LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Extreem gasverbruik

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Mellebel23
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jan 2012 01:30

Extreem gasverbruik

Ongelezen bericht door Mellebel23 »

Beste mensen,

Ik hoop dat jullie wellicht inzicht kunnen geven in onderstaande situatie.

Ik huur een benedenverdieping in een huis. Een week geleden kreeg ik de eindafrekening gepresenteerd voor het hele huis (meerdere huurders). Hieruit bleek dat het totale gasverbruik voor ongeveer een jaar, op ca. 4500 m3 kwam. Ter verduidelijking, wij zijn met twee personen op de benedenverdieping, en een persoon op de 1e verdieping.

Ik vond dit extreem hoog en besloot om een test te doen, samen met mijn bovenbuurvrouw. Inmiddels hebben wij separate meters, dus kunnen wij ons verbruik los bijhouden. Ik heb op 11-01-2012 de meterstand genoteerd. Hierop volgend heb ik alle radiatoren uitgedraaid en de thermostaat op 15 graden gezet. Tot de volgende ochtend hebben wij geen warm water gebruikt en is ook de ketel niet aangeslagen. Op 12-01-2012 heb ik de meterstand opnieuw genoteerd. Wij hebben in de tussentijd enkel 25 minuten warm water gebruikt. Verbruik als op de meter aangegeven was 3,2 m3 voor de benedenverdieping. Mijn bovenbuurvrouw heeft dezelfde test uitgevoerd. Voor haar verdieping kwam het verbruik uit op ruim 4,6 m3. Totaal bijna 8 m3 verbruikt in een dag!

Het verbruik van 9-12-2011 t/m 10-01-2012 kwam uit op 450m3 voor alleen de benedenverdieping?

Ik zou graag willen weten wat julli ideeën zijn over bovenstaande verhaal. Ik ben jullie reactie meer dan dankbaar

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Extreem gasverbruik

Ongelezen bericht door bprosman »

1 dag lijkt me wat kort om een gemiddeld verbruik uit te rekenen , verder is er weinig informatie over wat voor type verwarming, wat voor ketel, hou oud, hoe is de warmwatervoorziening geregeld, cmbi ketel of geiser, of misschien wel een boiler, etc. Je zou ook een installateur in de buurt kunnen bellen wat voor verbruik zij normaal vinden voor dit type ketel.

Mellebel23
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jan 2012 01:30

Re: Extreem gasverbruik

Ongelezen bericht door Mellebel23 »

Beste,

Wij hebben een Vaillant HRexclusief ketel die geplaatst is in 2009.

SiepZ
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 dec 2010 19:05

Re: Extreem gasverbruik

Ongelezen bericht door SiepZ »

Dat is toch een beetje lastig te zeggen.
Je zegt dat je alle radiatoren hebt dichtgedraaid en de thermostaat op 15°C hebt gezet. Dus als de woonkamer kouder wordt dan 15°C slaat de ketel aan, maar kan zijn warmte niet kwijt omdat je alle radiatoren hebt dichtgedraaid....
Pas op dat je de boel niet opblaast.
Maar goed je kunt er wel iets aan rekenen als je een aantal aannames doet:
Stel je bedoelt met 25 minuten warm water gebruikt, dat je 25 minuten gedoucht hebt.
Stel je douche verbruikt 10 liter water per minuut van ca 40°C. Stel de koudwater-temperatuur is 12°C.
Je hebt dan aan energie noig gehad: 25 x 10 x (40-12) = 7000 kcal ofwel 7000 x 4,18 = 29.260 kJ
Stel dat je HR ketel een rendement van 100% zou hebben, dan zou je dus ook 29.260 kJ aan energie uit aardgas in de ketel gestopt moeten hebben.
Een kuub aardgas bevat aan energie ruwweg 31.500 kJ.
Dus voor het maken van dat warme water zou je dan ruwweg 1m3 aardgas nodig hebben gehad. Je hebt echter 3,2 m3 aardgas nodig gehad.
Het lijkt er dus op dat je toch wel iets voor verwarming gebruikt hebt (3,2 - 1 = 2,2 m3). Hoe weet je trouwens dat je ketel niet is aangeslagen 's nachts? Had je daar meetapparatuur aan hangen?

Ik veronderstel dat je met het dichtdraaien van de radiatorkranen bedoeld hebt, alle radiatoren buiten de woonkamer en dat de thermostaat gewoon gezorgd heeft dat de woonkamer op 15°C bleef. Dat kost ook energie. Als je geen energie toevoert wordt het in huis uiteindelijk dezelfde temperatuur als buiten!
Laatst gewijzigd door Radar op 13 jan 2012 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door de Moderator vanwege het schenden van de gedragsregels ( zie http://www.trosradar.nl/index.php?id=gedragsregels ).

Nesquik
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jul 2009 14:41

Re: Extreem gasverbruik

Ongelezen bericht door Nesquik »

Toch best wel veel. Wij verbruiken met 4 personen die nergens op letten qua verwarming en lang douchen en in een huis van 120 m2 meter wonen in 2011 1695 m3 gas. Dat is ong. 4,6 m3 per dag.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Extreem gasverbruik

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Ik hoop dat jullie wellicht inzicht kunnen geven in onderstaande situatie.
Ik huur een benedenverdieping in een huis. Een week geleden kreeg ik de eindafrekening gepresenteerd voor het hele huis (meerdere huurders). Hieruit bleek dat het totale gasverbruik voor ongeveer een jaar, op ca. 4500 m3 kwam. Ter verduidelijking, wij zijn met twee personen op de benedenverdieping, en een persoon op de 1e verdieping.
Ik vond dit extreem hoog en besloot om een test te doen, samen met mijn bovenbuurvrouw. Inmiddels hebben wij separate meters ???, dus kunnen wij ons verbruik los bijhouden.
Melebel23, zijn hier 2 afzonderlijke cv ketels, van de beneden en boven verdieping voorheen op 1 gasmeter van het energiebedrijf aangesloten, nu met een tussenmeter voor de bovenverdieping aangesloten? Of is er een nieuwe gasaansluiting voor de bovenverdieping met eigen cv ketel aangelegd?

Nesquik, 2725 graaddagen, 1695 m3 gas op jaarbasis in 2011.
Dit betekend dat in 2011 per graaddag (2725, gemiddeld aantal in Nederland) 1695/2725 = 0,6 m3 gas per graaddag is verstookt. Als in de winter een dag is geweest met bijvoorbeeld 20 graaddagen is geweest er 12 m3 gas is verstookt en in de zomer met een dag van meer dan 18 graden celcius er geen gas is verstookt afgezien van het gas voor warm water. Indien er niet naar de verwarming c.q. warm waterverbruik gekeken wordt wil dit zeggen dat er goed geisoleerd is of dat de duur dat de verwarming aanstaat maar minimaal is?

stofzuigertje

Re: Extreem gasverbruik

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Voor een koud huis van 10 graden naar 20 te verwarmen heb je meer nodig dan van 15 naar 20 graden.

Verder is de isolatie van belang hoeveel je verbruikt.
En hoe ventileer je, vele stoken met ramen open en vergeten bij luchten de radiator dicht te doen of CV lager te zetten.

Ook zul je deze 6 winter maanden ¾ gebruiken en in de zomer maanden maar ¼ dus ook daar moet je rekening mee houden.

Verder ontbreekt de buiten temperatuur want bij -10 zul je meer gas nodig hebben dan bij +10 graden...
En wind, hoe dicht is je huis en bij harde wind koelen bakstenen ook af.

Alle punten bij elkaar, het is moeilijk om binnen deze korte tijd jou verbruik te berekenen.

Nesquik
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jul 2009 14:41

Re: Extreem gasverbruik

Ongelezen bericht door Nesquik »

@H@rm@n

Ons huis is energie C klasse. Las ik toevallig enkele maanden geleden. De verwarming beneden staat altijd op minimaal 17 graden s'nachts en tussen 20 en 21 graden overdag (als het buiten koud is, bij vorst minstens 21). Er wordt in totaal zo'n 2,45 uur gedoucht per dag. Het raam op de linnenkamer staat altijd open. Als het vriest zet ik de verwarmingen op de slaapkamers ook aan, dan gaat wel het raam dicht. Op 1 slaapkamer na hebben we wel in het hele huis dubbel glas. Zelfs afwassen doen we onder een stromende kraan.
Omdat wij nergens op letten verbaast het me dat de topic starter zo'n hoog verbruik heeft. Wat Stofzuigertje zegt (isolatie ed) kan zeker schelen maar misschien wordt er toch dubbel gerekend?

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Extreem gasverbruik

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Net zoals je bij topicstarter niet zomaar op bepaalde gegevens reacties en/of adviezen kunt geven zullen er bij jou Nesquik ook een aantal zaken bepalend zijn voor het verbruik. Vreemd vind ik het dat je “maar” 1695 m3 gasverbruik hebt in 2011 zeker omdat zoals jezelf aangeeft nergens op let, met 4 personen huist, 2,45 uur gedoucht wordt per dag, overdag de thermostaat toch op 20/21 graden celcius zet en s’nachts niet lager dan minimaal 17 graden.
Bij een onlangs uitgevoerde check door mij voor het energielabel van mijn huis kwam ik uit bij een B label. Dit komt hoogstwaarschijnlijk doordat ik een “sumiere” dakisolatie heb. Spouwmuren zijn bij de bouw met de toen voorgeschreven eisen geisoleerd. Later zijn alle ramen van isolatieglas voorzien en heb ik in de kruipruimte en zolder isolatie om de verwarmingsbuizen toegepast. In 2011 is de eerdere HR cv ketel weer vervangen door een nieuwe HR ketel omdat bij vorige veel storingen waren en op het moment van uitwisselen een grote reparatie uitgevoerd moest worden. Ben nu aan ’t overwegen om in de kruipruimte de onderkant van de benedenvloer nog te laten isoleren omdat ik vloerverwarming heb. Met andere woorden ik ben toch bewust met energie bezig (enigszins hobby). Neem zelfs elke zondag de elektriciteit- gas- en waterstanden op. Afgelopen jaar heb een gasverbruik gehad van 2559 m3 en in 2010 zelfs 3396 m3. In 2010 is het in januari koud geweest en had ik weken van 166 m3 gas en heeft de kou aangehouden tot medio maart. In 2010 is het in de laatste week van november begonnen met sneeuwen en vriezen. Ook toen had ik weken van 169 m3 gasverbruik. Daarintegen is het in 2011 meegevallen wat de temperaturen betreft, stukken hoger dan in 2010. Dit komt ook in het verbruik tot uiting. Dus allemaal verklaarbaar en ook afhankelijk van de weersomstandigheden en temperaturen. Een verschil met jou met mij is dat de thermostaat bij mij in verband met de vloerverwarming nagenoeg steeds op 20 graden staat, maar voor de rest blijf ik het verbruik bij jou erg laag vinden gezien jou patroon in het verbruik.
Tenslotte is het uitdrukken van het verbruik van jou in 2011 naar 4,6 m3 gas per dag een beetje ongelukkig. Men spreekt over graaddagen = stookgrens - gemiddelde etmaaltemperatuur, waarbij de stookgrens 18 graden is. Hiermee kun je dan per graaddag het aantal m3 per graaddag uitrekenen. In 2010 waren er 2521 gewogen graaddagen en in 2011 3389 graaddagen. Hiermee staat dus vast dat ik een nagenoeg gelijkmatig stookpatroon heb, immers in 2010 2559/2621 = 0,98 en in 2011 3396/3389 = 1 m3 gas per graaddag.
Overigens jammer dat er geen reactie meer komt van de topicstarter wat er nu precies aan de hand is.

Gesloten