan alleen van de wegenwacht gebruik maken, of zich daarvoor aanmelden, als hij/zij lid is van de ANWB. Anders niet. En daarmee valt de wegenwacht in feite onder de verenigingsactiviteiten, ook al moet er extra voor betaald worden.

En als de wegenwacht inderdaad onder de verenigingsactiviteiten valt, is het geen product of dienst, en dan valt het niet onder de Wet van Dam. Net zomin als het meedoen aan groepsactiviteiten bij de zeilvereniging, of het gebruik maken van hun bootjes, onder een product of dienst valt.
Dat is correct.

Bij de ANWB zijn de volgende wetsartikelen van toepassing:
Artikel 26, wetboek 2
1 De vereniging is een rechtspersoon met leden die is gericht op een bepaald doel, anders dan een dat is omschreven in artikel 53 lid 1 of lid 2.

2 Een vereniging wordt bij meerzijdige rechtshandeling opgericht.

3 Een vereniging mag geen winst onder haar leden verdelen.
Artikel 36, wetboek 2
1 Tenzij de statuten anders bepalen, kan opzegging van het lidmaatschap slechts geschieden tegen het einde van een boekjaar en met inachtneming van een opzeggingstermijn van vier weken; op deze termijn is de Algemene termijnenwet niet van toepassing. In ieder geval kan het lidmaatschap worden beëindigd door opzegging tegen het eind van het boekjaar, volgend op dat waarin wordt opgezegd, of onmiddellijk, indien redelijkerwijs niet gevergd kan worden het lidmaatschap te laten voortduren.

2 Een opzegging in strijd met het in het vorige lid bepaalde, doet het lidmaatschap eindigen op het vroegst toegelaten tijdstip volgende op de datum waartegen was opgezegd.

3 Een lid kan voorts zijn lidmaatschap met onmiddellijke ingang opzeggen binnen een maand nadat een besluit waarbij zijn rechten zijn beperkt of zijn verplichtingen zijn verzwaard, hem is bekend geworden of medegedeeld; het besluit is alsdan niet op hem van toepassing. Deze bevoegdheid tot opzegging kan de leden bij de statuten worden ontzegd voor het geval van wijziging van de daar nauwkeurig omschreven rechten en verplichtingen en voorts in het algemeen voor het geval van wijziging van geldelijke rechten en verplichtingen.

4 Een lid kan zijn lidmaatschap ook met onmiddellijke ingang opzeggen binnen een maand nadat hem een besluit is meegedeeld tot omzetting van de vereniging is een andere rechtsvorm, tot fusie of tot splitsing.
De kernactiviteiten van de ANWB zijn haar leden te helpen door te informeren, te adviseren en zo nodig te waarschuwen en de leden bij problemen weer op weg te helpen. (bron: anwb.nl)
Daardoor behoort de WegenWacht tot één van de kernactiviteiten van de ANWB.

Dat betekent dat de Wet van Dam op de abonnement van de ANWB niet van toepassing is.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Emmy75 schreef:Waarom wordt er geen dienst geleverd bij een verzekering ? De verzekeringsmaatschappij neemt immers risico over en verplicht zich tot het doen van betalingen bij de specifiek verzekerde onheilen ( in geval van de ww verplicht zij zich tot bepaalde verzekerde pechhulp ). Als tegenprestatie daarvoor betaalt de verzekerde een premie.
De verzekeringsmaatschappij beloofd iets te zullen doen op het moment dat er zich iets voordoet. Als er niets gebeurt dan heb jij nergens recht op. Dat is bij een sportschool anders, want daar mag je iedere dag/week komen sporten.

martijnbrands1978

Ongelezen bericht door martijnbrands1978 »

Ik zit met hetzelfde probleem per 1 December nieuwe auto gekocht. We hebben per e-mail abonnement opgezegd voor het nieuwe jaar 2012. Dit was dus na de opzegtermijn van 15 November. De ANWB heeft ons abonnement dus per 31-12-2012 opgezegd. Ik ga hier niet mee accoord en zou graag met alle mensen die dit probleem hebben een rechtzaak aan willen spannen tegen de ANWB.

De ANWB valt doordat ze het verenigingsrecht misbruiken niet onder de nieuwe wet Mulder maar ik moet mijn acceptgiro betalen aan ANWB B.V. KvK 27157000. Door allerlei rare constructies hebben ze hun vereniging ondergebracht in een B.V. puur met het doel om meer winst te kunnen maken. Hieronder het doel van een vereniging, wat is het doel van de ANWB GELD UIT DE ZAKKEN VAN MENSEN KLOPPEN

"Een vereniging heeft een doel dat nagestreefd wordt. Dit doel mag echter niet het verdelen van winst onder de leden zijn. Wat niet wil zeggen dat er geen winst gemaakt mag worden, maar deze moet ingezet worden voor een bepaald doel (zoals het doel van de vereniging, kennisdeling, verbetering van de kwaliteit, liefdadigheid, etc.)"

De acceptgiros versturen ze netjes een week na het verlopen van de opzegtermijn van 15 November. Dit ruikt naar misleiding en ik ben benieuwd wat een rechter hier van zal zeggen.

Ik roep dan ook op om alle mensen die dit probleem hebben zich te melden zodat we samen sterk staan. Als er mensen zijn met juridische kennis is dit helemaal mooi meegenomen.

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Het is geen misleiding!
De Anwb is niet verplicht u te herinneren aan het feit dat uw lidmaatschap afloopt, dat moet uzelf in de gaten houden.
En zij zijn een vereniging, dus vallen ze simpelweg niet onder de Wet van Dam.
Naar de rechter stappen heeft dan ook 0% nut.
Dan wordt het voor u duurder, want dan moet u ook de gerechtskosten betalen en de verhogingen van de rekening die er aan zullen komen.
Dus gewoon betalen en alvast de opzegging voor 2013 accepteren.

Gesloten