LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slimme meters (ex OXXIO)

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Meastro
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jan 2008 17:29

Slimme meters (ex OXXIO)

Ongelezen bericht door Meastro »

Oxxio Metering BV is vanaf 1 januari 2012 niet meer mijn meetbedrijf, omdat de meters overgaan naar netbeheerder Enexis (i.v.m. wetgeving). Enexis stelt dat ze alleen de meters van Oxxio overnemen. Overige diensten nemen zij niet over, het is niet mogelijk om via Enexis het verbruik in te zien. En ook mijn huidige energieleverancier (E.ON) heeft niet de mogelijkheid om de meters uit te lezen op afstand.
Dus heb ik vanaf 1 januari 2012 geen inzicht meer in mijn energieverbruik, en is die slimme meter voor mij dus "een beetje dom" geworden. Wie heeft hetzelfde probleem, en weet hoe de meetgegevens van de slimme meter weer wel (online) te kunnen inzien?
PS: zonder over te moeten stappen naar Oxxio als energieleverancier, want dan kan het ineens wel!

Wim Lenderink
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jan 2012 11:28

Re: Slimme meters (ex OXXIO)

Ongelezen bericht door Wim Lenderink »

Maestro,

Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb de laatste 2 jaar wel kunnen uitlezen, ondanks dat mijn energieleverancier toen Energiedirekt werd.
Ik kreeg mijn account van Oxxio weer terug, omdat Oxxio mijn bemetering deed.
Vanaf 1 januari 2012 is mijn account verwijderd. Liander wordt mijn nieuwe netbeheerder. Deze zegt dat Energiedirekt verantwoordelijk is voor de software van de meter.
Dit is volgens mij klinkklare onzin, dit is Liander. In de brief staat eigendom en verantwoording is voor Liander.
Ik kan wel een slimme meter van Liander kopen voor € 71,- .
Ik heb nu ook een slimme meter die dom is.

Masterbeantsje
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jan 2012 10:50

Re: Slimme meters (ex OXXIO)

Ongelezen bericht door Masterbeantsje »

Wim en Meastro,

Jullie ( en ik ook) hebben wel degelijk een slimme meter. Wat er op dit moment dom is, zijn de energieleveranciers, de netbeheerders en de overheid. Wij hebben een voortrekkersrol vervuld en kunnen, zonder last te hebben van onderbuikgevoelens, een goed onderbouwde mening geven over het gebruik van een slimme meter. Nu oxxio de gegevens niet meer doorgeeft ( omdat de overheid een ander beheer voorstaat van de meters ), is in mijn ogen die taak overgegaan naar de netbeheerder als beheerder van de slimme meter. De netbeheerder loopt op dit moment echter jaren achter de feiten aan en zit mogelijk te wachten op de overheid om de gegevens aan de consument te kunnen leveren. Technisch is dat eigenlijk best wel simpel, Oxxio is het bewijs daarvan. De pro-actieve houding van Oxxio is prijzenswardig, de netbeheerders van nu zouden eigenlijk ook zo moeten werken. Daarmee scoor je punten bij de consumenten, echter door het monopolie van de netbeheerders is dat voor hun te veel moeite. Blijft over de politiek om de netbeheerders hierin te sturen! Met hulp van radar natuurlijk.

oxxioklant2008
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 mar 2012 10:24

Re: Slimme meters (ex OXXIO)

Ongelezen bericht door oxxioklant2008 »

Vanaf 2008 gebruikte ik Oxxio's slimme meter. In 2010 ben ik naar een andere leverancier overgestapt, maar ik kon de gegevens toch via mijn Oxxio blijven uitlezen. Sinds maart 2011 ben ik weer volledig bij Oxxio terug: Hierbij is een nieuwe account geopend. Gelukkig bleef de slimme meter nog uitleesbaar via mijn oxxio inloggen op de oude account. In december 2011 begon het gelazer, kort na de brief over eigendomsoverdracht van de meter. Allerlei rare uitlezingen gezien, lege schermen halve schermen vreemde periodes. Diverse malen met Oxxio gesproken met verzoek aub de gegevens in geen geval verloren te laten gaan. U raadt het al; Op dit moment zijn alle gegevens weg van de periode 2008 t/m 2011. Voor mij heel belangrijk om dat ik daarmee kan zien hoe effectief de isolatieprojecten die ik uitgevoerd heb zijn en waar ik nog kan verbeteren. Het wrange is dat Oxxio nog doodleuk een factuur stuurt voor de slimme meter. Nadat gegevens van jaren zijn verdwenen. Het lijkt me sterk dat Oxxio deze gegevens niet meer heeft, al is het als back up.

deoxxiomedewerker
Berichten: 343
Lid geworden op: 06 okt 2008 10:01
Contacteer:

Re: Slimme meters (ex OXXIO)

Ongelezen bericht door deoxxiomedewerker »

Beste oxxioklant2008,

U geeft aan dat u na de overdracht van de slimme meters, geen duidelijke overzichten meer heeft kunnen inzien op uw "mijn Oxxio" omgeving. Verder geeft u aan dat uw meetgegevens van 2008 tot en met 2011 verloren zijn gegaan. Graag informeer ik u hierover.

Sinds de overdracht van de slimme meters, worden alle meetgegevens opgevraagd bij de regionale netbeheerders. Hiervoor dient er wel eerst een mandaat worden afgegeven. Met andere woorden, klanten met een slimme meter, moeten eerst goed keuring geven dat de meterstanden op afstand worden uitgelezen. Oxxio klanten met een ex- Oxxio slimme meter hebben ter overbrugging een tijdelijk mandaat tot 1 april 2012. Voor deze datum moeten ook Oxxio klanten met een ex- Oxxio slimme meter, aangeven of de meterstanden op afstand mogen worden uitgelezen.

Nu Oxxio de meterstanden dient op te vragen via de regionale netbeheerders, kan het zijn dat de meetgegevens niet correct worden doorgegeven. Dit is een nieuw proces waar kinderziektes in kunnen zitten. Vanuit de hele markt wordt er hard aan gewerkt om deze op te lossen.

Als laatst is het niet mogelijk dat er standen verdwijnen. Om deze gegevens weer voor u beschikbaar te maken wil ik u verzoeken om uw klantgegevens te e-mailen naar [email protected]. We nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Met vriendelijke groet,

Michaël
De Oxxiomedewerker

Henri Berends
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jan 2012 20:31

Re: Slimme meters (ex OXXIO)

Ongelezen bericht door Henri Berends »

Ik was al vanaf 2009 bezig met een aanvraag procedure van een slimme meter bij mijn leverancier OXXIO. Telkens werd ik aan het lijntje gehouden met het antwoord dat de aanvraag in behandeling was. Ik moest over drie a vier maanden maar eens terugbellen. Dit heb ik diverse keren gedaan. Maar steeds noppes. De laatste keer had ik eind december gebeld. Ze konden mijn aanvraag niet meer terugvinden. En tevens kreeg ik het bericht dat ze ook geen nieuwe aanvragen meer konden aannemen. immers per 1 januari 2012 zou Liander de aangewezen partij zijn. Oxxio kon wel de hele reeks van telefoontjes in hun register teruglezen.....

Op 2 januari heb ik meteen Liander gebeld. het was mogelijk dat ik op een prioriteitenlijst kon worden gezet, maar daarvoor waren de kosten voor een versnelde aansluiting ongeveer € 71,--. Ik wilde dat wel betalen, want ik was immers al drie jaar Oxxio aan het wakker schudden. Op 12 januari j.l. was de plaatsing van de Slimme Meter een feit! Liander wist dit binnen 10 dagen te realiseren. Maar nu......

Ik heb dus de meter, maar waar kan ik terecht voor inloggegevens etc. zodat ik online mijn gegevens kan uitlezen. Heeft iemand een tip waar ik dat kan vinden? Ik heb de gehele Oxxio-website al doorlopen (ook mijn Oxxio), maar kan niets vinden....

Ik word er radeloos van :x
Ik heb na 1 januari 2012 een meter kunnen laten plaatsen. Dit is een meter van netbeheerder Liander. Oxxio kan geen meetgegevens van Liander in haar applicatie laten zien.
Dus wat mij betreft is mijn Slimme meter een nutteloos geval. Een slechte inverstering. Kan op generlei wijze mijn verbruiksgegevens on-line aflezen......... Terwijl de Netbeheerder Liander en leverancier OXXIO op haar website's de Slimme meter volop promoten. Ik snap er geheel geen snars van. Misleiding!

Wie heeft suggesties?

deoxxiomedewerker
Berichten: 343
Lid geworden op: 06 okt 2008 10:01
Contacteer:

Re: Slimme meters (ex OXXIO)

Ongelezen bericht door deoxxiomedewerker »

Beste Henri Berends,

Wij hebben een reactie gegeven op uw bericht in een andere topic. We wachten uw bericht af.

Met vriendelijke groet,

Michaël
De Oxxiomedewerker

Gesloten