LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] afkopen beleggingsverzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Leon G.
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jan 2012 10:38

afkopen beleggingsverzekering

Ongelezen bericht door Leon G. »

hallo, ik ben voornemens mijn beleggingsverzekering (Windex Optimaal van Reaal) OF premie vrij te maken OF af te kopen. Het betreft een levensverzekering waarin ik premie betaal voor een levensverzekering en inleg voor opbouw van vermogen. Inmiddels staat deze levensverzekering geheel los van hypotheek.

Wat ik echter niet volledig overzie zijn de fiscale gevolgen. De premie is betaald van netto geld (geen spaarloon oid). Als ik hem premie vrij maak zal dit geen fiscale gevolgen hebben maar draag ik ieder jaar weer kosten af aan Reaal (in ruil voor een slecht rendement). Als ik hem afkoop kan ik het opgebouwde vermogen uitgeven of in een Bankspaarproduct stoppen oid.

Ik zou het zeer op prijs stellen als iemand me van een gepast advies kan voorzien.

Gr. Leon

Martijn T
Berichten: 114
Lid geworden op: 24 nov 2008 21:24

Re: afkopen beleggingsverzekering

Ongelezen bericht door Martijn T »

Reaal. Ik neem aan dat u dan een tussenpersoon heeft?
Bel die en vraag die naar de consequenties.
Meestal worden de gevolgen ook aangegeven in de afkoopwaarde die u ontvangt als u deze waarde bij de maatschappij opvraagt (opvragen is nog niet afkopen, daarvoor moet u nog een extra handeling uitvoeren.

De ingangsdatum van een levensverzekering is van belang welke fiscale gevolgen een afkoop/uitkering heeft.

Gesloten