LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
karremaar
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 jul 2011 17:42

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door karremaar »

Heel veel meer voor die tijd :D

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door nevermind »

karremaar schreef:Heel veel meer voor die tijd :D
Dan gok ik 4 X 30 + 5 = 125 ! :shock:

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door ciske »

nevermind schreef:
karremaar schreef:Heel veel meer voor die tijd :D
Dan gok ik 4 X 30 + 5 = 125 ! :shock:
:lol: die moeten ze nooit op de weg toelaten :mrgreen:

Instructeur 69
Berichten: 188
Lid geworden op: 16 aug 2011 18:50

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Instructeur 69 »

nevermind schreef:
On topic
@Instructeur 69
Zijn de lesuren niet maximaal 50 minuten?

Nee. een lesuur duurt bij 85% van de rijscholen 60 minuten. Toen ik begon was dat bij alle rijscholen het geval en in mijn rijschool duurt een rijles nog altijd 60 minuten (prijs € 38,50) Maar enkele slimme marketingmensen hebben daar verandering in gebracht. Enige reden: om de consument een rad voor ogen te draaien. Laat ik een voorbeeld geven. LesGo is een landelijke rijschool die in schreeuwerige advertenties rijlessen aan zegt te bieden voor € 33,= per les. Een domme consument geeft zich direct op. Maar is dit echt goedkoop?? Nee. Ze zijn veel duurder dan de meeste rijscholen. Kijk maar even op de website van LesGo. De € 33,= betaal je in het zgn. Startpakket. Dit pakket kost € 1090,= Dan gaat LesGo rekenen: € 1090,= - examengeld à € 225,= = € 865,= € 865,= - € 40,= theorieexamen = € 825,=. € 825,= / 25 lessen (van 50 minuten) = € 33,=
Het theorie examen kost, als je dat zelf via de CBR website reserveert € 34,=. Betaal je bij LesGo toch al € 6,= te veel voor. Daarnaast zit de verplichte Eigen Verklaring niet in het aangeboden pakket. Hiervoor moet je nog € 25,= bijbetalen. Het pakket kost dus eigenlijk € 1115,=
25 lessen van 50 minuten is omgerekend 20,8 lessen van 60 minuten. Ik bied een pakket aan met 21 lessen van 60 minuten + rijexamen + EV voor € 900,=. Een theorie examen moet daar nog bij zodat hetzelfde pakket bij mij op € 934,= komt. Een prijsverschil van € 181,=. Maar doordat men met lessen van 50 minuten werkt valt dit prijsverschil niet op.
Een losse les ( noemen ze "lekker los") bij LesGo kost € 39,= per 50 minuten. Dat is dus voor 60 minuten € 46,80. Dat is per les € 8,30 duurder dan bij mijn rijschool. maar voor veel jongeren hier is LesGo toch goedkoper.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door nevermind »

ciske schreef:
nevermind schreef:
karremaar schreef:Heel veel meer voor die tijd :D
Dan gok ik 4 X 30 + 5 = 125 ! :shock:
:lol: die moeten ze nooit op de weg toelaten :mrgreen:

Juist, en dan zijn er hier figuren , welke standvastig schrijven , iedereen kan les geven. :mrgreen:

karremaar
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 jul 2011 17:42

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door karremaar »

:lol: die moeten ze nooit op de weg toelaten :mrgreen:
Daarom noemen ze mij ook ...karremaar.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door ciske »

Instructeur 69


je maakt aardig wat reclame voor jezelf :lol: maar vind echt 48 lessen veel te veel.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door ciske »

karremaar schreef:
:lol: die moeten ze nooit op de weg toelaten :mrgreen:
Daarom noemen ze mij ook ...karremaar.
:lol: je mag wel op de weg? :mrgreen:

karremaar
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 jul 2011 17:42

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door karremaar »

Ik ben 30 jaar internationaal vrachtwagen chauffeur geweest en heb nooit 1 ongeluk en/of schade gehad.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door ciske »

karremaar schreef:Ik ben 30 jaar internationaal vrachtwagen chauffeur geweest en heb nooit 1 ongeluk en/of schade gehad.
:D niet slecht en dat voor iemand die 5 keer gezakt is :lol:

karremaar
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 jul 2011 17:42

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door karremaar »

Terwijl er in die tijd helemaal geen hoge eisen gesteld werden aan het rijexamen.
Die gasten vertelden me dat ik beter een paard en wagen kon kopen.

Instructeur 69
Berichten: 188
Lid geworden op: 16 aug 2011 18:50

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Instructeur 69 »

ciske schreef::?: 42 lesuren nodig om te slagen? die is niet lekker.

Ik in totaal 20 meer dan genoeg.
De 42 lesuren van 60 minuten is de uitslag van enkele onafhankelijke onderzoeken van Bovag, SWOV en traffic bureau. Zoals ik al schreef hebben we het hier over een GEMIDDELDE. Let wel dit gemiddelde is het gemiddeld aantal lessen waarna het eerste examen wordt gedaan. Daarvan zakt dus dan nog eens 52 %. GEMIDDELD doet men ook 2 x praktijkexamen. Vreemd want ik ken mensen in mijn omgeving die 5 x gezakt zijn. Kijk u kunt 42 lessen natuurlijk veel vinden maar ik zou wel eens willen weten waarop u uw mening baseert.Ik hoop uw met argumenten onderbouwde relaas hier spoedig te lezen. Helaas denk ik dat uw verwondering over het aantal lessen slechts voortkomt uit uw eigen ervaring tijdens het rijexamen en de sterke verhalen van anderen. Ik heb alle rijbewijzen en had voor het B rijbewijs 8 rijlessen nodig. Dat was overigens in 1985. De norm was toen "geen ingreep? Dan ben je geslaagd" Als je niemand dood had gereden tijdens het examen was je dus geslaagd. Nu rijden er in Nederland 3.000.000 auto's meer dan toen. De eisen zijn veel strenger geworden. Maar nogmaals het is moeilijk discussiëren als men niet weet waar men over praat.

witte angora
Berichten: 31963
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk inderdaad dat er veel meer bij komt kijken dan vroeger. Alleen al het werken met een Tomtom, ook dat moet je beheersen, dat leer je ook niet vanzelf, lijkt me. Toen ik examen deed was het nog van: hier links en daar rechts, je hoefde niet na te denken over hoe je rijden moest, dat werd je voorgekauwd, je moest alleen wel opletten dat je niet ergens in reed waar je niet in mocht rijden.

En inderdaad, het verkeersinzicht speelt een grotere rol dan vroeger denk ik, en verkeersinzicht, dat is iets dat je niet in een paar lessen ontwikkeld. Dat heeft nu eenmaal tijd nodig om te rijpen.

Ik denk dat de exameneisen gewoon een stuk strenger zijn dan vroeger, dat er meer van de kandidaten wordt verwacht, en ja, om aan die verwachtingen te voldoen, zullen mensen meer lessen moeten volgen dan vroeger.
Laatst gewijzigd door witte angora op 21 jan 2012 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Instructeur 69
Berichten: 188
Lid geworden op: 16 aug 2011 18:50

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Instructeur 69 »

ciske schreef:Instructeur 69


je maakt aardig wat reclame voor jezelf :lol: maar vind echt 48 lessen veel te veel.

Die reclame valt wel mee. Ik schrijf hier anoniem. Ik probeer mensen na te laten denken over waar men op moet letten als men een rijschool zoekt. Dat met een marketingtruckje een grote rijschool goedkoop lijkt maar duur is. Ik wacht nog steeds op uw argumenten. Want het argument "ik vind 48 lessen veel te veel" is natuurlijk geen argument. Dit aantal is na onafhankelijk onderzoek naar voren gekomen. En omdat het om een gemiddelde gaat staat tegenover iemand die stoer roept 20 lessen gehad te hebben dus iemand die 64 lessen nodig heeft gehad. Zo werkt dat n.l. met gemiddelden. Ik vind 2 doden en meer dan 100 gewonden PER DAG in het verkeer veel te veel. Ik zie op de hoeken van vrijwel elke straat paaltjes staan vol met autolak. Ik zie de meeste automobilisten niet stoppen voor een VOP, zonder richting afslaan, verkeerde verlichting voeren. Ik zie remsporen op het wegdek en zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar laat Nederland maar gewoon blijven denken dat ze goed auto kunnen rijden hoor. En laat ze het CBR na 20 lessen maar blijven spekken. Maar dan niet het CBR de schuld geven als ze niet aan het vereiste niveau voldoen. Het ligt niet aan het vereiste niveau maar aan het tekort aan lessen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door bprosman »

Maar laat Nederland maar gewoon blijven denken dat ze goed auto kunnen rijden hoor.
Mijn vader zei vroeger , "als je je rijbewijs hebt kunt je legaal beginnen met auto leren rijden" en ik denk dat hij gelijk heeft. Als je je rijbewijs hebt kun je nog helemaal niet autorijden, die rijervaring komt pas met de jaren.

Wat betreft "Iedere automobilist kan instructeur worden" ben ik het niet mee eens. Dan zou ook iedereen die de lagere school volbracht heeft onderwijzer(es) kunnen worden, je beheerst de stof toch ?. Leraar/instructeur zijn vereist didactische vaardigheden die je kunt leren , op een cursus, PABO etc. maar een niet gering deel is ook aangeboren en zit in je genen.

Ik zag dat ook in de huiswerkbegeleiding bij mijn kinderen, sommige (exacte) vakken beheers ik beter dan mijn ex-vrouw maar kan ze niet overbrengen, zij is onderwijzeres (in opleiding en in aanleg) en kan dat wel. Ze trok ook af en toe haar tenen bij elkaar bij het zien van de "didactische vaardigheden" van trainers op sportverenigingen.

Niet iedereen bezit didactische vaardigheden en is daarom niet geschikt als leraar/instructeur.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door ciske »

Kijk u kunt 42 lessen natuurlijk veel vinden maar ik zou wel eens willen weten waarop u uw mening baseert.
waarschijnlijk heb je een gebrek met lezen? :mrgreen: mijn ervaring ook van mensen om mij heen, ik had genoeg aan 20 lessen. ( goede instructeur)
Die reclame valt wel mee. Ik schrijf hier anoniem
jij schrijft anoniem ja. maar in de tussentijd noem je hier wel een bedrijf. :mrgreen:

iemand die 64 lessen nodig heeft moet zich eens afvragen of die wel geschikt is voor het rijbewijs, ...of dat de instructeur wel goed is.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door ciske »

Mijn vader zei vroeger , "als je je rijbewijs hebt kunt je legaal beginnen met auto leren rijden" en ik denk dat hij gelijk heeft. Als je je rijbewijs hebt kun je nog helemaal niet autorijden, die rijervaring komt pas met de jaren.
jouw vader heeft groot gelijk gehad. bprosman :wink:

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door ciske »

karremaar schreef:Terwijl er in die tijd helemaal geen hoge eisen gesteld werden aan het rijexamen.
Die gasten vertelden me dat ik beter een paard en wagen kon kopen.
:lol: gaat zo langzaam :lol:

oom Wout
Berichten: 49
Lid geworden op: 19 apr 2011 21:52

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door oom Wout »

Geslaagd zijn voor het examen betekent dat de examinator van mening is dat de kandidaat zich verder zelfstandig mag bekwamen in het autorijden. Het niveau en vooral het inzicht is voldoende om verder zonder toezicht/onderricht van een instructeur te werken aan de verdere ontwikkeling, op die punten die de examinator aangeeft. Niets meer dan dat, maar zeker ook niets minder.

Instructeur 69
Berichten: 188
Lid geworden op: 16 aug 2011 18:50

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Instructeur 69 »

ciske schreef:
Kijk u kunt 42 lessen natuurlijk veel vinden maar ik zou wel eens willen weten waarop u uw mening baseert.
waarschijnlijk heb je een gebrek met lezen? :mrgreen: mijn ervaring ook van mensen om mij heen, ik had genoeg aan 20 lessen. ( goede instructeur)
Lezen kan ik goed hoor. Ik heb dus geen moeite met lezen. Ook heb ik geen moeite schrijven. Kijk maar. Ik gebruik b.v. hoofdletters aan het begin van mijn zinnen.
ciske schreef:[iemand die 64 lessen nodig heeft moet zich eens afvragen of die wel geschikt is voor het rijbewijs, ...of dat de instructeur wel goed is.
Geen argumenten dus. Jammer. De ervaringen van mensen om u heen? Tja, ik ken dat soort verhalen. Mensen doen zich graag beter voor dan ze zijn. Bij mij in de omgeving heb je ook mensen die zeggen een geweldig salaris te hebben, in 10 lessen het rijbewijs hebben gehaald en met meer dan 100 partners het bed te hebben gedeeld. Ach.... Ik hou mij maar bij de bewezen cijfers. Als iedereen die 64 lessen of meer heeft gehad morgen het rijbewijs moet inleveren is het fileprobleem direct opgelost. Dat zijn er n.l. meer dan u denkt. Het aantal lessen dat iemand nodig heeft zegt iets over het vermogen om te leren. Niets over de kwaliteit van de instructeur. Vergelijk het maar met een schoolklas. Daar krijgt een groep leerlingen dezelfde lessen van dezelfde docenten. Toch gaat de een naar het VWO en de ander met moeite naar het VMBO. Hoe verklaart u dat dan? Nu schreeuwen studentenverenigingen moord en brand omdat ze voor elk jaar dat een student te lang over een studie doen, extra moeten betalen. Vraagt iemand zich wel eens af of deze mensen wel geschikt zijn om te studeren? Maar u oordeelt, niet gehinderd door enige kennis, dat iemand die er langer over doet zich maar af moet vragen of ze wel een rijbewijs zouden moeten gaan halen. Of u twijfelt aan de vermogens van de instructeur. Maar nogmaals, het is moeilijk discussiëren met mensen die er geen verstand van hebben.
Laatst gewijzigd door Instructeur 69 op 21 jan 2012 22:03, 3 keer totaal gewijzigd.

Gesloten