LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Donatie aan goede doelen

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
HazkanK
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jan 2012 11:23

Donatie aan goede doelen

Ongelezen bericht door HazkanK »

Als ik eenmalig geld aan een goed doel geef doe ik dat dus eenmalig. Ik ben er dan (zeer extreem) niet van gedoend als zo'n instelling dan opeens contact met mij gaat opnemen. Ik heb dit nu al twee keer gehad. De eerste keer met KWF Kankerbestrijding en de tweede keer met een SMS-actie van Unicef (laatstgenoemde belt me nu zelfs en daar word ik echt giftig van). Ik vermoed dat beide clubs een groot gedeelte van mijn donatie alweer hebben uitgegeven aan contact met mij.

Ik heb eigenlijk twee vragen:
1. Is er een methode om mensen ervan bewust te maken dat ze dus vooral niet aan deze doelen moeten geven als ze dit soort contact niet op prijs stellen?
2. Is er een methode om aan goede doelen te geven zodat ze je gewoon met rust laten?

MAXIEM

Re: Donatie aan goede doelen

Ongelezen bericht door MAXIEM »

HazkanK

Ik deel de ervaring!
1. Is er een methode om mensen ervan bewust te maken dat ze dus vooral niet aan deze doelen moeten geven als ze dit soort contact niet op prijs stellen?
Schrijf dat bijvoorbeeld op zoveel mogelijk fora en maak zelf een blog.
2. Is er een methode om aan goede doelen te geven zodat ze je gewoon met rust laten?
Nee. Maar........................................als je het letterlijk dichter bij huis zoekt, heb je meer kans van slagen.

Maxiem.

iltjuh
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jan 2012 15:29
Locatie: ergens in zeeland

Re: Donatie aan goede doelen

Ongelezen bericht door iltjuh »

Je inschrijven bij het bel-me-niet-register.
Dan mogen ze je niet meer bellen.

HazkanK
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jan 2012 11:23

Re: Donatie aan goede doelen

Ongelezen bericht door HazkanK »

iltjuh schreef:Je inschrijven bij het bel-me-niet-register.
Dan mogen ze je niet meer bellen.
Ik gok dat dat niet geldt als je ze eenmalg iets gedoneerd hebt omdat ze dan je gegevens hebben via je donatie. Wellicht is anoniem doneren een optie. Of gewoon hopen dat er af en toe iemand met een bus voor je deur staat.

iltjuh
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jan 2012 15:29
Locatie: ergens in zeeland

Re: Donatie aan goede doelen

Ongelezen bericht door iltjuh »

Per stichting mag men geloof ik 1 week per jaar collecteren.
Dit wordt van te voren ook wel kenbaar gemaakt.
Dan maar wat in de bus stoppen.

Je kan ook een verzoek indienen (voorbeeldbrief kan je via radar downloaden) om je gegevens te verwijderen ofzo.

Wel een hoop gedoe van zo'n eenmalige storting :(

HazkanK
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jan 2012 11:23

Re: Donatie aan goede doelen

Ongelezen bericht door HazkanK »

iltjuh schreef:Per stichting mag men geloof ik 1 week per jaar collecteren.
Dit wordt van te voren ook wel kenbaar gemaakt.
Dan maar wat in de bus stoppen.

Je kan ook een verzoek indienen (voorbeeldbrief kan je via radar downloaden) om je gegevens te verwijderen ofzo.

Wel een hoop gedoe van zo'n eenmalige storting :(
Ik neem het dit soort organisaties ook niet per se kwalijk dat ze collecteren (ik zal die lui op straat ook niet zo snel afsnauwen) , maar ik vind wel dat ze het bel-me-nietregister moeten raadplegen als ze achter hun donaties aanbellen. Ik moet zeggen dat ik dit soort zaken wel eens doe omdat ik nooit een collectebus voor mijn deur heb. Maar ik zal in de stad ogen en oren open houden.

iltjuh
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jan 2012 15:29
Locatie: ergens in zeeland

Re: Donatie aan goede doelen

Ongelezen bericht door iltjuh »

Mijn vriend is een bedrijf gestart en ook ingeschreven in het bel-me-niet-register maar kregen toen ook steeds telefoontjes om de energie meter te veranderen aangezien hij vanuit huis werkt.

Nou blijkt dat ze bij de KvK deze gegevens op kunnen vragen.
Maar na 6 telefoontjes later maar eens heel duidelijk gemaakt dat we ingeschreven staan in het register en het zeer zeker niet van plan waren en anders wel eens op gingen zoeken in het kantoor...

Nu nooit meer iets gehoord:)
Nu ben ik zelf een tegenstander qua dreigen maar blijkbaar hier de juiste manier

alian_dus
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 jul 2011 21:01
Locatie: Harderwijk

Re: Donatie aan goede doelen

Ongelezen bericht door alian_dus »

HazkanK schreef:
iltjuh schreef:Je inschrijven bij het bel-me-niet-register.
Dan mogen ze je niet meer bellen.
Ik gok dat dat niet geldt als je ze eenmalg iets gedoneerd hebt omdat ze dan je gegevens hebben via je donatie. Wellicht is anoniem doneren een optie. Of gewoon hopen dat er af en toe iemand met een bus voor je deur staat.

Klopt, dan mag het inderdaad wel. Zwaar irritant, ik ben er na een aantal aanvaringen ook mee gestopt om op deze manier geld te doneren. Behalve het bel-me-niet-register kun je bij instanties ook 'recht van verzet' aanvragen, waarbij een notitie wordt gemaakt van het feit dat je niet benaderd wilt worden.
Zie ook: http://www.mijnprivacy.nl/Vraag/privacy ... eting.aspx

Maar hoe triest is het dat je een donatie wilt doen en er gelijk 10 man bovenop springen om nog meer geld los te peuteren voor vanalles en nog wat. Als het zo moet...?

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Donatie aan goede doelen

Ongelezen bericht door sephora30 »

Je wilt niet gebeld worden maar geeft wel je tel nummer :?:

alian_dus
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 jul 2011 21:01
Locatie: Harderwijk

Re: Donatie aan goede doelen

Ongelezen bericht door alian_dus »

Je kunt vaak donaties doen via het sturen van een sms. Dan hebben ze dus je telefoonnummer.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Donatie aan goede doelen

Ongelezen bericht door sephora30 »

Dat moet je dan dus niet doen he :idea:

alian_dus
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 jul 2011 21:01
Locatie: Harderwijk

Re: Donatie aan goede doelen

Ongelezen bericht door alian_dus »

Nee, dat is hier dus ook het punt: als je een donatie wilt doen op een dergelijke manier (of een andere manier trouwens) wordt gelijk belaagd door het razende telefoonteam van betreffende instantie. Terwijl ze het gedoneerde geld beter aan andere dingen zouden kunnen besteden.
Uiteraard zal het vast ergens in kleine lettertjes hebben gestaan dat je na het sturen van een donatie-sms gebeld zou kunnen worden, in lappen tekst ver weggestopt op teletekst of in de diepten van de algemene voorwaarden op hun site.
Maar gewoon een donatie kunnen doen zonder daarover gezeur van een telefoonmevrouw te krijgen is veelal onmogelijk. Dan dus inderdaad maar gewoon via de collectebus aan de deur.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Donatie aan goede doelen

Ongelezen bericht door sephora30 »

Helemaal mee eens, maar ja, als men eenmaal je tel nummer heeft.................. :evil:

MAXIEM

Re: Donatie aan goede doelen

Ongelezen bericht door MAXIEM »

sephora30

Ze kunnen natuurlijk ook gewoon prikken.

Maxiem.

(ik doe uitsluitend nog mee met de kinderpostzegels)

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Donatie aan goede doelen

Ongelezen bericht door plumber »

Nog zoiets.Geef elke mnd een bedrag aan de dierenbescherming en diabeetfonds en Greenp.Gebeurd automatisch via de bank.Doe ik omdat ik het nodig vind .Zou je gedacht zijn hoe vaak ik bericht krijg om het bedrag te verhogen.Hoeft niet veel meer te gebeuren en ik stop er helemaal mee.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Donatie aan goede doelen

Ongelezen bericht door sephora30 »

Prikken??

MAXIEM

Re: Donatie aan goede doelen

Ongelezen bericht door MAXIEM »

plumber

Het is gewoon verworden tot gelegaliseerde bedelarij.

Maxiem.

Advies: subiet stoppen met het geven.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Donatie aan goede doelen

Ongelezen bericht door plumber »

MAXIEM schreef:plumber

Het is gewoon verworden tot gelegaliseerde bedelarij.

Maxiem.

Advies: subiet stoppen met het geven.
Geen goed advies maxiem. De doelen op zich vind ik wel belangrijk
ze moeten alleen tevreden zijn met wat ze krijgen.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Donatie aan goede doelen

Ongelezen bericht door plumber »

sephora30 schreef:Prikken??
Maxiem bedoeld tel.prikken in he telefoonboek.

MAXIEM

Re: Donatie aan goede doelen

Ongelezen bericht door MAXIEM »

plumber
De doelen op zich vind ik wel belangrijk
Wat heb je aan een doel op zich, als de weg daar naar toe vol stront ligt.

Maxiem.

Gesloten